Geen tijd om te bloggen? Het kan ook als je maar vijf minuutjes hebt - Katleen Van Landschoot - De Copywriter BE 0860 102 265

Geen tijd om te bloggen? Het kan ook als je maar vijf minuutjes hebt

"Geen tijd" is de meest aangehaalde reden van ondernemers om niet te bloggen. In dit blogartikel ontdek je enkele slimme technieken waardoor je toch blogartikels kan schrijven zelfs al heb je het druk of zijn er veel andere to do's
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Na honderden ondernemers gesproken te hebben is mij een bepaald patroon opgevallen: velen willen bloggen omdat ze weten dat het goed is voor hun zichtbaarheid maar komen er niet toe. “Ik heb geen tijd om te bloggen”, zuchten ze en bloggen blijft eindeloos op de to do-lijst staan. “Tot het rustiger wordt.” Maar wat als je nu eens niet eindeloos veel tijd nodig had? Met vijf minuten kun je ook al beginnen aan dat blogartikel dat alles voor je zal veranderen.

Eerst het slechte nieuws: bloggen vraagt tijd en bloggen is een langetermijnstrategie. Dat wil zeggen dat je er niet bent met één blogartikel. Je moet regelmatig van je laten horen als je bloggen wil inzetten als een strategie om de juiste klanten aan te trekken. En dus moet je tijd maken om te bloggen.

Maar kan dat wel als je agenda nu al vol zit en nu al amper aan marketing toe komt?

Goed nieuws: ja.

En ik zal je laten zien hoe je het aanpakt. (Lees snel verder)

Als je bent zoals veel ondernemers en coaches, dan wil je al langer bloggen


Misschien is het tot nu toe gebleven bij een goed voornemen. Of misschien ben je ooit al eens gestart maar gaf je op na enkele dappere pogingen.

Je bent niet de enige.

Vooral perfectionistisch ingestelde ondernemers hebben last van uitstelgedrag of van snel stoppen.

Zo jammer. Want bloggen is een uitstekende manier om verbinding te krijgen met je kers op de taart-klanten.

Door te bloggen kun je: 

✔  je unieke stem laten horen

✔ op een creatieve manier delen hoe jij de toekomst voor je klanten mooier kan maken

✔ groeien als mens en als ondernemer doordat je helder krijgt wat je missie en meerwaarde is

En ook: 

✔ een diepere relatie opbouwen met je volgers en potentiële klanten

✔ slim en strategisch je kennis, tips en inzichten delen

✔ jezelf op de kaart zetten als de betrouwbare expert

En bovendien kun je: 

✔ de impact maken die je wilt

✔ sneller je zakelijke doelen bereiken en meer leads krijgen zonder urenlang te netwerken

✔ veel gestelde klantenvragen altijd beantwoorden – zelfs als je een meerdaags seminarie bijwoont, nipt aan een mojito met je beste vriendin of de kinderen aanmoedigt tijdens de zwemles.

Dat weet je wellicht al. Toch lukt het je niet (meer). Hoe komt dat?

Waarom kom je niet aan bloggen toe?

De kans is groot dat je het project ‘bloggen’ heel groot maakt in je hoofd. Zo groot zelfs, dat je er geen beginnen meer aan ziet. “Want dat kost toch allemaal gigantisch veel tijd, toch?”.

Niet echt.

Het is goed om je te realiseren dat je een blogartikel schrijft, geen encyclopedie. Het verschil tussen een encyclopedie en een blogartikel? Een encyclopedie is allomvattend. Alle mogelijke thema’s en begrippen staan erin uitgelegd. Een blog is één artikel waarin je één thema vanuit één insteek benadert.

Zo heb ik als insteek voor het blogartikel dat je nu leest gekozen: “Wat kun je doen als je maar vijf minuten tijd hebt en toch graag wilt bloggen?

Dan gebruik je het beste de techniek die professionele schrijvers zoals journalisten, copywriters en bloggers gebruiken om ervoor te zorgen dat ze hun schrijfwerk gedaan krijgen. Ook al hebben ze weinig tijd en een krappe deadline.

Wat zij doen is batchen. En die techniek is ook bruikbaar voor jou als je eigenlijk geen tijd hebt om te bloggen.

Batchen is gelijkaardige taken groeperen.

Zo kan je een tijdsblok maken waarin je al je ideeën verzamelt. Of  werktitels voor je blogs schrijft. Een andere taak die je kunt aanpakken als je niet veel tijd hebt is alvast fotomateriaal zoeken voor bij je blogartikel. Een geschikte call to action bedenken is ook iets dat moet gebeuren. Weinig tijd? Noteer dan alvast de ruwe inhoud van je blog. Ook belangrijk: plan een tijdsblok in om je blog te promoten.

Met andere woorden: je zet kleine stappen die je wel vooruitbrengen.

Door heel gefocust aan één onderdeel van je blog bezig te zijn, ga je veel sneller vooruit.

Maar nog belangrijker dan die batchingtechniek is: beginnen.

Geen tijd om te bloggen of angst om te beginnen?

Beginnen, in actie komen, het echt doen: dat is de sleutel tot succes. Dat geldt eigenlijk voor alles maar zeker voor bloggen.
Gewoon beginnen met bloggen dus. En toch loopt het daar meestal mis.

Mensen verzamelen informatie, tips en kennis maar hun eerste blog blijft in hun hoofd zitten.

Of ze blijven kauwen op hun tekst. In dat geval belandt de eerste blog in een map op de laptop waar de mensen voor wie het blogartikel bedoeld is, hem niet kunnen lezen.

En wie kan je helpen als niemand van je hoort? Niemand.

Dat wil je niet. Als je meer mensen wilt helpen, dan moet je meer van je laten horen. Zo eenvoudig is het.

Maar waarom beginnen de meeste mensen niet met een blog of stellen ze het uit?

Uit schrik.

Schrik houdt bloggers in spe tegen

Achter de woorden: “Ik heb geen tijd om te bloggen” schuilt vaak een angst.

❌Twijfel over wat anderen van hen zouden kunnen vinden

❌Angst om door de mand te vallen

❌Schrik dat niemand de blog leest

Angst zorgt ervoor dat je niet in actie komt. We kunnen zo overweldigd worden door gevoelens van angst of onzekerheid dat we ons laten verlammen.

En dan komen er vragen zoals: “Zal het wel voor mij werken?” of “Wie zit er nu op mij te wachten?” Of: “Ik zou het beter niet doen. Nu toch niet.” Of: “Ik denk niet dat dat bloggen voor mij werkt”.

De enige manier om er achter te komen of bloggen ook voor jou werkt? Dat is het doen. Durven en doen.

Kun je je angst om te bloggen overwinnen?

Ja, je kunt je schrijfangst of je angst om te bloggen overwinnen.

Hét schoolvoorbeeld is mijn klant Anoek.

Anoek is hair & make up artiest en brandingfotograaf en had een enorme schrijfangst omdat ze dyslectie heeft. Ze had dus grote twijfels om de blogtraining te volgen. Zeker omdat ze vanuit het noorden van Nederland moest komen naar Kemmel, dus in het puntje van West-Vlaanderen tegen de Franse grens.

Ik heb haar gezegd dat ze mocht proberen en dat, als het niets voor haar zou zijn, dat ik haar het cursusgeld voor de tweedaagse zou terugbetalen. Ze had dus niets te verliezen. En ze is gekomen. Ze was heel coachbaar. Na afloop van de blog- en de implementatiedag is ze heel gemotiveerd teruggekeerd naar Nederland.

Anoek heeft dus ook gedurfd en is begonnen. Zij heeft actie ondernomen. ‘Begin’ is een belangrijke stap op weg naar een blog die werkt voor je business.

En onthoud: Versie één is beter dan versie nul

Als je een beetje lijkt op mij en de meeste van mijn klanten, dan ben je niet tevreden met middelmaat. Dan wil je het allerbeste. Het is mooi om de lat voor jezelf hoog te leggen. Dat daagt je uit. Maar het kan je ook verlammen. Zeker als je iets nieuws aanleert. Misschien is bloggen een nieuwe vaardigheid voor jou. Trap dan niet in de valkuil om je eerste blog perfect te willen maken. Je kan altijd blijven schaven, schrappen, verbeteren.
Ook professionals die beroepsmatig bloggen – zoals copywriters – kunnen altijd verbeteren en maken soms fouten. Maar ze leren er wel iedere keer weer van. En dat kun jij ook doen.

 

Samenvattend:

– Realiseer je dat je een blogartikel schrijft, geen encyclopedie

– Bekijk welke kleine blogtaak je nu al kan doen.

– Onthoud: versie één is beter dan versie nul.

 

MAAK JE EIGEN BLOGS EN BERICHTEN MAGNETISCH

Ontdek 25 powerwoorden + voorbeelden in deze masterclass

Als copywriter heb ik al honderden ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door  artikels voor en over hen te schrijven. Daarbij heb ik ontdekt dat er 5 stappen en 25 woorden zijn die cruciaal zijn om de aandacht krijgen – vooral als je wilt bloggen voor je business. 
Mijn beste adviezen, bewezen aanpak en praktische voorbeelden deel ik in deze praktische masterclass. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers zoals jij.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
  • sociale media
Goed voornemen: zakelijk bloggen
Zo maak je je goede voornemen om zakelijk te bloggen wél waar

Het begin van het nieuwe jaar is dé periode van nieuwe kansen en mogelijkheden. Niet alleen privé kun je goede voornemens maken maar ook voor je business. Nu is het perfecte moment om een frisse wind te laten waaien en te doen wat al lang …

Geld verdienen met marketing
Het alternatief voor inspelen op speciale marketingdagen

Black Friday, sinterklaas, kerst, oud en nieuw… 🥂 Weet jij wat ze gemeen hebben? Wel, het zijn aanleidingen voor mensen om geld uit te geven. En voor bedrijven om keihard hun aanbiedingen te promoten. 🛒 Maar wat als je niet houdt van opdringerige marketing maar …

online blogtraining
Bloggen is misschien wel een verspilling van je tijd en energie

Stel je voor: een journalist belt je op. In je favoriete krant is een volledige pagina vrijgekomen in de editie van morgen. Als je wil komt op die pagina een stuk over jouw bedrijf of project. Helemaal gratis. Wat zou je doen? Zou je zeggen: …

webinar over bloggen
Hoe zit het met je voornemen om te bloggen?

Stond ‘bloggen’ op je to do-lijst voor 2022? Is het er al van gekomen? Of ben je aan het twijfelen geslagen? Je bent niet de enige. Veel ondernemers vragen zich af of bloggen wel de moeite waard is. Of ze niet beter hun energie kunnen …

enthousiaste bloggende ondernemers
Waarom blogt de ene wél en de andere niet na een training?

Toen ik enkele jaren geleden voor het eerst mijn training Bloggen Als De Beste gaf focuste ik vooral op de tips en de praktische kant van het bloggen. Want het is belangrijk dat je weet hoe je moet bloggen. Dus ik gaf templates voor goede …

klanten helpen
“Zitten ‘ze’ eigenlijk wel op mij te wachten?”

Het is een veelgestelde vraag van ondernemende mensen die overwegen om te bloggen: “Zit er wel iemand op mij te wachten?” Of, de variant daarvan: “Wie ben ik nu om blogartikels te schrijven? Ik ben toch helemaal niet zo speciaal? Zal bloggen wel werken voor …

kies de juiste blogaanpak
Bloggen op een manier die bij je past

Misschien ben je ooit begonnen met bloggen maar heb je er de brui aan gegeven. Omdat het tegenviel. Omdat het je zo veel moeite en energie kostte. Nochtans was de template die je hebt gevonden of gekregen veelbelovend. Alleen: voor jou werkt het niet. Hoe …

dankbaar en blij bloggen
Blogtip: Blog over dingen waar je dankbaar voor bent

Bloggen doe je om te groeien. Je kunt er je business mee laten groeien maar je groeit er vooral ook zelf door. Dat heb je soms zelf niet in de gaten. Daarom is het een goed idee om je groeimomenten te verzamelen. Zo zie jij …

sociale media of bloggen
Wat aardbeien je leren over je marketing

https://youtu.be/DTDppycOBNs Wat hebben aardbeien te maken met zichtbaarheid? Veel.  Want aardbeien bestaan in verschillende maten en soorten. Je kiest altijd deze die jij het lekkerste vindt en waarvoor je ze wilt gebruiken.  Wil je een zelfgebakken aardbeitaart op taart toveren? Dan werk je die wellicht …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Katleen Van Landschoot - De Copywriter BE 0860 102 265 draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches