Hoe blog je als de beste? - Katleen Van Landschoot - De Copywriter BE 0860 102 265

Hoe blog je als de beste?

Veel ondernemers hebben een zetje nodig om hun eerste blog te maken. Elke uitvlucht is goed om bloggen nog even uit te stellen. Maar wat als ik je nu een stappenplan gaf om eraan te beginnen?
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Herken je dit?

1) Je springt vol goede moed uit bed
2) Je overloopt je to do-lijst: oh ja, vandaag ga je bloggen
3) First things first. Eerst koffie maken. Of thee. Of een smoothie
4) Even door de tijdlijn scrollen voor inspiratie
5) Oh, wat tof: je bent genomineerd voor een nostalgische challenge
6) Waar is die flatterende studentenfoto ook alweer?
7) Nog even wat goede raad geven in enkele groepen waarvan je lid bent
8) Zou er al iemand je foto van twintig jaar geleden leuk gevonden hebben?
9) Hartjes uitdelen. Beloven dat je binnenkort echt eens zal afspreken. “Nu niet natuurlijk”
10) Hoe zou het nog zijn in je mailbox?
11) Veel nieuwsbrieven
12) Veel aanbiedingen. Niet te missen acties. Snel even checken
13) Tijd voor pauze
14) Toch maar een tekstbestand openen
15) Spetterende titel voor je blog proberen te bedenken
16) Nadenken zonder veel resultaat
17) Besluiten dat ‘Blog’ een goede werktitel is
18) Kijken naar de knipperende cursor: “Vervelend ding”
19) Surfen naar de website van je concurrent. Om inspiratie op te doen
20) Zien dat de laatste blog daar ook al dateert van drie maand geleden
21) Opgelucht ademhalen en bedenken dat je je beste werk maakt ‘in flow’. Geen haast dus
22) Scrollen door je tijdlijn
23) Blij zijn dat je vrienden je foto van vroeger leuk vinden
24) Bedenken dat je door je foto ook de banden met mensen hebt aangehaald
25) ‘Blog maken’ op je to do-lijst voor volgende week zetten
26) Jezelf beloven dat je dan echt een steengoede blog zal schrijven. Waarschijnlijk. Als je tijd hebt. En inspiratie…

Het kan ook anders.

Bloggen werkt ook voor jou tenminste… als je het op de juiste manier doet.

Toen ik in 2003 mijn focus verlegde van schrijven in opdracht van weekbladen, magazines en vaktijdschriften naar copywriting voor bedrijven, had ik een probleem.

Als zelfstandig journalist sinds 1998 had ik altijd hoofdredacteurs gehad die me opdrachten voor reportages, interviews en verhalen doorspeelden. Maar nu, als zelfstandig tekstschrijver, moest ik opeens zelf aan klanten en opdrachten zien te komen.

“Appeltje-eitje”, dacht ik. Tenslotte had ik een vlotte pen. (Ik heb zelfs de journalistieke Prijs voor Inzet en Originaliteit gewonnen.) De opdrachtgevers zouden wel komen, dacht ik…

Niet dus. De telefoon rinkelde niet.

Totdat… ik mijn beste schrijftips ging delen.

Het was 2003 en ik had nog geen eigen website want in die tijd was een website nog een luxe visitekaartje. Zeker voor beginnende zelfstandige ondernemers zoals ik.

Maar ik kende wel een andere manier om bedrijven te bereiken: via de pers. Ik schreef twee blogartikels. Eén met tien tips voor goede persberichten. Dat verstuurde ik naar de algemene pers en naar de plaatselijke pers bij ons in het Meetjesland. Dat blogartikel is nooit verschenen. Logisch, want journalisten weten al waaraan een goed persbericht moet voldoen en de lezers van de kranten die hadden daar geen boodschap aan. Ik had dus de bal volledig misgeslagen.

Mijn ander artikel droeg de titel: “10 manieren waarop je met je bedrijf in de aandacht komt”. Deze blog verstuurde ik naar Unizo, de ondernemersvereniging die een tweewekelijks ledenmagazine had waarin leden bijdrages konden delen.

Dat blogartikel was wél een schot in de roos.
Het verscheen in het volgende nummer en het werd gezien door de juiste mensen: bedrijfsleiders en zaakvoerders van kleine ondernemingen. Het leverde me meteen twee mooie opdrachten op. Ik was vertrokken.

Mijn doorbraak is er dus gekomen met één blogartikel met de juiste boodschap voor de juiste doelgroep.

En dat is precies wat jij ook moet doen als je het niet gemakkelijk vindt om volgers, cliënten of klanten te krijgen en een slimme, niet-opdringerige manier zoekt om je aanbod in de kijker te plaatsen.

Bloggen is de rechtstreekse weg naar het hart van je ideale klant
Omdat ik zoveel mensen zie ‘struggelen’ om zichtbaar te worden bij de juiste mensen, die nood hebben aan inspiratie en motivatie om echt goed te bloggen, heb ik een speciale masterclass opgenomen. Geen commercieel verkoopwebinar dus, maar een echt kenniswebinar waarin ik ruim een uur lang deel hoe ik blog en hoe ik ervoor zorg dat mijn VIP-klanten ook aan het bloggen heb gekregen – ook al vonden ze op voorhand van zichzelf dat ze geen schrijftalent hadden en twijfelden of er wel iemand op hen zat te wachten.

Voor wie is dit een aanrader?
Ik heb de masterclass een tijdje geleden gegeven voor een enthousiast publiek van 350 coaches, therapeuten en mensen die méér wilden halen uit hun business door te bloggen. Toen ik vroeg aan de deelnemers waarom ze zich hadden aangemeld voor deze online training kreeg ik antwoorden zoals: “Om erachter te komen hoe ik het beste kan beginnen” of: “Omdat ik het lastig vond om te weten waar ik moet beginnen.” En ook: “Omdat volop motivatie en inspiratie te krijgen om er ‘full focus’ mee te beginnen”.

Na afloop kreeg ik heel enthousiaste reacties zoals die van Ann Cools (OFEDRA-Admin): “Katleen schrijft én spreekt inspirerend, motiverend, positief en geeft tips die écht van pas komen. Het webinar was to the point, zonder veel blablabla en vol gerichte, duidelijke en interessante raadgevingen. Ik ben fan!”, liet ze weten op LinkedIn.
Auteur en motivational speaker Elisabeth Van Der Meer liet dan weer weten op Facebook: “Hi Katleen. Ik was bij je webinar aanwezig. Mijn complimenten voor je presentatie. Het was een plezier om naar je te luisteren”.

Ook jij kan bloggen
Heb je ook een zetje nodig om te starten met bloggen? Dan help ik je graag. De opname van mijn webinar, de online masterclass om vol zelfvertrouwen te bloggen voor je business, stel ik nu voor jou beschikbaar. In deze masterclass voor ondernemers, coaches en trainers ontdek je hoe je echt begint met bloggen zonder de angst voor het witte blad. Je ontdekt de PRIK-formule waarmee je meteen connectie maakt met je ideale klant – zelfs als je nog nooit eerder hebt geblogd. En je krijgt insteken die je direct kunt gebruiken voor een boeiend blogartikel zodat je je niet meer afvraagt: “Waarover moet ik het hebben in mijn blogartikel?”

>> Maak komaf met de angst voor het witte blad en de knipperende cursor. Zet hier de eerste stap naar dat blogartikel dat je al zo lang wil schrijven.

MAAK JE EIGEN BLOGS EN BERICHTEN MAGNETISCH

Ontdek 25 powerwoorden + voorbeelden in deze masterclass

Als copywriter heb ik al honderden ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door  artikels voor en over hen te schrijven. Daarbij heb ik ontdekt dat er 5 stappen en 25 woorden zijn die cruciaal zijn om de aandacht krijgen – vooral als je wilt bloggen voor je business. 
Mijn beste adviezen, bewezen aanpak en praktische voorbeelden deel ik in deze praktische masterclass. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers zoals jij.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
  • sociale media
Goed voornemen: zakelijk bloggen
Zo maak je je goede voornemen om zakelijk te bloggen wél waar

Het begin van het nieuwe jaar is dé periode van nieuwe kansen en mogelijkheden. Niet alleen privé kun je goede voornemens maken maar ook voor je business. Nu is het perfecte moment om een frisse wind te laten waaien en te doen wat al lang …

Geld verdienen met marketing
Het alternatief voor inspelen op speciale marketingdagen

Black Friday, sinterklaas, kerst, oud en nieuw… 🥂 Weet jij wat ze gemeen hebben? Wel, het zijn aanleidingen voor mensen om geld uit te geven. En voor bedrijven om keihard hun aanbiedingen te promoten. 🛒 Maar wat als je niet houdt van opdringerige marketing maar …

online blogtraining
Bloggen is misschien wel een verspilling van je tijd en energie

Stel je voor: een journalist belt je op. In je favoriete krant is een volledige pagina vrijgekomen in de editie van morgen. Als je wil komt op die pagina een stuk over jouw bedrijf of project. Helemaal gratis. Wat zou je doen? Zou je zeggen: …

webinar over bloggen
Hoe zit het met je voornemen om te bloggen?

Stond ‘bloggen’ op je to do-lijst voor 2022? Is het er al van gekomen? Of ben je aan het twijfelen geslagen? Je bent niet de enige. Veel ondernemers vragen zich af of bloggen wel de moeite waard is. Of ze niet beter hun energie kunnen …

enthousiaste bloggende ondernemers
Waarom blogt de ene wél en de andere niet na een training?

Toen ik enkele jaren geleden voor het eerst mijn training Bloggen Als De Beste gaf focuste ik vooral op de tips en de praktische kant van het bloggen. Want het is belangrijk dat je weet hoe je moet bloggen. Dus ik gaf templates voor goede …

klanten helpen
“Zitten ‘ze’ eigenlijk wel op mij te wachten?”

Het is een veelgestelde vraag van ondernemende mensen die overwegen om te bloggen: “Zit er wel iemand op mij te wachten?” Of, de variant daarvan: “Wie ben ik nu om blogartikels te schrijven? Ik ben toch helemaal niet zo speciaal? Zal bloggen wel werken voor …

kies de juiste blogaanpak
Bloggen op een manier die bij je past

Misschien ben je ooit begonnen met bloggen maar heb je er de brui aan gegeven. Omdat het tegenviel. Omdat het je zo veel moeite en energie kostte. Nochtans was de template die je hebt gevonden of gekregen veelbelovend. Alleen: voor jou werkt het niet. Hoe …

dankbaar en blij bloggen
Blogtip: Blog over dingen waar je dankbaar voor bent

Bloggen doe je om te groeien. Je kunt er je business mee laten groeien maar je groeit er vooral ook zelf door. Dat heb je soms zelf niet in de gaten. Daarom is het een goed idee om je groeimomenten te verzamelen. Zo zie jij …

sociale media of bloggen
Wat aardbeien je leren over je marketing

https://youtu.be/DTDppycOBNs Wat hebben aardbeien te maken met zichtbaarheid? Veel.  Want aardbeien bestaan in verschillende maten en soorten. Je kiest altijd deze die jij het lekkerste vindt en waarvoor je ze wilt gebruiken.  Wil je een zelfgebakken aardbeitaart op taart toveren? Dan werk je die wellicht …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Katleen Van Landschoot - De Copywriter BE 0860 102 265 draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches