Herken je dit?
1) Je springt vol goede moed uit bed
2) Je overloopt je to do-lijst: oh ja, vandaag ga je bloggen
3) First things first. Eerst koffie maken. Of thee. Of een smoothie
4) Even door de tijdlijn scrollen voor inspiratie
5) Oh, wat tof: je bent genomineerd voor een nostalgische challenge
6) Waar is die flatterende studentenfoto ook alweer?
7) Nog even wat goede raad geven in enkele groepen waarvan je lid bent
8) Zou er al iemand je foto van twintig jaar geleden leuk gevonden hebben?
9) Hartjes uitdelen. Beloven dat je binnenkort echt eens zal afspreken. “Nu niet natuurlijk”
10) Hoe zou het nog zijn in je mailbox?
11) Veel nieuwsbrieven
12) Veel aanbiedingen. Niet te missen acties. Snel even checken
13) Tijd voor pauze
14) Toch maar een tekstbestand openen
15) Spetterende titel voor je blog proberen te bedenken
16) Nadenken zonder veel resultaat
17) Besluiten dat ‘Blog’ een goede werktitel is
18) Kijken naar de knipperende cursor: “Vervelend ding”
19) Surfen naar de website van je concurrent. Om inspiratie op te doen
20) Zien dat de laatste blog daar ook al dateert van drie maand geleden
21) Opgelucht ademhalen en bedenken dat je je beste werk maakt ‘in flow’. Geen haast dus
22) Scrollen door je tijdlijn
23) Blij zijn dat je vrienden je foto van vroeger leuk vinden
24) Bedenken dat je door je foto ook de banden met mensen hebt aangehaald
25) ‘Blog maken’ op je to do-lijst voor volgende week zetten
26) Jezelf beloven dat je dan echt een steengoede blog zal schrijven. Waarschijnlijk. Als je tijd hebt. En inspiratie…
Het kan ook anders.
Bloggen werkt ook voor jou tenminste… als je het op de juiste manier doet.
Toen ik in 2003 mijn focus verlegde van schrijven in opdracht van weekbladen, magazines en vaktijdschriften naar copywriting voor bedrijven, had ik een probleem.
Als zelfstandig journalist sinds 1998 had ik altijd hoofdredacteurs gehad die me opdrachten voor reportages, interviews en verhalen doorspeelden. Maar nu, als zelfstandig tekstschrijver, moest ik opeens zelf aan klanten en opdrachten zien te komen.
“Appeltje-eitje”, dacht ik. Tenslotte had ik een vlotte pen. (Ik heb zelfs de journalistieke Prijs voor Inzet en Originaliteit gewonnen.) De opdrachtgevers zouden wel komen, dacht ik…
Niet dus. De telefoon rinkelde niet.
Totdat… ik mijn beste schrijftips ging delen.
Het was 2003 en ik had nog geen eigen website want in die tijd was een website nog een luxe visitekaartje. Zeker voor beginnende zelfstandige ondernemers zoals ik.
Maar ik kende wel een andere manier om bedrijven te bereiken: via de pers. Ik schreef twee blogartikels. Eén met tien tips voor goede persberichten. Dat verstuurde ik naar de algemene pers en naar de plaatselijke pers bij ons in het Meetjesland. Dat blogartikel is nooit verschenen. Logisch, want journalisten weten al waaraan een goed persbericht moet voldoen en de lezers van de kranten die hadden daar geen boodschap aan. Ik had dus de bal volledig misgeslagen.
Mijn ander artikel droeg de titel: “10 manieren waarop je met je bedrijf in de aandacht komt”. Deze blog verstuurde ik naar Unizo, de ondernemersvereniging die een tweewekelijks ledenmagazine had waarin leden bijdrages konden delen.
Dat blogartikel was wél een schot in de roos.
Het verscheen in het volgende nummer en het werd gezien door de juiste mensen: bedrijfsleiders en zaakvoerders van kleine ondernemingen. Het leverde me meteen twee mooie opdrachten op. Ik was vertrokken.
Mijn doorbraak is er dus gekomen met één blogartikel met de juiste boodschap voor de juiste doelgroep.
En dat is precies wat jij ook moet doen als je het niet gemakkelijk vindt om volgers, cliënten of klanten te krijgen en een slimme, niet-opdringerige manier zoekt om je aanbod in de kijker te plaatsen.
Bloggen is de rechtstreekse weg naar het hart van je ideale klant
Omdat ik zoveel mensen zie ‘struggelen’ om zichtbaar te worden bij de juiste mensen, die nood hebben aan inspiratie en motivatie om echt goed te bloggen, heb ik een speciale masterclass opgenomen. Geen commercieel verkoopwebinar dus, maar een echt kenniswebinar waarin ik ruim een uur lang deel hoe ik blog en hoe ik ervoor zorg dat mijn VIP-klanten ook aan het bloggen heb gekregen – ook al vonden ze op voorhand van zichzelf dat ze geen schrijftalent hadden en twijfelden of er wel iemand op hen zat te wachten.
Voor wie is dit een aanrader?
Ik heb de masterclass een tijdje geleden gegeven voor een enthousiast publiek van 350 coaches, therapeuten en mensen die méér wilden halen uit hun business door te bloggen. Toen ik vroeg aan de deelnemers waarom ze zich hadden aangemeld voor deze online training kreeg ik antwoorden zoals: “Om erachter te komen hoe ik het beste kan beginnen” of: “Omdat ik het lastig vond om te weten waar ik moet beginnen.” En ook: “Omdat volop motivatie en inspiratie te krijgen om er ‘full focus’ mee te beginnen”.
Na afloop kreeg ik heel enthousiaste reacties zoals die van Ann Cools (OFEDRA-Admin): “Katleen schrijft én spreekt inspirerend, motiverend, positief en geeft tips die écht van pas komen. Het webinar was to the point, zonder veel blablabla en vol gerichte, duidelijke en interessante raadgevingen. Ik ben fan!”, liet ze weten op LinkedIn.
Auteur en motivational speaker Elisabeth Van Der Meer liet dan weer weten op Facebook: “Hi Katleen. Ik was bij je webinar aanwezig. Mijn complimenten voor je presentatie. Het was een plezier om naar je te luisteren”.
Ook jij kan bloggen
Heb je ook een zetje nodig om te starten met bloggen? Dan help ik je graag. De opname van mijn webinar, de online masterclass om vol zelfvertrouwen te bloggen voor je business, stel ik nu voor jou beschikbaar. In deze masterclass voor ondernemers, coaches en trainers ontdek je hoe je echt begint met bloggen zonder de angst voor het witte blad. Je ontdekt de PRIK-formule waarmee je meteen connectie maakt met je ideale klant – zelfs als je nog nooit eerder hebt geblogd. En je krijgt insteken die je direct kunt gebruiken voor een boeiend blogartikel zodat je je niet meer afvraagt: “Waarover moet ik het hebben in mijn blogartikel?”
>> Maak komaf met de angst voor het witte blad en de knipperende cursor. Zet hier de eerste stap naar dat blogartikel dat je al zo lang wil schrijven.