Hoe blog je als de beste?

Veel ondernemers hebben een zetje nodig om hun eerste blog te maken. Elke uitvlucht is goed om bloggen nog even uit te stellen. Maar wat als ik je nu een stappenplan gaf om eraan te beginnen?
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Herken je dit?

1) Je springt vol goede moed uit bed
2) Je overloopt je to do-lijst: oh ja, vandaag ga je bloggen
3) First things first. Eerst koffie maken. Of thee. Of een smoothie
4) Even door de tijdlijn scrollen voor inspiratie
5) Oh, wat tof: je bent genomineerd voor een nostalgische challenge
6) Waar is die flatterende studentenfoto ook alweer?
7) Nog even wat goede raad geven in enkele groepen waarvan je lid bent
8) Zou er al iemand je foto van twintig jaar geleden leuk gevonden hebben?
9) Hartjes uitdelen. Beloven dat je binnenkort echt eens zal afspreken. “Nu niet natuurlijk”
10) Hoe zou het nog zijn in je mailbox?
11) Veel nieuwsbrieven
12) Veel aanbiedingen. Niet te missen acties. Snel even checken
13) Tijd voor pauze
14) Toch maar een tekstbestand openen
15) Spetterende titel voor je blog proberen te bedenken
16) Nadenken zonder veel resultaat
17) Besluiten dat ‘Blog’ een goede werktitel is
18) Kijken naar de knipperende cursor: “Vervelend ding”
19) Surfen naar de website van je concurrent. Om inspiratie op te doen
20) Zien dat de laatste blog daar ook al dateert van drie maand geleden
21) Opgelucht ademhalen en bedenken dat je je beste werk maakt ‘in flow’. Geen haast dus
22) Scrollen door je tijdlijn
23) Blij zijn dat je vrienden je foto van vroeger leuk vinden
24) Bedenken dat je door je foto ook de banden met mensen hebt aangehaald
25) ‘Blog maken’ op je to do-lijst voor volgende week zetten
26) Jezelf beloven dat je dan echt een steengoede blog zal schrijven. Waarschijnlijk. Als je tijd hebt. En inspiratie…

Het kan ook anders.

Bloggen werkt ook voor jou tenminste… als je het op de juiste manier doet.

Toen ik in 2003 mijn focus verlegde van schrijven in opdracht van weekbladen, magazines en vaktijdschriften naar copywriting voor bedrijven, had ik een probleem.

Als zelfstandig journalist sinds 1998 had ik altijd hoofdredacteurs gehad die me opdrachten voor reportages, interviews en verhalen doorspeelden. Maar nu, als zelfstandig tekstschrijver, moest ik opeens zelf aan klanten en opdrachten zien te komen.

“Appeltje-eitje”, dacht ik. Tenslotte had ik een vlotte pen. (Ik heb zelfs de journalistieke Prijs voor Inzet en Originaliteit gewonnen.) De opdrachtgevers zouden wel komen, dacht ik…

Niet dus. De telefoon rinkelde niet.

Totdat… ik mijn beste schrijftips ging delen.

Het was 2003 en ik had nog geen eigen website want in die tijd was een website nog een luxe visitekaartje. Zeker voor beginnende zelfstandige ondernemers zoals ik.

Maar ik kende wel een andere manier om bedrijven te bereiken: via de pers. Ik schreef twee blogartikels. Eén met tien tips voor goede persberichten. Dat verstuurde ik naar de algemene pers en naar de plaatselijke pers bij ons in het Meetjesland. Dat blogartikel is nooit verschenen. Logisch, want journalisten weten al waaraan een goed persbericht moet voldoen en de lezers van de kranten die hadden daar geen boodschap aan. Ik had dus de bal volledig misgeslagen.

Mijn ander artikel droeg de titel: “10 manieren waarop je met je bedrijf in de aandacht komt”. Deze blog verstuurde ik naar Unizo, de ondernemersvereniging die een tweewekelijks ledenmagazine had waarin leden bijdrages konden delen.

Dat blogartikel was wél een schot in de roos.
Het verscheen in het volgende nummer en het werd gezien door de juiste mensen: bedrijfsleiders en zaakvoerders van kleine ondernemingen. Het leverde me meteen twee mooie opdrachten op. Ik was vertrokken.

Mijn doorbraak is er dus gekomen met één blogartikel met de juiste boodschap voor de juiste doelgroep.

En dat is precies wat jij ook moet doen als je het niet gemakkelijk vindt om volgers, cliënten of klanten te krijgen en een slimme, niet-opdringerige manier zoekt om je aanbod in de kijker te plaatsen.

Bloggen is de rechtstreekse weg naar het hart van je ideale klant
Omdat ik zoveel mensen zie ‘struggelen’ om zichtbaar te worden bij de juiste mensen, die nood hebben aan inspiratie en motivatie om echt goed te bloggen, heb ik een speciale masterclass opgenomen. Geen commercieel verkoopwebinar dus, maar een echt kenniswebinar waarin ik ruim een uur lang deel hoe ik blog en hoe ik ervoor zorg dat mijn VIP-klanten ook aan het bloggen heb gekregen – ook al vonden ze op voorhand van zichzelf dat ze geen schrijftalent hadden en twijfelden of er wel iemand op hen zat te wachten.

Voor wie is dit een aanrader?
Ik heb de masterclass een tijdje geleden gegeven voor een enthousiast publiek van 350 coaches, therapeuten en mensen die méér wilden halen uit hun business door te bloggen. Toen ik vroeg aan de deelnemers waarom ze zich hadden aangemeld voor deze online training kreeg ik antwoorden zoals: “Om erachter te komen hoe ik het beste kan beginnen” of: “Omdat ik het lastig vond om te weten waar ik moet beginnen.” En ook: “Omdat volop motivatie en inspiratie te krijgen om er ‘full focus’ mee te beginnen”.

Na afloop kreeg ik heel enthousiaste reacties zoals die van Ann Cools (OFEDRA-Admin): “Katleen schrijft én spreekt inspirerend, motiverend, positief en geeft tips die écht van pas komen. Het webinar was to the point, zonder veel blablabla en vol gerichte, duidelijke en interessante raadgevingen. Ik ben fan!”, liet ze weten op LinkedIn.
Auteur en motivational speaker Elisabeth Van Der Meer liet dan weer weten op Facebook: “Hi Katleen. Ik was bij je webinar aanwezig. Mijn complimenten voor je presentatie. Het was een plezier om naar je te luisteren”.

Ook jij kan bloggen
Heb je ook een zetje nodig om te starten met bloggen? Dan help ik je graag. De opname van mijn webinar, de online masterclass om vol zelfvertrouwen te bloggen voor je business, stel ik nu voor jou beschikbaar. In deze masterclass voor ondernemers, coaches en trainers ontdek je hoe je echt begint met bloggen zonder de angst voor het witte blad. Je ontdekt de PRIK-formule waarmee je meteen connectie maakt met je ideale klant – zelfs als je nog nooit eerder hebt geblogd. En je krijgt insteken die je direct kunt gebruiken voor een boeiend blogartikel zodat je je niet meer afvraagt: “Waarover moet ik het hebben in mijn blogartikel?”

>> Maak komaf met de angst voor het witte blad en de knipperende cursor. Zet hier de eerste stap naar dat blogartikel dat je al zo lang wil schrijven.

START MET DE BLOGTRAINING

Alles wat je moet weten over bloggen in één online training

Als copywriter heb ik al vele tientallen ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door zakelijk te bloggen.
Mijn beste adviezen, voorbeelden en stappen deel ik in deze online blogcursus. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers die willen bloggen om meer volgers en klanten te krijgen.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
033021 BPS SYS _23632
Waarom ik geen gratis advies meer geef

Misschien vind je me een koele tante. Of zelfs iemand die het hoog in haar bol heeft gekregen. Dat mag. Ik blijf bij mijn besluit. Ik geef geen gratis advies op maat meer. En dat is het beste dat ik kan doen. Niet alleen voor …

033021 BPS SYS _23235
Geen tijd om te bloggen? Het kan ook als je maar vijf minuutjes hebt

“Geen tijd” is de meest aangehaalde reden van ondernemers om niet te bloggen. In dit blogartikel ontdek je enkele slimme technieken waardoor je toch blogartikels kan schrijven zelfs al heb je het druk of zijn er veel andere to do’s

bloginstructies
Is bloggen iets voor jou?

Een vraag die ik als copywriter dikwijls krijg is: “Is bloggen wel iets voor mij?” Meestal krijg ik die vraag van ondernemers die wel geloven in bloggen maar twijfelen of het wel iets is voor hen, of het iets kan bijdragen aan hun business en …

IMG_5121
Nee, met een blog kun je geen levens veranderen

Bloggen is een goede manier om van je te laten horen. Je kunt er mensen mee motiveren, inspireren, enthousiast maken maar het leven van mensen veranderen: neen, dat lukt niet. Trouwens met geen enkele vorm van marketing. Is bloggen dan geen goed idee? Toch wel. …

foto met Catherine en Ludo
“Ik wil de concurrentie niet wijzer maken met mijn blog”

Een van de bezwaren tegen bloggen is de angst dat anderen weglopen met je informatie. Of dat je, door je beste kennis en inzichten te delen, mensen helpt die vervolgens naar je concurrent gaan. Klopt dat? En kan je bloggen op een manier dat mensen …

computermuis
Wat zijn de beste marketingblogs voor 2021?

Dagelijks lees ik blogartikelen over marketing om op de hoogte te blijven van trends en (nieuwe) toepassingen van aloude marketingtechnieken die hun waarde vele malen hebben bewezen. Die tips en inzichten deel ik graag met mijn volgers en klanten. Maar met de vele honderden blogs …

bloggen
Hoe schrijf je blogs die mensen graag lezen?

Als het gaat om bloggen en bedenken welke blogartikels werken voor jou, dan is het belangrijk om te weten wat je lezers willen en hoe je hen nieuwsgierig maakt naar je content. In dit artikel verklap ik je 3 strategieën om meer nieuwsgierige en geïnteresseerde …

kubus
3 dingen waarmee je direct je blogs aantrekkelijker maakt voor je ideale klant

Het verschil tussen amateurbloggers en professionele bloggers is dat de pro’s aantrekkelijk schrijven. Ze weten hun artikel zo op te stellen dat lezers erin meegezogen worden van titel tot het laatste punt. Als jij rekening houdt met de drie aandachtspunten in dit artikel, dan wordt …

IMG_3538
Hoe schrijf je een blogartikel dat laat zien waar je voor staat zonder dat je verkoperig over komt

Met een blog wil je je lezers laten weten wat je doet en waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn om hun probleem, irritatie of ergernis op te lossen. Maar lezers en volgers zijn kritisch. Ze geloven niet zomaar alles wat je zegt. …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Katleen Van Landschoot draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches