“Leuk hoor, dat bloggen: maar levert het ook iets op?”, dat vragen veel ondernemers zich af. “Hoe kom ik aan nieuwe klanten door te bloggen?”, willen ze weten. Goede vraag natuurlijk. Het antwoord is: door slim te bloggen. Wat dat precies inhoudt ontdek je in dit blogartikel.
Ken jij de film Twister? Die film van Jan de Bont uit 1996 gaat over een groep tornadojagers. Om de F5-tornado’s zo levensecht mogelijk op het witte doek te krijgen moest de ploeg ook op zoek naar bijpassende geluiden. Anders zou de film niet werken natuurlijk.
Maar ja: waar vind je nu het geluid van een tornado? Wachten tot er eentje passeert was niet het beste idee voor de filmmakers. Dus ging men op zoek naar alternatieven.
En wat bleek? Het gebalk van een kameel lijkt op het gebrul van een tornado.
Als je dus naar Twister kijkt en de tornado’s hoort gieren, dan luister je eigenlijk naar het gekreun van een kameel, maar dan vertraagd weergegeven.
Alles voor het effect natuurlijk.
Als je blogartikels maakt voor je business, dan wil je ook effect. Welk effect? Klanten aantrekken door te bloggen. Want geef toe: zonder klanten blijf je niet lang in business.
Na vele honderden artikels te hebben geschreven zowel voor mezelf, voor mediabedrijven en voor ondernemers heb ik ontdekt dat er vijf elementen zijn die ervoor zorgen dat een artikel effect heeft. Als jij deze vijf richtlijnen in het achterhoofd houdt, dan is de kans dat de juiste mensen je blogs lezen en iets bij je willen kopen veel groter.
1. Blog met een doel
Als bloggende ondernemer wil je niet zomaar schrijven om te schrijven. Je tijd is kostbaar dus wil je het niet hobbymatig aanpakken. Dat wil zeggen dat je blogt met een doel. Misschien wil je mensen bewust maken van wat je aanbiedt. Of misschien wil je bloggen om bezwaren van je doelgroep weg te nemen. Het kan ook dat je al bloggend veelgestelde vragen van mensen wilt beantwoorden. Of je blogdoel kan zijn: meer aanmeldingen krijgen voor je nieuwsbrieflijst. Mensen warm maken voor je webshop is nog een andere goede reden om zakelijk te bloggen.
Mijn klant Nana – een biokapster uit Ieper – wou haar webshop onder de aandacht brengen door te bloggen. Nana begon tijdens de lockdowns te bloggen om haar visie met de wereld te delen en mensen warm te maken voor plantaardige haarverzorging. Door haar blogartikels op haar website vonden mensen de weg naar haar webshop met natuurvriendelijke shampoos, conditioners en haarkleuringen en kreeg ze veel nieuwe klanten.
Denk dus na wat je wilt dat mensen doen nadat ze een blog van je hebben gelezen. En blog strategisch en met een systeem zodat je je bloglezers meeneemt van je titel tot het eindpunt.
2. Creëer vertrouwen
Wanneer kopen mensen bij jou? Als ze je voldoende kennen en vertrouwen. Door te bloggen kun je laten zien dat je geloofwaardig en te vertrouwen bent. Dat kan bijvoorbeeld door je ervaringen te delen of door te vertellen hoe je klanten hebt geholpen. Maar niet alleen ‘wat’ je vertelt, maar ook ‘hoe’ je het vertelt is belangrijk.
Je woordkeuze is belangrijk als je wilt bloggen om klanten te krijgen.
Misschien heb je het advies al gehoord: dat je er als ondernemer voor moet zorgen dat een 12-jarige je boodschap begrijpt. “Dan ben je goed bezig”, vinden veel marketeers.
Maar misschien twijfel jij aan dat advies. Omdat je business anders is. Complex. Wetenschappelijk. Of gericht op high level klanten. Dan wil je toch geen kinderlijke aanpak gebruiken?
Je bent niet de enige met dat dilemma.
Een van mijn business buddy’s is Nicholas. Hij helpt junior developers aan een beter software design zodat ze in staat zijn om software te programmeren waar hun klanten over 10 jaar ook nog de volle prijs voor willen betalen.
In zijn marketing spreekt hij over concepten zoals SOLID, GRASP en design patronen. Als je niet zo thuis bent in ICT, dan frons je wellicht de wenkbrauwen als je de berichten en blogs van Nicholas ziet, maar voor zijn doelgroep is het zo klaar als een klontje.
En daar draait het om bij marketing en dus ook bij je blogs. Je ideale klant moet inzien: “Dat is een persoon die ik kan vertrouwen. Hij begrijpt me en weet wat me bezighoudt en dwars zit”.
Als Nicholas op een niveau van een 12-jarige zou spreken – en het bijv. zou hebben over ‘instructies geven aan een computer’ of over ‘als-dan schema’s’ – dan zou hij de bal volledig misslaan. Want dan spreekt hij de taal van zijn doelgroep (ervaren softwareontwikkelaars) niet.
Dus wil je bloggen om nieuwe klanten te krijgen. Dan is je eerste stap de aandacht en het vertrouwen krijgen van de juiste mensen. Dat doe je door te laten zien dat je je publiek kent en naar waarde schat. Soms heb je daar eenvoudige termen en scanbare boodschappen nodig. Maar misschien heb je juist vaktaal nodig. Dat weet jij het beste omdat jij je ideale klant het beste kent.
3. Schrijf boeiende blogs
Misschien denk je bij ‘blogs’ meteen aan saaie artikels of werkstukken die je vroeger op school verplicht moest schrijven. Stukken die volgens strikte regels moesten geschreven worden. Maar bloggen voor klanten moeten in de eerste plaats boeiend zijn. Aantrekkelijk voor je lezer én aangenaam voor jou om te schrijven. Want als schrijven een karwei is, dan houd je het niet vol.
Ik vergelijk een aantrekkelijke blog bloggen graag met een zak chips: eens je eraan begint, is het moeilijk om te stoppen…
Hoe maak je blogartikels schrijven aangenaam? Door het op een manier te doen die bij je past. In mijn boek ‘Bloggen Als De Beste’ wijd ik er een heel hoofdstuk aan. Het is belangrijk dat bloggen geen ‘moetje’ is maar iets dat je wilt doen. Het is een manier van marketing die geknipt is voor mensen die creatief zijn, houden van vrijheid en die zichzelf willen laten zien zoals ze zijn. Door bijvoorbeeld te vertellen over hun ervaringen of wat ze belangrijk vinden in hun vakgebied.
Ben je iemand voor wie humor belangrijk is? Laat dat dan ook zien in de manier waarop je schrijft. Dat kan door speelsheid in je tekst te brengen. Een andere manier is verhalen te vertellen. Bijzondere vergelijkingen is een andere techniek om je blogs leven in te blazen. Wat je ook kunt doen is anekdotes gebruiken om je punt in te leiden. Of gebruik kwinkslagen in je blogs.
Wees gerust je enthousiaste zelve – zelfs als je nu denkt: “Ik heb maar een saai onderwerp, dus ik kan niet boeiend bloggen”.
Als ik dat hoor, dan moet ik onmiddellijk aan Dirk Braet denken.
Dirk is accountant. Een atypische accountant. Hij noemt zichzelf ‘belastingtovenaar’.
Dirk is geen saaie nerd, maar zo’n gedreven ondernemer die in de bres springt voor zijn klanten. Hoewel hij dagdagelijks met serieuze zaken bezig is, is hij ook altijd in voor een grapje.
Zijn ogen blinken altijd. Het is iemand die je graag in je omgeving hebt. Daardoor trekt hij met zijn kantoor ondernemers aan die ook positief ingesteld zijn en vooruit willen. Geweldig toch?
Dus: vind je dat je onderwerp complex / wetenschappelijk / moeilijk / droog / saai / niet fotogeniek… is? Denk dan eens hoe je meer van jezelf kunt laten zien. Wat heeft je recent doen lachen? Waarom ben je destijds je zaak begonnen? Waar word je blij of warm van? Deel dat in je blogs en geef mensen zo een inkijkje in wie je echt bent. Mensen doen nu eenmaal zaken met mensen.
4. Maak relevante blogs
Wil je blogs maken die werken voor jou als ondernemer en klanten opleveren? Blog dan over zaken en thema’s die relevant zijn voor je bloglezer. Dat kun je doen door vragen te beantwoorden waar je ideale klant mee zit – ook de vragen die ze misschien niet rechtstreeks aan jou durven te stellen omdat beschaamd zijn om ze te vragen, omdat ze denken dat ze de enigen zijn met die vraag of omdat ze denken dat het een domme vraag is bijvoorbeeld.
Relevante blogs zijn blogartikels die iets toevoegen, die een meerwaarde hebben. Wees niet grijzemuizig. Kopieer niet zomaar de insteek van een concurrent. Deel niet alleen maar algemene wijsheden die je doelgroep al zo vaak heeft gehoord. Ook met tips maak je het verschil niet meer. Tips slaan mensen op en vergeten ze weer.
Als je wilt dat mensen echt iets hebben aan je blogartikels, geef dan inzichten. (Of zoals Selma Foeken het noemt: doe aan ‘helderheidgevend bloggen’) Maak mensen bewust van een probleem of van een alternatieve oplossing. Laat hen anders kijken naar je onderwerp of datgene wat je aanbiedt. Inspireer of motiveer hen.
Kortom: laat zien dat je je publiek echt begrijpt en om hen geeft. Mensen hebben niet graag het gevoel dat ze gezien worden als ‘wandelende portemonnees’.
5. Wees klaar en duidelijk
Heb je wel eens een wollig artikel gelezen waarbij je dacht: “Waar gaat dit nu over?” Vast wel. Trakteer je lezers niet op zo’n wollig gewauwel. Vertel klaar en duidelijk wie je bent, wat je doet en waarom dat belangrijk is. Vertel over de voordelen van de voordelen. Geef voorbeelden.
Wil je bloggen en er klanten mee krijgen? Vertel dan ook over je aanbod. Het lijkt een open deur. Maar toch. Vertel in je blogartikels niet zozeer wat je aanbiedt maar wat je aanbod doet voor mensen. Mensen zijn niet zozeer geïnteresseerd in de kenmerken en technische details van je product, dienst of programma maar in wat het hen oplevert. Hoe maak je het leven of werk van je publiek aangenamer, beter of anders? Vertel dat in geuren en kleuren.
Maak hen nieuwsgierig. Laat hen watertanden. En… geef aan wat ze moeten doen om klant bij jou te worden.
Het uitgangspunt van dit artikel was: “Hoe krijg je nieuwe klanten?” Simpel: door mensen te laten weten dat ze iets bij je kunnen kopen en het hen gemakkelijk te maken om dat ook te doen.
Roep op tot actie. Ik zie dikwijls blogs zonder call to action of waarbij het niet duidelijk is wat de volgende stap is voor je bloglezer. Wil je dat mensen een andere blog van je lezen? Wil je dat ze zich inschrijven voor je nieuwsbrieflijst? Heb je graag dat ze zich inschrijven voor een webinar? Wil je dat ze een checklist downloaden? Of heb je een (laagdrempelig) product in de aanbieding? Laat het weten. En maak het je bloglezers gemakkelijk om iets bij je te kopen. Voeg een koopknop toe. Vermeld de link waarop je bloglezer moet klikken. Zeg wanneer je opendeurdag is.
Het lijkt zo evident maar toch gebeurt het niet.
Voeg dus altijd een volgende stap toe voor je bloglezer.
Samenvattend, de vijf regels om klanten te krijgen via je blogs:
1. Blog met een doel
2. Creëer vertrouwen
3. Schrijf boeiende blogs
4. Maak relevante blogs
5. Wees klaar en duidelijk
Wil je graag meer weten over hoe je op een slimme manier blogt voor je business en er meer klanten door krijgt? Meld je dan hier aan voor het volgende webinar. Gun jezelf ook meer klanten door te bloggen. Meld je aan voor het webinar. Zo maak je ook kans om een gratis exemplaar te winnen van mijn miniboek ‘Bloginspiratie’.