Een vraag die ik als copywriter dikwijls krijg is: “Is bloggen wel iets voor mij?” Meestal krijg ik die vraag van ondernemers die wel geloven in bloggen maar twijfelen of het wel iets is voor hen, of het iets kan bijdragen aan hun business en of ze het wel zullen kunnen volhouden. Het antwoord is ‘ja’, tenminste als er enkele voorwaarden zijn vervuld.
Laten we er geen doekjes om winden. De meeste bloggende ondernemers starten met de beste intenties, vanuit de wil om het echt goed aan te pakken en het verlangen om met hun blog echt het verschil te maken voor heel veel mensen, maar geven het na enkele pogingen alweer op – ontgoocheld en gefrustreerd door het gebrek aan lezers en reacties. Laat staan dat ze er klanten door hebben gekregen.
Waarom falen de meeste bloggers?
– Ze hebben geen idee waarover ze het zouden kunnen hebben in hun blog. Daarom bloggen ze niet of minder dan goed is voor hun zaak. Of ze houden het bij veilige onderwerpen of dezelfde insteken die ze anderen ook veel zien gebruiken.
– Ze zijn heel druk bezig met de voorbereiden en met allerlei ‘time-wasters’ die niets wezenlijks doen voor hun blog
– Ze geven veel gratis tips en waarde maar hebben geen idee hoe ze van hun bloglezers ook echte klanten kunnen maken
– Ze verliezen de motivatie en laten zich verleiden door mooie beloftes van snel resultaat door andere manieren om aan marketing te doen. (“Oh, Clubhouse? Klinkt interessant. Laat ik even kijken.”)
Maar de belangrijkste reden van allemaal?
Ze denken dat ze niet goed genoeg zijn.
Ze zeggen dingen zoals:
– “Mijn bedrijf / activiteit / niche is te saai om over te schrijven”
– “Over elk onderwerp waarover ik wil bloggen is al iets geschreven. Daar kan ik toch niets meer aan toevoegen?”
– “Ik ben er nu niet klaar voor. Ik wacht nog op het ontwerp van mijn nieuwe logo / nieuwe bedrijfsnaam / nieuwe website”
– “Oh, maar ik ben wel al begonnen hoor. Ik heb wel al een eerste aanzet. Nu moet ik eerst even gaan zitten om alles in een mooie vorm te gieten en het beter te verwoorden want wat ik nu heb is absoluut niet perfect en blogwaardig genoeg”
Nochtans, als je heel eerlijk bent, wéét je dat het wel mogelijk moet zijn. Want je kent ondernemers, coaches, trainers… die over hun vak, producten en bedrijf bloggen en die er wél reacties, fans en klanten door krijgen. Deze succesvolle bloggende ondernemers hebben iets gemeenschappelijks.
Succesvolle bloggende ondernemers:
– weten precies waar hun lezers naar op zoek zijn en slaan met elk blogartikel de nagel op de kop
– maken blogartikels waarbij je geboeid blijft doorlezen – van titel tot eindpunt
– gebruiken bewezen marketingtechnieken om ervoor te zorgen dat hun blog vindbaar is en dat de juiste mensen al die blogartikels lezen
– gebruiken sociale media om mensen nieuwsgierig te maken naar hun blogs en om betrokkenheid te krijgen
En…
Ze kennen de gewoontes en de aanpak waardoor ze heel consistent van zich laten horen.
Het goede nieuws is: jij kan dat ook.
Er zijn 5 stappen om te volgen als je wil bloggen en er ook resultaat mee wil halen voor je praktijk, zaak of business.
1. Definieer je ideale lezer
Als je een duidelijk beeld hebt voor wie je blogt, dan kun je ook inspelen op de wensen, de verlangens, de behoeftes… van die persoon. En dan weet je dat wat je schrijft, ook aansluit op wat je bloglezer wil weten.
2. Maak magnetische en deelbare content
Een blog is niet zomaar een samenraapsel van ideeën. Een goede blog heeft een opbouw waardoor je blijft verder lezen, maakt gebruik van doorleestechnieken, heeft een aandachtstrekkende titel…
Zo’n bewezen structuur heb je nodig. Want anders beginnen mensen zelfs niet eens met lezen – terwijl jij nog zo je best hebt gedaan om het interessant en waardevol te maken.
3. Deel je blogs voor maximaal bereik en meer betrokkenheid
Als mensen niet weten dat je een (nieuw) blogartikel hebt gemaakt of als je het niet online zet, dan krijg je natuurlijk ook geen lezers. Hoe meer mensen weten dat jij een blogartikel hebt geschreven, des te beter. Het is belangrijk dat je blogartikel zoveel mogelijk ‘ogen’ krijgt. Je moet weten hoe je daarvoor zorgt.
4. Blog resultaatgericht
Weet wat je wil bereiken met je blog. Wil je gewoon vrijblijvend je ideeën en mening delen? Of wil je je blog strategisch inzetten voor je bedrijf en er meer volgers, fans en klanten door krijgen? Een blog kan een goede ‘lead generation machine’ zijn maar dan moet je wel bloggen op een slimme manier en liefst zonder opdringerig, spammerig of verkoperig te zijn. Mensen doorprikken een glad verkooppraatje verpakt in een blog meteen.
5. Creëer consistente bloggewoontes
Regelmatig van je laten horen loont. Dat weet je. Bloggen is geen eenmalig iets. Om je blogs voor je te laten werken is het belangrijk dat je dikwijls blogt. De ideale blogfrequentie is voor elke bloggende ondernemer maar besef wel dat méér bloggen alleen maar voordelen heeft. Niet alleen voor je zichtbaarheid maar ook voor je blogvaardigheden. Hoe meer je blogt, des te beter je erin wordt. Maak dus van bloggen een gewoonte, een essentieel onderdeel van je marketing.
Dat is het.
Deze vijf stappen zijn het geheim om te bloggen met resultaat.
Deze vijf stappen gebruik ik zelf ook altijd om naast de copywritingopdrachten die ik uitvoer voor mijn klanten ook nog tijd, energie en motivatie te hebben om ook nog voor mezelf te bloggen. Want ja: ik schrijf veel marketingteksten – zoals blogs – voor Vlaamse en Nederlandse ondernemers maar ook ik moet van bloggen voor mijn eigen bedrijf een prioriteit maken. Anders gebeurt het niet.
Het zijn ook deze vijf stappen die ik grondig behandel in mijn online blogtraining ‘Bloggen Als De Beste’. De meer dan honderd ondernemers – zelfstandigen, ZZP’ers, coaches, trainers maar ook zaakvoerders van kleine en middelgrote ondernemingen – die al met de training aan de slag zijn gegaan, doen dat aan de hand van de vijf bewezen stappen. Omdat ze werken.
Dus als jij ook succesvol wil bloggen – om het even of je het nu op je eentje doet, of je het nu wil leren van mij of van iemand anders –, dan is het belangrijk om de vijf stappen te volgen.
Dan zal je zien dat bloggen ook iets voor jou is.
Veel succes alvast.