Stop met googelen. Start met bloggen - Katleen Van Landschoot - De Copywriter BE 0860 102 265

Stop met googelen. Start met bloggen

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Herken je dit? Je hebt je voorgenomen om te bloggen. Omdat het goed is voor je zichtbaarheid. Of omdat je je expertstatus wilt vergroten. Het kan ook zijn dat je meer volgers en klanten wilt. Top. Alleen: hoe begin je met bloggen? Even wat blogtips googelen? Neen. Er zijn vijf goede redenen om niet aan het googelen te slaan. Ontdek ze allemaal hieronder.


Reden 1: Tips over bloggen zijn dikwijls algemeen

Denk aan: “verzin een passende titel, maak een outline en werk je tekst uit”. Dat weet je natuurlijk al lang.

Andere vage adviezen zijn: “Hanteer een consequente schrijfstijl”, “Gebruik afbeeldingen” of “Deel tips”. Op zich kloppen deze aanbevelingen maar je kunt er niet veel mee. Als je nog maar amper van je hebt laten horen bijvoorbeeld dan heb je nog geen herkenbare schrijfstijl – laat staan dat je je eigen schrijfstem ook consequent aanhoudt.

Bovendien geven die algemene adviezen niet het antwoord op de vragen die je écht bezighouden zoals: “Schrijf ik interessant genoeg?”, “Welke foto’s zetten mensen aan tot klikken en lezen?” of “Wanneer is een tip nu echt waardevol genoeg?”, “Hoe zorg ik ervoor dat ik de aandacht trek van mijn scrollende ideale lezer?”

 

Reden 2: Soms zijn de adviezen ook ronduit verkeerd

 

Niet alles wat online staat klopt. En niet elk advies dat je op internet vindt is goed advies. Zo is het eerste blogadvies dat ik tegenkwam op Wikihow: “Vraag jezelf af waar je van houdt, wat je leuk vindt of wat je met anderen zou willen delen”.

Drie keer fout. Het gaat in een blog niet om jou maar om je lezer. De vraag is niet wat jij als blogger ‘leuk vindt’ maar waar je ideale lezer naar op zoek is.

Nog zo’n verkeerd advies is: “Kijk eens naar andere blogs over je onderwerp om te zien hoe anderen het aanpakken”.

Als je bloggen als marketingstrategie wilt inzetten om je te onderscheiden van je concurrenten is dit absoluut slecht advies. Anderen na-apen – die wellicht ook de woorden van anderen playbacken – zorgt er alleen voor dat je meer van hetzelfde brengt. Dat je dus saaie kost brengt. Je geeft je lezer dus geen reden om voor jou te kiezen of om jou te volgen. Ah nee, want je doet precies hetzelfde als alle anderen.

Reden 3: Veel online blogadvies komt van mensen zonder schrijfachtergrond

 

Eén van de belangrijkste regels die ik geleerd heb als journalist is: “Check double-check”. Ga altijd na wie de bron is. Ook online is dat een goede vuistregel. Neem niet zomaar het advies aan van om het even wie.

Internet en sociale media maken van iedereen een auteur. De ene schrijft al met meer naturel dan de andere. Maar een vlotte pen hebben is nog niet hetzelfde als iets zó kunnen verwoorden dat mensen ‘ja’ zeggen. Als je als ondernemer wilt bloggen dan doe je dat niet als hobby maar omdat je er nieuwe volgers, fans en klanten mee wilt krijgen.

Dat wil zeggen dat je moet weten wat je het beste vertelt en waarom. Je moet ook weten hoe je een blog het beste structureert en welke slimme copywritingtechnieken ervoor zorgen dat mensen door blijven lezen tot je laatste punt. En dat ze méér van je willen horen.

Goed worden in copywriting kun je leren. Nadat ik afgestudeerd was aan het Instituut voor Journalistiek en een journalistieke prijs in de wacht had gesleept bij mijn eerste opdrachtgever (weekblad de Eecloonaar) ben ik in de wetenschap van copywriting gedoken.

Ik heb veel boeken verslonden, opleidingen gevolgd in binnen- en buitenland en geleerd van de besten. En ik heb veel geschreven en getest. Ik weet dus hoe en waar je goede verhalen vindt, hoe je een goed artikel schrijft én hoe je ervoor zorgt dat mensen in actie komen dankzij een goed artikel. Niet iedere blogcoach weet dat.

Bekijk dus altijd de auteur van de blogs. Wie is die persoon? Heeft hij of zij expertise in de materie of minstens veel ervaring? Indien niet: negeren dat advies. Luister alleen naar mensen die goed zijn in hun vak als je wilt bijleren.

 

Reden 4: Googelen doet twijfelen

 

Ik heb het eens voor je opgezocht – in Google  – als je ‘tips bloggen’ intypt dan krijg je maar liefst 25,4 miljoen zoekresultaten. 25,4 miljoen. Die tips kun je onmogelijk allemaal toepassen op dat ene blogartikel dat je graag wilt maken. Zeker als je graag ‘het perfecte artikel’ voor ogen hebt. De kans is groot dat je dan denkt: “Fieuw. Als er zoveel bij komt kijken dan hoeft het voor mij niet meer. Laat maar, dat bloggen”.

Bovendien zijn er in al die miljoenen tips voor meer blogsucces ook tips die elkaar tegenspreken. Bijvoorbeeld: “Schrijf kort en beknopt want mensen lezen niet graag” en “Schrijf lange blogs want dat is beter voor je ROI”. Wat moet je dan geloven?

Die twijfel kan trouwens ook ontstaan als je jezelf inspiratie voor je volgende virale blog probeert te googelen. Als je zoekwoorden intypt die te maken hebben met je blogonderwerp krijg je wellicht heel veel zoekresultaten. Al lezend en surfend kan dan de vraag oppoppen: “Is alles al niet eens gezegd?” en: “Wat kan ik daar nu nog aan toevoegen?”

Door je dat af te vragen begeef je je op gevaarlijk terrein: dat van de twijfel en het afbrokkelend zelfvertrouwen. Hoe meer zoekresultaten je krijgt, des te groter de kans dat je het op voorhand al opgeeft. Zo blijft je voornemen om te bloggen precies wat het is: een voornemen. Zo jammer want bloggen kan je echt veel opleveren.

 

Reden 5: (de belangrijkste reden) Als je googelt ben je niet productief

 

Bloggen, schrijven, content creëren dat is: de pen in de hand nemen en schrijven. Of je vingers aan het toetsenbord zetten en typen. Actief zijn dus. Bloggen is niet: inspiratie proberen op te doen op sociale media en fora, googelen, scrollen, lezen, swipen… Dat zijn allemaal passieve bezigheden. Al die tijd dat je aan het zoeken, scrollen en lezen bent, ben je niet aan het schrijven.

Als je resultaat wilt is het slimmer om te focussen op actie, om de handen uit te mouwen te steken, om zelf te creëren in plaats van te consumeren.

Wees eens eerlijk: gebruik je ‘reseach doen’ niet vooral als een excuus om niet te moeten beginnen? Zou het niet kunnen dat het uitstelgedrag is? Of dat googelen en info verzamelen een al dan niet bewust afleidingsmanoeuvre is omdat je het schrijven zelf spannend vindt? Misschien ben je kritisch voor jezelf en vrees je dat je blogartikel niet goed genoeg zal zijn. Of vraag je je af of mensen wel op jou zitten te wachten?

 

Samenvattend – 5 redenen om Google links te laten liggen als je beter wilt worden in bloggen

 

#1: Tip over bloggen zijn dikwijls algemeen

#2: Soms zijn de adviezen ook ronduit verkeerd

#3: Veel online blogadvies komt van mensen zonder schrijfachtergrond

#4: Googelen doet twijfelen

#5: (de belangrijkste reden) Als je googelt ben je niet productief

 

Wat kun je dan beter wél doen als je het serieus meent met bloggen en een bloggende ondernemer wilt worden?

 

Verdiep je in content marketing. Leer alles over overtuigingstechnieken. Ontdek de principes van copywriting. Of als je sneller wilt gaan: leg je oor te luister bij mensen die weten waarover ze spreken. Die al veel geschreven hebben en anderen met succes hebben geleerd hoe ze kunnen bloggen.

En – heel belangrijk – doe het gewoon. Schrijf, schrap en schaaf bij. Schrijven – en dus ook bloggen – is niet zo moeilijk. Het is gewoon praten met papier er tussen. Of met een scherm.

Wil je er graag hulp bij? Dan ben je welkom bij mijn blogwebinar. En als je graag leest, dan is mijn boek ‘Stop met staren. Start met bloggen’ een aanrader.

MAAK JE EIGEN BLOGS EN BERICHTEN MAGNETISCH

Ontdek 25 powerwoorden + voorbeelden in deze masterclass

Als copywriter heb ik al honderden ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door  artikels voor en over hen te schrijven. Daarbij heb ik ontdekt dat er 5 stappen en 25 woorden zijn die cruciaal zijn om de aandacht krijgen – vooral als je wilt bloggen voor je business. 
Mijn beste adviezen, bewezen aanpak en praktische voorbeelden deel ik in deze praktische masterclass. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers zoals jij.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
  • sociale media
Goed voornemen: zakelijk bloggen
Zo maak je je goede voornemen om zakelijk te bloggen wél waar

Het begin van het nieuwe jaar is dé periode van nieuwe kansen en mogelijkheden. Niet alleen privé kun je goede voornemens maken maar ook voor je business. Nu is het perfecte moment om een frisse wind te laten waaien en te doen wat al lang …

Geld verdienen met marketing
Het alternatief voor inspelen op speciale marketingdagen

Black Friday, sinterklaas, kerst, oud en nieuw… 🥂 Weet jij wat ze gemeen hebben? Wel, het zijn aanleidingen voor mensen om geld uit te geven. En voor bedrijven om keihard hun aanbiedingen te promoten. 🛒 Maar wat als je niet houdt van opdringerige marketing maar …

online blogtraining
Bloggen is misschien wel een verspilling van je tijd en energie

Stel je voor: een journalist belt je op. In je favoriete krant is een volledige pagina vrijgekomen in de editie van morgen. Als je wil komt op die pagina een stuk over jouw bedrijf of project. Helemaal gratis. Wat zou je doen? Zou je zeggen: …

webinar over bloggen
Hoe zit het met je voornemen om te bloggen?

Stond ‘bloggen’ op je to do-lijst voor 2022? Is het er al van gekomen? Of ben je aan het twijfelen geslagen? Je bent niet de enige. Veel ondernemers vragen zich af of bloggen wel de moeite waard is. Of ze niet beter hun energie kunnen …

enthousiaste bloggende ondernemers
Waarom blogt de ene wél en de andere niet na een training?

Toen ik enkele jaren geleden voor het eerst mijn training Bloggen Als De Beste gaf focuste ik vooral op de tips en de praktische kant van het bloggen. Want het is belangrijk dat je weet hoe je moet bloggen. Dus ik gaf templates voor goede …

klanten helpen
“Zitten ‘ze’ eigenlijk wel op mij te wachten?”

Het is een veelgestelde vraag van ondernemende mensen die overwegen om te bloggen: “Zit er wel iemand op mij te wachten?” Of, de variant daarvan: “Wie ben ik nu om blogartikels te schrijven? Ik ben toch helemaal niet zo speciaal? Zal bloggen wel werken voor …

kies de juiste blogaanpak
Bloggen op een manier die bij je past

Misschien ben je ooit begonnen met bloggen maar heb je er de brui aan gegeven. Omdat het tegenviel. Omdat het je zo veel moeite en energie kostte. Nochtans was de template die je hebt gevonden of gekregen veelbelovend. Alleen: voor jou werkt het niet. Hoe …

dankbaar en blij bloggen
Blogtip: Blog over dingen waar je dankbaar voor bent

Bloggen doe je om te groeien. Je kunt er je business mee laten groeien maar je groeit er vooral ook zelf door. Dat heb je soms zelf niet in de gaten. Daarom is het een goed idee om je groeimomenten te verzamelen. Zo zie jij …

sociale media of bloggen
Wat aardbeien je leren over je marketing

https://youtu.be/DTDppycOBNs Wat hebben aardbeien te maken met zichtbaarheid? Veel.  Want aardbeien bestaan in verschillende maten en soorten. Je kiest altijd deze die jij het lekkerste vindt en waarvoor je ze wilt gebruiken.  Wil je een zelfgebakken aardbeitaart op taart toveren? Dan werk je die wellicht …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Katleen Van Landschoot - De Copywriter BE 0860 102 265 draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches