Stop met googelen. Start met bloggen

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Herken je dit? Je hebt je voorgenomen om te bloggen. Omdat het goed is voor je zichtbaarheid. Omdat je je expertstatus wilt vergroten. Omdat je meer volgers en klanten wilt. Top. Alleen: hoe begin je met bloggen? Even wat blogtips googelen? Neen. Er zijn vijf goede redenen om niet aan het googelen te slaan. Ontdek ze allemaal hieronder.


Reden 1: Tips over bloggen zijn dikwijls algemeen

Denk aan: “verzin een passende titel, maak een outline en werk je tekst uit”. Dat weet je natuurlijk al lang.

Andere vage adviezen zijn: “Hanteer een consequente schrijfstijl”, “Gebruik afbeeldingen” of “Deel tips”. Op zich kloppen deze aanbevelingen maar je kunt er niet veel mee. Als je nog maar amper van je hebt laten horen bijvoorbeeld dan heb je nog geen herkenbare schrijfstijl – laat staan dat je je eigen schrijfstem ook consequent aanhoudt.

Bovendien geven die algemene adviezen niet het antwoord op de vragen die je écht bezighouden zoals: “Schrijf ik interessant genoeg?”, “Welke foto’s zetten mensen aan tot klikken en lezen?” of “Wanneer is een tip nu echt waardevol genoeg?”, “Hoe zorg ik ervoor dat ik de aandacht trek van mijn scrollende ideale lezer?”

Reden 2: Soms zijn de adviezen ook ronduit verkeerd

Niet alles wat online staat klopt. En niet elk advies dat je op internet vindt is goed advies. Zo is het eerste blogadvies dat ik tegenkwam op Wikihow: “Vraag jezelf af waar je van houdt, wat je leuk vindt of wat je met anderen zou willen delen”.

Drie keer fout. Het gaat in een blog niet om jou maar om je lezer. De vraag is niet wat jij als blogger ‘leuk vindt’ maar waar je ideale lezer naar op zoek is.

Nog zo’n verkeerd advies is: “Kijk eens naar andere blogs over je onderwerp om te zien hoe anderen het aanpakken”.

Als je bloggen als marketingstrategie wilt inzetten om je te onderscheiden van je concurrenten is dit absoluut slecht advies. Anderen na-apen – die wellicht ook de woorden van anderen playbacken – zorgt er alleen voor dat je meer van hetzelfde brengt. Dat je dus saaie kost brengt. Je geeft je lezer dus geen reden om voor jou te kiezen of om jou te volgen. Ah nee, want je doet precies hetzelfde als alle anderen.

Reden 3: Veel online blogadvies komt van mensen zonder schrijfachtergrond

Eén van de belangrijkste regels die ik geleerd heb als journalist is: “Check double-check”. Ga altijd na wie de bron is. Ook online is dat een goede vuistregel. Neem niet zomaar het advies aan van om het even wie.

Internet en sociale media maken van iedereen een auteur. De ene schrijft al met meer naturel dan de andere. Maar een vlotte pen hebben is nog niet hetzelfde als iets zó kunnen verwoorden dat mensen ‘ja’ zeggen. Als je als ondernemer wilt bloggen dan doe je dat niet als hobby maar omdat je er nieuwe volgers, fans en klanten mee wilt krijgen. Dat wil zeggen dat je moet weten wat je het beste vertelt en waarom. Je moet ook weten hoe je een blog het beste structureert en welke slimme copywritingtechnieken ervoor zorgen dat mensen door blijven lezen tot je laatste punt. En dat ze méér van je willen horen.

Goed worden in copywriting kun je leren. Nadat ik afgestudeerd was aan het Instituut voor Journalistiek en een journalistieke prijs in de wacht had gesleept bij mijn eerste opdrachtgever (weekblad de Eecloonaar) ben ik in de wetenschap van copywriting gedoken.

Ik heb veel boeken verslonden, opleidingen gevolgd in binnen- en buitenland en geleerd van de besten. En ik heb veel geschreven en getest. Ik weet dus hoe en waar je goede verhalen vindt, hoe je een goed artikel schrijft én hoe je ervoor zorgt dat mensen in actie komen dankzij een goed artikel. Niet iedere blogcoach weet dat.

Bekijk dus altijd de auteur van de blogs. Wie is die persoon? Heeft hij of zij expertise in de materie of minstens veel ervaring? Indien niet: negeren dat advies. Luister alleen naar mensen die goed zijn in hun vak als je wilt bijleren.

Reden 4: Googelen doet twijfelen

Ik heb het eens voor je opgezocht – in Google 😊 – als je ‘tips bloggen’ intypt dan krijg je maar liefst 25,4 miljoen zoekresultaten. 25,4 miljoen. Die tips kun je onmogelijk allemaal toepassen op dat ene blogartikel dat je graag wilt maken. Zeker als je graag ‘het perfecte artikel’ voor ogen hebt. De kans is groot dat je dan denkt: “Fieuw. Als er zoveel bij komt kijken dan hoeft het voor mij niet meer. Laat maar, dat bloggen”.

Bovendien zijn er in al die miljoenen tips voor meer blogsucces ook tips die elkaar tegenspreken. Bijvoorbeeld: “Schrijf kort en beknopt want mensen lezen niet graag” en “Schrijf lange blogs want dat is beter voor je ROI”. Wat moet je dan geloven?

Die twijfel kan trouwens ook ontstaan als je jezelf inspiratie voor je volgende virale blog probeert te googelen. Als je zoekwoorden intypt die te maken hebben met je blogonderwerp krijg je wellicht heel veel zoekresultaten. Al lezend en surfend kan dan de vraag oppoppen: “Is alles al niet eens gezegd?” en: “Wat kan ik daar nu nog aan toevoegen?”

Door je dat af te vragen begeef je je op gevaarlijk terrein: dat van de twijfel en het afbrokkelend zelfvertrouwen. Hoe meer zoekresultaten je krijgt, des te groter de kans dat je het op voorhand al opgeeft. Zo blijft je voornemen om te bloggen precies wat het is: een voornemen. Zo jammer want bloggen kan je echt veel opleveren.

Reden 5: (de belangrijkste reden) Als je googelt ben je niet productief

Bloggen, schrijven, content creëren dat is: de pen in de hand nemen en schrijven. Of je vingers aan het toetsenbord zetten en typen. Actief zijn dus. Bloggen is niet: inspiratie proberen op te doen op sociale media en fora, googelen, scrollen, lezen, swipen… Dat zijn allemaal passieve bezigheden. Al die tijd dat je aan het zoeken, scrollen en lezen bent, ben je niet aan het schrijven.

Als je resultaat wilt is het slimmer om te focussen op actie, om de handen uit te mouwen te steken, om zelf te creëren in plaats van te consumeren.

Wees eens eerlijk: gebruik je ‘reseach doen’ niet vooral als een excuus om niet te moeten beginnen? Zou het niet kunnen dat het uitstelgedrag is? Of dat googelen en info verzamelen een al dan niet bewust afleidingsmanoeuvre is omdat je het schrijven zelf spannend vindt? Misschien ben je kritisch voor jezelf en vrees je dat je blogartikel niet goed genoeg zal zijn. Of vraag je je af of mensen wel op jou zitten te wachten?

————–

Samenvattend – 5 redenen om Google links te laten liggen als je beter wilt worden in bloggen

Reden 1: Tip over bloggen zijn dikwijls algemeen

Reden 2: Soms zijn de adviezen ook ronduit verkeerd

Reden 3: Veel online blogadvies komt van mensen zonder schrijfachtergrond

Reden 4: Googelen doet twijfelen

Reden 5: (de belangrijkste reden) Als je googelt ben je niet productief

———–

Wat kun je dan beter wél doen als je het serieus meent met bloggen en een bloggende ondernemer wilt worden?

Verdiep je in content marketing. Leer alles over overtuigingstechnieken. Ontdek de principes van copywriting. Of als je sneller wilt gaan: leg je oor te luister bij mensen die weten waarover ze spreken. Die al veel geschreven hebben en anderen met succes hebben geleerd hoe ze kunnen bloggen.

En – heel belangrijk – doe het gewoon. Schrijf, schrap en schaaf bij. Schrijven – en dus ook bloggen – is niet zo moeilijk. Het is gewoon praten met papier er tussen. Of met een scherm.

START MET DE BLOGTRAINING

Alles wat je moet weten over bloggen in één online training

Als copywriter heb ik al vele tientallen ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door zakelijk te bloggen.
Mijn beste adviezen, voorbeelden en stappen deel ik in deze online blogcursus. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers die willen bloggen om meer volgers en klanten te krijgen.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • marketing
  • Overig
IMG_5121
Nee, met een blog kun je geen levens veranderen

Bloggen is een goede manier om van je te laten horen. Je kunt er mensen mee motiveren, inspireren, enthousiast maken maar het leven van mensen veranderen: neen, dat lukt niet. Trouwens met geen enkele vorm van marketing. Is bloggen dan geen goed idee? Toch wel. …

foto met Catherine en Ludo
“Ik wil de concurrentie niet wijzer maken met mijn blog”

Een van de bezwaren tegen bloggen is de angst dat anderen weglopen met je informatie. Of dat je, door je beste kennis en inzichten te delen, mensen helpt die vervolgens naar je concurrent gaan. Klopt dat? En kan je bloggen op een manier dat mensen …

computermuis
Wat zijn de beste marketingblogs voor 2021?

Dagelijks lees ik blogartikelen over marketing om op de hoogte te blijven van trends en (nieuwe) toepassingen van aloude marketingtechnieken die hun waarde vele malen hebben bewezen. Die tips en inzichten deel ik graag met mijn volgers en klanten. Maar met de vele honderden blogs …

bloggen
Hoe schrijf je blogs die mensen graag lezen?

Als het gaat om bloggen en bedenken welke blogartikels werken voor jou, dan is het belangrijk om te weten wat je lezers willen en hoe je hen nieuwsgierig maakt naar je content. In dit artikel verklap ik je 3 strategieën om meer nieuwsgierige en geïnteresseerde …

kubus
3 dingen waarmee je direct je blogs aantrekkelijker maakt voor je ideale klant

Het verschil tussen amateurbloggers en professionele bloggers is dat de pro’s aantrekkelijk schrijven. Ze weten hun artikel zo op te stellen dat lezers erin meegezogen worden van titel tot het laatste punt. Als jij rekening houdt met de drie aandachtspunten in dit artikel, dan wordt …

IMG_3538
Hoe schrijf je een blogartikel dat laat zien waar je voor staat zonder dat je verkoperig over komt

Met een blog wil je je lezers laten weten wat je doet en waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn om hun probleem, irritatie of ergernis op te lossen. Maar lezers en volgers zijn kritisch. Ze geloven niet zomaar alles wat je zegt. …

Online-Training-01 (3)
Waarom de meeste mensen nooit een online cursus afmaken

Misschien heb je al eens een online training gekocht. Want het onderwerp is interessant en met de nieuwe inzichten en vaardigheden dankzij de online cursus krijgt, kan je de zaken beter en anders aanpakken op je werk of privé. Maar misschien ben je toch nog …

IMG_E6186
Wat is de snelste manier om meer reacties te krijgen? (Het is niet wat je denkt)

Als je dit leest, dan ben je ondernemend. Dan laat je van je horen, maak je berichten, schrijf je misschien al regelmatig blogs en nieuwsbrieven maar de respons kan beter. Je wil dat meer mensen je berichten leuk vinden, een reactie achterlaten, je posts delen, …

IMG_2288
Kan je bloggen als je geen groot schrijftalent bent?

Ben je een ambitieuze ondernemer? Maar twijfel je of bloggen wel iets voor jou is? Je bent niet de enige. Veel ondernemende mensen twijfelen of ze er zich wel moeten aan wagen. Maar met bloggen is het zoals met sporten of musiceren. Een aangeboren talent …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De Schrijfcoach draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches