Wat is de snelste manier om meer reacties te krijgen? (Het is niet wat je denkt)

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Als je dit leest, dan ben je ondernemend. Dan laat je van je horen, maak je berichten, schrijf je misschien al regelmatig blogs en nieuwsbrieven maar de respons kan beter. Je wil dat meer mensen je berichten leuk vinden, een reactie achterlaten, je posts delen, je volgen op alle kanalen waarop je aanwezig bent… Dé grote vraag is natuurlijk: hoe?

Het is één van de meest gestelde vragen van ondernemers die meer zichtbaarheid, meer volgers en klanten willen. “Hoe krijg ik meer betrokkenheid?” of: “Hoe krijg je meer kliks?” en ook: “Hoe zorg ik ervoor dat mijn berichten en blogs meer aandacht krijgen?”

Er zijn verschillende manieren voor

Er is een zwarte markt waar je volgers en kliks kan kopen, met vele honderden tegelijk.

Blijf daarvan weg. Behalve een hoop lege likes van anonieme robots doen ze meer kwaad dan goed. De algoritmes merken het op dat je gekochte volgers niet reageren en bestraffen je met een lager bereik. Dat wil je niet.

Je kan adverteren om bij meer mensen te komen.

Dat is een goed idee. Alleen: er komt wel wat bij kijken. Je moet alle kneepjes onder de knie krijgen. Zomaar ‘Bericht promoten’ op Facebook bijvoorbeeld brengt je niet de conversie waar je op hoopt. Ook een slecht scorend bericht adverteren zal je niet helpen. Want als je volgers je bericht niet zo super vinden en er daarom dus voorbij scrollen, dan is de kans dat mensen die je niet kennen je bericht wél goed zullen vinden klein. Logisch toch?

Dus wat kan je doen om toch meer mensen aan te spreken? Consistent goede content maken.

Dat is de sleutel tot meer kliks.

Als je betere berichten maakt, val je positief op in de tijdlijn. Mensen zullen stoppen met scrollen en je bericht bekijken. En met betere content heb je ook een voetje voor als je adverteert.
En als je betere blogs schrijft, dan zullen de zoekmachines je beter vinden en kom je hoger in Google.

Maar hoe doe je dat nu, goede content maken?

Spoiler alert: niet door de regels toe te passen die je op school hebt geleerd. Want de schrijfervaring die we allemaal op school hebben meegekregen, helpt ons niet als het gaat om marketingteksten.

Het is een vak apart, teksten schrijven die geld opleveren.

Als niet-marketeer opeens marketingteksten moeten schrijven voor je bedrijf, zaak of onderneming kan knap lastig zijn.

Ik begrijp het.

De meeste ondernemende mensen hebben geen schrijf- of journalistieke achtergrond. Ze hebben nooit geleerd hoe ze een tekst, post of nieuwsbrief kunnen maken die de aandacht trekt.

“Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?”

Misschien denk je nu bij jezelf: “Ik moet toch helemaal geen journalist of marketeer zijn? Een beetje vlot schrijven is toch voldoende?”

Helaas.

Bij conversiegericht schrijven komt heel wat kijken.

Als niemand je ooit de regels voor conversiegericht schrijven heeft verteld, dan kun je ze ook niet toepassen. Natuurlijk weet je dat je van je moet laten horen om zichtbaar te zijn. Maar hoe je dat dan precies het best doet en welke content aanslaat en welke niet, dat vertellen de meeste coaches of specialisten je niet.

Dus hoe zou je dan het spel van likes en reacties kunnen winnen?

Niet. Als je de kneepjes niet kent, dan moet je proberen en testen. Soms heb je geluk en slaat iets aan, maar als je de onderliggende mechanismes niet kent, dan kost alles uitvogelen je vooral veel tijd. En als ondernemende persoon heb je geen tijd te verliezen. Je wil snel resultaat.

Als ondernemer, coach of trainer wil je bijdrages maken die mensen leuk vinden en waarop ze reageren. Dan heb je niets aan de schoolse richtlijnen om een opstel, verhandeling of thesis te maken.

De richtlijnen voor een opstel, verhandeling of thesis zeggen dat je eerst zorgt voor een inleiding – met eventueel een dankwoord – een uiteenzetting waarover je het gaat hebben, waarom je voor dat onderwerp hebt gekozen en pas daarna kom je ter zake.

Die geleerde schoolregels mag je niet toepassen op de teksten die je schrijft voor je business

Waarom niet?

Omdat er een groot verschil is tussen schoolse schrijfopdrachten en bijdrages voor je volgers en klanten.

Op school schreef je voor een leerkracht Nederlands of een vakdocent die je daarop quoteerde. Met andere woorden: die persoon of de jury die je werk moest beoordelen verwachtten je werk, trokken er tijd voor uit en namen je werkstuk grondig door.

Dat is helemaal anders bij marketingteksten. Je volgers en potentiële klanten zitten niet te wachten op je bijdrage. Ze scrollen door hun tijdlijn en krijgen je post toevallig te zien.

Anders dan je vroegere leerkracht Nederlands zitten ze niet in de aanslag met een rode pen om nauwkeurig uit te dokteren wat je allemaal hebt geschreven.

Neen, ze lezen scannend en beslissen in een paar seconden tijd of je artikel, bericht of nieuwsbrief al dan niet interessant is voor hen. Het komt erop aan om meteen de aandacht te grijpen. Dat doe je niet met penopwarmers, inleidende beschouwingen of uitgebreide contextschetsen.

Wat doe je dan beter wél?

Een greep uit de mogelijkheden om mensen te doen stoppen met scrollen:

Verras.

Choqueer.

Confronteer.

Maak nieuwsgierig.

Wek een emotie op.

Wees controversieel.

Zeg iets onverwachts.

Zorg voor een glimlach.

Val meteen met de deur in huis.

Start midden in het verhaal. (De toelichting en de context komen later. Als die al nodig zijn.)

Als je dat kunt – de aandacht trekken van mensen met je haakje, met je eerste zin, met je titel – dan ben je al goed op weg. Want dan heb je hen geprikkeld om verder te lezen of om je video te bekijken. En dat is natuurlijk nodig om likes, kliks en reacties te krijgen.

Begin dus bij het begin. Bij de intro en bij je titel.

Als je daarin beter wordt, dan zal je automatisch de kans op meer likes, kliks en reacties vergroten.

START MET DE BLOGTRAINING

Alles wat je moet weten over bloggen in één online training

Als copywriter heb ik al vele tientallen ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door zakelijk te bloggen.
Mijn beste adviezen, voorbeelden en stappen deel ik in deze online blogcursus. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers die willen bloggen om meer volgers en klanten te krijgen.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
033021 BPS SYS _23632
Waarom ik geen gratis advies meer geef

Misschien vind je me een koele tante. Of zelfs iemand die het hoog in haar bol heeft gekregen. Dat mag. Ik blijf bij mijn besluit. Ik geef geen gratis advies op maat meer. En dat is het beste dat ik kan doen. Niet alleen voor …

033021 BPS SYS _22225
Hoe blog je als de beste?

Veel ondernemers hebben een zetje nodig om hun eerste blog te maken. Elke uitvlucht is goed om bloggen nog even uit te stellen. Maar wat als ik je nu een stappenplan gaf om eraan te beginnen?

033021 BPS SYS _23235
Geen tijd om te bloggen? Het kan ook als je maar vijf minuutjes hebt

“Geen tijd” is de meest aangehaalde reden van ondernemers om niet te bloggen. In dit blogartikel ontdek je enkele slimme technieken waardoor je toch blogartikels kan schrijven zelfs al heb je het druk of zijn er veel andere to do’s

bloginstructies
Is bloggen iets voor jou?

Een vraag die ik als copywriter dikwijls krijg is: “Is bloggen wel iets voor mij?” Meestal krijg ik die vraag van ondernemers die wel geloven in bloggen maar twijfelen of het wel iets is voor hen, of het iets kan bijdragen aan hun business en …

IMG_5121
Nee, met een blog kun je geen levens veranderen

Bloggen is een goede manier om van je te laten horen. Je kunt er mensen mee motiveren, inspireren, enthousiast maken maar het leven van mensen veranderen: neen, dat lukt niet. Trouwens met geen enkele vorm van marketing. Is bloggen dan geen goed idee? Toch wel. …

foto met Catherine en Ludo
“Ik wil de concurrentie niet wijzer maken met mijn blog”

Een van de bezwaren tegen bloggen is de angst dat anderen weglopen met je informatie. Of dat je, door je beste kennis en inzichten te delen, mensen helpt die vervolgens naar je concurrent gaan. Klopt dat? En kan je bloggen op een manier dat mensen …

computermuis
Wat zijn de beste marketingblogs voor 2021?

Dagelijks lees ik blogartikelen over marketing om op de hoogte te blijven van trends en (nieuwe) toepassingen van aloude marketingtechnieken die hun waarde vele malen hebben bewezen. Die tips en inzichten deel ik graag met mijn volgers en klanten. Maar met de vele honderden blogs …

bloggen
Hoe schrijf je blogs die mensen graag lezen?

Als het gaat om bloggen en bedenken welke blogartikels werken voor jou, dan is het belangrijk om te weten wat je lezers willen en hoe je hen nieuwsgierig maakt naar je content. In dit artikel verklap ik je 3 strategieën om meer nieuwsgierige en geïnteresseerde …

kubus
3 dingen waarmee je direct je blogs aantrekkelijker maakt voor je ideale klant

Het verschil tussen amateurbloggers en professionele bloggers is dat de pro’s aantrekkelijk schrijven. Ze weten hun artikel zo op te stellen dat lezers erin meegezogen worden van titel tot het laatste punt. Als jij rekening houdt met de drie aandachtspunten in dit artikel, dan wordt …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De Schrijfcoach draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches