Je wilt meer zichtbaarheid voor je business. Maar wat is nu het beste: inzetten op sociale media (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, TikTok…) met de vele miljoenen gebruikers? Of toch maar kiezen voor je eigen platform: je eigen website die misschien veel minder bekend is maar waar jij wel de baas bent? In dit artikel geef ik je enkele overwegingen mee zodat je zelf de keuze kunt maken die het beste past bij jou, je business en de mensen die jij wilt bereiken.
Je weet dat het kan: spelen met woorden en creatieve berichten maken die aanslaan, door van je te laten horen een betere relatie krijgen met je ideale klanten en met de mensen die je het liefste helpt. Je wilt mensen motiveren en inspireren met je boodschap, impact maken en het liefst ook klanten krijgen door online zichtbaar te zijn. Maar waar focus je dan het best op?
Bloggen versus sociale media
Zowel bloggen op je website als actief zijn op sociale media zijn goed voor je online zichtbaarheid. Dat klopt. Je leest nu bijvoorbeeld een blog van mij op mijn website. Maar ik blog ook op LinkedIn (zoals dit artikel) en ik laat regelmatig van me horen via bijdrages en posts op LinkedIn en op Facebook.
Er is wel een groot verschil tussen beide: als je alleen maar van je laat horen op sociale media, dan ben je kwetsbaar. Want doordat je alleen maar actief bent op platformen van andere bedrijven ben je volledig afhankelijk van hun regels. Een slimme ondernemer wil graag zelf controle houden over zijn marketing.
Snel weer weg…
Heel veel mensen hebben een account op sociale media dus in theorie kun je hen daar allemaal bereiken met organische posts. Maar in praktijk ben je afhankelijk van de algoritmes en zien maar een handjevol mensen wat je hebt gemaakt. Als gebruiker van sociale media wil je dat je bericht, foto of post in de tijdlijn van zoveel mogelijk mensen verschijnt. Maar je hebt er geen controle over. Het organisch – dus niet betaald – bereik van berichten op zowat alle sociale media gaat in dalende lijn. Daar kun je niets aan doen. (Behalve dan inzetten op betalend verkeer).
Bovendien verdwijnt je zorgvuldig opgemaakt bericht vaak al heel snel in de diepste diepten van de tijdlijnen. Sociale media is vluchtig.
… versus altijd vindbaar
Een blogartikel dat je publiceert op je website blijft daar staan tot jij het daar weer weghaalt. Iedere keer als iemand een zoekterm uit je blog intypt bij de zoekmachines kan je blogartikel gevonden worden. Als je het slim aanpakt zijn blogartikels dus een blijvende bron van verkeer naar je website. Bloggen is een langetermijnstrategie én een aanpak die ook heel lang voor je werkt.
Bloggen op je website: het hart van je marketing
Als ondernemer wil je het liefst zo veel mogelijk mensen naar je website leiden want dat is het hart van je marketing. Daar kunnen mensen een overzicht vinden van de producten en diensten die je aanbiedt en komen ze meer over jou en je bedrijf te weten.
Door te bloggen plaats je iedere keer weer verse content op je website en dat belonen de zoekmachines zoals Google met een hogere ranking en vindbaarheid. Ook eerder gepubliceerde blogs kunnen mensen op die manier nog lezen.
Oude berichten terugvinden op pakweg Facebook, Twitter of LinkedIn is heel wat moeilijker. Post je niets op sociale media, dan ben je ook weer snel vergeten.
Moet je dan sociale media volledig links laten liggen?
Dat ook weer niet. Beide versterken elkaar. Zo kun je via sociale media verkeer genereren naar je website door te verwijzen naar je blog op je website.
Google en de andere zoekmachines beschouwen sociale media als een ranking factor. Als je een goede reputatie hebt op sociale media (bijvoorbeeld op LinkedIn), dan komt dat ook de vindbaarheid van je website ten goede.
Aan marketing doen zonder iets te doen op sociale media is zoals naar iemand knipogen in het donker: jij weet dat je het doet maar niemand anders.
Kortom: het is niet of-of maar wel ‘én-én
Wil je dat wat jij te vertellen hebt lang en voor heel veel mensen te vinden is, dan mag je niet alleen inzetten op sociale media. Een strategisch blogartikel op je website blijft altijd voor je werken zonder dat je afhankelijk bent van de grillen van een algoritme dat voortdurend hunkert naar verse content.
–> Dit blogartikel is een stukje uit het boek ‘Stop met staren. Start met bloggen’. Meer weten over dit boek? Kijk dan even deze pagina: www.meeromzet.be/boek