Wat is het beste: bloggen of berichten plaatsen op sociale media? - Katleen Van Landschoot - De Copywriter BE 0860 102 265

Wat is het beste: bloggen of berichten plaatsen op sociale media?

Moet je bloggen? Of moet je als ondernemer investeren in sociale media? Het antwoord kan je verrassen.
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Je wilt meer zichtbaarheid voor je business. Maar wat is nu het beste: inzetten op sociale media (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, TikTok…) met de vele miljoenen gebruikers? Of toch maar kiezen voor je eigen platform: je eigen website die misschien veel minder bekend is maar waar jij wel de baas bent? In dit artikel geef ik je enkele overwegingen mee zodat je zelf de keuze kunt maken die het beste past bij jou, je business en de mensen die jij wilt bereiken. 

Je weet dat het kan: spelen met woorden en creatieve berichten maken die aanslaan, door van je te laten horen een betere relatie krijgen met je ideale klanten en met de mensen die je het liefste helpt. Je wilt mensen motiveren en inspireren met je boodschap, impact maken en het liefst ook klanten krijgen door online zichtbaar te zijn. Maar waar focus je dan het best op?

Bloggen versus sociale media

Zowel bloggen op je website als actief zijn op sociale media zijn goed voor je online zichtbaarheid. Dat klopt. Je leest nu bijvoorbeeld een blog van mij op mijn website. Maar ik blog ook op LinkedIn (zoals dit artikel) en ik laat regelmatig van me horen via bijdrages en posts op LinkedIn en op Facebook.

Er is wel een groot verschil tussen beide: als je alleen maar van je laat horen op sociale media, dan ben je kwetsbaar. Want doordat je alleen maar actief bent op platformen van andere bedrijven ben je volledig afhankelijk van hun regels. Een slimme ondernemer wil graag zelf controle houden over zijn marketing.

Snel weer weg

Heel veel mensen hebben een account op sociale media dus in theorie kun je hen daar allemaal bereiken met organische posts. Maar in praktijk ben je afhankelijk van de algoritmes en zien maar een handjevol mensen wat je hebt gemaakt. Als gebruiker van sociale media wil je dat je bericht, foto of post in de tijdlijn van zoveel mogelijk mensen verschijnt. Maar je hebt er geen controle over. Het organisch – dus niet betaald – bereik van berichten op zowat alle sociale media gaat in dalende lijn. Daar kun je niets aan doen. (Behalve dan inzetten op betalend verkeer).
Bovendien verdwijnt je zorgvuldig opgemaakt bericht vaak al heel snel in de diepste diepten van de tijdlijnen. Sociale media is vluchtig.

… versus altijd vindbaar

Een blogartikel dat je publiceert op je website blijft daar staan tot jij het daar weer weghaalt. Iedere keer als iemand een zoekterm uit je blog intypt bij de zoekmachines kan je blogartikel gevonden worden. Als je het slim aanpakt zijn blogartikels dus een blijvende bron van verkeer naar je website. Bloggen is een langetermijnstrategie én een aanpak die ook heel lang voor je werkt.

Bloggen op je website: het hart van je marketing

Als ondernemer wil je het liefst zo veel mogelijk mensen naar je website leiden want dat is het hart van je marketing. Daar kunnen mensen een overzicht vinden van de producten en diensten die je aanbiedt en komen ze meer over jou en je bedrijf te weten.

Door te bloggen plaats je iedere keer weer verse content op je website en dat belonen de zoekmachines zoals Google met een hogere ranking en vindbaarheid. Ook eerder gepubliceerde blogs kunnen mensen op die manier nog lezen.

Oude berichten terugvinden op pakweg Facebook, Twitter of LinkedIn is heel wat moeilijker. Post je niets op sociale media, dan ben je ook weer snel vergeten.

Moet je dan sociale media volledig links laten liggen?

Dat ook weer niet. Beide versterken elkaar. Zo kun je via sociale media verkeer genereren naar je website door te verwijzen naar je blog op je website.
Google en de andere zoekmachines beschouwen sociale media als een ranking factor. Als je een goede reputatie hebt op sociale media (bijvoorbeeld op LinkedIn), dan komt dat ook de vindbaarheid van je website ten goede.

Aan marketing doen zonder iets te doen op sociale media is zoals naar iemand knipogen in het donker: jij weet dat je het doet maar niemand anders.

Kortom: het is niet of-of maar wel ‘én-én

Wil je dat wat jij te vertellen hebt lang en voor heel veel mensen te vinden is, dan mag je niet alleen inzetten op sociale media. Een strategisch blogartikel op je website blijft altijd voor je werken zonder dat je afhankelijk bent van de grillen van een algoritme dat voortdurend hunkert naar verse content.

–> Dit blogartikel is een stukje uit het boek ‘Stop met staren. Start met bloggen’. Meer weten over dit boek? Kijk dan even deze pagina: www.meeromzet.be/boek

MAAK JE EIGEN BLOGS EN BERICHTEN MAGNETISCH

Ontdek 25 powerwoorden + voorbeelden in deze masterclass

Als copywriter heb ik al honderden ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door  artikels voor en over hen te schrijven. Daarbij heb ik ontdekt dat er 5 stappen en 25 woorden zijn die cruciaal zijn om de aandacht krijgen – vooral als je wilt bloggen voor je business. 
Mijn beste adviezen, bewezen aanpak en praktische voorbeelden deel ik in deze praktische masterclass. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers zoals jij.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
  • sociale media
Geld verdienen met marketing
Het alternatief voor inspelen op speciale marketingdagen

Black Friday, sinterklaas, kerst, oud en nieuw… 🥂 Weet jij wat ze gemeen hebben? Wel, het zijn aanleidingen voor mensen om geld uit te geven. En voor bedrijven om keihard hun aanbiedingen te promoten. 🛒 Maar wat als je niet houdt van opdringerige marketing maar …

online blogtraining
Bloggen is misschien wel een verspilling van je tijd en energie

Stel je voor: een journalist belt je op. In je favoriete krant is een volledige pagina vrijgekomen in de editie van morgen. Als je wil komt op die pagina een stuk over jouw bedrijf of project. Helemaal gratis. Wat zou je doen? Zou je zeggen: …

webinar over bloggen
Hoe zit het met je voornemen om te bloggen?

Stond ‘bloggen’ op je to do-lijst voor 2022? Is het er al van gekomen? Of ben je aan het twijfelen geslagen? Je bent niet de enige. Veel ondernemers vragen zich af of bloggen wel de moeite waard is. Of ze niet beter hun energie kunnen …

enthousiaste bloggende ondernemers
Waarom blogt de ene wél en de andere niet na een training?

Toen ik enkele jaren geleden voor het eerst mijn training Bloggen Als De Beste gaf focuste ik vooral op de tips en de praktische kant van het bloggen. Want het is belangrijk dat je weet hoe je moet bloggen. Dus ik gaf templates voor goede …

klanten helpen
“Zitten ‘ze’ eigenlijk wel op mij te wachten?”

Het is een veelgestelde vraag van ondernemende mensen die overwegen om te bloggen: “Zit er wel iemand op mij te wachten?” Of, de variant daarvan: “Wie ben ik nu om blogartikels te schrijven? Ik ben toch helemaal niet zo speciaal? Zal bloggen wel werken voor …

kies de juiste blogaanpak
Bloggen op een manier die bij je past

Misschien ben je ooit begonnen met bloggen maar heb je er de brui aan gegeven. Omdat het tegenviel. Omdat het je zo veel moeite en energie kostte. Nochtans was de template die je hebt gevonden of gekregen veelbelovend. Alleen: voor jou werkt het niet. Hoe …

dankbaar en blij bloggen
Blogtip: Blog over dingen waar je dankbaar voor bent

Bloggen doe je om te groeien. Je kunt er je business mee laten groeien maar je groeit er vooral ook zelf door. Dat heb je soms zelf niet in de gaten. Daarom is het een goed idee om je groeimomenten te verzamelen. Zo zie jij …

sociale media of bloggen
Wat aardbeien je leren over je marketing

https://youtu.be/DTDppycOBNs Wat hebben aardbeien te maken met zichtbaarheid? Veel.  Want aardbeien bestaan in verschillende maten en soorten. Je kiest altijd deze die jij het lekkerste vindt en waarvoor je ze wilt gebruiken.  Wil je een zelfgebakken aardbeitaart op taart toveren? Dan werk je die wellicht …

VIP-klant in de Provence
Wat zet je in de verf: je expertise of je persoonlijkheid?

Waarom zou iemand zijn geld aan jou uitgeven: omdat je een joviale, innemende persoon bent of omdat je bekwaam bent? Ik kies voor het tweede. Al is aangenaam in de omgang zijn natuurlijk wel een pluspunt. Maar het is niet voor al je klanten de …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Katleen Van Landschoot - De Copywriter BE 0860 102 265 draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches