Vorige week was ik op een event over online marketing. En zoals dat gaat op events: je komt daar mensen tegen die je nog nooit eerder hebt gezien. Je weet niet wie ze zijn en wat ze doen tot op het moment dat je met hen aan de praat geraakt.
Zo ontmoette ik tijdens de lunch Bart. “Wat doe jij?”, vroeg ik hem. “Wij doen traprenovaties”, zei hij fier. En jij? “Als copywriter help ik ondernemers aan woorden waardoor hun ideale klant ‘ja’ tegen hen zegt”, antwoordde ik. “Oh, dan wil ik je mijn website tonen”, zei Bart. “Hij is gloednieuw… Ik heb alles zelf geschreven. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt”.
Nu heb ik geleerd om niet onmiddellijk aan de eerste de beste gratis advies te geven, maar al van bij de header unit op de homepagina zag ik dat het fout ging. Opmerkzame Bart had wellicht mijn wenkbrauwen omhoog zien gaan of een lichte frons gespot. “Wat denk je?”, vroeg hij.
“Tja…”, antwoordde ik voorzichtig. “Ik zou toch voor een andere tekst kiezen bovenaan. Door wat er nu staat, zou ik niet denken dat jullie trappen renoveren want je spreekt over ‘fantastische interieurs’.”
“Ja, maar een trap behoort toch tot het interieur?”, zei hij ad rem. Ik hmhm’de wat terwijl ik in mijn pastasalade prikte in het biologisch afbreekbaar potje dat voor me stond. “Of zou jij schrijven: ‘adembenemende trappen’?”
Nu verslikte ik me bijna in de huisgemaakte farfalla maar bleef beleefd: “Bij ‘adembenemend’ denk ik aan een uitzicht op een bergtop of zo. “Ja, het uitzicht vanop de trap”, knikte hij enthousiast. “Toch zou ik niet ‘adembenemend’ schrijven”, probeerde ik nog eens. Waarop Bart de legendarische woorden uitsprak: “Ja, maar mijn business is anders” en hij begon te vertellen dat hij altijd eerst een intakegesprek had met potentiële klanten waarin het belangrijk was om indruk te maken om mensen in de juiste stemming te brengen en zeker de prijs, kwaliteit en persoonlijke service te benadrukken.
Om eerlijk te zijn was ik op dat moment al ‘uitgetuned’ zoals dat heet. Voor de vorm vroeg ik Bart nog hoe de zaken gingen. Toen hij antwoordde ‘dat er best nog wat extra klanten mochten bijkomen’ begreep ik dat zijn aanpak wellicht beter kon. “Maar”, zei hij, “met de nieuwe website komt dat vast in orde”.
Eerlijk? Ik betwijfel het…
Als het fout gaat met de boodschap, dan is het lastig om mensen die je niet kennen enthousiast te krijgen. Ook al ben je nog zo goed in je vak.
Als je wilt dat je website je nieuwe volgers, leads en klanten oplevert, dan moet het duidelijk zijn wat je doet en wat het mensen oplevert om met je samen te werken. Als je er dan ook nog eens in slaagt om een beeld te schetsen van een leven / situatie / toekomst waartegen ze geen ‘nee’ kunnen zeggen, dan ben je er.
Dan zijn mensen al verkocht en willen ze je product of dienst nog voordat ze contact met je opnemen.
Daarvoor is het wel nodig dat ze je vertrouwen. Ze willen weten of je capabel bent, kennis van zaken hebt en je belofte kunt waarmaken. Als ze daaraan twijfelen laten ze je website – en daarmee ook jou – links liggen.
Daarom is het belangrijk om een goede strategie te hebben voor je communicatie.
Daarom is het belangrijk om niet te schreeuwen of kwistig te zijn met adjectieven en uitroeptekens.
Want het zou zomaar kunnen dat die zaken ervoor zorgen dat mensen juist af- en plaats van aanhaken.
Het zit soms in kleine dingen.
Maar vaak ook in grote.
Als je niet weet dat je fouten maakt, dan loop je wellicht klanten mis. Zoals Bart…
Levert jouw website resultaat op? Of voel je dat het beter zou kunnen? Dan heb ik goed nieuws voor jou. Dankzij mijn websitepartner SYS mag ik je nu een gratis websitescan aanbieden. Maar let op: het is alleen voor ondernemende mensen die open staan voor feedback en verbeterkansen 😊
👉🏻 Gun jezelf een objectieve kijk op je website. Claim hier je gratis websitescan.