“Ja, maar mijn business is anders…” - Katleen Van Landschoot

“Ja, maar mijn business is anders…”

Vorige week was ik op een event over online marketing. En zoals dat gaat op events: je komt daar mensen tegen die je nog nooit eerder hebt gezien. Je weet niet wie ze zijn en wat ze doen tot op het moment dat je met hen aan de praat geraakt.

Zo ontmoette ik tijdens de lunch Bart. “Wat doe jij?”, vroeg ik hem. “Wij doen traprenovaties”, zei hij fier. En jij? “Als copywriter help ik ondernemers aan woorden waardoor hun ideale klant ‘ja’ tegen hen zegt”, antwoordde ik. “Oh, dan wil ik je mijn website tonen”, zei Bart. “Hij is gloednieuw… Ik heb alles zelf geschreven. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt”.

Nu heb ik geleerd om niet onmiddellijk aan de eerste de beste gratis advies te geven, maar al van bij de header unit op de homepagina zag ik dat het fout ging. Opmerkzame Bart had wellicht mijn wenkbrauwen omhoog zien gaan of een lichte frons gespot. “Wat denk je?”, vroeg hij.

“Tja…”, antwoordde ik voorzichtig. “Ik zou toch voor een andere tekst kiezen bovenaan. Door wat er nu staat, zou ik niet denken dat jullie trappen renoveren want je spreekt over ‘fantastische interieurs’.”
“Ja, maar een trap behoort toch tot het interieur?”, zei hij ad rem. Ik hmhm’de wat terwijl ik in mijn pastasalade prikte in het biologisch afbreekbaar potje dat voor me stond. “Of zou jij schrijven: ‘adembenemende trappen’?”

Nu verslikte ik me bijna in de huisgemaakte farfalla maar bleef beleefd: “Bij ‘adembenemend’ denk ik aan een uitzicht op een bergtop of zo. “Ja, het uitzicht vanop de trap”, knikte hij enthousiast. “Toch zou ik niet ‘adembenemend’ schrijven”, probeerde ik nog eens. Waarop Bart de legendarische woorden uitsprak: “Ja, maar mijn business is anders” en hij begon te vertellen dat hij altijd eerst een intakegesprek had met potentiële klanten waarin het belangrijk was om indruk te maken om mensen in de juiste stemming te brengen en zeker de prijs, kwaliteit en persoonlijke service te benadrukken.

Om eerlijk te zijn was ik op dat moment al ‘uitgetuned’ zoals dat heet. Voor de vorm vroeg ik Bart nog hoe de zaken gingen. Toen hij antwoordde ‘dat er best nog wat extra klanten mochten bijkomen’ begreep ik dat zijn aanpak wellicht beter kon. “Maar”, zei hij, “met de nieuwe website komt dat vast in orde”.
Eerlijk? Ik betwijfel het…

Als het fout gaat met de boodschap, dan is het lastig om mensen die je niet kennen enthousiast te krijgen. Ook al ben je nog zo goed in je vak.

Als je wilt dat je website je nieuwe volgers, leads en klanten oplevert, dan moet het duidelijk zijn wat je doet en wat het mensen oplevert om met je samen te werken. Als je er dan ook nog eens in slaagt om een beeld te schetsen van een leven / situatie / toekomst waartegen ze geen ‘nee’ kunnen zeggen, dan ben je er.

Dan zijn mensen al verkocht en willen ze je product of dienst nog voordat ze contact met je opnemen.

Daarvoor is het wel nodig dat ze je vertrouwen. Ze willen weten of je capabel bent, kennis van zaken hebt en je belofte kunt waarmaken. Als ze daaraan twijfelen laten ze je website – en daarmee ook jou – links liggen.

Daarom is het belangrijk om een goede strategie te hebben voor je communicatie.

Daarom is het belangrijk om niet te schreeuwen of kwistig te zijn met adjectieven en uitroeptekens.
Want het zou zomaar kunnen dat die zaken ervoor zorgen dat mensen juist af- en plaats van aanhaken.

Het zit soms in kleine dingen.
Maar vaak ook in grote.

Als je niet weet dat je fouten maakt, dan loop je wellicht klanten mis. Zoals Bart…

Levert jouw website resultaat op? Of voel je dat het beter zou kunnen? Dan heb ik goed nieuws voor jou. Dankzij mijn websitepartner SYS mag ik je nu een gratis websitescan aanbieden. Maar let op: het is alleen voor ondernemende mensen die open staan voor feedback en verbeterkansen 😊

👉🏻 Gun jezelf een objectieve kijk op je website. Claim hier je gratis websitescan.

MAAK JE EIGEN BLOGS EN BERICHTEN MAGNETISCH

Ontdek 25 powerwoorden + voorbeelden in deze masterclass

Als copywriter heb ik al honderden ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door  artikels voor en over hen te schrijven. Daarbij heb ik ontdekt dat er 5 stappen en 25 woorden zijn die cruciaal zijn om de aandacht krijgen – vooral als je wilt bloggen voor je business. 
Mijn beste adviezen, bewezen aanpak en praktische voorbeelden deel ik in deze praktische masterclass. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers zoals jij.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
  • sociale media
komkommertijd
5 veel voorkomende problemen van ondernemers in de zomer (en hoe je daar een mouw aan past)
Spoiler alert: met content los je problemen op van je klanten. In dit blogartikel bekijken we 5 problemen waarmee veel ondernemers te maken hebben tijdens de zomer en met welk soort content je dat oplost. Nee, ik beloof je geen geheime methode die je zakken ...
websitescan
Krijg je niet genoeg klanten via je website? Doe de websitescan
De beste plaats om je blogs te publiceren? Je website. Maar misschien ben je niet zo tevreden over je huidige website. Misschien wil je jouw website wel volledig omgooien omdat er nu weinig tot niets uitkomt en stel je daarom bloggen uit. Dan heb ik ...
workshop 29-8-17 (81)
Wat als je bloggen lastig vindt?
Laten we het niet moeilijker maken dan het is: bloggen is een chic woord voor artikels schrijven. Die artikels plaats je op je website. Zakelijk bloggen is gestructureerde en verhelderende artikels schrijven over en voor je business. Als je nu denkt: “Bah, opstellen schrijven dus”, ...
Goed voornemen: zakelijk bloggen
Zo maak je je goede voornemen om zakelijk te bloggen wél waar
Het begin van het nieuwe jaar is dé periode van nieuwe kansen en mogelijkheden. Niet alleen privé kun je goede voornemens maken maar ook voor je business. Nu is het perfecte moment om een frisse wind te laten waaien en te doen wat al lang ...
Geld verdienen met marketing
Het alternatief voor inspelen op speciale marketingdagen
Black Friday, sinterklaas, kerst, oud en nieuw… 🥂 Weet jij wat ze gemeen hebben? Wel, het zijn aanleidingen voor mensen om geld uit te geven. En voor bedrijven om keihard hun aanbiedingen te promoten. 🛒 Maar wat als je niet houdt van opdringerige marketing maar ...
online blogtraining
Bloggen is misschien wel een verspilling van je tijd en energie
Stel je voor: een journalist belt je op. In je favoriete krant is een volledige pagina vrijgekomen in de editie van morgen. Als je wil komt op die pagina een stuk over jouw bedrijf of project. Helemaal gratis. Wat zou je doen? Zou je zeggen: ...
webinar over bloggen
Hoe zit het met je voornemen om te bloggen?
Stond ‘bloggen’ op je to do-lijst voor 2022? Is het er al van gekomen? Of ben je aan het twijfelen geslagen? Je bent niet de enige. Veel ondernemers vragen zich af of bloggen wel de moeite waard is. Of ze niet beter hun energie kunnen ...
enthousiaste bloggende ondernemers
Waarom blogt de ene wél en de andere niet na een training?
Toen ik enkele jaren geleden voor het eerst mijn training Bloggen Als De Beste gaf focuste ik vooral op de tips en de praktische kant van het bloggen. Want het is belangrijk dat je weet hoe je moet bloggen. Dus ik gaf templates voor goede ...
klanten helpen
“Zitten ‘ze’ eigenlijk wel op mij te wachten?”
Het is een veelgestelde vraag van ondernemende mensen die overwegen om te bloggen: “Zit er wel iemand op mij te wachten?” Of, de variant daarvan: “Wie ben ik nu om blogartikels te schrijven? Ik ben toch helemaal niet zo speciaal? Zal bloggen wel werken voor ...

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Katleen Van Landschoot draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders