Bloggen op een manier die bij je past - Katleen Van Landschoot - De Copywriter BE 0860 102 265

Bloggen op een manier die bij je past

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Misschien ben je ooit begonnen met bloggen maar heb je er de brui aan gegeven. Omdat het tegenviel. Omdat het je zo veel moeite en energie kostte. Nochtans was de template die je hebt gevonden of gekregen veelbelovend. Alleen: voor jou werkt het niet. Hoe komt dat? Waarschijnlijk heb je een template of stappenplan gevolgd dat niet volledig paste bij jouw blogprofiel. Want niet iedere bloggende ondernemer is dezelfde. 

 

Drijfveren om te bloggen

 

Als je blogt of wilt bloggen is het nuttig om in het achterhoofd te houden dat er verschillende voorkeuren en drijfveren zijn. Of om het met Woody Woodward, auteur van D.R.I.V.E. Sales, te zeggen: “Als je de ‘kooptaal’ van je potentiële klant niet spreekt, dan laat je kansen liggen en overtuig je niet”.

En hoewel je focus bij het bloggen niet moet liggen op verkopen is het wel belangrijk dat je je blog verkoopt aan je publiek, dat je er met andere woorden voor zorgt dat ze je blog willen lezen en dat je hen geeft waar ze naar op zoek zijn. Want je wilt zichtbaar zijn en vooral: dat mensen lezen wat je schrijft, nietwaar?

Ik wil je helpen om de blogs te schrijven die alleen jij kunt schrijven. Laten we daarom eerst nagaan welk type bloggende ondernemer jij bent en welk blogprofiel je hebt zodat je weet waar jouw kansen en uitdagingen liggen.

Blogprofielen

 

Door me te verdiepen in de literatuur en vooral door ondernemende mensen te helpen om succesvol te bloggen, ben ik gekomen tot vijf blogprofielen. Wellicht herken jij je in een of meerdere van deze vijf profielen.

Vooraleer we ze samen overlopen wil ik je meegeven dat elk blogprofiel zowel troeven als verbeterpunten heeft. Door die in het achterhoofd te houden kun je betere blogs maken die echt bij je passen en waarmee je het meest impact maakt.

Heb je nog nooit geblogd? Bekijk dan zeker de vijf profielen aandachtig. Ik durf te wedden dat jij je in ten minste één van de omschrijvingen herkent en dan weet je meteen wat je kunt doen om de beste blogstart te nemen en vol zelfvertrouwen van je te laten horen met boeiende blogs.
 

5 soorten bloggende ondernemers

  1. De nieuwsgierige beginner
    2. De netwerker
    3. De encyclopedist
    4. De perfectionist
    5. De ervaringsdeskundige

 

De nieuwsgierige beginner

 

Zo sta je als nieuwsgierige beginner tegenover bloggen:

– Even enthousiast als een roze biggetje dat verse modder ziet: zo voel jij je als het gaat om bloggen. Je weet het gewoon: bloggen past bij jou als creatieveling.

– Altijd zoek je manieren om op een eigenzinnige manier, vrij en speels aan marketing te doen. Je wilt bloggen wel een kans geven als het op een plezante manier kan.

– Jouw mooie missie wil je met zoveel mogelijk mensen delen.

– Je ziet het al helemaal voor je hoe je met blogs het verschil kunt maken en zichtbaar kunt worden

– Inspiratie is voor jou geen probleem. Je loopt over van de ideeën.

– Nieuwe dingen ervaren én tempo: daar houd je van. Dus ben je klaar om erin te vliegen.

– Je leert het liefst al doende. Oh ja: je houdt niet van saai

De netwerker

 

Heb je het blogprofiel van een netwerker, dan zie jij bloggen als volgt:

– Je wéét dat er méér zit in jou. Je ziet in dat je door bloggen je unieke stem kunt laten horen en connectie te maken door jezelf te zijn.

– Doordat je goed kunt luisteren weet je wat er bij je publiek leeft.

– Je voelt je op je best als je mensen kan inspireren. Je wilt je publiek dan ook vooral warm maken met je blogs.

– Verbanden zie je overal. Je verbindt mensen met elkaar maar ook feiten. Dat is een troef als bloggende ondernemer want je kunt veel aan elkaar knopen.

– Je ziet bloggen als een manier om positieve impact te maken, meer mensen te bereiken en zo hun leven en werk gemakkelijker te maken. Een community van geïnteresseerde bloglezers zie je wel zitten.

– Reacties en de mening van anderen vind je belangrijk.

– Je houdt van interessante, inhoudelijke discussies met je publiek. Je wilt van betekenis zijn en zoveel mogelijk waarde geven. Bloggen lijkt je ideaal om extra service te geven aan je volgers en klanten.

– Je wil graag het fijne weten van bloggen. Bijleren, begrijpen, analyseren, doorgronden: dat past bij jouw ijverige aanpak. Altijd weer vind je extra info, voorbeelden en oefeningen om zo nog beter te helpen en helderheid te geven.

De encyclopedist

 

Ben jij een encyclopedist als het gaat om bloggen? Dit is jouw blogprofiel:


–  Als een spons zuig je altijd en overal kennis op. Je weet veel, doet veel onderzoek en leest graag. Maar je bent ook graag in de natuur en praat veel met mensen om iets van hen op te steken. Daar krijg je energie van.

– Als deskundig persoon wil je relevant zijn. Bloggen zie je als een manier om op een onderbouwde manier jezelf te laten zien als de expert in je vakgebied.

– Je vertrouwt op je eigen kennis en zoekt nu een efficiënte manier om die naar buiten te brengen.

– Je gezondheid en in het moment zijn vind je belangrijk. Daarom geloof je eerder in de kracht van slim bloggen op je eigen website dan in de constante druk van sociale media.

– Op alle vlak leg je de lat hoog. Je bent goed georganiseerd en omringt je graag met de juiste mensen.

– Als ondernemer ben je geduldig en heb je oog voor detail.

– Bloggen wil je grondig aanpakken. Stap voor stap. Je wilt de strategie achter een boeiende blog kennen en een systeem hebben om een succesvolle bloggende ondernemer te zijn.
 

De perfectionist


De perfectionistische blogaanpak ziet eruit als volgt:

– Je bent gepassioneerd door je wat je doet. Je hebt gehoord van mensen naar wie je opkijkt of die je volgt dat bloggen goed werkt. Dat wil jij ook. Je bent ervan overtuigd dat bloggen je zal helpen om meer aandacht en erkenning te krijgen voor je werk. Op die manier kun je je onderscheiden van je concurrenten.

– Je hebt blogs gelezen van anderen en weet gewoon dat je het beter kunt. Meer zelfs: het perfecte blogartikel zit al in je hoofd. Nu hoef je het alleen nog maar op te schrijven. Of af te maken.

– Je wilt niet zomaar wat ‘opvulblogs’. Het neusje van de zalm: dat wil jij. Voor jezelf en voor je bloglezer.

– Je wilt dat je publiek je kan vertrouwen en wilt niemand teleurstellen. Als je iets doet slaap je er graag een nachtje over. Of twee. Zo heb je tijd om nog wat dingetjes aan te passen.

– Je bent nauwkeurig. Je houdt niet van een middelmatige aanpak. Zo besteed je veel zorg aan de perfecte begeleidende foto en lay-out. Ook grammaticaal zet je graag de puntjes op de i.

– Je leert door middel van instructies. Ook templates, checklists, tools… geven je zekerheid. Alleen is het soms lastig om al die verschillende regels en systemen te combineren tot een excellent, kloppend geheel waar jij blij mee bent. Maar, hé: het is niet omdat ‘men’ zegt dat iets niet kan, dat het voor jou onmogelijk is. Jij gaat voor het beste resultaat.

 

De ervaringsdeskundige

 

Als ervaringsdeskundige is dit jouw houding tegenover bloggen:

-Je hebt al blogs geschreven voor je business. Misschien deed je het graag en kreeg je zelfs enkele reacties. Toch ben je er op een bepaald moment mee gestopt. Misschien weet je zelfs niet goed meer waarom.

– Je hebt al blogartikels gemaakt maar je pogingen waren niet echt succesvol – ook al heb je er misschien veel tijd en energie in gestoken. Maar je bent geen opgever.

– Je gelooft wel in bloggen voor je business alleen heb je het idee dat er voor jou nog winst te behalen valt.

– Je bent een winnaar. Als je een blogartikel hebt geschreven dat het niet zo goed doet als verwacht, dan wil je weten waarom dat zo is.

– Je bent wilt alles onder controle houden en bent op zoek naar een bewezen blogstrategie: een beetje zoals grootmoeders recept voor de lekkerste appeltaart die nooit mislukt.

– Om betere resultaten te boeken en nog sneller vooruit te gaan wil je weten wat je kunt doen om zelf een winnende blog te maken. Of hoe je een goede copywriter kiest die het voor jou doet. Alleszins ben je gefocust om je blogdoel te behalen: meer websitebezoekers en nieuwe klanten.

 

In welk blogprofiel herken jij je het meest?

 

Nu je weet welke vijf soorten bloggende ondernemers er zijn herken jij je wellicht in een of meerdere profielen.

Het is goed om je te realiseren dat het ene blogprofiel niet beter of slechter is dan het andere. Elk blogprofiel heeft zowel positieve punten als uitdagingen. In mijn boek ‘Stop met staren. Start met bloggen‘ ga ik er uitgebreid op in.

Weten welk profiel je hebt is de eerste stap. Weten hoe je jouw unieke sterke punten als ondernemer het best kunt uitspelen en welke specifieke valkuilen je moet vermijden, helpt je om te bloggen op een manier die bij je past.

Bloggen op een manier die bij je past wil zeggen dat het aansluit bij wie je bent en bij de manier waarop je ook andere zaken aanpakt. Bloggen op een manier die natuurlijk aanvoelt voor jou dus. Dat is je beste garantie om ervoor te zorgen dat je bloggen volhoudt en dat je er plezier in krijgt.

 

MAAK JE EIGEN BLOGS EN BERICHTEN MAGNETISCH

Ontdek 25 powerwoorden + voorbeelden in deze masterclass

Als copywriter heb ik al honderden ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door  artikels voor en over hen te schrijven. Daarbij heb ik ontdekt dat er 5 stappen en 25 woorden zijn die cruciaal zijn om de aandacht krijgen – vooral als je wilt bloggen voor je business. 
Mijn beste adviezen, bewezen aanpak en praktische voorbeelden deel ik in deze praktische masterclass. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers zoals jij.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
  • sociale media
Geld verdienen met marketing
Het alternatief voor inspelen op speciale marketingdagen

Black Friday, sinterklaas, kerst, oud en nieuw… 🥂 Weet jij wat ze gemeen hebben? Wel, het zijn aanleidingen voor mensen om geld uit te geven. En voor bedrijven om keihard hun aanbiedingen te promoten. 🛒 Maar wat als je niet houdt van opdringerige marketing maar …

online blogtraining
Bloggen is misschien wel een verspilling van je tijd en energie

Stel je voor: een journalist belt je op. In je favoriete krant is een volledige pagina vrijgekomen in de editie van morgen. Als je wil komt op die pagina een stuk over jouw bedrijf of project. Helemaal gratis. Wat zou je doen? Zou je zeggen: …

webinar over bloggen
Hoe zit het met je voornemen om te bloggen?

Stond ‘bloggen’ op je to do-lijst voor 2022? Is het er al van gekomen? Of ben je aan het twijfelen geslagen? Je bent niet de enige. Veel ondernemers vragen zich af of bloggen wel de moeite waard is. Of ze niet beter hun energie kunnen …

enthousiaste bloggende ondernemers
Waarom blogt de ene wél en de andere niet na een training?

Toen ik enkele jaren geleden voor het eerst mijn training Bloggen Als De Beste gaf focuste ik vooral op de tips en de praktische kant van het bloggen. Want het is belangrijk dat je weet hoe je moet bloggen. Dus ik gaf templates voor goede …

klanten helpen
“Zitten ‘ze’ eigenlijk wel op mij te wachten?”

Het is een veelgestelde vraag van ondernemende mensen die overwegen om te bloggen: “Zit er wel iemand op mij te wachten?” Of, de variant daarvan: “Wie ben ik nu om blogartikels te schrijven? Ik ben toch helemaal niet zo speciaal? Zal bloggen wel werken voor …

dankbaar en blij bloggen
Blogtip: Blog over dingen waar je dankbaar voor bent

Bloggen doe je om te groeien. Je kunt er je business mee laten groeien maar je groeit er vooral ook zelf door. Dat heb je soms zelf niet in de gaten. Daarom is het een goed idee om je groeimomenten te verzamelen. Zo zie jij …

sociale media of bloggen
Wat aardbeien je leren over je marketing

https://youtu.be/DTDppycOBNs Wat hebben aardbeien te maken met zichtbaarheid? Veel.  Want aardbeien bestaan in verschillende maten en soorten. Je kiest altijd deze die jij het lekkerste vindt en waarvoor je ze wilt gebruiken.  Wil je een zelfgebakken aardbeitaart op taart toveren? Dan werk je die wellicht …

VIP-klant in de Provence
Wat zet je in de verf: je expertise of je persoonlijkheid?

Waarom zou iemand zijn geld aan jou uitgeven: omdat je een joviale, innemende persoon bent of omdat je bekwaam bent? Ik kies voor het tweede. Al is aangenaam in de omgang zijn natuurlijk wel een pluspunt. Maar het is niet voor al je klanten de …

Geld verdienen door te bloggen
Bloggen is misschien niet voor jou

Je hebt goede redenen om te bloggen. Zoals: creatief zijn en zo de business creëren die jij wilt, iets teruggeven aan de maatschappij en anderen helpen, laten zien dat je kundig en onderlegd bent in je vak, jezelf zichtbaar maken om gezien te worden als …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Katleen Van Landschoot - De Copywriter BE 0860 102 265 draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches