Stond ‘bloggen’ op je to do-lijst voor 2022? Is het er al van gekomen? Of ben je aan het twijfelen geslagen? Je bent niet de enige. Veel ondernemers vragen zich af of bloggen wel de moeite waard is. Of ze niet beter hun energie kunnen steken in sociale media. Ontdek in dit blogartikel wat ik mijn klanten adviseer.
De meeste coaches en zaakvoerders van eenmanszaken vinden het moeilijk om zichzelf te promoten.
Ze zijn bescheiden en blijven liever achter de coulissen. Maar er zijn ook anderen – meestal nieuwkomers – die kraaien als een haan hoe goed ze zijn.
Het is frustrerend om te zien hoe die hippe nieuwelingen zomaar klanten aantrekken.
“Als mensen zouden weten hoe goed ik ben, dan zouden die klanten wel naar mij komen”, zeggen de hardwerkende coaches en ondernemers.
Ik had dat probleem ook.
Als een gevestigde copywriter met een achtergrond in journalistiek en een universitaire master in communicatie wist ik wat ik moest zeggen om aandacht te krijgen. Ik schreef overtuigende webteksten en mailings voor bedrijven en liet hun business groeien met de juiste woorden.
Maar mijn eigen ideale klant – de slimme ondernemer met een eigen zaak – vond me niet. Want ik was zelf niet zichtbaar.
Toen begon ik van mij te laten horen. Op Facebook, op LinkedIn, op mijn website.
Ik deelde tips, inzichten en wat ik precies deed op vlak van marketing. Opeens begonnen mensen me te zien als de expert in teksten die geld opleveren. Dat deed ik al sinds 2003 maar het was pas toen ik inzichten en verhalen begon te delen dat coaches en andere ondernemende vrouwen me in de smiezen kregen.
Ik vond het tof want inzichten en mijn kijk op de dingen delen ging me heel gemakkelijk af.
Daar gaat bloggen en berichten delen over: delen wat je weet en wat jou opvalt.
Maar je tijd is niet oneindig natuurlijk
Als je moet kiezen tussen bloggen of posten op sociale media voor je business: wat doe je dan?
Zoals ik vertel aan mijn klanten en in mijn webinar ‘Bloggen Voor Je Business’ is zowel bloggen op je website als actief zijn op sociale media zijn goed voor je online zichtbaarheid. Er is wel een groot verschil tussen beide: als je alleen maar van je laat horen op sociale media, dan ben je kwetsbaar. Want doordat je alleen maar actief bent op platformen van andere bedrijven ben je volledig afhankelijk van hun regels. Een slimme ondernemer wil graag zelf controle houden over zijn marketing.
Snel weer weg…
Heel veel mensen hebben een account op sociale media dus in theorie kun je hen daar allemaal bereiken met organische posts. Maar in praktijk ben je afhankelijk van de algoritmes en zien maar een handjevol mensen wat je hebt gemaakt. Als gebruiker van sociale media wil je dat je bericht, foto of post in de tijdlijn van zoveel mogelijk mensen verschijnt. Maar je hebt er geen controle over. Het organisch – dus niet betaald – bereik van berichten op zowat alle sociale media gaat in dalende lijn. Daar kun je niets aan doen. (Behalve dan inzetten op betalend verkeer).
Bovendien verdwijnt je zorgvuldig opgemaakt bericht vaak al heel snel in de diepste diepten van de tijdlijnen. Sociale media is vluchtig.
… versus altijd vindbaar
Een blogartikel dat je publiceert op je website blijft daar staan tot jij het daar weer weghaalt. Iedere keer als iemand een zoekterm uit je blog intypt bij de zoekmachines kan je blogartikel gevonden worden. Als je het slim aanpakt zijn blogartikels dus een blijvende bron van verkeer naar je website. Bloggen is een langetermijnstrategie én een aanpak die ook heel lang voor je werkt – zelfs als jij niet achter je laptop zit.
Bloggen is anders. Op twee vlakken:
1. Mensen reageren nu eenmaal minder snel op een blog op je website dan op een post op sociale media. Dat komt door de aard van je content – een blog vraagt een grotere mentale inspanning om te lezen – én door de aard van het platform: mensen (en zoekmachines) moeten je blog eerst vinden. Dat gaat niet vanzelf.
2. Bovendien is bloggen een vaardigheid.
Bloggen is zoals fietsen. Iets dat je echt onder de knie moet krijgen. Dat vraagt geduld, veel oefening en volharding om het goed te kunnen.
Zeker als je het jezelf wilt aanleren moet je voorbereid zijn op een lang proces van vallen en opstaan.
Logisch dat je geneigd bent om op te geven.
Kiezen voor blogs is strategisch slim. Je kunt je blogartikels hergebruiken voor de rest van je marketing. In mijn webinar ‘Bloggen Voor Je Business’ verklap ik je maar liefst zes manieren om blogs gemakkelijk en snel om te toveren tot nieuwe content.
Kun je leren bloggen tijdens een gratis webinar?
Neen.
Maar je kunt er wel te weten komen of het iets voor jou is. En of het de moeite waard is om er je energie in te steken.
Want bloggen is niet voor iedereen.
Het is voor mensen die de handen uit de mouwen willen steken.
Bloggen is voor ondernemende mensen die:
💚 vrijheid en creativiteit belangrijk vinden
💖 connectie met een groep van trouwe volgers, fans en klanten willen
💛 een strategie willen die zijn aanpak heeft bewezen
💜 waardering willen krijgen van de juiste mensen
🧡 een winnende mindset hebben en houden van een oplossingsgerichte aanpak
Dus misschien is het niet voor jou, mijn webinar over Bloggen Voor Je Business.
Moet je dan sociale media volledig links laten liggen?
Neen.
Bloggen en sociale media versterken elkaar. Zo kun je via sociale media verkeer genereren naar je website door te verwijzen naar je blog op je website.
Kortom: het is niet of-of maar wel ‘én-én.
Wil je dat wat jij te vertellen hebt lang en voor heel veel mensen te vinden is, dan mag je niet alleen maar inzetten op sociale media. Een strategisch blogartikel op je website blijft altijd voor je werken zonder dat je afhankelijk bent van de grillen van een algoritme dat voortdurend hunkert naar verse content.
Om te ontdekken wat een blog nu echt een goede blog maakt heb ik als copywriter veel gelezen, geanalyseerd, geschreven, uitgezocht en getest. Ik heb ook bijgeleerd van de allerbeste copywriters en leermeesters. Mijn bevindingen over wat je het beste kunt doen en vooral hoe je de tofste klanten krijgt door boeiende blogs te schrijven – zelfs als je niet goed bent in schrijven of niet weet wat gezegd – heb ik gebundeld in een gratis webinar.
Tijdens het webinar ‘Bloggen voor je business’ vertel ik:
#1: Waarom bloggen één van de beste manieren is om je visie met de wereld te delen en er klanten door te krijgen. (Ontdek hoe je er NU mee begint op een manier die bij je past)
#2: Hoe ook jij kunt bloggen als een pro (Bloggen is een bekende strategie maar weinigen doen het goed)
#3: Het cruciale ding voor een blogartikel dat de juiste mensen aanspreekt én in actie laat komen (Dit werkt voor blogs op je website, op sociale media en in je nieuwsbrieven)
In het najaar geef ik het kosteloze blogwebinar meerdere keren. De data en tijdstippen vind je hier.
Zie ik je daar? Dan maken we in het laatste kwartaal van het jaar je goede voornemen toch nog waar 🙂