Is bloggen voor je business een goed idee? - Katleen Van Landschoot - De Copywriter BE 0860 102 265

Is bloggen voor je business een goed idee?

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Als coach of als zaakvoerder van een KMO of MKB op zoek naar meer impact en meer klanten, heb je je wellicht al afgevraagd hoe je zichtbaarder kunt worden bij de juiste mensen. Misschien denk je erover na om te bloggen voor je business maar twijfel je nog. Want: is zakelijke blogartikels schrijven niet vooral interessant voor grotere bedrijven met een communicatieteam?

Laat ik even iets vertellen over mijn allereerste blogartikel dat ik schreef in 2003. Als zelfstandig journalist sinds 1998 had ik altijd hoofdredacteurs gehad die me opdrachten voor reportages, interviews en verhalen doorspeelden. Toen ik in 2003 zelfstandig copywriter werd, moest ik opeens zelf klanten en opdrachten vinden.
“Appeltje-eitje”, dacht ik. Tenslotte had ik een vlotte pen en ik had zelfs de Prijs voor Inzet en Originaliteit gewonnen.

“Ik ben goed dus de opdrachtgevers zouden wel komen”, dacht ik…

Niet dus. De telefoon rinkelde niet. Totdat… ik mijn beste schrijftips ging delen. Het was 2003 en ik had nog geen eigen website want in die tijd was dat – zeker voor starters zoals ik – een luxe visitekaartje.

Maar ik kende wel een efficiënte manier om mensen te bereiken: via de pers. Ik schreef een artikel met als titel: “10 manieren waarop je met je bedrijf in de aandacht komt”. Dat zond ik naar Unizo, de ondernemersvereniging met een tweewekelijks ledenmagazine.
Het bleek een goede zet. Mijn artikel verscheen en werd gezien door de juiste mensen: bedrijfsleiders en zaakvoerders van kleine ondernemingen. Het leverde me meteen twee opdrachten op. Ik was in de wolken. En ik wist ook: als ik met één artikel klanten kon maken, dan was het enige wat ik moest doen: veel meer zakelijke blogartikels maken en ervoor zorgen dat ik er heel goed in werd. En dat heb ik dan ook gedaan.
Mijn doorbraak als copywriter is er dus gekomen met één blogartikel met de juiste boodschap voor de juiste doelgroep.

Was dat succes een toeval? Neen

Ook nu nog krijg ik nieuwe klanten en meer omzet door te bloggen. Bloggen werkt voor mijn business. Niet alleen voor mij. Ook mijn klanten die ik help om strategisch slimme blogartikels te maken krijgen klanten door te bloggen. Het mooiste voorbeeld daarvan is mijn klant Nana, een bloggende biokapster. Ontdek hier hoe ze nieuwe klanten kreeg én een volle pagina gratis persaandacht door te beginnen bloggen

Als je het goed aanpakt, lost bloggen 5 belangrijke businessproblemen op:


1. Niet weten hoe je ervoor zorgt dat klanten je vinden

Klanten aantrekken en houden is cruciaal voor een business. Maar de meeste mensen vinden het lastig om hun ideale publiek te bereiken. Prospectie doen is tijdrovend en frustrerend. Veel ondernemers voelen zich er ongemakkelijk bij.

Met boeiende blogs op je website hoef je niet langer aan koude prospectie te doen. Je blogs maken de mensen warm voor jou en je aanbod – op een aangename manier. Bloggen kan op een manier die bij je past.

Je maakt je creatieve blog één keer en vervolgens heb je er geen omkijken meer naar. Je artikel helpt geïnteresseerden terwijl jij het leven leidt dat je wilt leiden: terwijl je een workshop geeft voor je VIP-klanten in een luxehotel in Knokke, op avontuurlijke duiksafari bent in de Malediven, bij vriendelijke Papoea’s primitieve artefacten aan het spotten of terwijl je raclette aan het smikkelen bent in een Zwitserse chalet…

2. Gebrek aan focus
Als ondernemer is er veel dat je aandacht vraagt. Alle ballen tegelijk in de lucht houden én tegelijkertijd ook nog service geven aan je klanten is niet simpel.

Door veel voorkomende vragen van klanten en geïnteresseerden klaar en duidelijk te beantwoorden in een blog kun je mensen daar naartoe verwijzen. Dat spaart je tijd terwijl je toch mensen helpt en aandacht geeft. Bovendien hoef je met evergreen blogs niet iedere keer iets nieuws te bedenken. Je bouwt aan je ‘legacy’. Dat zorgt voor rust en geeft je je focus terug.

3. Het moeilijk vinden om zichtbaar te zijn
Het klinkt simpel: “Om je bereik te vergroten moet je zichtbaar zijn”. Maar als je geen grote naam bent, geen influencer bent of eerder introvert bent, dan is consequent veel zichtbaarheid krijgen niet eenvoudig.

Strategisch bloggen voor je business helpt je om mensen gericht aan te spreken passend bij de fase waarin ze zich bevinden. Het werkt beter dan ad hoc berichten plaatsen of ‘tussen de soep en de patatten’-marketing. Als je weet welke 5 strategische blogs je nodig hebt, hoe de PRIK-formule werkt en welke powerwoorden er zijn, dan heb je een systeem om te slagen en de beste klanten aan te trekken.

4. Angst dat je klant jou inruilt voor je concurrent
Veel ondernemers die goed zijn in hun vak hebben concurrenten die niet zo goed zijn als zij. Misschien jij ook wel. Dan weet je hoe pijnlijk het is als mensen je waarde niet inzien. Of erger nog: dat ze je zomaar inruilen voor de eerste de beste andere met meer lef en mooie praatjes. Hoe ga je die strijd aan?

Door te bloggen over wat je hebt bereikt voor je klanten, hun resultaten en je verdiensten zien mensen wat je waard bent. Je krijgt meer waardering voor je producten en diensten en respect voor hoe jij het verschil maakt.

Het is tijd om jezelf te vertrouwen en de klanten aan te trekken die je verdient. Door te bloggen voor je business positioneer jij je als de betrouwbare expert. Alleen al door het feit dat je blogt onderscheid je jezelf van de anderen want zeg nu zelf: hoeveel van je concurrenten laten al van zich horen met waardevolle blogs? Beeld je eens in hoe mensen je zullen zien als jij dat wél doet?

5. Niet de invloed hebben die je graag wilt
Als ondernemer wil je het verschil maken. Dat kan op veel manieren. Je kan mensen hoop geven, hen laten groeien, hen opnieuw blij en gelukkig maken, een huwelijk redden, komaf maken met overgewicht, een business laten bloeien, zelfvertrouwen geven, duidelijkheid scheppen, stress verminderen, ongerustheid wegnemen…

Maar als je als ondernemer onvoldoende mensen bereikt, dan kan je dat niet doen. Dan heb je niet de invloed die je zou kunnen hebben.

Daarom is het belangrijk om te kiezen voor meetbare marketing. Bloggen geeft je die regie.

Slim bloggen levert je niet alleen volgers en fans op maar ook klanten. Zeker als je blogartikels maakt met een sterke call to action kun je winnen. Met doelgerichte blogs krijg je meer en betere leads dan wanneer je adverteert naar een koude doelgroep.

Wil je graag weten hoe je nu echt strategisch blogt voor jouw business?

Meld je dan aan voor het blogwebinar via www.meeromzet.be/blogwebinar zodat je binnenkort ook met succes kan bloggen voor je business.

 

MAAK JE EIGEN BLOGS EN BERICHTEN MAGNETISCH

Ontdek 25 powerwoorden + voorbeelden in deze masterclass

Als copywriter heb ik al honderden ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door  artikels voor en over hen te schrijven. Daarbij heb ik ontdekt dat er 5 stappen en 25 woorden zijn die cruciaal zijn om de aandacht krijgen – vooral als je wilt bloggen voor je business. 
Mijn beste adviezen, bewezen aanpak en praktische voorbeelden deel ik in deze praktische masterclass. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers zoals jij.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
  • sociale media
Geld verdienen met marketing
Het alternatief voor inspelen op speciale marketingdagen

Black Friday, sinterklaas, kerst, oud en nieuw… 🥂 Weet jij wat ze gemeen hebben? Wel, het zijn aanleidingen voor mensen om geld uit te geven. En voor bedrijven om keihard hun aanbiedingen te promoten. 🛒 Maar wat als je niet houdt van opdringerige marketing maar …

online blogtraining
Bloggen is misschien wel een verspilling van je tijd en energie

Stel je voor: een journalist belt je op. In je favoriete krant is een volledige pagina vrijgekomen in de editie van morgen. Als je wil komt op die pagina een stuk over jouw bedrijf of project. Helemaal gratis. Wat zou je doen? Zou je zeggen: …

webinar over bloggen
Hoe zit het met je voornemen om te bloggen?

Stond ‘bloggen’ op je to do-lijst voor 2022? Is het er al van gekomen? Of ben je aan het twijfelen geslagen? Je bent niet de enige. Veel ondernemers vragen zich af of bloggen wel de moeite waard is. Of ze niet beter hun energie kunnen …

enthousiaste bloggende ondernemers
Waarom blogt de ene wél en de andere niet na een training?

Toen ik enkele jaren geleden voor het eerst mijn training Bloggen Als De Beste gaf focuste ik vooral op de tips en de praktische kant van het bloggen. Want het is belangrijk dat je weet hoe je moet bloggen. Dus ik gaf templates voor goede …

klanten helpen
“Zitten ‘ze’ eigenlijk wel op mij te wachten?”

Het is een veelgestelde vraag van ondernemende mensen die overwegen om te bloggen: “Zit er wel iemand op mij te wachten?” Of, de variant daarvan: “Wie ben ik nu om blogartikels te schrijven? Ik ben toch helemaal niet zo speciaal? Zal bloggen wel werken voor …

kies de juiste blogaanpak
Bloggen op een manier die bij je past

Misschien ben je ooit begonnen met bloggen maar heb je er de brui aan gegeven. Omdat het tegenviel. Omdat het je zo veel moeite en energie kostte. Nochtans was de template die je hebt gevonden of gekregen veelbelovend. Alleen: voor jou werkt het niet. Hoe …

dankbaar en blij bloggen
Blogtip: Blog over dingen waar je dankbaar voor bent

Bloggen doe je om te groeien. Je kunt er je business mee laten groeien maar je groeit er vooral ook zelf door. Dat heb je soms zelf niet in de gaten. Daarom is het een goed idee om je groeimomenten te verzamelen. Zo zie jij …

sociale media of bloggen
Wat aardbeien je leren over je marketing

https://youtu.be/DTDppycOBNs Wat hebben aardbeien te maken met zichtbaarheid? Veel.  Want aardbeien bestaan in verschillende maten en soorten. Je kiest altijd deze die jij het lekkerste vindt en waarvoor je ze wilt gebruiken.  Wil je een zelfgebakken aardbeitaart op taart toveren? Dan werk je die wellicht …

VIP-klant in de Provence
Wat zet je in de verf: je expertise of je persoonlijkheid?

Waarom zou iemand zijn geld aan jou uitgeven: omdat je een joviale, innemende persoon bent of omdat je bekwaam bent? Ik kies voor het tweede. Al is aangenaam in de omgang zijn natuurlijk wel een pluspunt. Maar het is niet voor al je klanten de …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Katleen Van Landschoot - De Copywriter BE 0860 102 265 draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches