Als coach of als zaakvoerder van een KMO of MKB op zoek naar meer impact en meer klanten, heb je je wellicht al afgevraagd hoe je zichtbaarder kunt worden bij de juiste mensen. Misschien denk je erover na om te bloggen voor je business maar twijfel je nog. Want: is zakelijke blogartikels schrijven niet vooral interessant voor grotere bedrijven met een communicatieteam?
Laat ik even iets vertellen over mijn allereerste blogartikel dat ik schreef in 2003. Als zelfstandig journalist sinds 1998 had ik altijd hoofdredacteurs gehad die me opdrachten voor reportages, interviews en verhalen doorspeelden. Toen ik in 2003 zelfstandig copywriter werd, moest ik opeens zelf klanten en opdrachten vinden.
“Appeltje-eitje”, dacht ik. Tenslotte had ik een vlotte pen en ik had zelfs de Prijs voor Inzet en Originaliteit gewonnen.
“Ik ben goed dus de opdrachtgevers zouden wel komen”, dacht ik…
Niet dus. De telefoon rinkelde niet. Totdat… ik mijn beste schrijftips ging delen. Het was 2003 en ik had nog geen eigen website want in die tijd was dat – zeker voor starters zoals ik – een luxe visitekaartje.
Maar ik kende wel een efficiënte manier om mensen te bereiken: via de pers. Ik schreef een artikel met als titel: “10 manieren waarop je met je bedrijf in de aandacht komt”. Dat zond ik naar Unizo, de ondernemersvereniging met een tweewekelijks ledenmagazine.
Het bleek een goede zet. Mijn artikel verscheen en werd gezien door de juiste mensen: bedrijfsleiders en zaakvoerders van kleine ondernemingen. Het leverde me meteen twee opdrachten op. Ik was in de wolken. En ik wist ook: als ik met één artikel klanten kon maken, dan was het enige wat ik moest doen: veel meer zakelijke blogartikels maken en ervoor zorgen dat ik er heel goed in werd. En dat heb ik dan ook gedaan.
Mijn doorbraak als copywriter is er dus gekomen met één blogartikel met de juiste boodschap voor de juiste doelgroep.
Was dat succes een toeval? Neen
Ook nu nog krijg ik nieuwe klanten en meer omzet door te bloggen. Bloggen werkt voor mijn business. Niet alleen voor mij. Ook mijn klanten die ik help om strategisch slimme blogartikels te maken krijgen klanten door te bloggen. Het mooiste voorbeeld daarvan is mijn klant Nana, een bloggende biokapster. Ontdek hier hoe ze nieuwe klanten kreeg én een volle pagina gratis persaandacht door te beginnen bloggen
Als je het goed aanpakt, lost bloggen 5 belangrijke businessproblemen op:
1. Niet weten hoe je ervoor zorgt dat klanten je vinden
Klanten aantrekken en houden is cruciaal voor een business. Maar de meeste mensen vinden het lastig om hun ideale publiek te bereiken. Prospectie doen is tijdrovend en frustrerend. Veel ondernemers voelen zich er ongemakkelijk bij.
Met boeiende blogs op je website hoef je niet langer aan koude prospectie te doen. Je blogs maken de mensen warm voor jou en je aanbod – op een aangename manier. Bloggen kan op een manier die bij je past.
Je maakt je creatieve blog één keer en vervolgens heb je er geen omkijken meer naar. Je artikel helpt geïnteresseerden terwijl jij het leven leidt dat je wilt leiden: terwijl je een workshop geeft voor je VIP-klanten in een luxehotel in Knokke, op avontuurlijke duiksafari bent in de Malediven, bij vriendelijke Papoea’s primitieve artefacten aan het spotten of terwijl je raclette aan het smikkelen bent in een Zwitserse chalet…
2. Gebrek aan focus
Als ondernemer is er veel dat je aandacht vraagt. Alle ballen tegelijk in de lucht houden én tegelijkertijd ook nog service geven aan je klanten is niet simpel.
Door veel voorkomende vragen van klanten en geïnteresseerden klaar en duidelijk te beantwoorden in een blog kun je mensen daar naartoe verwijzen. Dat spaart je tijd terwijl je toch mensen helpt en aandacht geeft. Bovendien hoef je met evergreen blogs niet iedere keer iets nieuws te bedenken. Je bouwt aan je ‘legacy’. Dat zorgt voor rust en geeft je je focus terug.
3. Het moeilijk vinden om zichtbaar te zijn
Het klinkt simpel: “Om je bereik te vergroten moet je zichtbaar zijn”. Maar als je geen grote naam bent, geen influencer bent of eerder introvert bent, dan is consequent veel zichtbaarheid krijgen niet eenvoudig.
Strategisch bloggen voor je business helpt je om mensen gericht aan te spreken passend bij de fase waarin ze zich bevinden. Het werkt beter dan ad hoc berichten plaatsen of ‘tussen de soep en de patatten’-marketing. Als je weet welke 5 strategische blogs je nodig hebt, hoe de PRIK-formule werkt en welke powerwoorden er zijn, dan heb je een systeem om te slagen en de beste klanten aan te trekken.
4. Angst dat je klant jou inruilt voor je concurrent
Veel ondernemers die goed zijn in hun vak hebben concurrenten die niet zo goed zijn als zij. Misschien jij ook wel. Dan weet je hoe pijnlijk het is als mensen je waarde niet inzien. Of erger nog: dat ze je zomaar inruilen voor de eerste de beste andere met meer lef en mooie praatjes. Hoe ga je die strijd aan?
Door te bloggen over wat je hebt bereikt voor je klanten, hun resultaten en je verdiensten zien mensen wat je waard bent. Je krijgt meer waardering voor je producten en diensten en respect voor hoe jij het verschil maakt.
Het is tijd om jezelf te vertrouwen en de klanten aan te trekken die je verdient. Door te bloggen voor je business positioneer jij je als de betrouwbare expert. Alleen al door het feit dat je blogt onderscheid je jezelf van de anderen want zeg nu zelf: hoeveel van je concurrenten laten al van zich horen met waardevolle blogs? Beeld je eens in hoe mensen je zullen zien als jij dat wél doet?
5. Niet de invloed hebben die je graag wilt
Als ondernemer wil je het verschil maken. Dat kan op veel manieren. Je kan mensen hoop geven, hen laten groeien, hen opnieuw blij en gelukkig maken, een huwelijk redden, komaf maken met overgewicht, een business laten bloeien, zelfvertrouwen geven, duidelijkheid scheppen, stress verminderen, ongerustheid wegnemen…
Maar als je als ondernemer onvoldoende mensen bereikt, dan kan je dat niet doen. Dan heb je niet de invloed die je zou kunnen hebben.
Daarom is het belangrijk om te kiezen voor meetbare marketing. Bloggen geeft je die regie.
Slim bloggen levert je niet alleen volgers en fans op maar ook klanten. Zeker als je blogartikels maakt met een sterke call to action kun je winnen. Met doelgerichte blogs krijg je meer en betere leads dan wanneer je adverteert naar een koude doelgroep.
Wil je graag weten hoe je nu echt strategisch blogt voor jouw business?
Meld je dan aan voor het blogwebinar via www.meeromzet.be/blogwebinar zodat je binnenkort ook met succes kan bloggen voor je business.