Wat is bloggen en hoe ga je er succesvol mee aan de slag? - Katleen Van Landschoot

Wat is bloggen en hoe ga je er succesvol mee aan de slag?

SEO, SEA, zoekwoorden, verkeer krijgen naar je blog... Ja, het is belangrijk maar het is niet het eerste waar je je moet om bekommeren. Veel marketeers maken bloggen te ingewikkeld en te technisch. Daarom is het goed om terug te gaan naar de basis. Wat is bloggen? En hoe begin je eraan?
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Zeg ‘bloggen’ en veel ondernemers en marketeers denken meteen aan ‘SEO’ en ‘SEA’, misschien zelfs aan SERP. Maar vooraleer je je kunt toeleggen op vindbaarheid en zoekmachineoptimalisatie komt het erop aan om eerst een blogartikel te schrijven. Je kan nu eenmaal geen wit blad redigeren of optimaliseren. Vandaar: hoe begin je stap voor stap aan je eerste blog?

23 augustus 2008. Tia Hellebaut is uiterst geconcentreerd, neemt een aanloop… en springt bij de eerste poging over de lat die op 2,05 meter ligt. Haar persoonlijk record. Haar goud op de Olympische Spelen. Euforie alom. Tia schrijft met haar sprong atletiekgeschiedenis. Misschien heb jij ook wel nagelbijtend zitten kijken naar die wedstrijd. Dan heb je zeker gezien dat ze daar in Peking die lat niet meteen op 2,05 hebben gelegd. Neen, iedere keer werd de stok twee centimeter hoger gelegd. In wedstrijden voor professionele hoogspringers – dus: mensen die daar heel hard voor trainen – verhoogt men de lat iedere keer een beetje. Dat zijn de regels en dat vinden we logisch. Ja, toch?

Waarom leg je dan voor jezelf de lat meteen op recordhoogte?

Als je van je allereerste blogartikel meteen een meesterwerk wilt maken, dan leg je de lat veel te hoog. Pas op: je bent niet de enige. Veel ondernemers die willen bloggen zijn ambitieus. Eens ze overtuigd zijn om te bloggen willen ze het goed aanpakken. Ze willen een goed artikel schrijven. Meer nog: het beste in zijn soort. Een opmerkelijk stuk dat allesomvattend is en het liefst ook nog viraal gaat. Want hé: bloggen is toch bedoeld om impact te maken? Maar als je van je eerste blog het perfecte, levensveranderende artikel wilt maken, dan ben je gedoemd om te mislukken.

Vooraleer ik je vertel hoe je het dan wél slim aanpakt, wil ik eerst even terug naar de basis.

Wat is bloggen?


Laten we het niet moeilijker maken dan het is: bloggen is een chic woord voor artikels schrijven. Zakelijk bloggen is gestructureerde en verhelderende artikels schrijven over en voor je business. Als je nu denkt: “Bah, opstellen schrijven dus”, wil ik één groot misverstand uit de weg ruimen. Bloggen voor je business heeft niets te maken met saaie stukjes uit je pen of toetsenbord wringen.

Je blogt omdat je iets te zeggen hebt en omdat je ervan overtuigd bent dat mensen dat moeten weten. Je hebt iets, weet iets of kunt iets waardoor je het leven of werk van anderen anders, gemakkelijker of beter kunt maken. Daarom ben je toch ondernemer geworden, nietwaar?

Daar draait het om bij bloggen. Het is je enthousiasme delen. Vertellen. Mensen helpen. Je volgers en toekomstige klanten iets laten voelen.
Al bloggend kun je mensen helpen zonder dat het je persoonlijke tijd kost. Je maakt hen bewust van je producten of diensten zonder dat het opdringerig overkomt. Je doet met andere woorden aan blogmarketing.

Bloggen is als het ware een rode loper uitrollen naar je aanbod


Door te bloggen geef je antwoorden op vragen van klanten en geïnteresseerden. Als je dat doet op een slimme en overtuigende manier, dan maak je mensen nieuwsgierig naar méér. Anders gezegd: je verleidt er nieuwe volgers, leads en klanten mee.

Bloggen laat je ook groeien als mens en als ondernemer. Je leert je gedachtes en argumenten beter te verwoorden. Daardoor zien mensen jou nog meer als de vaardige en betrouwbare expert die je bent. Geef toe: het voelt toch ook gewoon goed als mensen je echt zien en waarderen.

Bloggen helpt je om minder tijd te besteden aan je marketing. Dat komt omdat je de inhoud van je blogartikel heel gemakkelijk kunt hergebruiken voor bijvoorbeeld de sociale mediakanalen die je inzet. Eén blogartikel kunnen al snel tien kleine berichtjes worden. Handig, want om relevant te blijven op om het even welk sociale media platform moet je heel dikwijls van je laten horen.

Anders dan de druk en opgejaagdheid die sociale media kunnen veroorzaken, is bloggen een rustige manier van content maken. Je blogt op je eigen website. Jij bepaalt wat en wanneer je iets post. Niet een of ander algoritme. Als je focus ligt op bloggen zul je je minder opgejaagd en geprikkeld voelen dan wanneer je (alleen maar) berichten maakt op sociale media om nieuwe klanten te krijgen.

Als je het goed aanpakt, lost bloggen 5 belangrijke businessproblemen op:


1. Niet weten hoe je ervoor zorgt dat klanten je vinden

Hoe zou het voor je zijn als je niet langer mensen moest proberen te overtuigen met standaardpitches of verkoopsriedeltjes maar als blogartikelen het harde werk voor je doen? Met boeiende blogs op je website hoef je niet langer aan koude prospectie te doen. Je blogs maken de mensen warm voor jou en je aanbod – op een aangename manier. Bloggen kan op een manier die bij je past.

En het goede nieuws? Die blogs waarin je je creatieve ei kwijt kunt staan altijd op je website. Je hebt er geen omkijken meer naar. Je blogs helpen geïnteresseerden terwijl jij het leven leidt dat je wilt leiden – waar je ook bent of wat je ook doet: terwijl je een workshop geeft voor je VIP-klanten in een luxehotel in Knokke, op avontuurlijke duiksafari bent in de Malediven, bij vriendelijke Papoea’s primitieve artefacten aan het spotten of terwijl je raclette aan het smikkelen bent in een Zwitserse chalet…

2. Gebrek aan focus

Veel ondernemers krijgen dikwijls dezelfde vragen. Die iedere keer één op één beantwoorden is tijdrovend en leid je af. Door veel voorkomende vragen van klanten en geïnteresseerden te beantwoorden in een blog kun je mensen daar naartoe verwijzen. Dat spaart je tijd terwijl je toch mensen helpt en aandacht geeft. Bovendien hoef je met evergreen blogs niet iedere keer iets nieuws te bedenken. Je bouwt aan je ‘legacy’. Dat zorgt voor rust. Niet alleen de mensen rondom jou (je gezin, je familie en vrienden) merken dat maar ook je klanten.

 

3. Het moeilijk vinden om zichtbaar te zijn

Bloggen is een langetermijnstrategie. Het is ervoor zorgen dat mensen je website vinden. Het is een alternatief voor ad hoc berichten plaatsen of voor marketing ‘tussen de soep en de patatten’. Als je weet welke 5 strategische blogs je nodig hebt, hoe de PRIK-formule werkt en welke powerwoorden er zijn, dan heb je een systeem om te slagen en de klanten aan te trekken die je echt wilt.

 

4. Angst dat je klant jou inruilt voor je concurrent

Veel ondernemers die goed zijn in hun vak hebben concurrenten die niet zo goed zijn als zij. Misschien jij ook wel. Dan weet je hoe pijnlijk het is om te merken dat mensen je waarde niet inzien. Of erger nog: dat ze je zomaar inruilen voor de eerste de beste andere met meer lef en mooie praatjes.

Door te bloggen positioneer jij je als de betrouwbare expert. Alleen al door het feit dat je blogt onderscheid je jezelf van de anderen want zeg nu zelf: hoeveel van je concurrenten laten al van zich horen met waardevolle blogs? Beeld je eens in hoe mensen je zullen zien als jij dat wél doet?

 

5. Niet de invloed hebben die je graag wilt

Ondernemen is elke dag presteren en op je best zijn. Een succesvolle ondernemer wil winnen. Het verschil maken voor zoveel mogelijk klanten. Dat kan op veel manieren. Je kan mensen hoop geven, hen laten groeien, hen opnieuw blij en gelukkig maken, een huwelijk redden, komaf maken met overgewicht, een business laten bloeien, zelfvertrouwen geven, duidelijkheid scheppen, stress verminderen, ongerustheid wegnemen… Impact maken en levens transformeren kan op veel manieren.

Maar als je als ondernemer onvoldoende mensen bereikt, dan kan je dat niet doen. Dan heb je niet de invloed die je zou kunnen hebben.Daarom is het belangrijk om te kiezen voor meetbare marketing. Bloggen geeft je die regie.

Stiekem weet je dat wel. Je bent overtuigd dat bloggen kan werken voor jou als ondernemer of zaakvoerder. (Anders was je dit blogartikel niet aan het lezen, toch?)

Maar hoe komt het dat je nog niet begonnen bent met bloggen?


Bij mijn klanten zie ik verschillende redenen waarom mensen wel enthousiast zijn over bloggen maar er nog niet mee beginnen of waarom hun eerste blogartikel niet af geraakt.

De belangrijkste reden?

Denken dat het blogartikel niet goed genoeg is.

Veel beginnende bloggende ondernemers leggen de lat veel te hoog. Ze mikken op het perfecte blogartikel.

En ik begrijp het

Want het klopt dat bloggen veel kan doen voor jou en je business en dat je met blogartikels het verschil kunt maken voor je volgers en je klanten. Maar als je van je eerste blog het perfecte, levensveranderende artikel wilt maken, dan ben je gedoemd om te mislukken. Je maakt het veel te groot en legt jezelf een druk op. Waardoor de kans groot is dat je blokkeert, in een acute schrijfkramp schiet of  zelfs niet eens begint.

Zoals professionele sporters ook eerst heel veel trainen en zich laten coachen om iedere keer weer beter te worden in hun discipline, mag je ook van jezelf niet verwachten dat je eerste poging ervoor zal zorgen dat de wereld de adem voor je inhoudt en je vanaf nu op handen zal dragen.

Dat hoeft ook niet.

Hoe pak je die eerste blog dan wél aan?


Zoek het niet te ver voor je eerste blog. Je moet echt geen alomvattend essay schrijven of een persoonlijke visie geven op een heet hangijzer. Veel ondernemers en coaches voelen zich niet geroepen om hun mening te geven. “Wie ben ik nu om…”, vragen ze zich af.
Het goede nieuws is dat je helemaal niet groots, meeslepend of controversieel hoeft te beginnen.

Meer zelfs: het is beter om dat niet te doen. Laat ook de blogs met ‘algemene wijsheden’ over aan anderen. Zeker als je nog nooit eerder hebt geblogd of als mensen je nog niet kennen moet je nog vertrouwen opbouwen. Dat doe je het best met een praktisch en concreet artikel met de focus op de oplossing van een probleem. Een blog dus waar je bloglezer meteen iets mee kan.

Zorg voor een gemakkelijke ingang zodat je nieuwe mensen méér willen weten van jou. Wat je volgers en klanten vooral willen van je blogs is dat ze er iets aan hebben. Dan hebben ze meteen ook een reden om je te blijven volgen. Als je dat voor ogen houdt – dus dat je blogartikelen in de eerste plaats je lezers moeten helpen -, dan maak je het voor jezelf veel gemakkelijker. Want in mensen helpen ben je toch goed, nietwaar?

En laten je eigen klanten nu juist het perfecte startpunt zijn voor je eerste blog. Begin met een alledaagse vraag van een klant. Denk na: Welke vraag heb je recent nog gekregen van een klant? Of welke vragen keren iedere keer weer terug? Die vragen zijn een goed uitgangspunt voor je eerste blogartikel.

 

Doe waar je goed in bent: mensen helpen


Door je klant als uitgangspunt te nemen sla je twee vliegen in één klap. Ten eerste kun jij vanuit je ervaring en kennis zo’n klantenvraag heel goed beantwoorden. Je maakt het voor jezelf dus gemakkelijker.
Bovendien is het strategisch slim om vragen van klanten te beantwoorden in een blog. Want als er één klant een vraag of probleem heeft, dan zijn er nog meer mensen die daarmee zitten. Die mensen willen ook graag het antwoord of op de oplossing weten en dus zijn ze geïnteresseerd in je blogartikel.

Stap 1: Begin met je doel voor ogen

Nog vóór je een letter op papier zet is het belangrijk om te weten wat je wilt bereiken met je blogartikel. (Daar zijn trouwens ook de SEO-specialisten het over eens. Daarom beginnen ze dikwijls met een semantische analyse.) Begin met het einde in het achterhoofd. Wat wil je je bloglezer meegeven? Wat is het ene ding dat je bloglezer moet weten, onthouden of doen? En ook: waarom is dat belangrijk?

Denk ook na over wat je wilt dat je lezer doet nadat hij je artikel heeft gelezen. Wat is zijn volgende stap? Bedenk met andere woorden al meteen je call to action.

Stap 2: Bedenk een (werk)titel

Het is belangrijk om alvast een titel te hebben. Dat mag een voorlopige titel zijn. Waarom is dat belangrijk? Omdat de titel een van de essentiële elementen is van een blogartikel. De titel is de etalage van je blogartikel. Op basis daarvan beslissen mensen of ze al dan niet je artikel lezen.

De titel is dus heel belangrijk. Zelf besteed ik veel tijd aan mijn titels en ik raad je aan om dat ook te doen als je gaat bloggen of als je betere blogs wil maken. Doe niet zoals veel ondernemers en coaches die veel energie steken in hun blog en dan maar raprap een titel erop plakken.

Er zijn 7 aandachtspunten voor een goede titel. In mijn training ‘Bloggen Als De Beste’ ga ik er uitgebreid op in.

Stap 3: Bouw je middendeel op

Het middendeel van je blogartikel is het grootste deel van je artikel. Zorg ervoor dat dat logisch in elkaar zit zodat de lezer onderweg tussen je titel en call to action niet afhaakt.

Een copywriter heeft een heel arsenaal van technieken en methodes om de aandacht vast te houden. In mijn boek ‘Stop met staren. Start met bloggen’ ontdek je de copywritingtechnieken die je daarvoor kunt gebruiken en in de online blogtraining ‘Bloggen als de beste’ neem ik je stap voor stap mee door alle cruciale ingrediënten voor een sprankelend middendeel waarbij je je bloglezer meeneemt en laat doorlezen tot het einde.

Stap 4: Schrijf de inleiding

Net zoals een artikel in een krant of een magazine heeft ook je blogartikel een inleiding nodig. Middelmatige bloggers plaatsen meteen onder de titel hun volledige lap tekst. Doe dat niet. Zo ontmoedig je je lezer om aan je blogartikel te beginnen.

Stap 5: Maak alles scanbaar

Maak je blogs gemakkelijk om te lezen, om te begrijpen en om te onthouden.

Wil je graag voorbeelden van blogs die goed werken? Of wil je me graag je blogvragen persoonlijk stellen? Meld je dan aan voor mijn gratis blogwebinar.

MAAK JE EIGEN BLOGS EN BERICHTEN MAGNETISCH

Ontdek 25 powerwoorden + voorbeelden in deze masterclass

Als copywriter heb ik al honderden ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door  artikels voor en over hen te schrijven. Daarbij heb ik ontdekt dat er 5 stappen en 25 woorden zijn die cruciaal zijn om de aandacht krijgen – vooral als je wilt bloggen voor je business. 
Mijn beste adviezen, bewezen aanpak en praktische voorbeelden deel ik in deze praktische masterclass. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers zoals jij.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
  • sociale media
  • storytelling
kies de juiste blogaanpak
Bloggen op een manier die bij je past

Misschien ben je ooit begonnen met bloggen maar heb je er de brui aan gegeven. Omdat het tegenviel. Omdat het je zo veel moeite en energie kostte. Nochtans was de template die je hebt gevonden of gekregen veelbelovend. Alleen: voor jou werkt het niet. Hoe …

dankbaar en blij bloggen
Blogtip: Blog over dingen waar je dankbaar voor bent

Bloggen doe je om te groeien. Je kunt er je business mee laten groeien maar je groeit er vooral ook zelf door. Dat heb je soms zelf niet in de gaten. Daarom is het een goed idee om je groeimomenten te verzamelen. Zo zie jij …

sociale media of bloggen
Wat aardbeien je leren over je marketing

https://youtu.be/DTDppycOBNs Wat hebben aardbeien te maken met zichtbaarheid? Veel.  Want aardbeien bestaan in verschillende maten en soorten. Je kiest altijd deze die jij het lekkerste vindt en waarvoor je ze wilt gebruiken.  Wil je een zelfgebakken aardbeitaart op taart toveren? Dan werk je die wellicht …

VIP-klant in de Provence
Wat zet je in de verf: je expertise of je persoonlijkheid?

Waarom zou iemand zijn geld aan jou uitgeven: omdat je een joviale, innemende persoon bent of omdat je bekwaam bent? Ik kies voor het tweede. Al is aangenaam in de omgang zijn natuurlijk wel een pluspunt. Maar het is niet voor al je klanten de …

Geld verdienen door te bloggen
Bloggen is misschien niet voor jou

Je hebt goede redenen om te bloggen. Zoals: creatief zijn en zo de business creëren die jij wilt, iets teruggeven aan de maatschappij en anderen helpen, laten zien dat je kundig en onderlegd bent in je vak, jezelf zichtbaar maken om gezien te worden als …

SMART bloggen
Bloggen volgens het SMART-principe

Kun je het SMART-principe gebruiken om als ondernemer beter te bloggen? Ja. Meer zelfs: met SMART-doelen lukt het je beter om te starten met bloggen voor je business én om vol te houden. In dit blogartikel ontdek je hoe je dat aanpakt. “Een kleine tank …

enthousiaste bloggende ondernemers
Hoe zorg je ervoor dat klanten je vinden?

Ben je ondernemer? En vind je het lastig om jezelf te verkopen? Je bent niet de enige. Veel ondernemende mensen willen graag meer leads en meer klanten maar willen zelf niet in de kijker staan, willen niet opdringerig overkomen of hebben geen grote advertentiebudgetten. Herkenbaar? …

klanten krijgen en geld verdienen door te bloggen
“Hoe krijg ik klanten door te bloggen?”

“Leuk hoor, dat bloggen: maar levert het ook iets op?”, dat vragen veel ondernemers zich af. “Hoe kom ik aan nieuwe klanten door te bloggen?”, willen ze weten. Goede vraag natuurlijk. Het antwoord is: door slim te bloggen. Wat dat precies inhoudt ontdek je in …

negatief nieuws trigger
Waarom doomscrolling voor een ondernemer een goede zaak is

Volgens Google doen heel veel mensen aan ‘doomscrolling’. Misschien zegt de term je niet zo veel maar heb je het zelf wel gedaan: blijven kijken, surfen en scrollen door slecht nieuws – ook al word je er niet blij van. Je bent niet de enige …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Katleen Van Landschoot draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches