“Zitten ‘ze’ eigenlijk wel op mij te wachten?” - Katleen Van Landschoot

“Zitten ‘ze’ eigenlijk wel op mij te wachten?”

Het is een veelgestelde vraag van ondernemende mensen die overwegen om te bloggen: “Zit er wel iemand op mij te wachten?” Of, de variant daarvan: “Wie ben ik nu om blogartikels te schrijven? Ik ben toch helemaal niet zo speciaal? Zal bloggen wel werken voor mij?”

Vorige week was ik bij de tandarts. Er was een stukje van mijn snijtand gebroken door te bijten op de pit van een nectarine. Ik lag dus in de tandartsstoel voor herstelwerken. En toen kwam ook het spleetje tussen mijn voorste tanden ter sprake. “Ik denk dat het groter geworden is. Kunt u dat kleiner maken?”, vroeg ik terwijl ik zo achterover lag. De tandarts richtte haar lamp nog wat meer op mijn voorste tanden. “Hmmm… Ik zie niets alarmerends”, zei ze. “Maar we zullen eens meten”. Dat doet ze namelijk altijd want ook bij tanden en tandenspleetjes geldt: “Meten is weten”.

Lang verhaal kort:
de tandarts heeft ervoor gezorgd dat het kapotte stukje mooi hersteld is. Daardoor valt dat spleetje minder op. “Echt?”, vroeg ik toen ik in de handspiegel van de tandarts keek.

“Kijk”, zei ze. “Jij bent er nu op gefocust. Wij tweeën zien – met de felle lamp en de spiegel erop – dat het misschien niet perfect is. Maar weet je zeker dat het spleetje andere mensen ook opvalt? Ik stel voor dat we het voor nu zo laten. Wacht gewoon af wat er gebeurt. Als ‘men’ er een probleem mee heeft, laat het me dan weten. Dan zullen we er iets aan doen.”

Je raadt het al: niemand heeft deze week iets gezegd over mijn tanden… Mijn tandarts heeft gelijk: ‘men’ merkt het zelfs niet op. ‘Men’ is niet bezig met de afstand tussen mijn snijtanden. ‘Men’ heeft wel iets beters te doen.

Ik had me druk gemaakt over wat ‘men’ zou kunnen denken of zeggen.

Het is natuurlijk heel menselijk.

We maken ons zorgen over wat anderen wel eens zouden kunnen vinden van ons.

Ook bij mijn klanten merk ik het. Vooral bij mijn klanten die overwegen om zakelijke blogartikels te schrijven.

“Wat zullen ‘ze’ wel niet zeggen als ik opeens begin te bloggen?”, hoor ik dikwijls. En ook: “Waarom zouden mensen een blog van mij lezen als ze niet weten wie ik ben? Zitten ze wel op mij te wachten?”

Even een geruststellende en tegelijk ontnuchterende boodschap: het gaat niet om jou als bloggende ondernemer. Nee, het draait om je lezer.

Mensen googelen niet de naam van een auteur of van een ondernemer maar wél de problemen waarmee ze zitten. Ze typen in de zoekbalk van Google vragen zoals:

– Hoe maak ik een screenshot op een Mac?
– Hoe verlies ik nog snel 2 kg voor de vakantie?
– Krijg ik iets terug van de belastingen?

– Wanneer moet ik een personeelslid aannemen?

– Hoe blijf ik top of mind?
– Wat zijn de beste manieren om nieuwe klanten te krijgen?

– …

Door te bloggen kan je antwoorden geven op de vragen die jouw publiek zich stelt. Dat is wat je dagdagelijks doet als ondernemer. Je bent je business, praktijk of zaak begonnen voor een bepaalde doelgroep met een probleem of behoefte. Je begrijpt de mensen die naar je komen.

Laat zien dat je je publiek begrijpt en dat je voelt waar ze mee zitten, wat ze willen en waar ze bezorgd over zijn.

Daar draait het om.

Veel mensen denken dat marketing borstklopperij is. Daarom hebben ze er ook een afkeer van. Zeker bescheiden mensen scheppen niet graag op. Misschien doe jij dat ook niet graag en heb je het liefst dat mensen ‘zomaar’ naar je toekomen. Zonder dat je moet zeggen dat je echt wel super bent.

Maar als je een ondernemer bent – een winkelier, een coach met een praktijk, een dienstverlener, een trainer, een consultant… – dan moet je wel laten weten wat je doet en waarom mensen bij jou moeten komen. Dat moeten ze weten om klant bij jou te kunnen worden natuurlijk.

Daarom is bloggen zo ideaal. Het is een manier van marketing doen zonder dat je hoeft te schreeuwen hoe goed je bent. Het komt er gewoon op aan om via boeiende artikels te laten zien dat je je publiek begrijpt. Zelfs als je nog maar pas gestart bent met je bedrijf.

Bijvoorbeeld door verhalen van klanten te delen en te laten zien hoe de situatie was voordat ze bij jou kwamen, hoe je hen hebt geholpen en wat het resultaat is nadat ze hebben beslist om je product of dienst te kopen.

Dan laat je zien wat er mogelijk is als mensen ‘ja’ tegen je zeggen en kun je verkopen zonder te verkopen. Het voelt helemaal niet opdringerig aan. Daardoor hoef je je ook geen zorgen te maken dat ‘ze’ negatief of kritisch reageren. Je vertelt gewoon ervaringen.

En neen: je hoeft niet bekend te zijn om te kunnen of mogen bloggen. Mensen lezen geen blogs omdat ze geschreven zijn door een bekende naam. Ze lezen blogs met de juiste boodschap voor hen op het juiste moment.

De beste manier om ervoor te zorgen dat mensen je blogs lezen – zelfs al ben je niet bekend, ben je nog startend of nieuw in je business? Blog over een oplossing voor een probleem van je publiek. Tegen welke zaken lopen je lezers aan? Je hoeft het niet te hebben over levensbedreigende problemen of revolutionaire oplossingen. Vraag je gewoon af: “Wat houdt hen wakker ’s nachts?”

Leef je in in je doelgroep en in de problemen die ze tegenkomen. En geef daar dan antwoorden voor in je blogs. Dan zullen mensen zich begrepen voelen en zijn ze geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt.

Want daar gaat bloggen over: over je boodschap. Je hebt een boodschap in je. Je hebt een missie die je wilt delen met de wereld. Toch?

Wil je de zomer gebruiken om nu écht te starten met bloggen? 
Meld je dan snel aan voor mijn gratis blogwebinar. Dan geef ik je ideeën en handige tips om in het achterhoofd te houden als je meteen sterk uit de startblokken wil schieten.

MAAK JE EIGEN BLOGS EN BERICHTEN MAGNETISCH

Ontdek 25 powerwoorden + voorbeelden in deze masterclass

Als copywriter heb ik al honderden ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door  artikels voor en over hen te schrijven. Daarbij heb ik ontdekt dat er 5 stappen en 25 woorden zijn die cruciaal zijn om de aandacht krijgen – vooral als je wilt bloggen voor je business. 
Mijn beste adviezen, bewezen aanpak en praktische voorbeelden deel ik in deze praktische masterclass. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers zoals jij.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
  • sociale media
komkommertijd
5 veel voorkomende problemen van ondernemers in de zomer (en hoe je daar een mouw aan past)

Spoiler alert: met content los je problemen op van je klanten. In dit blogartikel bekijken we 5 problemen waarmee veel ondernemers te maken hebben tijdens de zomer en met welk soort content je dat oplost. Nee, ik beloof je geen geheime methode die je zakken …

elleboogje met Maarten en Vanessa
“Ja, maar mijn business is anders…”

Vorige week was ik op een event over online marketing. En zoals dat gaat op events: je komt daar mensen tegen die je nog nooit eerder hebt gezien. Je weet niet wie ze zijn en wat ze doen tot op het moment dat je met …

websitescan
Krijg je niet genoeg klanten via je website? Doe de websitescan

De beste plaats om je blogs te publiceren? Je website. Maar misschien ben je niet zo tevreden over je huidige website. Misschien wil je jouw website wel volledig omgooien omdat er nu weinig tot niets uitkomt en stel je daarom bloggen uit. Dan heb ik …

workshop 29-8-17 (81)
Wat als je bloggen lastig vindt?

Laten we het niet moeilijker maken dan het is: bloggen is een chic woord voor artikels schrijven. Die artikels plaats je op je website. Zakelijk bloggen is gestructureerde en verhelderende artikels schrijven over en voor je business. Als je nu denkt: “Bah, opstellen schrijven dus”, …

Goed voornemen: zakelijk bloggen
Zo maak je je goede voornemen om zakelijk te bloggen wél waar

Het begin van het nieuwe jaar is dé periode van nieuwe kansen en mogelijkheden. Niet alleen privé kun je goede voornemens maken maar ook voor je business. Nu is het perfecte moment om een frisse wind te laten waaien en te doen wat al lang …

Geld verdienen met marketing
Het alternatief voor inspelen op speciale marketingdagen

Black Friday, sinterklaas, kerst, oud en nieuw… 🥂 Weet jij wat ze gemeen hebben? Wel, het zijn aanleidingen voor mensen om geld uit te geven. En voor bedrijven om keihard hun aanbiedingen te promoten. 🛒 Maar wat als je niet houdt van opdringerige marketing maar …

online blogtraining
Bloggen is misschien wel een verspilling van je tijd en energie

Stel je voor: een journalist belt je op. In je favoriete krant is een volledige pagina vrijgekomen in de editie van morgen. Als je wil komt op die pagina een stuk over jouw bedrijf of project. Helemaal gratis. Wat zou je doen? Zou je zeggen: …

webinar over bloggen
Hoe zit het met je voornemen om te bloggen?

Stond ‘bloggen’ op je to do-lijst voor 2022? Is het er al van gekomen? Of ben je aan het twijfelen geslagen? Je bent niet de enige. Veel ondernemers vragen zich af of bloggen wel de moeite waard is. Of ze niet beter hun energie kunnen …

enthousiaste bloggende ondernemers
Waarom blogt de ene wél en de andere niet na een training?

Toen ik enkele jaren geleden voor het eerst mijn training Bloggen Als De Beste gaf focuste ik vooral op de tips en de praktische kant van het bloggen. Want het is belangrijk dat je weet hoe je moet bloggen. Dus ik gaf templates voor goede …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Katleen Van Landschoot draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders