3 dingen waarmee je direct je blogs aantrekkelijker maakt voor je ideale klant

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Het verschil tussen amateurbloggers en professionele bloggers is dat de pro’s aantrekkelijk schrijven. Ze weten hun artikel zo op te stellen dat lezers erin meegezogen worden van titel tot het laatste punt. Als jij rekening houdt met de drie aandachtspunten in dit artikel, dan wordt het voor jou ook gemakkelijker om te bloggen als de beste.

De grote vrees van bloggers is dat het artikel waar ze veel tijd en energie in hebben gestoken niet opgemerkt wordt. Het is belangrijk om mensen te verleiden en te overtuigen om je blogartikel te lezen – liefst van titel tot eindpunt.

Wat kun je doen om je blog zo aantrekkelijk mogelijk te maken?

1. Schrijf voor één persoon

Dit advies heb je wellicht al meerdere keren gehoord maar het is belangrijk om goed te weten voor wie je schrijft. Een duidelijke persona hebben helpt je echt. En ik weet dat je graag zo veel mogelijk mensen wilt helpen en dat je tips en inzichten eigenlijk ‘voor iedereen’ zijn, maar maak je geen illusies. Niet iedereen zal je blog lezen. Hoe waardevol je hem ook maakt.

Als je echt geen doelgroep kunt kiezen, dan kan het helpen om te denken aan één persoon. Als je je blogartikel maar aan één persoon zou mogen laten zien, wie zou dat dan zijn? Anders gezegd: wie is de ene lezer van wie je weet dat hij of zij echt geholpen zou zijn met je blog?

Houd die persoon voor ogen. Zet eventueel een foto van die persoon in de buurt van je laptop of pc als je je blog schrijft en schrijf je volledige artikel specifiek voor die ene ideale lezer.

Wat zou je hem of haar zeggen?

Welke les, tip of advies zou je geven?

Welke inzichten of lessen zou je delen die voor een doorbraak kunnen zorgen?

Gebruik ook echt de woorden die je zou gebruiken als je die ene persoon ‘in het echt’ zou spreken. Op die manier schrijf je op een gemoedelijke toon die heel aantrekkelijk is. Niet alleen voor die ene ideale lezer maar voor de vele anderen die op hem of haar lijken.

2. Druk eens wat vaker op je enter-toets

Klik eens wat meer op enter. Of anders gezegd: zorg voor meer witruimte in je tekst. Zo maak je je tekst scanbaar. Zorg ervoor dat je tekst gemakkelijk is om te lezen. Breek je tekst op in kortere stukjes. Maak het behapbaar.

Als je alles in één grote ononderbroken lap tekst presenteert, dan nodigt dat niet uit tot lezen. Doe dat niet. Maak het aantrekkelijk voor mensen. Zorg voor witruimtes. Gebruik tussentitels. Kies voor visuele elementen. Maak alles overzichtelijk.

Kies voor een licht verteerbare lay-out. Zo laat je het er gemakkelijker uitzien om te lezen en maak je de drempel om te lezen kleiner. Want onthoud: veel mensen lezen niet graag 😊

3. Gebruik een andere titel

Ik had het er al over in een vorige blog (11 slimme strategieën om betere blogtitels te maken): de titel is de etalage van je blog. Besteed er dan ook voldoende aandacht aan.

Kies voor een titel die de aandacht trekt. Een goede manier om daarvoor te zorgen is een belofte doen naar je lezer.

Beloof je lezers een resultaat waarnaar ze op zoek zijn en – om het extra aantrekkelijk te maken – voeg er ook een tijdskader aan toe.

Denk bijvoorbeeld aan een titel zoals: “Zo tover je in amper een half uur tijd een compleet vijfgangenmenu op tafel” of: “Hoe maak je je eerste (of volgende) blogartikel in twee uur tijd

Uit onderzoek van BuzzSumo blijkt dat titels die iets beloven een grotere kans hebben om viraal te gaan dan titels die geen belofte bevatten.

Er zijn verschillende manieren om een belofte te weven in je titel. Een ‘How to…’ of ‘Hoe je…’-titel doet het altijd goed. Ook als je het hebt over bijvoorbeeld een complete gids, een ultieme checklist of een gouden of geheime tip maak je mensen nieuwsgierig naar wat dat dan mag zijn. ‘Geheim’ is trouwens één van de powerwoorden uit mijn gratis gids.

Gebruik powerwoorden om je titel extra vaart te geven. Maar gebruik ze zoals kruiden: met mate en niet allemaal tegelijk.

————-

Samengevat: 3 snelle tips om een aantrekkelijke blog te schrijven

  1. Schrijf voor één persoon
  2. Druk eens wat vaker op je enter-toets
  3. Bedenk een andere titel
START MET DE BLOGTRAINING

Alles wat je moet weten over bloggen in één online training

Als copywriter heb ik al vele tientallen ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door zakelijk te bloggen.
Mijn beste adviezen, voorbeelden en stappen deel ik in deze online blogcursus. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers die willen bloggen om meer volgers en klanten te krijgen.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
033021 BPS SYS _23632
Waarom ik geen gratis advies meer geef

Misschien vind je me een koele tante. Of zelfs iemand die het hoog in haar bol heeft gekregen. Dat mag. Ik blijf bij mijn besluit. Ik geef geen gratis advies op maat meer. En dat is het beste dat ik kan doen. Niet alleen voor …

033021 BPS SYS _22225
Hoe blog je als de beste?

Veel ondernemers hebben een zetje nodig om hun eerste blog te maken. Elke uitvlucht is goed om bloggen nog even uit te stellen. Maar wat als ik je nu een stappenplan gaf om eraan te beginnen?

033021 BPS SYS _23235
Geen tijd om te bloggen? Het kan ook als je maar vijf minuutjes hebt

“Geen tijd” is de meest aangehaalde reden van ondernemers om niet te bloggen. In dit blogartikel ontdek je enkele slimme technieken waardoor je toch blogartikels kan schrijven zelfs al heb je het druk of zijn er veel andere to do’s

bloginstructies
Is bloggen iets voor jou?

Een vraag die ik als copywriter dikwijls krijg is: “Is bloggen wel iets voor mij?” Meestal krijg ik die vraag van ondernemers die wel geloven in bloggen maar twijfelen of het wel iets is voor hen, of het iets kan bijdragen aan hun business en …

IMG_5121
Nee, met een blog kun je geen levens veranderen

Bloggen is een goede manier om van je te laten horen. Je kunt er mensen mee motiveren, inspireren, enthousiast maken maar het leven van mensen veranderen: neen, dat lukt niet. Trouwens met geen enkele vorm van marketing. Is bloggen dan geen goed idee? Toch wel. …

foto met Catherine en Ludo
“Ik wil de concurrentie niet wijzer maken met mijn blog”

Een van de bezwaren tegen bloggen is de angst dat anderen weglopen met je informatie. Of dat je, door je beste kennis en inzichten te delen, mensen helpt die vervolgens naar je concurrent gaan. Klopt dat? En kan je bloggen op een manier dat mensen …

computermuis
Wat zijn de beste marketingblogs voor 2021?

Dagelijks lees ik blogartikelen over marketing om op de hoogte te blijven van trends en (nieuwe) toepassingen van aloude marketingtechnieken die hun waarde vele malen hebben bewezen. Die tips en inzichten deel ik graag met mijn volgers en klanten. Maar met de vele honderden blogs …

bloggen
Hoe schrijf je blogs die mensen graag lezen?

Als het gaat om bloggen en bedenken welke blogartikels werken voor jou, dan is het belangrijk om te weten wat je lezers willen en hoe je hen nieuwsgierig maakt naar je content. In dit artikel verklap ik je 3 strategieën om meer nieuwsgierige en geïnteresseerde …

IMG_3538
Hoe schrijf je een blogartikel dat laat zien waar je voor staat zonder dat je verkoperig over komt

Met een blog wil je je lezers laten weten wat je doet en waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn om hun probleem, irritatie of ergernis op te lossen. Maar lezers en volgers zijn kritisch. Ze geloven niet zomaar alles wat je zegt. …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De Schrijfcoach draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches