3 dingen waarmee je direct je blogs aantrekkelijker maakt voor je ideale klant

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Het verschil tussen amateurbloggers en professionele bloggers is dat de pro’s aantrekkelijk schrijven. Ze weten hun artikel zo op te stellen dat lezers erin meegezogen worden van titel tot het laatste punt. Als jij rekening houdt met de drie aandachtspunten in dit artikel, dan wordt het voor jou ook gemakkelijker om te bloggen als de beste.

De grote vrees van bloggers is dat het artikel waar ze veel tijd en energie in hebben gestoken niet opgemerkt wordt. Het is belangrijk om mensen te verleiden en te overtuigen om je blogartikel te lezen – liefst van titel tot eindpunt.

Wat kun je doen om je blog zo aantrekkelijk mogelijk te maken?

1. Schrijf voor één persoon

Dit advies heb je wellicht al meerdere keren gehoord maar het is belangrijk om goed te weten voor wie je schrijft. Een duidelijke persona hebben helpt je echt. En ik weet dat je graag zo veel mogelijk mensen wilt helpen en dat je tips en inzichten eigenlijk ‘voor iedereen’ zijn, maar maak je geen illusies. Niet iedereen zal je blog lezen. Hoe waardevol je hem ook maakt.

Als je echt geen doelgroep kunt kiezen, dan kan het helpen om te denken aan één persoon. Als je je blogartikel maar aan één persoon zou mogen laten zien, wie zou dat dan zijn? Anders gezegd: wie is de ene lezer van wie je weet dat hij of zij echt geholpen zou zijn met je blog?

Houd die persoon voor ogen. Zet eventueel een foto van die persoon in de buurt van je laptop of pc als je je blog schrijft en schrijf je volledige artikel specifiek voor die ene ideale lezer.

Wat zou je hem of haar zeggen?

Welke les, tip of advies zou je geven?

Welke inzichten of lessen zou je delen die voor een doorbraak kunnen zorgen?

Gebruik ook echt de woorden die je zou gebruiken als je die ene persoon ‘in het echt’ zou spreken. Op die manier schrijf je op een gemoedelijke toon die heel aantrekkelijk is. Niet alleen voor die ene ideale lezer maar voor de vele anderen die op hem of haar lijken.

2. Druk eens wat vaker op je enter-toets

Klik eens wat meer op enter. Of anders gezegd: zorg voor meer witruimte in je tekst. Zo maak je je tekst scanbaar. Zorg ervoor dat je tekst gemakkelijk is om te lezen. Breek je tekst op in kortere stukjes. Maak het behapbaar.

Als je alles in één grote ononderbroken lap tekst presenteert, dan nodigt dat niet uit tot lezen. Doe dat niet. Maak het aantrekkelijk voor mensen. Zorg voor witruimtes. Gebruik tussentitels. Kies voor visuele elementen. Maak alles overzichtelijk.

Kies voor een licht verteerbare lay-out. Zo laat je het er gemakkelijker uitzien om te lezen en maak je de drempel om te lezen kleiner. Want onthoud: veel mensen lezen niet graag 😊

3. Gebruik een andere titel

Ik had het er al over in een vorige blog (11 slimme strategieën om betere blogtitels te maken): de titel is de etalage van je blog. Besteed er dan ook voldoende aandacht aan.

Kies voor een titel die de aandacht trekt. Een goede manier om daarvoor te zorgen is een belofte doen naar je lezer.

Beloof je lezers een resultaat waarnaar ze op zoek zijn en – om het extra aantrekkelijk te maken – voeg er ook een tijdskader aan toe.

Denk bijvoorbeeld aan een titel zoals: “Zo tover je in amper een half uur tijd een compleet vijfgangenmenu op tafel” of: “Hoe maak je je eerste (of volgende) blogartikel in twee uur tijd

Uit onderzoek van BuzzSumo blijkt dat titels die iets beloven een grotere kans hebben om viraal te gaan dan titels die geen belofte bevatten.

Er zijn verschillende manieren om een belofte te weven in je titel. Een ‘How to…’ of ‘Hoe je…’-titel doet het altijd goed. Ook als je het hebt over bijvoorbeeld een complete gids, een ultieme checklist of een gouden of geheime tip maak je mensen nieuwsgierig naar wat dat dan mag zijn. ‘Geheim’ is trouwens één van de powerwoorden uit mijn gratis gids.

Gebruik powerwoorden om je titel extra vaart te geven. Maar gebruik ze zoals kruiden: met mate en niet allemaal tegelijk.

————-

Samengevat: 3 snelle tips om een aantrekkelijke blog te schrijven

  1. Schrijf voor één persoon
  2. Druk eens wat vaker op je enter-toets
  3. Bedenk een andere titel
START MET DE BLOGTRAINING

Alles wat je moet weten over bloggen in één online training

Als copywriter heb ik al vele tientallen ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door zakelijk te bloggen.
Mijn beste adviezen, voorbeelden en stappen deel ik in deze online blogcursus. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers die willen bloggen om meer volgers en klanten te krijgen.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • marketing
  • Overig
computermuis
Wat zijn de beste marketingblogs voor 2021?

Dagelijks lees ik blogartikelen over marketing om op de hoogte te blijven van trends en (nieuwe) toepassingen van aloude marketingtechnieken die hun waarde vele malen hebben bewezen. Die tips en inzichten deel ik graag met mijn volgers en klanten. Maar met de vele honderden blogs …

bloggen
Hoe schrijf je blogs die mensen graag lezen?

Als het gaat om bloggen en bedenken welke blogartikels werken voor jou, dan is het belangrijk om te weten wat je lezers willen en hoe je hen nieuwsgierig maakt naar je content. In dit artikel verklap ik je 3 strategieën om meer nieuwsgierige en geïnteresseerde …

IMG_3538
Hoe schrijf je een blogartikel dat laat zien waar je voor staat zonder dat je verkoperig over komt

Met een blog wil je je lezers laten weten wat je doet en waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn om hun probleem, irritatie of ergernis op te lossen. Maar lezers en volgers zijn kritisch. Ze geloven niet zomaar alles wat je zegt. …

IMG_7613
Stop met googelen. Start met bloggen

Herken je dit? Je hebt je voorgenomen om te bloggen. Omdat het goed is voor je zichtbaarheid. Omdat je je expertstatus wilt vergroten. Omdat je meer volgers en klanten wilt. Top. Alleen: hoe begin je met bloggen? Even wat blogtips googelen? Neen. Er zijn vijf …

Online-Training-01 (3)
Waarom de meeste mensen nooit een online cursus afmaken

Misschien heb je al eens een online training gekocht. Want het onderwerp is interessant en met de nieuwe inzichten en vaardigheden dankzij de online cursus krijgt, kan je de zaken beter en anders aanpakken op je werk of privé. Maar misschien ben je toch nog …

IMG_E6186
Wat is de snelste manier om meer reacties te krijgen? (Het is niet wat je denkt)

Als je dit leest, dan ben je ondernemend. Dan laat je van je horen, maak je berichten, schrijf je misschien al regelmatig blogs en nieuwsbrieven maar de respons kan beter. Je wil dat meer mensen je berichten leuk vinden, een reactie achterlaten, je posts delen, …

IMG_2288
Kan je bloggen als je geen groot schrijftalent bent?

Ben je een ambitieuze ondernemer? Maar twijfel je of bloggen wel iets voor jou is? Je bent niet de enige. Veel ondernemende mensen twijfelen of ze er zich wel moeten aan wagen. Maar met bloggen is het zoals met sporten of musiceren. Een aangeboren talent …

IMG_6239
Waarom je een goede titel voor je blog niet zomaar even uit je mouw schudt

De kers op de taart, dat is het. Ik heb het natuurlijk over de titel van je blog. En zoals een patissier uiterst zorgvuldig de kersen op zijn taart dresseert, zo mag ook een titel bedenken geen haastwerk zijn. Meer zelfs: het kan zijn dat …

0
Zo overwin je de 5 grootste obstakels om te bloggen als ondernemer

Je denkt er al een tijdje over na. Om van je te laten horen. Om te bloggen. En toch komt het er niet van. Ook al weet je wat het allemaal voor je bedrijf en je zichtbaarheid kan doen. Hoe komt het dat je wel …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
De Schrijfcoach draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches