“Ze zeggen dat ik iets moet doen aan mijn branding”. Aan het woord is mijn businessbuddy Bart. Hij staat aan het hoofd van een aannemersbedrijf. Je weet wel: zo’n betrokken CEO die vertrouwen uitstraalt en al zijn klanten persoonlijk kent. Klanten krijgt hij via-via en door te netwerken. Niet via zijn website. “Geen enkele aanvraag krijg ik. Nul”, zegt hij. Maar hij heeft goede hoop op beterschap, vertelde hij me deze middag. “Want ik heb een marketingbureau onder de arm genomen. Ze maken binnenkort een bedrijfsfilm die ik erop kan zetten.” Waarom dat een slecht idee is leg ik je uit in deze blog.
Bart heeft gelijk. Zijn website moet iets doen voor zijn bedrijf. Er komen aanvragen voor offertes uit komen. Leads. Klanten zelfs. Maar dat gebeurt nu niet. Dus moet er iets veranderen aan zijn website. Zijn marketingbureau heeft hem geadviseerd om er een bedrijfsfilm op te plaatsen. “Dat zal mensen een beter beeld geven van wat we doen. En het bureau zal ook adverteren om meer bezoekers te krijgen op mijn website”, aldus Bart.
Maar…
Ik heb Bart voorzichtig duidelijk proberen te maken dat hij iets cruciaals over het hoofd ziet.
Want natuurlijk is een bedrijfsfilm tof en zo. Goed voor de branding. Logisch dat de enthousiaste jongens en meisjes van het marketingbureau het als een must presenteren. Zij draaien er hun hand niet voor om. Ze hebben zelf ook zo’n blitse film op hun homepagina.
… Bart is anders
Bart is absoluut geen spring-in-‘t-veld. Hij is goed in zijn vak maar blijft liever op de achtergrond. Hij is zelfs cameraschuw als hij eerlijk is. En dat is lastig voor die bedrijfsfilm waarin hij als CEO een hoofdrol krijgt. (Hij begon zelfs al lichtjes te zweten bij de gedachte aan de volledige draaidag.)
Dat los je niet op met een script want kijkers voelen het als iemand ongemakkelijk voor de camera staat en zien het als er veel geknipt en gemonteerd is. Het resultaat ziet er dan soms zelfs schokkerig en onnatuurlijk uit.
Als je vervolgens adverteert om een koud publiek – mensen die jou nog niet kennen – te laten kijken naar een film die een versie van je laat zien die niet 100% jij is, dan krijgen die kijkers een onjuist beeld van jou. Dat kan niet de bedoeling zijn…
Wat is het alternatief voor branding?
Daarom heb ik Bart aangeraden om eerst te werken aan zijn boodschap om zo wél een goede eerste indruk te maken. Een nieuwe branding of make-over is niet nodig. Hij hoeft (nog) niet meteen voor de camera. De eerste stap is nadenken en duidelijk maken waar hij en zijn bedrijf voor staan. Vertellen wat hij kan betekenen voor zijn ideale klant. In heldere bewoordingen aangeven wat hun volgende stap is. Want dat is niet duidelijk nu. Vandaar dat zijn websitebezoekers niet reageren.
Heb jij ook zo’n mooie website die niets voor je doet?
Levert je knap wow-webstek met een puike branding je wel bewonderende blikken maar geen leads of klanten op? Dan is het hoogtijd om te zorgen voor een klare boodschap zodat je met je website wél de juiste mensen aanspreekt en tot actie aanzet. Met andere woorden: maak van je website een echte klantenmagneet.
Dat kan op een manier die je geen fikse duit kost.
Alleen wat tijd. Maar die tijd haal je er later weer uit.
Waarover ik het heb?
Over bloggen. Bloggen voor je business. Blogartikels schrijven zorgt ervoor dat je op je website duidelijk maakt wat je precies doet, wat het mensen oplevert en waarom jij de beste keuze bent voor je publiek. En als je op een slimme manier van je laat horen – dus als je het strategisch aanpakt – dan kun je je blogs op veel manieren hergebruiken. Op sociale media bijvoorbeeld. Maar ook bijvoorbeeld als e-book of als script voor een video – mocht je dan toch eens een video willen.
Over de manieren om je blogcontent te hergebruiken zodat je op lange termijn tijd wint heb ik een webinar gemaakt. De accountants, coaches, IT’ers en andere deelnemers die mijn gratis blogwebinar al hebben gevolgd waren heel enthousiast.
Wil jij ook weten hoe je door te bloggen van je website wél een klantenmagneet maakt?
Vraag je je af of het ook werkt voor jouw business? Of waarover kun je het dan het beste hebben? Of wanneer het een goed moment is om ermee te beginnen? Meld je dan aan voor het kosteloze kosteloze webinar ‘Bloggen Voor Je Business’.
Je krijgt voorbeelden te zien van ondernemers die zijn beginnen te bloggen en wat hen dat heeft gebracht. Wat werkt? Wat niet? En je krijgt ideeën over hoe jij dit kunt toepassen voor jouw praktijk, zaak of winkel.
Dit online evenement is gratis en voor ondernemende mensen die:
???? vrijheid en creativiteit belangrijk vinden
???? connectie met een groep van trouwe volgers, fans en klanten willen
???? een strategie willen die zijn aanpak heeft bewezen
???? waardering willen krijgen van de juiste mensen
???? een winnende mindset hebben en houden van een oplossingsgerichte aanpak
Maak de impact die je wilt en trek de juiste mensen aan. Meld je aan voor het gratis online event: https://de-copywriter.webinargeek.com/bloggen