Wat zet je in de verf: je expertise of je persoonlijkheid? - Katleen Van Landschoot

Wat zet je in de verf: je expertise of je persoonlijkheid?

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Waarom zou iemand zijn geld aan jou uitgeven: omdat je een joviale, innemende persoon bent of omdat je bekwaam bent? Ik kies voor het tweede. Al is aangenaam in de omgang zijn natuurlijk wel een pluspunt. Maar het is niet voor al je klanten de doorslaggevende reden om voor jou te kiezen.

“Alles draait rond verbinding. Mensen willen voelen dat jij de juiste persoon voor hen bent. Dat je ze begrijpt en er oprecht bent voor hen. Het gaat niet om de diploma’s of alle prijzen die je hebt gewonnen. Als puntje bij paaltje komt kiezen we voor iemand die ons begrijpt.” Dit las ik op de Facebook-pagina van coach Kim.

Ik ben het niet met haar eens.

Dat komt omdat ik een andere drijfveer heb. Van Woody Woodward heb ik geleerd dat er vijf ‘buying personalities’ zijn. Er zijn ook andere systemen zoals het DISC-model of het recentere Copreno. Hoe dan ook: mensen hebben andere voorkeuren. Niet iedereen vindt hetzelfde belangrijk.

Zo zijn veel van mijn klanten die mijn blogtraining volgen inderdaad op zoek naar verbinding. Ze willen (beter) leren bloggen omdat ze zo hun ideale klanten meer inzichten kunnen geven en ook omdat ze zo iets kunnen terugdoen. Ze zien bloggen als een ‘legacy’.

De meeste van mijn 1-op-1 klanten voor copywriting hebben een andere motivatie. Ze willen vooral resultaten: een hogere conversie, meer bezoekers op hun website, extra klanten, meer omzet, meer winst… Ze kiezen voor mij als copywriter omwille van mijn kennis en de resultaten die ik voor mijn klanten behaal.

Ik heb ook klanten die met mij mee naar de Provence gaan voor een intensieve vijfdaagse om er de kneepjes te leren van copywriting en betere marketingteksten. Zij doen dat omdat ze het liefst een toffe en  exclusieve ervaring krijgen. Mijn Provence-klanten vinden vrijheid belangrijk, houden van ontdekken, nieuwe dingen en willen presteren op hoog niveau. Dat vinden ze belangrijk.

Nog een andere groep van mijn klanten houdt van kennis tot zich nemen. Ze leren graag. Geef hen maar een boek of een stevige masterclass.

En dan zijn er ook nog mensen die interesse hebben in mijn miniboekjes omdat die hen helpen om meteen resultaat te zijn als ze de praktische tips ervan toepassen. “De boekjes liggen altijd binnen handbereik naast mijn laptop zodat ik ze kan gebruiken om betere titels en blogs te schrijven”, hoor ik.

Kortom: mijn klanten hebben allemaal verschillende redenen om voor mij te kiezen. En dat is ook zo voor jouw klanten. 

Verbinding, connectie en groei is niet iedereen doorslaggevend.

Als je een beroep doet op een vakspecialist – of dat nu een coach of een andere dienstverlener is – dan doe je dat omdat je gelooft dat die persoon je naar een hoger niveau kan brengen.

Een deskundige maakt je werk gemakkelijker, beter of efficiënter

Of zorgt er bijvoorbeeld voor dat jij zelf als ondernemer onderlegd en vol zelfvertrouwen op het toneel verschijnt.

Als ondernemer geef je je geld aan iemand omdat je gelooft en erop vertrouwt dat uiteindelijk je zaak en jij er wel bij zullen varen.

Natuurlijk kies je daarbij het liefst voor een businesspartner, leverancier, expert… met wie je op één lijn zit. Maar alleen een klik of verbinding is geen garantie voor succes. En succes en resultaten zijn wel belangrijk voor een ondernemer.

‘Business doen’: de focus van een succesvolle ondernemer

Je klanten zo goed mogelijk helpen en daarmee geld verdienen. De cruciale vraag is: “Waarom zou iemand zijn geld aan jou geven?”

Met gemoedelijke babbelsessies en toffe, begripvolle gesprekken bouw je geen succesvol bedrijf uit. Wel met doortastend optreden. Zaken aanpakken en veranderen. Kiezen voor actie en resultaat.

Een ondernemer die resultaten wil en daarvoor een expert onder de arm neemt doet dat omwille van zijn vakkennis, ervaring en de resultaten die hij met zijn aanpak bereikt. En omdat hij dat allemaal goed (emotioneel) weet over te brengen.

Als jij die ondernemer wil zijn die als autoriteit en expert gezien wordt dan is het wél belangrijk om je achtergrond, kennis en resultaten in de verf te zetten. Dan zijn diploma’s en prijzen het bewijs dat je niet zomaar iets doet of vertelt maar dat je ervoor hebt gestudeerd en/of gewerkt. Ze tonen dat je een basis hebt.

Steek je achtergrond en resultaten niet weg

Het is relevante informatie – zeker voor kritische mensen die het liefst samenwerken met partners die staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en oog hebben voor detail. Men heeft het ook wel eens over mensen met een ‘blauw persoonlijkheidsprofiel’. Zij gaan echt op zoek naar de achtergrond van iemand vooraleer ze met die persoon in zee gaan.

Waarom zou je je loopbaan niet uitgebreid mogen weergeven op LinkedIn?

Waarom zou je ‘over mij’-pagina alleen moeten gaan over je lievelingseten en niet mogen stilstaan bij diploma’s, onderscheidingen, erkenningen en kwaliteitslabels die je hebt verdiend?

Het maakt je deskundiger dan je concurrenten. Het zorgt voor kwaliteitsperceptie. En bovendien gaan mensen graag in zee met winnaars.

Het is juist heel sterk als je kan zeggen dat je bijvoorbeeld tien jaar ervaring hebt. Die ervaring is een onderscheidende troef. Het toont aan dat je niet zomaar een activiteit bent begonnen ‘omdat het nu in is’ of omdat opeens veel soortgelijke activiteiten of bedrijven als paddenstoelen uit de grond schieten.

Ik pleit voor achtergrond en bewezen aanpak

Dus daarom zeg ik dat ik begonnen ben in 1998 – nog tijdens mijn universitaire studies – als freelance journalist en dat ik me vanaf 2003 heb toegelegd op copywriting. Omdat die combinatie een sterke troef is als ik teksten (her)schrijf en als ik ondernemers leer hoe ze zich, via overtuigende marketing, als expert in de markt kunnen zetten. Het is de basis voor wat Wouter de Vries Jr. en Thiemo van Rossum mijn ‘blauwe banaan’ noemen.

De volgende stap is dat wat je onderscheidt van anderen, datgene waarin je uitblinkt op de beste manier over te brengen op je ideale klant. Dan komen emoties om de hoek kijken. Maar dan is het spel van verkopen al begonnen.

Ik daag je uit om je onderscheidend vermogen en je achtergrond, kennis en resultaten op de voorgrond te plaatsen. Ze zijn wél belangrijk in je marketing. Ze maken het mensen makkelijker om voor jou te kiezen.

Weet wie je ideale klant is én speel in op dat wat hem motiveert.

Focus niet alleen op emotie maar ook op rationele argumenten.
Focus niet op één drijfveer maar op meerdere.

Onder andere daarom is het belangrijk om veel content te maken. Dan heb je veel verschillende kansen om je ideale klant aan te spreken op een manier die hem of haar triggert.

Ga er dus mee aan de slag.

MAAK JE EIGEN BLOGS EN BERICHTEN MAGNETISCH

Ontdek 25 powerwoorden + voorbeelden in deze masterclass

Als copywriter heb ik al honderden ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door  artikels voor en over hen te schrijven. Daarbij heb ik ontdekt dat er 5 stappen en 25 woorden zijn die cruciaal zijn om de aandacht krijgen – vooral als je wilt bloggen voor je business. 
Mijn beste adviezen, bewezen aanpak en praktische voorbeelden deel ik in deze praktische masterclass. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers zoals jij.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
  • sociale media
  • storytelling
kies de juiste blogaanpak
Bloggen op een manier die bij je past

Misschien ben je ooit begonnen met bloggen maar heb je er de brui aan gegeven. Omdat het tegenviel. Omdat het je zo veel moeite en energie kostte. Nochtans was de template die je hebt gevonden of gekregen veelbelovend. Alleen: voor jou werkt het niet. Hoe …

dankbaar en blij bloggen
Blogtip: Blog over dingen waar je dankbaar voor bent

Bloggen doe je om te groeien. Je kunt er je business mee laten groeien maar je groeit er vooral ook zelf door. Dat heb je soms zelf niet in de gaten. Daarom is het een goed idee om je groeimomenten te verzamelen. Zo zie jij …

sociale media of bloggen
Wat aardbeien je leren over je marketing

https://youtu.be/DTDppycOBNs Wat hebben aardbeien te maken met zichtbaarheid? Veel.  Want aardbeien bestaan in verschillende maten en soorten. Je kiest altijd deze die jij het lekkerste vindt en waarvoor je ze wilt gebruiken.  Wil je een zelfgebakken aardbeitaart op taart toveren? Dan werk je die wellicht …

Geld verdienen door te bloggen
Bloggen is misschien niet voor jou

Je hebt goede redenen om te bloggen. Zoals: creatief zijn en zo de business creëren die jij wilt, iets teruggeven aan de maatschappij en anderen helpen, laten zien dat je kundig en onderlegd bent in je vak, jezelf zichtbaar maken om gezien te worden als …

SMART bloggen
Bloggen volgens het SMART-principe

Kun je het SMART-principe gebruiken om als ondernemer beter te bloggen? Ja. Meer zelfs: met SMART-doelen lukt het je beter om te starten met bloggen voor je business én om vol te houden. In dit blogartikel ontdek je hoe je dat aanpakt. “Een kleine tank …

moet je slim zijn om te bloggen
Wat is bloggen en hoe ga je er succesvol mee aan de slag?

SEO, SEA, zoekwoorden, verkeer krijgen naar je blog… Ja, het is belangrijk maar het is niet het eerste waar je je moet om bekommeren. Veel marketeers maken bloggen te ingewikkeld en te technisch. Daarom is het goed om terug te gaan naar de basis. Wat is bloggen? En hoe begin je eraan?

enthousiaste bloggende ondernemers
Hoe zorg je ervoor dat klanten je vinden?

Ben je ondernemer? En vind je het lastig om jezelf te verkopen? Je bent niet de enige. Veel ondernemende mensen willen graag meer leads en meer klanten maar willen zelf niet in de kijker staan, willen niet opdringerig overkomen of hebben geen grote advertentiebudgetten. Herkenbaar? …

klanten krijgen en geld verdienen door te bloggen
“Hoe krijg ik klanten door te bloggen?”

“Leuk hoor, dat bloggen: maar levert het ook iets op?”, dat vragen veel ondernemers zich af. “Hoe kom ik aan nieuwe klanten door te bloggen?”, willen ze weten. Goede vraag natuurlijk. Het antwoord is: door slim te bloggen. Wat dat precies inhoudt ontdek je in …

negatief nieuws trigger
Waarom doomscrolling voor een ondernemer een goede zaak is

Volgens Google doen heel veel mensen aan ‘doomscrolling’. Misschien zegt de term je niet zo veel maar heb je het zelf wel gedaan: blijven kijken, surfen en scrollen door slecht nieuws – ook al word je er niet blij van. Je bent niet de enige …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Katleen Van Landschoot draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches