Hoe zorg je ervoor dat klanten je vinden? - Katleen Van Landschoot - De Copywriter BE 0860 102 265

Hoe zorg je ervoor dat klanten je vinden?

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Ben je ondernemer? En vind je het lastig om jezelf te verkopen? Je bent niet de enige. Veel ondernemende mensen willen graag meer leads en meer klanten maar willen zelf niet in de kijker staan, willen niet opdringerig overkomen of hebben geen grote advertentiebudgetten. Herkenbaar? Ontdek dan de voordelen van bloggen voor je business.

Als je dit leest, dan vermoed ik dat jij een ondernemend type bent. Of je nu een winkel hebt, een webshop runt, een enthousiaste freelancer bent, cliënten helpt in je praktijk, zaakvoerder bent van een kleine of een middelgrote onderneming…: je bent van nature gedreven. En je wilt iets neerzetten met je business. Het verschil maken. Doen waarvoor je geboren bent.

De kans is groot dat je je business bent begonnen omdat je vrijheid wou of omdat je de zaken op je eigen manier wou aanpakken. Dat zit gewoon in je aard.

Maar van je missie alléén kun je niet leven natuurlijk.

Om je business te laten draaien en groeien heb je (meer) klanten nodig


Veel ondernemers vinden het lastig om in het vizier te komen van hun ideale klant. “Waar haal ik mijn volgende klant vandaan?”, is een vraag die velen bezig houdt.
Niet weten hoe je ervoor zorgt dat de juiste mensen je vinden is een groot probleem als je een onderneming runt. Want als mensen je niet weten te vinden, dan krijg je geen klanten. En als je te weinig klanten hebt en niet de omzet haalt die je wilt of nodig hebt, dan is het lastig om je bedrijf levensvatbaar te maken of te houden. Daarom is het cruciaal dat voldoende ideale klanten je kennen – zeker als je wilt groeien of je bedrijf wilt opschalen.

“Daarom moet je aan marketing doen”, luidt het advies


Klopt. Alleen is dat niet zo simpel. Soms kan het voelen alsof je met een kanon probeert te schieten op een mug. En dan is er ook nog het bij marketeers en ondernemers bekende cliché dat zegt: “De helft van mijn advertentiebudget is verspilling. Ik weet alleen niet welke helft”.

Veel ondernemers geraken in de war door alles wat ze ‘zouden moeten doen’ als het gaat om marketing. Er is heel veel mogelijk. Alleen kun je niet alles doen. Zeker als je een eenpitter bent of een zaakvoerder van een KMO of MKB moet je kiezen. Je hebt nu eenmaal geen eindeloze budgetten en hebt niet de luxe om weken of zelfs maanden uit te trekken om een nieuwe manier van marketing uit te testen en te kijken of die je effectief meer leads, meer klanten en meer omzet oplevert.

Daarom is het verstandig om te kiezen voor een aanpak die echt werkt


Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Want wat is hét grote probleem van ondernemers? Niet weten wat ze het beste doen om gevonden te worden door de juiste mensen. Door potentiële klanten. Misschien vind je dat ook wel lastig. Lastig maar wel noodzakelijk. Want als je meer leads wilt, meer klanten of je bedrijf wilt laten groeien dan moeten mensen je wel weten te vinden. Dat blijkt nogal lastig te zijn. Want: wat kun je doen om nieuwe klanten te krijgen? Welke marketingstrategie kies je het beste voor je je onderneming, zaak of praktijk?

Er zijn verschillende manieren om meer klanten te krijgen


Je kunt vertrouwen op aanbevelingen krijgen en mond-aan-mondreclame maar dat is niet voorspelbaar natuurlijk. Ook flyeren, in het wilde weg visitekaartjes uitdelen en koud bellen zijn niet de beste opties. Netwerken en aanwezig zijn op evenementen, open coffees en (digitale) bijeenkomsten zijn wél manieren om aan nieuwe klanten te komen al weet je niet altijd op voorhand wie er aanwezig is. Bovendien is het tijdrovend. Door gratis strategiesessies aan te bieden kom je ook in gesprek met potentiële klanten maar ook die aanpak vraagt veel persoonlijke tijd van jou.

Spreken voor groepen, live presentaties geven – bijvoorbeeld via Facebook live of Linkedin live, webinars geven, video’s opnemen…. zijn effectieve manieren om van je te laten horen voor een groep van mensen. Zo bereik je in één keer tal van potentiële klanten. Maar presenteren is niet voor iedereen weggelegd. Veel mensen zijn bang om te spreken voor een publiek of hebben cameravrees. E-mailmarketing is ook een goede manier om meerdere mensen tegelijk te bereiken, maar dan heb je liefst wel al een e-maillijst nodig want ja: wie ga je anders mailen?

Inzetten op sociale media dan maar? Dat kan. Kies dan wel het kanaal waar je ideale klant op aanwezig is, wees bereid om het kanaal (of de kanalen) van je keuze echt te doorgronden, om je de kunst van het ‘social selling’ eigen te maken én – vooral – om heel regelmatig van je te laten horen want je berichten en bijdrages verdwijnen al snel en het organisch bereik valt nogal tegen.

Het alternatief voor gratis bereik is adverteren. Dat kan in traditionele media maar ook op sociale media. Adverteren helpt je inderdaad om je bereik te vergroten en is een veelgebruikte manier van leadgeneratie. Daarvoor heb je wel een advertentiebudget nodig. Verder heb je een goede commerciële tekst nodig. Je kunt zelf zo’n verkopende tekst schrijven of iemand inhuren om een reclametekst voor je te schrijven. Heb je je advertentietekst klaar of heb je een copywriter aan het werk gezet om er eentje voor je te maken, dan ben je nog niet klaar. Je hebt ook fotomateriaal nodig. Of een salesvideo. Maar vooral ook technische kennis. Als je adverteert via advertenties op Facebook, Instagram, YouTube of Google moet je weten hoe je dat strategisch goed instelt of het voor jou laten instellen want anders is de kans groot dat je vooral bakken geld verliest.

Misschien zie je de meest voor de hand liggende optie wel over het hoofd…


Je website is dé marketingaanpak bij uitstek. Op je website ben jij heer en meester, kun je heel veel mensen tegelijk bereiken, kun je je stem laten horen en de mensen aantrekken die bij je passen. Het is wel cruciaal dat die juiste mensen je website vinden. SEO of inzetten op zoekmachineoptimalisatie is een mogelijkheid. Maar elke goede webmarketeer zal je vertellen dat de basis van SEO je content is. De inhoud van je website dus. De woorden die je gebruikt.

Als copywriter help ik ondernemers om hun stem te laten horen, meer impact te maken en hun business te laten groeien door hun woorden en marketingboodschappen drastisch te verbeteren zodat ze veel meer ideale klanten aantrekken.

Sinds 2003 heb ik me toegelegd op copywriting en ik heb ontdekt dat bloggen voor heel veel ondernemers en bedrijven dé manier is om vindbaar te zijn, om te verkopen zonder te verkopen en om klanten aan te trekken.

Bloggen is een effectieve strategie voor ondernemers die het lastig vinden om zichzelf te verkopen, die geen groot marketingbudget hebben, niet graag pitchen op netwerkbijeenkomsten maar wel graag gevonden willen worden door hun ideale klant.

Door te bloggen kan je antwoorden geven op de vragen die jouw publiek zich stelt

Dat is niet moeilijk want dat doe je toch al elke dag voor je klanten? Meer zelfs: je bent je business, praktijk of zaak begonnen voor een bepaalde doelgroep met een probleem of behoefte. Je begrijpt de mensen die naar je komen. Je wilt hen helpen en antwoorden geven op hun vragen.

Dat kan als je blogt.

En neen: je hoeft niet bekend te zijn om te kunnen of mogen bloggen. Mensen lezen geen blogs omdat ze geschreven zijn door een bekende naam. Ze lezen blogs met de juiste boodschap voor hen op het juiste moment.

Dat het werkt dat bewijzen mijn klanten keer op keer. Nana bijvoorbeeld, een biokapster. Of Fabienne, een aromatherapeute. Ook Anoek, een branding fotografe met dyslectie, is gewonnen voor bloggen. En ondernemers die in eerste instantie dachten dat hun business te saai was om over te vertellen – zoals accountant Dirk of orthomoleculair therapeut Martien – laten van zich horen via blogartikels.

Wil je graag weten waarover die slimme ondernemende mensen bloggen en hoe ze het hebben aangepakt voor hun business zodat jij hun voorbeeld kan volgen?

Meld je dan aan voor mijn kosteloze webinar ‘Bloggen Voor Je Business’. Het is een live online masterclass die ik in de komende weken op verschillende tijdstippen geef en waarop je me al je vragen over bloggen kunt stellen.

In mijn gratis blogwebinar vertel ik je…

???? hoe jij creatief kunt zijn en al bloggend je troeven kunt uitspelen op een manier die bij je past

???? hoe je met je blogs een groep van trouwe volgers, fans en klanten kan krijgen

???? welke onderwerpen je het beste kiest om strategisch te bloggen

???? wat je kunt doen om goed zichtbaar te worden bij de juiste mensen

???? over de winnende mindset die je nodig hebt om je doelen te behalen

Na het webinar heb je glashelder hoe ook jij blogartikels kunt inzetten om je business te laten groeien, connectie te maken met de juiste mensen, je visie te delen en meer impact te maken.

Voor wie is dit webinar niet?

 

Meld je niet aan als je op zoek bent naar quick wins of naar een of andere geheime template die van vandaag op morgen alles voor jou moet veranderen.

 

Voor wie is dit webinar wél?

Het blogwebinar is voor ondernemers, zaakvoerders van een KMO of MKB, ondernemende coaches en marketeers die door te bloggen meer impact willen maken, connectie willen maken met hun ideale klanten, hun zaak willen laten groeien en meer klanten willen krijgen zonder opdringerige marketing.

 

Waarover gaat dit webinar?

In deze gratis online training over bloggen ontdek je:

GEHEIM 1: Waarom bloggen één van de beste manieren is om je visie met de wereld te delen en er klanten door te krijgen

GEHEIM 2: Hoe ook jij kan bloggen als een pro

GEHEIM 3: Het cruciale element van een blogartikel dat de juiste mensen aanspreekt én in actie laat komen

 

Hoe hebben anderen het webinar ervaren?

 

 

Extraatje:

 

Onder de aanwezigen verloot ik mijn gedrukte miniboek ‘Bloginspiratie’. Meld je dus zeker aan voor dit blogwebinar voor coaches, freelancers, ondernemers en zaakvoerders van KMO’s/MKB’s.

 

Hoe meld je je aan voor dit gratis blogwebinar?

 

Klik op deze link: https://de-copywriter.webinargeek.com/bloggen-in-2022. Je krijgt dan een bevestiging van je aanmelding in je mailbox. Niets gekregen? Kijk dan even bij je spam. Je krijgt ook nog een herinneringsmail zodat je het live webinar zeker niet mist.

MAAK JE EIGEN BLOGS EN BERICHTEN MAGNETISCH

Ontdek 25 powerwoorden + voorbeelden in deze masterclass

Als copywriter heb ik al honderden ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door  artikels voor en over hen te schrijven. Daarbij heb ik ontdekt dat er 5 stappen en 25 woorden zijn die cruciaal zijn om de aandacht krijgen – vooral als je wilt bloggen voor je business. 
Mijn beste adviezen, bewezen aanpak en praktische voorbeelden deel ik in deze praktische masterclass. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers zoals jij.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
  • sociale media
Geld verdienen met marketing
Het alternatief voor inspelen op speciale marketingdagen

Black Friday, sinterklaas, kerst, oud en nieuw… 🥂 Weet jij wat ze gemeen hebben? Wel, het zijn aanleidingen voor mensen om geld uit te geven. En voor bedrijven om keihard hun aanbiedingen te promoten. 🛒 Maar wat als je niet houdt van opdringerige marketing maar …

online blogtraining
Bloggen is misschien wel een verspilling van je tijd en energie

Stel je voor: een journalist belt je op. In je favoriete krant is een volledige pagina vrijgekomen in de editie van morgen. Als je wil komt op die pagina een stuk over jouw bedrijf of project. Helemaal gratis. Wat zou je doen? Zou je zeggen: …

webinar over bloggen
Hoe zit het met je voornemen om te bloggen?

Stond ‘bloggen’ op je to do-lijst voor 2022? Is het er al van gekomen? Of ben je aan het twijfelen geslagen? Je bent niet de enige. Veel ondernemers vragen zich af of bloggen wel de moeite waard is. Of ze niet beter hun energie kunnen …

enthousiaste bloggende ondernemers
Waarom blogt de ene wél en de andere niet na een training?

Toen ik enkele jaren geleden voor het eerst mijn training Bloggen Als De Beste gaf focuste ik vooral op de tips en de praktische kant van het bloggen. Want het is belangrijk dat je weet hoe je moet bloggen. Dus ik gaf templates voor goede …

klanten helpen
“Zitten ‘ze’ eigenlijk wel op mij te wachten?”

Het is een veelgestelde vraag van ondernemende mensen die overwegen om te bloggen: “Zit er wel iemand op mij te wachten?” Of, de variant daarvan: “Wie ben ik nu om blogartikels te schrijven? Ik ben toch helemaal niet zo speciaal? Zal bloggen wel werken voor …

kies de juiste blogaanpak
Bloggen op een manier die bij je past

Misschien ben je ooit begonnen met bloggen maar heb je er de brui aan gegeven. Omdat het tegenviel. Omdat het je zo veel moeite en energie kostte. Nochtans was de template die je hebt gevonden of gekregen veelbelovend. Alleen: voor jou werkt het niet. Hoe …

dankbaar en blij bloggen
Blogtip: Blog over dingen waar je dankbaar voor bent

Bloggen doe je om te groeien. Je kunt er je business mee laten groeien maar je groeit er vooral ook zelf door. Dat heb je soms zelf niet in de gaten. Daarom is het een goed idee om je groeimomenten te verzamelen. Zo zie jij …

sociale media of bloggen
Wat aardbeien je leren over je marketing

https://youtu.be/DTDppycOBNs Wat hebben aardbeien te maken met zichtbaarheid? Veel.  Want aardbeien bestaan in verschillende maten en soorten. Je kiest altijd deze die jij het lekkerste vindt en waarvoor je ze wilt gebruiken.  Wil je een zelfgebakken aardbeitaart op taart toveren? Dan werk je die wellicht …

VIP-klant in de Provence
Wat zet je in de verf: je expertise of je persoonlijkheid?

Waarom zou iemand zijn geld aan jou uitgeven: omdat je een joviale, innemende persoon bent of omdat je bekwaam bent? Ik kies voor het tweede. Al is aangenaam in de omgang zijn natuurlijk wel een pluspunt. Maar het is niet voor al je klanten de …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Katleen Van Landschoot - De Copywriter BE 0860 102 265 draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches