Nee, met een blog kun je geen levens veranderen - Katleen Van Landschoot

Nee, met een blog kun je geen levens veranderen

Bloggen is een goede manier om van je te laten horen. Je kunt er mensen mee motiveren, inspireren, enthousiast maken maar het leven van mensen veranderen: neen, dat lukt niet. Trouwens met geen enkele vorm van marketing. Is bloggen dan geen goed idee? Toch wel.

In een blogartikel van pakweg 1000 woorden kun je iemands leven niet veranderen. Echt niet. Hoe goed je ook bent. Hoe boeiend je blog ook geschreven is. Hoe geweldig je product of dienst ook is. Via een blogartikel krijg je geen instant transformatie voor elkaar.
Maar ook met een verkoopvideo of een webinar van 90 minuten lukt dat niet. Voor een blijvende transformatie zijn ingrediënten nodig zoals: de juiste mindset, een bewezen stappenplan of strategie, een stimulerende coach die obstakels wegneemt – vooral bij de implementatie.

Die zaken vragen tijd
Ook inzichten moeten vaak de tijd krijgen om te rijpen. Het kwartje moet eerst vallen. En dan is er nog tijd nodig om de verkregen inzichten toe te passen op een manier die goed voelt en past. Dat is een proces. Er komt ook vertrouwen bij kijken. Als je een coach of therapeut bent of een dienst hebt waardoor je je cliënt van punt A naar punt B brengt, dan moet je cliënt vertrouwen hebben: in jou, in je aanpak en vooral ook in zichzelf. Zoals je weet vraagt ook dat tijd. Dat lukt niet in een vingerknip. Dus ook niet in een blogartikel.

Wat kun je dan wél voor elkaar krijgen in een blog?
Je kan je bloglezer inspireren. Of aan het denken zetten. Voorbeelden geven. Laten zien hoe anderen de stap hebben gezet van waar ze waren naar waar ze wilden zijn. Mensen een praktische actie laten uitvoeren die zorgt voor een eerste resultaat. Tonen hoe het proces dat leidt naar een oplossing eruitziet. Uitleggen waarom een bepaalde en misschien veelgebruikte techniek niet werkt. Misvattingen en verkeerde overtuigingen over je product of dienst uit de weg ruimen. Mensen aanmoedigen om zich open te stellen voor een andere en betere oplossing.

Als je op die manier van je laat horen in een blog dan maak je een connectie met je bloglezer. Je laat zien dat je hem begrijpt. Mensen staan daarvoor open. Focus dus op communiceren op een manier die resoneert. Zonder dat je de ambitie hebt om keihard te overtuigen.

Mensen raken
Bloggen is bij uitstek een manier om op een niet-opdringerige manier van je te laten horen. Door inzichten te delen en te laten zien dat je je bloglezer echt begrijpt, win je de harten van mensen. Door te bloggen kun je als ondernemer inspelen op wat leeft bij de mensen die je wil bereiken. Want een blogartikel is een perfecte manier om vragen van je klanten of volgers te beantwoorden.

Zo is het blogartikel dat je nu leest een gevolg van een vraag die ik kreeg van Katja. Katja baat een B&B uit in de regio van Ieper. Ieper is een regio met een grote toeristische aantrekkingskracht – in ‘normale’ omstandigheden toch. Bezoekers hebben de keuze tussen heel wat hotels, B&B’s en vakantiehuizen. Vooral de toename van B&B’s was de laatste jaren opvallend – vooral in de periode rond de honderdjarige herdenking van Eerste Wereldoorlog.

De vraag van Katja
Alle logiesuitbaters hebben het nu lastig. Zeker degenen – zoals Katja – die gevestigd zijn enkele kilometer buiten het stadscentrum. Buitenlandse toeristen blijven weg. Mensen uit het binnenland zijn aarzelend om data voor een weekendje of een midweek vast te leggen.

Katja beseft dat ze aan marketing moet doen. “Is bloggen een goed idee?”, vroeg ze. “Ik wil zeker niet verkoperig overkomen”, zei ze meteen. “Ik ben een grote ambassadeur als het gaat om de streek maar als het gaat om mezelf op het voorplan te plaatsen, dan blokkeer ik”.

Ik heb haar gerustgesteld. Het is niet nodig dat Katja voortdurend berichten gaat zenden om te zeggen hoe gewild haar vijf gastenkamers zijn of dat ze een onecht gevoel van schaarste moet creëren om haar boekingsagenda meer gevuld te krijgen. Mensen wéten wel dat aanbieders van logies niet volgeboekt zitten.

We hebben het anders aangepakt
Het eerste dat we gedaan hebben is een blog geschreven over haar e-book. Met een e-book waarin ze heerlijk fietsen in de landelijke regio rond Ieper promoot, spreekt ze haar ideale klant aan: koppels en gezinnen die houden van rust en het liefst een actieve vakantie willen weg van de drukte van de stad, maar toch niet helemaal afgelegen. In de e-mailautomatisatie waarin mensen terechtkomen nadat ze de gratis digitale fietsgids hebben aangevraagd, geven we inspiratie voor bijzondere fietsroutes en verwijzen we naar haar andere blogs.

Die blogs laten mensen goesting krijgen in de stilte van het platteland, een gezonde blos op de wangen, uitwaaien om even alles te vergeten. We vertellen in de blogs ook het verhaal van de bruine Schotse hooglanders die je ’s morgens begroeten, de cameraschuwe racka-schapen en waarom je de B&B binnenstapt via de achterdeur.
Kortom: de blogs die vanaf 5 april op Katja’s nieuwe website komen, laten mensen zin krijgen om te boeken. En dat is de bedoeling. We willen dat mensen enkele dagen langskomen en de weldaden van de streek en het platteland zelf ervaren. “Want eens ze hier zijn geweest, zijn ze verkocht”, weet Katja.

Dat is voor heel veel van mijn klanten zo
Mijn klanten – mensen met een liefde voor hun vak en hun klanten – zijn goed in wat ze doen en hebben een goed aanbod, alleen vinden ze het lastig om mensen daarvan te overtuigen. Ze zijn vaak op zoek naar een shortcut daarvoor. Helaas. Die is er niet.
Wat je wél kan doen is zorgen voor een aantrekkelijke voorstelling van wat je doet en beschrijven hoe je het leven of werk van je ideale klant anders, beter of gemakkelijker maakt. Als ze zich daar een goed beeld van kunnen vormen, als ze merken dat wat je zegt oprecht is en als ze voelen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn, dan zeggen ze ‘ja’ tegen jou en tegen je aanbod. En pas dan kun je echt impact maken en het verschil maken voor mensen.

MAAK JE EIGEN BLOGS EN BERICHTEN MAGNETISCH

Ontdek 25 powerwoorden + voorbeelden in deze masterclass

Als copywriter heb ik al honderden ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door  artikels voor en over hen te schrijven. Daarbij heb ik ontdekt dat er 5 stappen en 25 woorden zijn die cruciaal zijn om de aandacht krijgen – vooral als je wilt bloggen voor je business. 
Mijn beste adviezen, bewezen aanpak en praktische voorbeelden deel ik in deze praktische masterclass. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers zoals jij.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
  • sociale media
elleboogje met Maarten en Vanessa
“Ja, maar mijn business is anders…”

Vorige week was ik op een event over online marketing. En zoals dat gaat op events: je komt daar mensen tegen die je nog nooit eerder hebt gezien. Je weet niet wie ze zijn en wat ze doen tot op het moment dat je met …

websitescan
Krijg je niet genoeg klanten via je website? Doe de websitescan

De beste plaats om je blogs te publiceren? Je website. Maar misschien ben je niet zo tevreden over je huidige website. Misschien wil je jouw website wel volledig omgooien omdat er nu weinig tot niets uitkomt en stel je daarom bloggen uit. Dan heb ik …

workshop 29-8-17 (81)
Wat als je bloggen lastig vindt?

Laten we het niet moeilijker maken dan het is: bloggen is een chic woord voor artikels schrijven. Die artikels plaats je op je website. Zakelijk bloggen is gestructureerde en verhelderende artikels schrijven over en voor je business. Als je nu denkt: “Bah, opstellen schrijven dus”, …

Goed voornemen: zakelijk bloggen
Zo maak je je goede voornemen om zakelijk te bloggen wél waar

Het begin van het nieuwe jaar is dé periode van nieuwe kansen en mogelijkheden. Niet alleen privé kun je goede voornemens maken maar ook voor je business. Nu is het perfecte moment om een frisse wind te laten waaien en te doen wat al lang …

Geld verdienen met marketing
Het alternatief voor inspelen op speciale marketingdagen

Black Friday, sinterklaas, kerst, oud en nieuw… 🥂 Weet jij wat ze gemeen hebben? Wel, het zijn aanleidingen voor mensen om geld uit te geven. En voor bedrijven om keihard hun aanbiedingen te promoten. 🛒 Maar wat als je niet houdt van opdringerige marketing maar …

online blogtraining
Bloggen is misschien wel een verspilling van je tijd en energie

Stel je voor: een journalist belt je op. In je favoriete krant is een volledige pagina vrijgekomen in de editie van morgen. Als je wil komt op die pagina een stuk over jouw bedrijf of project. Helemaal gratis. Wat zou je doen? Zou je zeggen: …

webinar over bloggen
Hoe zit het met je voornemen om te bloggen?

Stond ‘bloggen’ op je to do-lijst voor 2022? Is het er al van gekomen? Of ben je aan het twijfelen geslagen? Je bent niet de enige. Veel ondernemers vragen zich af of bloggen wel de moeite waard is. Of ze niet beter hun energie kunnen …

enthousiaste bloggende ondernemers
Waarom blogt de ene wél en de andere niet na een training?

Toen ik enkele jaren geleden voor het eerst mijn training Bloggen Als De Beste gaf focuste ik vooral op de tips en de praktische kant van het bloggen. Want het is belangrijk dat je weet hoe je moet bloggen. Dus ik gaf templates voor goede …

klanten helpen
“Zitten ‘ze’ eigenlijk wel op mij te wachten?”

Het is een veelgestelde vraag van ondernemende mensen die overwegen om te bloggen: “Zit er wel iemand op mij te wachten?” Of, de variant daarvan: “Wie ben ik nu om blogartikels te schrijven? Ik ben toch helemaal niet zo speciaal? Zal bloggen wel werken voor …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Katleen Van Landschoot draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches