Nee, met een blog kun je geen levens veranderen

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Bloggen is een goede manier om van je te laten horen. Je kunt er mensen mee motiveren, inspireren, enthousiast maken maar het leven van mensen veranderen: neen, dat lukt niet. Trouwens met geen enkele vorm van marketing. Is bloggen dan geen goed idee? Toch wel.

In een blogartikel van pakweg 1000 woorden kun je iemands leven niet veranderen. Echt niet. Hoe goed je ook bent. Hoe boeiend je blog ook geschreven is. Hoe geweldig je product of dienst ook is. Via een blogartikel krijg je geen instant transformatie voor elkaar.
Maar ook met een verkoopvideo of een webinar van 90 minuten lukt dat niet. Voor een blijvende transformatie zijn ingrediënten nodig zoals: de juiste mindset, een bewezen stappenplan of strategie, een stimulerende coach die obstakels wegneemt – vooral bij de implementatie.

Die zaken vragen tijd
Ook inzichten moeten vaak de tijd krijgen om te rijpen. Het kwartje moet eerst vallen. En dan is er nog tijd nodig om de verkregen inzichten toe te passen op een manier die goed voelt en past. Dat is een proces. Er komt ook vertrouwen bij kijken. Als je een coach of therapeut bent of een dienst hebt waardoor je je cliënt van punt A naar punt B brengt, dan moet je cliënt vertrouwen hebben: in jou, in je aanpak en vooral ook in zichzelf. Zoals je weet vraagt ook dat tijd. Dat lukt niet in een vingerknip. Dus ook niet in een blogartikel.

Wat kun je dan wél voor elkaar krijgen in een blog?
Je kan je bloglezer inspireren. Of aan het denken zetten. Voorbeelden geven. Laten zien hoe anderen de stap hebben gezet van waar ze waren naar waar ze wilden zijn. Mensen een praktische actie laten uitvoeren die zorgt voor een eerste resultaat. Tonen hoe het proces dat leidt naar een oplossing eruitziet. Uitleggen waarom een bepaalde en misschien veelgebruikte techniek niet werkt. Misvattingen en verkeerde overtuigingen over je product of dienst uit de weg ruimen. Mensen aanmoedigen om zich open te stellen voor een andere en betere oplossing.

Als je op die manier van je laat horen in een blog dan maak je een connectie met je bloglezer. Je laat zien dat je hem begrijpt. Mensen staan daarvoor open. Focus dus op communiceren op een manier die resoneert. Zonder dat je de ambitie hebt om keihard te overtuigen.

Mensen raken
Bloggen is bij uitstek een manier om op een niet-opdringerige manier van je te laten horen. Door inzichten te delen en te laten zien dat je je bloglezer echt begrijpt, win je de harten van mensen. Door te bloggen kun je als ondernemer inspelen op wat leeft bij de mensen die je wil bereiken. Want een blogartikel is een perfecte manier om vragen van je klanten of volgers te beantwoorden.

Zo is het blogartikel dat je nu leest een gevolg van een vraag die ik kreeg van Katja. Katja baat een B&B uit in de regio van Ieper. Ieper is een regio met een grote toeristische aantrekkingskracht – in ‘normale’ omstandigheden toch. Bezoekers hebben de keuze tussen heel wat hotels, B&B’s en vakantiehuizen. Vooral de toename van B&B’s was de laatste jaren opvallend – vooral in de periode rond de honderdjarige herdenking van Eerste Wereldoorlog.

De vraag van Katja
Alle logiesuitbaters hebben het nu lastig. Zeker degenen – zoals Katja – die gevestigd zijn enkele kilometer buiten het stadscentrum. Buitenlandse toeristen blijven weg. Mensen uit het binnenland zijn aarzelend om data voor een weekendje of een midweek vast te leggen.

Katja beseft dat ze aan marketing moet doen. “Is bloggen een goed idee?”, vroeg ze. “Ik wil zeker niet verkoperig overkomen”, zei ze meteen. “Ik ben een grote ambassadeur als het gaat om de streek maar als het gaat om mezelf op het voorplan te plaatsen, dan blokkeer ik”.

Ik heb haar gerustgesteld. Het is niet nodig dat Katja voortdurend berichten gaat zenden om te zeggen hoe gewild haar vijf gastenkamers zijn of dat ze een onecht gevoel van schaarste moet creëren om haar boekingsagenda meer gevuld te krijgen. Mensen wéten wel dat aanbieders van logies niet volgeboekt zitten.

We hebben het anders aangepakt
Het eerste dat we gedaan hebben is een blog geschreven over haar e-book. Met een e-book waarin ze heerlijk fietsen in de landelijke regio rond Ieper promoot, spreekt ze haar ideale klant aan: koppels en gezinnen die houden van rust en het liefst een actieve vakantie willen weg van de drukte van de stad, maar toch niet helemaal afgelegen. In de e-mailautomatisatie waarin mensen terechtkomen nadat ze de gratis digitale fietsgids hebben aangevraagd, geven we inspiratie voor bijzondere fietsroutes en verwijzen we naar haar andere blogs.

Die blogs laten mensen goesting krijgen in de stilte van het platteland, een gezonde blos op de wangen, uitwaaien om even alles te vergeten. We vertellen in de blogs ook het verhaal van de bruine Schotse hooglanders die je ’s morgens begroeten, de cameraschuwe racka-schapen en waarom je de B&B binnenstapt via de achterdeur.
Kortom: de blogs die vanaf 5 april op Katja’s nieuwe website komen, laten mensen zin krijgen om te boeken. En dat is de bedoeling. We willen dat mensen enkele dagen langskomen en de weldaden van de streek en het platteland zelf ervaren. “Want eens ze hier zijn geweest, zijn ze verkocht”, weet Katja.

Dat is voor heel veel van mijn klanten zo
Mijn klanten – mensen met een liefde voor hun vak en hun klanten – zijn goed in wat ze doen en hebben een goed aanbod, alleen vinden ze het lastig om mensen daarvan te overtuigen. Ze zijn vaak op zoek naar een shortcut daarvoor. Helaas. Die is er niet.
Wat je wél kan doen is zorgen voor een aantrekkelijke voorstelling van wat je doet en beschrijven hoe je het leven of werk van je ideale klant anders, beter of gemakkelijker maakt. Als ze zich daar een goed beeld van kunnen vormen, als ze merken dat wat je zegt oprecht is en als ze voelen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn, dan zeggen ze ‘ja’ tegen jou en tegen je aanbod. En pas dan kun je echt impact maken en het verschil maken voor mensen.

START MET DE BLOGTRAINING

Alles wat je moet weten over bloggen in één online training

Als copywriter heb ik al vele tientallen ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door zakelijk te bloggen.
Mijn beste adviezen, voorbeelden en stappen deel ik in deze online blogcursus. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers die willen bloggen om meer volgers en klanten te krijgen.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • marketing
  • Overig
foto met Catherine en Ludo
“Ik wil de concurrentie niet wijzer maken met mijn blog”

Een van de bezwaren tegen bloggen is de angst dat anderen weglopen met je informatie. Of dat je, door je beste kennis en inzichten te delen, mensen helpt die vervolgens naar je concurrent gaan. Klopt dat? En kan je bloggen op een manier dat mensen …

computermuis
Wat zijn de beste marketingblogs voor 2021?

Dagelijks lees ik blogartikelen over marketing om op de hoogte te blijven van trends en (nieuwe) toepassingen van aloude marketingtechnieken die hun waarde vele malen hebben bewezen. Die tips en inzichten deel ik graag met mijn volgers en klanten. Maar met de vele honderden blogs …

bloggen
Hoe schrijf je blogs die mensen graag lezen?

Als het gaat om bloggen en bedenken welke blogartikels werken voor jou, dan is het belangrijk om te weten wat je lezers willen en hoe je hen nieuwsgierig maakt naar je content. In dit artikel verklap ik je 3 strategieën om meer nieuwsgierige en geïnteresseerde …

kubus
3 dingen waarmee je direct je blogs aantrekkelijker maakt voor je ideale klant

Het verschil tussen amateurbloggers en professionele bloggers is dat de pro’s aantrekkelijk schrijven. Ze weten hun artikel zo op te stellen dat lezers erin meegezogen worden van titel tot het laatste punt. Als jij rekening houdt met de drie aandachtspunten in dit artikel, dan wordt …

IMG_3538
Hoe schrijf je een blogartikel dat laat zien waar je voor staat zonder dat je verkoperig over komt

Met een blog wil je je lezers laten weten wat je doet en waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn om hun probleem, irritatie of ergernis op te lossen. Maar lezers en volgers zijn kritisch. Ze geloven niet zomaar alles wat je zegt. …

IMG_7613
Stop met googelen. Start met bloggen

Herken je dit? Je hebt je voorgenomen om te bloggen. Omdat het goed is voor je zichtbaarheid. Omdat je je expertstatus wilt vergroten. Omdat je meer volgers en klanten wilt. Top. Alleen: hoe begin je met bloggen? Even wat blogtips googelen? Neen. Er zijn vijf …

Online-Training-01 (3)
Waarom de meeste mensen nooit een online cursus afmaken

Misschien heb je al eens een online training gekocht. Want het onderwerp is interessant en met de nieuwe inzichten en vaardigheden dankzij de online cursus krijgt, kan je de zaken beter en anders aanpakken op je werk of privé. Maar misschien ben je toch nog …

IMG_E6186
Wat is de snelste manier om meer reacties te krijgen? (Het is niet wat je denkt)

Als je dit leest, dan ben je ondernemend. Dan laat je van je horen, maak je berichten, schrijf je misschien al regelmatig blogs en nieuwsbrieven maar de respons kan beter. Je wil dat meer mensen je berichten leuk vinden, een reactie achterlaten, je posts delen, …

IMG_2288
Kan je bloggen als je geen groot schrijftalent bent?

Ben je een ambitieuze ondernemer? Maar twijfel je of bloggen wel iets voor jou is? Je bent niet de enige. Veel ondernemende mensen twijfelen of ze er zich wel moeten aan wagen. Maar met bloggen is het zoals met sporten of musiceren. Een aangeboren talent …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De Schrijfcoach draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches