Waarom de meeste mensen nooit een online cursus afmaken - Katleen Van Landschoot

Waarom de meeste mensen nooit een online cursus afmaken

Misschien heb je al eens een online training gekocht. Want het onderwerp is interessant en met de nieuwe inzichten en vaardigheden dankzij de online cursus krijgt, kan je de zaken beter en anders aanpakken op je werk of privé. Maar misschien ben je toch nog niet toegekomen aan die training. Of heb je de cursus niet afgewerkt. Hoe komt dat? En hoe kan jij er als trainer voor zorgen dat mensen wél aan de slag gaan en resultaten behalen?

In de zomer van 2019 was ik in Hoofddorp voor een LinkedIn-training van Aramik Garabidian. Voorafgaand aan de dag had ik zijn 11 delige online cursus aangeschaft om de verschillende onderdelen van een succesvol LinkedIn-profiel alvast op orde te zetten. Aangezien Aramik iemand is die zelf veel volgers heeft op LinkedIn en heel consequent van zich laat horen, dacht ik dat ik wel iets van hem kon opsteken.

Vandaar dat ik ook enthousiast de videoreeks bekeek en aantekeningen maakte. Tot er opeens bij module 9 iets fout ging. Er ontbrak een stuk. Nu had ik al zoveel to do’s van de vorige modules dat ik er niet meteen een punt van maakte maar tijdens de livedag vroeg ik hem er wel naar. “Je bent de eerste die het opmerkt”, zei hij. “De meesten geraken niet voorbij module 3”.

Dat kon ik niet geloven.

Alhoewel me meteen te binnenschoot dat ik enkele jaren geleden een heel interessante verkooptraining had gekocht die ik ook nooit had afgemaakt. En toen ik deze week een collega-ondernemer tegenkwam die zei dat hij mijn webinar heel interessant vond en daarom mijn online blogtraining had gekocht maar er nog niet was aan toegekomen, zag ik een patroon.

Misschien zijn online cursussen te vergelijken met fitnessabonnementen: veel mensen schrijven zich in, maar weinigen halen er alles uit.

Het is niet alleen spijtig van de investering als je niets doet met een online training maar er is vooral een onvoldaan gevoel. Als je een cursus hebt gekocht maar er niets mee doet weet je als deelnemer dat er meer mogelijk was voor jou. Dat je kansen laat liggen. Dat knaagt. En je kunt je wel oprecht voornemen om het later – “als het rustiger is” – op te pakken, maar meestal komt van uitstel afstel.

Hoe komt het dat mensen een online training niet afmaken of er zelfs niet aan beginnen?

  1. Het is te groot

Je weet veel en hebt veel ervaring. Het is een valkuil om al die kennis in één keer over je cursist te willen uitgieten. Denk daarom goed na over de opzet van je training.

Als iets heel groot en complex is dan vraagt dat van de deelnemers behoorlijk wat tijd en energie. Dan moet het engagement of de pijn van mensen al heel groot zijn om er onmiddellijk mee aan de slag te gaan.

Het is natuurlijk mogelijk dat je veel diverse aspecten van een onderwerp wil behandelen. Maar hoe groter het onderwerp des te groter of zwaarder de training wordt. Zeker als je alle online trainingsmateriaal in één keer ter beschikking stelt.

Als het moeilijk en complex is dan haken mensen af want ze hebben al zoveel te doen en zijn snel afgeleid.

Oplossing? Kun je bijvoorbeeld snel een oplossing bieden voor één specifiek probleem op een manier dat je deelnemers het meteen kunnen toepassen? Dan zet je hen in actie en blijft de materie hangen. Eens mensen in de actie zijn gekomen, zijn ze sneller geneigd om door te pakken. En laat enkele mensen je training op voorhand uittesten. Dan weet je meteen of je goed zit of niet.

 

  1. Het is te veel of te lang

Waarom lezen zo weinig mensen Het Staatsblad? Omdat het een grote lap tekst is waar je je door moet worstelen. De meeste mensen lezen niet graag. Als ze dan heel veel tekst voorgeschoteld krijgen, dan denken ze al snel: “Oei, dat is veel werk. Daar heb ik nu geen tijd voor. Dat komt later nog wel eens”. Ook als een training te lang duurt is dat een reden om af te haken.

Het maakt niet uit of je onderwerp wel of niet interessant is. Het maakt zelfs niet uit of je boeiend en vlot kan schrijven of niet. Als je alles in één groot tekstdocument neerploft bij je lezer of deelnemer, dan geef je hem een goede reden om er niet meteen aan te beginnen.

Mijn eerste versie van mijn online blogtraining ‘Bloggen Als de Beste’ was ook te omvangrijk. Gelukkig heb ik – voordat ik mijn training heb gelanceerd – feedback gevraagd aan proeflezers en testpersonen. Zo heb ik mijn cursus van 60 pagina’s opgedeeld in behapbare modules, heb ik actieplannen toegevoegd, video’s om de modules in te leiden en heb ik gezorgd voor een praktische infographic die mensen erbij kunnen nemen als ze een blogartikel maken. Ik krijg nu de feedback dat mensen mijn cursus praktisch en to the point vinden en dat ze er heel blij mee zijn. Gelukkig heb ik dus geluisterd naar mijn testpubliek.

Hetzelfde geldt voor videotrainingen. In een video van een uur of langer kan je inderdaad heel veel tips, informatie, achtergronden, voorbeelden of stappen kwijt. Maar het vraagt van de kijker wel veel tijd en focus. Zeker als je doelgroep bestaat uit mensen met een druk bestaan, veel bezigheden of veel interesses is dat niet de beste manier om hen aan te zetten tot actie. Ze moeten het ingepland krijgen in hun agenda.

De oplossing? Deel je content op in behapbare stukjes, hoofdstukken of modules. Dat maakt het aantrekkelijk om er direct mee aan de slag te gaan. En raad deelnemers aan om tijdsblokken in de agenda te voorzien zodat het ook echt gebeurt.

  1. Het is niet de juiste aanpak

Wie ben je? Hoe graag leer je? En welke aanpak past daarbij? Niet iedereen is gelijk. Sommige mensen hebben een stok achter de deur nodig en behalen het best resultaat door één op één met iemand te werken. Anderen hebben het gezelschap en het enthousiasme van een groep nodig. Die mensen zijn in hun sas als er livemomenten zijn waar er veel interactie is, mensen samen kunnen reflecteren en leren van elkaar.

Sommigen zijn heel actief in een Facebook-groep of een forum gekoppeld aan een training. Anderen vinden het er dan weer te druk en keren er zich van af en haken daarom af.

Mensen die niet goed prikkels verdragen kiezen wellicht liever voor een online training die ze op hun gemak en op hun eigen tempo in het comfort van hun eigen omgeving kunnen afwerken.

Maar ook de vorm van de online training speelt een rol. Sommige mensen houden niet van video of audio bijvoorbeeld omdat het daar moeilijker is om stukjes die hen minder liggen of die minder van toepassing zijn niet zo gemakkelijk kunnen overslaan. Het is makkelijker om een tekst te scannen en er het nuttigste uit te halen.

Oplossing? Geef duidelijk aan op je verkooppagina of in je webinar voor welk soort deelnemers je training het meest geschikt is. En voorzie indien mogelijk meerdere manieren waarop mensen je kennis tot zich kunnen nemen.

  1. De manier van aanbrengen is belangrijk

Of het nu live of online is: mensen moeten de passie en het enthousiasme voelen. Doorleefde kennis en inzichten blijven plakken. De meeste mensen haken af als iets saai of langdradig is gebracht.

Zorg ervoor dat mensen je energie kunnen voelen. En dat je betrokken en benaderbaar bent.

Heel wat opleidingen zijn schools of te afstandelijk. Terwijl het beter is om het inspirerend en plezant te houden. Het moet entertainend zijn. Gebruik bijvoorbeeld storytelling. Neem mensen mee door het cursusmateriaal. Dat maakt ook dat de inhoud beter blijft hangen.

Kennisoverdracht is maar één deel van het leerproces. Ook feedback, opvolging, betrokkenheid, tijd voor implementatie… zijn belangrijk.

De dosering is ook belangrijk. Iemand die graag kennis opslurpt als een spons en lang moet wachten vooraleer er een nieuwe sessie is of een nieuwe module vrijkomt, blijft op zijn honger zitten. Mensen die graag snel willen geholpen worden, hebben geen behoefte aan lange Q&A-sessies waarbij ze moeten luisteren naar anderen of waarin iedereen iets moet delen terwijl ze daar eigenlijk geen zin in hebben.

Oplossing? Geef mensen een ervaring. Maak het aantrekkelijk. Zorg voor een overzichtelijke structuur. Ook aandacht voor de lay-out, herkenbare voorbeelden, aansprekende oefeningen, een vleugje humor… maken het verschil. En wees zelf ook enthousiast en betrokken. Stimuleer en motiveer hen. Laat hen zien dat de resultaten ook voor hen mogelijkheden. En creëer mogelijkheden om te implementeren. Want kennis zonder actie leidt niet tot resultaten.

  1. Onvoldoende meerwaarde

Alles start met kennis van je doelgroep. Je moet precies weten wat mensen uit je doelgroep nodig hebben, waar ze tegenaan lopen, waar ze last van hebben en je training moet een antwoord zijn op hun probleem. Concreet en bruikbaar.

Heb je een praktische cursus dan is de kans groter dan mensen ermee aan de slag gaan dan met een theoretische training.

Informatieve opleidingen hebben zeker hun plaats. Als ze maar voldoende meerwaarde hebben. Het gebeurt helaas dat online trainingen samengeharkte stukken info zijn waarbij niets nieuws wordt gebracht.

Als je online training knip- en plakwerk is of een bevestiging van wat mensen zelf ook al hadden ontdekt of bedacht, dan blijven ze met een onvoldaan gevoel achter.

Oplossing? Bied echt waardevolle content. Zorg ervoor dat wat je aanbiedt echt aansluit op de noden en verlangens van je doelgroep. Zorg er voor dat ze echt willen horen, zien en/of lezen wat jij te vertellen hebt. Mensen schaffen zich een training aan omdat ze iets willen verbeteren of veranderen. Verandering vraagt tijd en moeite. Laat je deelnemers voelen dat het echt voor hen mogelijk is. En vooral: dat jij degene bent die hen daarbij kan helpen.

MAAK JE EIGEN BLOGS EN BERICHTEN MAGNETISCH

Ontdek 25 powerwoorden + voorbeelden in deze masterclass

Als copywriter heb ik al honderden ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door  artikels voor en over hen te schrijven. Daarbij heb ik ontdekt dat er 5 stappen en 25 woorden zijn die cruciaal zijn om de aandacht krijgen – vooral als je wilt bloggen voor je business. 
Mijn beste adviezen, bewezen aanpak en praktische voorbeelden deel ik in deze praktische masterclass. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers zoals jij.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
  • sociale media
komkommertijd
5 veel voorkomende problemen van ondernemers in de zomer (en hoe je daar een mouw aan past)
Spoiler alert: met content los je problemen op van je klanten. In dit blogartikel bekijken we 5 problemen waarmee veel ondernemers te maken hebben tijdens de zomer en met welk soort content je dat oplost. Nee, ik beloof je geen geheime methode die je zakken ...
elleboogje met Maarten en Vanessa
“Ja, maar mijn business is anders…”
Vorige week was ik op een event over online marketing. En zoals dat gaat op events: je komt daar mensen tegen die je nog nooit eerder hebt gezien. Je weet niet wie ze zijn en wat ze doen tot op het moment dat je met ...
websitescan
Krijg je niet genoeg klanten via je website? Doe de websitescan
De beste plaats om je blogs te publiceren? Je website. Maar misschien ben je niet zo tevreden over je huidige website. Misschien wil je jouw website wel volledig omgooien omdat er nu weinig tot niets uitkomt en stel je daarom bloggen uit. Dan heb ik ...
workshop 29-8-17 (81)
Wat als je bloggen lastig vindt?
Laten we het niet moeilijker maken dan het is: bloggen is een chic woord voor artikels schrijven. Die artikels plaats je op je website. Zakelijk bloggen is gestructureerde en verhelderende artikels schrijven over en voor je business. Als je nu denkt: “Bah, opstellen schrijven dus”, ...
Goed voornemen: zakelijk bloggen
Zo maak je je goede voornemen om zakelijk te bloggen wél waar
Het begin van het nieuwe jaar is dé periode van nieuwe kansen en mogelijkheden. Niet alleen privé kun je goede voornemens maken maar ook voor je business. Nu is het perfecte moment om een frisse wind te laten waaien en te doen wat al lang ...
Geld verdienen met marketing
Het alternatief voor inspelen op speciale marketingdagen
Black Friday, sinterklaas, kerst, oud en nieuw… 🥂 Weet jij wat ze gemeen hebben? Wel, het zijn aanleidingen voor mensen om geld uit te geven. En voor bedrijven om keihard hun aanbiedingen te promoten. 🛒 Maar wat als je niet houdt van opdringerige marketing maar ...
online blogtraining
Bloggen is misschien wel een verspilling van je tijd en energie
Stel je voor: een journalist belt je op. In je favoriete krant is een volledige pagina vrijgekomen in de editie van morgen. Als je wil komt op die pagina een stuk over jouw bedrijf of project. Helemaal gratis. Wat zou je doen? Zou je zeggen: ...
webinar over bloggen
Hoe zit het met je voornemen om te bloggen?
Stond ‘bloggen’ op je to do-lijst voor 2022? Is het er al van gekomen? Of ben je aan het twijfelen geslagen? Je bent niet de enige. Veel ondernemers vragen zich af of bloggen wel de moeite waard is. Of ze niet beter hun energie kunnen ...
enthousiaste bloggende ondernemers
Waarom blogt de ene wél en de andere niet na een training?
Toen ik enkele jaren geleden voor het eerst mijn training Bloggen Als De Beste gaf focuste ik vooral op de tips en de praktische kant van het bloggen. Want het is belangrijk dat je weet hoe je moet bloggen. Dus ik gaf templates voor goede ...

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Katleen Van Landschoot draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders