In dit blogartikel ontdek je mijn eenvoudige vierstappenplan waardoor mensen je blogs graag en tot het einde lezen, die je geld opleveren en je in de markt zetten als de expert. Kortom: je kan de impact maken die je verdient.
Wat hebben een verkoopmail, een statusupdate op LinkedIn, een nieuwsbrief en een vlog gemeenschappelijk? Het zijn allemaal manieren om je zichtbaar te maken. En ze hebben allemaal als basis: woorden.
De juiste woorden kiezen is een kunst
Vergelijk het met een spier. Het is iets dat je moet trainen en onderhouden om resultaat te behalen. Goede, overtuigende marketingteksten maken is een vaardigheid waar je de rest van je loopbaan als ondernemer profijt van hebt.
Het is ook een vaardigheid waarmee je tijd spaart
Want krachtige marketingteksten zijn je verkopers. Ze werken dag en nacht voor je – zeker online. Je maakt jezelf zichtbaar zonder dat je elke avond naar een andere netwerkbijeenkomst moet.
Maar wat zeg je dan precies?
Veel ondernemers vinden het heel moeilijk om de juiste woorden te vinden voor hun marketing. Ze kauwen uren op een bericht voor hun Facebook-pagina of LinkedIn-profiel, nemen zich voor om een nieuwe nieuwsbrief de wereld in te sturen maar blijven hangen bij de inleiding, en aan hun goede voornemen om regelmatig te gaan bloggen komen ze al helemaal niet toe. “Waar moet ik trouwens nu weer over schrijven?”, zucht de drukbezette ondernemer inspiratieloos.
Uitstellen?
Natuurlijk weet je dat je marketingteksten (blogs, nieuwsbrief, Facebook-advertentie, verkoopmail…) uitstellen niet de oplossing is. Integendeel: je moet de wereld zo snel mogelijk laten weten hoe goed je bent om de klanten aan te trekken die je nodig hebt.
Neem dus je agenda erbij en maak nu tijd vrij om de handen uit te mouwen te steken.
En als je dan toch tijd neemt voor je marketing dan kun je er maar beter voor zorgen dat je ook de juiste dingen zegt en schrijft.
Gebruik de P.R.I.K.-formule
Om ervoor te zeggen dat je mensen laat lezen, doorlezen en hebberig maakt is mijn P.R.I.K.-formule een handige tool.
Elke letter van de P.R.I.K.-formule staat voor een regel die elke professionele marketeer hanteert.
1. Praat over problemen of plezier
Mensen komen in beweging voor twee redenen: omdat ze problemen willen vermijden of omdat ze plezier willen bereiken. Dat heeft Victor Schwab al beschreven in zijn standaardwerk.
Veel ondernemers praten graag over het plezier en de positieve effecten van hun product, dienst of training. Dat mag. Alleen heeft onderzoek wel uitgewezen dat teksten, afbeeldingen en video’s die een probleem centraal stellen meer aandacht krijgen.
2. Richt je op relevantie en resultaat
Als je de aandacht wil krijgen en vasthouden van je lezer of kijker dan moet je boodschap relevant zijn. Met andere woorden: dat wat je zegt of toont moet belangrijk zijn voor je publiek en mensen vooruithelpen. Ze moeten iets hebben aan wat je zegt.
Vage, wollige of algemene boodschappen zijn misschien wel veilig maar vooral saai en weinig helpend.
Als ondernemer wil je je klanten helpen. Dat doe je door hen resultaten te geven. Vergeet die resultaten niet in je blogartikel, nieuwsbrief of in je berichten die je post op sociale media.
3. Inspireer en instrueer je ideale klant
Laten we beginnen met de ideale klant. Om ervoor te zorgen dat mensen aan je lippen hangen en/of doorlezen tot het eindpunt van je verhaal is het nodig dat je heel goed weet tot wie je je richt. Voor wie is je boodschap bestemd? Wie zal je tekst lezen of horen? Zorg dat je van die persoon een kristalhelder beeld hebt. Het is een boutade maar het is waar: als je je richt naar iedereen dan bereik je niemand.
De twee belangrijkste doelen van je marketing zijn: inspireren en instrueren. Inspireren wil zeggen dat je je lezer op ideeën brengt, dat je handvaten geeft, dat je hem aanmoedigt, dat je hem tot actie laat overgaan.
Instrueren hangt daarmee samen. Instrueren wil zeggen dat je iemand iets leert hoe hij iets moet doen of hoe iets moet gebeuren om te komen tot het gewenste resultaat. Goede instructies geven over hoe mensen het beste de volgende stap kunnen nemen is belangrijk.
4.Kies je kracht en je kanalen
Het is niet alleen belangrijk om een goed beeld te hebben van je ideale klant maar ook van jezelf. Waarin ben je heel goed? Waar blink jij in uit? Waar ligt je grootste meerwaarde? Hoe kun je mensen het beste helpen? Of met andere woorden: wat is je kracht?Als je bent zoals veel gedreven en gepassioneerde ondernemers met een hart voor hun klanten dan ben je van veel markten thuis. Je bent flexibel en kunt veel. Je hebt wellicht al opleidingen, trainingen of workshops gevolgd om meer te weten over en beter te worden in diverse onderwerpen.
Toch is het belangrijk om – als je herkenbaar en ‘top of mind’ wil zijn – te kiezen. Waar ben jij nu echt de expert in? Durf dat op de voorgrond te plaatsen. Dat betekent inderdaad dat je keuzes moet maken en het niet over alles kunt hebben. Is dat moeilijk? Ja. Werkt het? Zeker.
Als je zichtbaar wil zijn als expert dan wil je het liefst overal tegelijk aanwezig zijn. Maar helaas. Een dag heeft maar 24 uur en hoe graag we het ook zouden willen: overal aanwezig zijn als ondernemer kan niet. Dat kan niet op je bedrijf, dat kan niet op offline bijeenkomsten en het kan ook niet online.
Zichtbaar en actief zijn op alle sociale media, bedrijvig zijn in tientallen groepen en community’s, je mening geven op alle ondernemersfora… is simpelweg niet mogelijk. Dus ook hier moet je kiezen.
Het is beter om op enkele plaatsen heel intensief of betrokken aanwezig te zijn dan overal sporadisch of een beetje. “Ja maar, als ik nu één keer content maak en dat overal gelijktijdig deel: dan ben ik toch wél overal?”, denk je nu misschien. Helaas, de zoekmachines en algoritmes hebben je verwoede pogingen door en straffen je af met een lager bereik.
Je zal dus toch echt moeten kiezen.
——
Samengevat
Je weet nu wat je moet doen om de aandacht te krijgen met je marketingteksten.
1. Praat over problemen of plezier
2. Richt je op relevantie en resultaat
3. Inspireer en instrueer je ideale klant
4. Kies je kracht en je kanalen
——-
Op dit punt kun je nu misschien denken: “Wat is mijn volgende stap voor blogs die aanslaan, die je in de markt zetten als de expert en die geld opleveren?”
Wel, als lezer van dit blogartikel heb ik een handige gids geschreven: de 10 beste woorden die geld opleveren. In deze gratis pdf leer je hoe je met gewone woorden buitengewone resultaten krijgt.
Ik verklap je:
– hoe je ervoor zorgt dat je lezer zich aangesproken voelt en klikt
– de 5 gemakkelijke stappen die je nodig hebt om te overtuigen
– 10 powerwoorden die je meteen kunt inzetten voor je volgende blog, nieuwsbrief…
– waarom deze woorden zo goed werken – zelfs bij de meest kritische lezer
– direct toepasbare tips zodat je vandaag nog resultaat ziet
Zet vandaag nog de stap naar meer winstgevende marketingteksten. Download gratis “De 10 beste woorden die geld opleveren”