4 regels die copywriters volgen om van lezers klanten te maken

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

In dit blogartikel ontdek je mijn eenvoudige vierstappenplan waardoor mensen je blogs graag en tot het einde lezen, die je geld opleveren en je in de markt zetten als de expert. Kortom: je kan de impact maken die je verdient.

Wat hebben een verkoopmail, een statusupdate op LinkedIn, een nieuwsbrief en een vlog gemeenschappelijk? Het zijn allemaal manieren om je zichtbaar te maken. En ze hebben allemaal als basis: woorden.

De juiste woorden kiezen is een kunst
Vergelijk het met een spier. Het is iets dat je moet trainen en onderhouden om resultaat te behalen. Goede, overtuigende marketingteksten maken is een vaardigheid waar je de rest van je loopbaan als ondernemer profijt van hebt.

Het is ook een vaardigheid waarmee je tijd spaart
Want krachtige marketingteksten zijn je verkopers. Ze werken dag en nacht voor je – zeker online. Je maakt jezelf zichtbaar zonder dat je elke avond naar een andere netwerkbijeenkomst moet.

Maar wat zeg je dan precies?
Veel ondernemers vinden het heel moeilijk om de juiste woorden te vinden voor hun marketing. Ze kauwen uren op een bericht voor hun Facebook-pagina of LinkedIn-profiel, nemen zich voor om een nieuwe nieuwsbrief de wereld in te sturen maar blijven hangen bij de inleiding, en aan hun goede voornemen om regelmatig te gaan bloggen komen ze al helemaal niet toe. “Waar moet ik trouwens nu weer over schrijven?”, zucht de drukbezette ondernemer inspiratieloos.

Uitstellen?
Natuurlijk weet je dat je marketingteksten (blogs, nieuwsbrief, Facebook-advertentie, verkoopmail…) uitstellen niet de oplossing is. Integendeel: je moet de wereld zo snel mogelijk laten weten hoe goed je bent om de klanten aan te trekken die je nodig hebt.

Neem dus je agenda erbij en maak nu tijd vrij om de handen uit te mouwen te steken.
En als je dan toch tijd neemt voor je marketing dan kun je er maar beter voor zorgen dat je ook de juiste dingen zegt en schrijft.

Gebruik de P.R.I.K.-formule
Om ervoor te zeggen dat je mensen laat lezen, doorlezen en hebberig maakt is mijn P.R.I.K.-formule een handige tool.

Elke letter van de P.R.I.K.-formule staat voor een regel die elke professionele marketeer hanteert.

 1. Praat over problemen of plezier

Mensen komen in beweging voor twee redenen: omdat ze problemen willen vermijden of omdat ze plezier willen bereiken. Dat heeft Victor Schwab al beschreven in zijn standaardwerk.

Veel ondernemers praten graag over het plezier en de positieve effecten van hun product, dienst of training. Dat mag. Alleen heeft onderzoek wel uitgewezen dat teksten, afbeeldingen en video’s die een probleem centraal stellen meer aandacht krijgen.

2. Richt je op relevantie en resultaat

Als je de aandacht wil krijgen en vasthouden van je lezer of kijker dan moet je boodschap relevant zijn. Met andere woorden: dat wat je zegt of toont moet belangrijk zijn voor je publiek en mensen vooruithelpen. Ze moeten iets hebben aan wat je zegt.
Vage, wollige of algemene boodschappen zijn misschien wel veilig maar vooral saai en weinig helpend.

Als ondernemer wil je je klanten helpen. Dat doe je door hen resultaten te geven. Vergeet die resultaten niet in je blogartikel, nieuwsbrief of in je berichten die je post op sociale media.

3. Inspireer en instrueer je ideale klant

Laten we beginnen met de ideale klant. Om ervoor te zorgen dat mensen aan je lippen hangen en/of doorlezen tot het eindpunt van je verhaal is het nodig dat je heel goed weet tot wie je je richt. Voor wie is je boodschap bestemd? Wie zal je tekst lezen of horen? Zorg dat je van die persoon een kristalhelder beeld hebt. Het is een boutade maar het is waar: als je je richt naar iedereen dan bereik je niemand.

De twee belangrijkste doelen van je marketing zijn: inspireren en instrueren. Inspireren wil zeggen dat je je lezer op ideeën brengt, dat je handvaten geeft, dat je hem aanmoedigt, dat je hem tot actie laat overgaan.

Instrueren hangt daarmee samen. Instrueren wil zeggen dat je iemand iets leert hoe hij iets moet doen of hoe iets moet gebeuren om te komen tot het gewenste resultaat. Goede instructies geven over hoe mensen het beste de volgende stap kunnen nemen is belangrijk.

4.Kies je kracht en je kanalen

Het is niet alleen belangrijk om een goed beeld te hebben van je ideale klant maar ook van jezelf. Waarin ben je heel goed? Waar blink jij in uit? Waar ligt je grootste meerwaarde? Hoe kun je mensen het beste helpen? Of met andere woorden: wat is je kracht?Als je bent zoals veel gedreven en gepassioneerde ondernemers met een hart voor hun klanten dan ben je van veel markten thuis. Je bent flexibel en kunt veel. Je hebt wellicht al opleidingen, trainingen of workshops gevolgd om meer te weten over en beter te worden in diverse onderwerpen.

Toch is het belangrijk om – als je herkenbaar en ‘top of mind’ wil zijn – te kiezen. Waar ben jij nu echt de expert in? Durf dat op de voorgrond te plaatsen. Dat betekent inderdaad dat je keuzes moet maken en het niet over alles kunt hebben. Is dat moeilijk? Ja. Werkt het? Zeker.

Als je zichtbaar wil zijn als expert dan wil je het liefst overal tegelijk aanwezig zijn. Maar helaas. Een dag heeft maar 24 uur en hoe graag we het ook zouden willen: overal aanwezig zijn als ondernemer kan niet. Dat kan niet op je bedrijf, dat kan niet op offline bijeenkomsten en het kan ook niet online.

Zichtbaar en actief zijn op alle sociale media, bedrijvig zijn in tientallen groepen en community’s, je mening geven op alle ondernemersfora… is simpelweg niet mogelijk. Dus ook hier moet je kiezen.

Het is beter om op enkele plaatsen heel intensief of betrokken aanwezig te zijn dan overal sporadisch of een beetje. “Ja maar, als ik nu één keer content maak en dat overal gelijktijdig deel: dan ben ik toch wél overal?”, denk je nu misschien. Helaas, de zoekmachines en algoritmes hebben je verwoede pogingen door en straffen je af met een lager bereik.

Je zal dus toch echt moeten kiezen.

——

Samengevat

Je weet nu wat je moet doen om de aandacht te krijgen met je marketingteksten.

1. Praat over problemen of plezier
2. Richt je op relevantie en resultaat
3. Inspireer en instrueer je ideale klant
4. Kies je kracht en je kanalen

——-

Op dit punt kun je nu misschien denken: “Wat is mijn volgende stap voor blogs die aanslaan, die je in de markt zetten als de expert en die geld opleveren?”

Wel, als lezer van dit blogartikel heb ik een handige gids geschreven: de 10 beste woorden die geld opleveren. In deze gratis pdf leer je hoe je met gewone woorden buitengewone resultaten krijgt.

Ik verklap je:
– hoe je ervoor zorgt dat je lezer zich aangesproken voelt en klikt
– de 5 gemakkelijke stappen die je nodig hebt om te overtuigen
– 10 powerwoorden die je meteen kunt inzetten voor je volgende blog, nieuwsbrief…
– waarom deze woorden zo goed werken – zelfs bij de meest kritische lezer
– direct toepasbare tips zodat je vandaag nog resultaat ziet

Zet vandaag nog de stap naar meer winstgevende marketingteksten. Download gratis “De 10 beste woorden die geld opleveren” 

START MET DE BLOGTRAINING

Alles wat je moet weten over bloggen in één online training

Als copywriter heb ik al vele tientallen ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door zakelijk te bloggen.
Mijn beste adviezen, voorbeelden en stappen deel ik in deze online blogcursus. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers die willen bloggen om meer volgers en klanten te krijgen.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • marketing
  • Overig
computermuis
Wat zijn de beste marketingblogs voor 2021?

Dagelijks lees ik blogartikelen over marketing om op de hoogte te blijven van trends en (nieuwe) toepassingen van aloude marketingtechnieken die hun waarde vele malen hebben bewezen. Die tips en inzichten deel ik graag met mijn volgers en klanten. Maar met de vele honderden blogs …

bloggen
Hoe schrijf je blogs die mensen graag lezen?

Als het gaat om bloggen en bedenken welke blogartikels werken voor jou, dan is het belangrijk om te weten wat je lezers willen en hoe je hen nieuwsgierig maakt naar je content. In dit artikel verklap ik je 3 strategieën om meer nieuwsgierige en geïnteresseerde …

kubus
3 dingen waarmee je direct je blogs aantrekkelijker maakt voor je ideale klant

Het verschil tussen amateurbloggers en professionele bloggers is dat de pro’s aantrekkelijk schrijven. Ze weten hun artikel zo op te stellen dat lezers erin meegezogen worden van titel tot het laatste punt. Als jij rekening houdt met de drie aandachtspunten in dit artikel, dan wordt …

IMG_3538
Hoe schrijf je een blogartikel dat laat zien waar je voor staat zonder dat je verkoperig over komt

Met een blog wil je je lezers laten weten wat je doet en waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn om hun probleem, irritatie of ergernis op te lossen. Maar lezers en volgers zijn kritisch. Ze geloven niet zomaar alles wat je zegt. …

IMG_7613
Stop met googelen. Start met bloggen

Herken je dit? Je hebt je voorgenomen om te bloggen. Omdat het goed is voor je zichtbaarheid. Omdat je je expertstatus wilt vergroten. Omdat je meer volgers en klanten wilt. Top. Alleen: hoe begin je met bloggen? Even wat blogtips googelen? Neen. Er zijn vijf …

Online-Training-01 (3)
Waarom de meeste mensen nooit een online cursus afmaken

Misschien heb je al eens een online training gekocht. Want het onderwerp is interessant en met de nieuwe inzichten en vaardigheden dankzij de online cursus krijgt, kan je de zaken beter en anders aanpakken op je werk of privé. Maar misschien ben je toch nog …

IMG_E6186
Wat is de snelste manier om meer reacties te krijgen? (Het is niet wat je denkt)

Als je dit leest, dan ben je ondernemend. Dan laat je van je horen, maak je berichten, schrijf je misschien al regelmatig blogs en nieuwsbrieven maar de respons kan beter. Je wil dat meer mensen je berichten leuk vinden, een reactie achterlaten, je posts delen, …

IMG_2288
Kan je bloggen als je geen groot schrijftalent bent?

Ben je een ambitieuze ondernemer? Maar twijfel je of bloggen wel iets voor jou is? Je bent niet de enige. Veel ondernemende mensen twijfelen of ze er zich wel moeten aan wagen. Maar met bloggen is het zoals met sporten of musiceren. Een aangeboren talent …

IMG_6239
Waarom je een goede titel voor je blog niet zomaar even uit je mouw schudt

De kers op de taart, dat is het. Ik heb het natuurlijk over de titel van je blog. En zoals een patissier uiterst zorgvuldig de kersen op zijn taart dresseert, zo mag ook een titel bedenken geen haastwerk zijn. Meer zelfs: het kan zijn dat …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
De Schrijfcoach draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches