Zakelijk bloggen of blogartikels schrijven voor en over je business is een slimme en strategische manier om aan marketing te doen. Toch schuiven heel veel ondernemers, coaches en trainers het voor zich uit. Ze twijfelen of het iets voor hen is. Of het wel past bij hun sector. Waarover ze het kunnen hebben. Allemaal redenen om (nog) niet te bloggen. Maar er zijn 5 redenen waarom bloggen ook voor jouw zaak cruciaal is.
1. Je hebt het gehad met klanten die niet waarderen wat je allemaal voor hen doet
Wellicht ben je ooit je onderneming, zaak of praktijk gestart omdat je de wereld een stukje mooier wou maken. Omdat je gedreven en gepassioneerd bent door je vak of datgene wat je aanbiedt. Je gelooft er echt in. Dus als je mensen voor je hebt die geïnteresseerd zijn, dan ben je enthousiast. Je hebt een sprankeling in je ogen en je hebt energie voor tien omdat je weet: wat jij kunt, doet of aanbiedt maakt een wezenlijk verschil voor het leven of werk van die ander.
Helemaal anders voel je je als je te maken hebt met nachtmerrieklanten. Je weet wel: die klanten die iets van je prijs willen afpingelen. Klanten die voortdurend aanpassingen willen of die aandringen op iets extra – dat eigenlijk niet in je offerte stond of in je aanbod was inbegrepen. Of klanten die zeuren ook al heb je je voor hen uitgesloofd om het hen naar de zin te maken.
Die niet-ideale klanten zuigen de energie uit je weg.
De kunst is om zoveel mogelijk ideale klanten aan te trekken en de niet-ideale klanten af te stoten. Dat kan door meer persoonlijkheid in je marketing te stoppen. Mensen die op jou gelijken en die dezelfde visies, waarden en aanpak hebben herkennen zich dan en voelen zich aangesproken.
Bloggen is de manier bij uitstek om je marketing een persoonlijke en unieke toets mee te geven. Door in je blogartikels te vertellen over je gedrevenheid, je successen, je leermomenten… leren je volgers je beter kennen. Je kan ze in je blogs ook inzichten meegeven. Zo maak je hen bewust, deel je je passie en ontstaat er een connectie.
Met andere woorden: je versterkt de band met mensen die in jou en in je product of dienst geloven. Dat zijn dus je ideale klanten. De mensen die het allemaal maar niets vinden of die snuiven bij wat je schrijft in je blogs zullen afhaken.
En dat is wat je wilt, toch?
2. Bloggen verbetert je zichtbaarheid en maakt je marketing beter
Als ondernemer los je met je product, dienst of training een probleem op van je klanten. Je maakt hun leven of werk anders, gemakkelijker of beter.
Er zijn mensen die hun business hebben opgebouwd omdat ze zelf een probleem hadden en daar uiteindelijk een goede oplossing voor hebben gevonden. Hun inzichten delen ze graag enthousiast en met veelbelovende slogans.
Maar als je van nature goed bent in iets – of dat nu schrijven is, de juiste vragen stellen, synthetiseren, spelen met cijfers of nog iets anders – dan is de kans groot dat je het normaal (of gewoon) vindt wat jij kunt en doet. En dat je het lastig vindt om met hoogdravende woorden te komen.
Zal ik je iets verklappen? Dat is ook niet nodig.
Vertel gewoon wie je bent, wat je doet en voor wie je dat het liefste doet. Focus je op het resultaat van en voor je klanten. Dan trek je ook de juiste mensen aan.
En waar kun je nu beter je eigen verhaal en je ervaringen met je klanten delen dan in een persoonlijk blogartikel?
Hoe meer blogs je maakt, des te gemakkelijker het vertellen van je verhaal je af zal gaan. Door regelmatig van je te laten horen in je blogartikels, zal je boodschap duidelijker worden. Niet alleen voor je klant maar ook voor jou. Je scherpt je zinnen aan. Je zoekt passende voorbeelden of illustraties.
Die duidelijkheid neem je vervolgens ook mee in de rest van je marketing (de teksten op je website, de nieuwsbrieven die je stuurt, je posts op sociale media…). Kortom: je marketing wordt beter, helderder en effectiever waardoor je gemakkelijker de juiste mensen aantrekt.
3. Je vermindert je marketingkosten
Als ondernemend persoon die vooruit wil heb je wellicht al geïnvesteerd. Je hebt een flitsende huisstijl. Je hebt een (misschien wel dure) website laten ontwikkelen. Misschien heb je een (ondernemers)opleiding gevolgd of een businesscoach onder de arm genomen…
Allemaal stappen die je hebt gezet waardoor je weet wat je moet doen en waarom. Maar toch kan het zorgen voor frustratie. Misschien vraag je je af of je al die investeringen ooit terug zal verdienen. Misschien betaal je wel maandelijks voor een geautomatiseerd e-mailsysteem maar stuur je amper een nieuwsbrief omdat je geen idee hebt wat je erin moet schrijven.
Het is tijd om alles waarin je hebt geïnvesteerd (kennis, techniek, tools…) voor jou te laten werken. Om alles te laten samenkomen. Om de handen uit de mouwen te steken.
Woorden zijn het fundament van je boodschap en van je marketing. Door te bloggen laat je zowel je website, je sociale media, je e-mailsysteem, je pitch… op elkaar aansluiten. Een blog is hoeksteen, iets om naar te verwijzen.
In je blogs kun je in één keer veelgestelde vragen beantwoorden waardoor je tijd bespaart. Je kunt in je blogs resultaten en nieuwigheden delen. Je kan een blog wijden aan je visie. Je kan getuigenissen van tevreden klanten delen. Je kan in een blogartikel je weggever onder de aandacht brengen. Je kunt al bloggend over een actueel thema je expertise in de verf zetten…
Die blogartikels werken de klok rond voor jou. Mensen kunnen ze altijd opzoeken en jij kunt er ook altijd naar verwijzen. Eén keer schrijven en vervolgens de hele tijd voor je laten werken. Een betere verkoper kun je niet hebben.
4. Je ontwikkelt een belangrijke ondernemersvaardigheid
Als ondernemer heb je maar twee zaken nodig: een product (of dienst) en een klant voor dat product (of die dienst).
Om je product of dienst aan de man te brengen moet je verkopen.
Daarvoor heb je woorden nodig. Door strategisch te bloggen leer je hoe je teksten maakt die volgers, fans en klanten opleveren. Je leert mensen te verleiden, voor je boodschap en aanbod te winnen, te overtuigen.
Bloggen is de snelste manier om bewezen copywritingtechnieken onder de knie te krijgen en toe te passen op jouw marketing zodat mensen ‘ja’ zeggen tegen jou.
En ja, copywriting en boeiend bloggen kun je leren.
Meer zelfs: ik zou het je sterk aanraden om je erin te verdiepen.
Die kennis en de vaardigheid om te spelen met woorden en zo de aandacht te krijgen van de juiste mensen komt je elke dag van pas.
5. Je vermijdt dat je klanten naar de concurrentie gaan
Veel ondernemers focussen op eigenschappen van hun producten of diensten. Maar dat vinden klanten niet zo interessant. Ze willen vooral weten wat het voordeel van je product of dienst is. Of nog beter: ze willen het voordeel van het voordeel kennen zodat ze weten hoe jouw aanbod tegemoet komt aan dat wat ze echt willen.
Eigenschappen zijn gewoon feitelijke opsommingen van kenmerken. Voordelen spreken aan. Voordelen van voordelen overtuigen en zetten aan tot kopen.
Veel marketingboodschappen beantwoorden de vraag: “Wat is je product of dienst?”
Maar het is veel overtuigender om een andere vraag te beantwoorden, namelijk: “Wat doet je product of dienst voor je klanten?”
Je potentiële klanten willen weten wat ze krijgen als ze met jou in zee gaan of als ze je product of dienst kopen. Het antwoord op de vraag “Wat doet je product of dienst?” is uitgebreider maar ook overtuigender dan het antwoord op de vraag: “Wat is je product of dienst?”
In een blog heb je voldoende ruimte om in te gaan op de voordelen van de voordelen van je product. En om koopbezwaren weg te nemen.
Zo effen je het pad naar een aankoop bij jou. Hoe beter je de pijn en het verlangen van je lezer in kaart brengt, des te meer zal je lezer zich herkennen. En een lezer die zich herkent in wat je schrijft en in gedachten knikt redeneert: “Als dit bedrijf zo goed weet waar ik last van heb en wat ik eigenlijk wil, dan zal het ook wel de oplossing hebben die ik nodig heb”.
De kans dat die lezer naar de concurrent gaat voor de oplossing die jij aanbiedt is dan vele malen kleiner.
Dus door te bloggen gun je jezelf de ruimte om je lezer uitgebreid voor je te winnen.
Hoe meer je in je blog op zoek gaat naar voordelen van voordelen en die ook benoemt des te overtuigender je overkomt. En vergeet niet: ‘The more you tell, the more you sell’.
————
Samengevat, de 5 redenen om zakelijk te bloggen:
1. Je trekt klanten aan die wél waarderen wat je doet
2. Je krijgt meer zichtbaarheid en je maakt je marketing beter
3. Je vermindert je marketingkosten
4. Je ontwikkelt een belangrijke ondernemersvaardigheid
5. Je vermijdt dat je klanten naar de concurrentie gaan
—————
Jij kunt ook leren zakelijk bloggen. Ik heb al vele tientallen ondernemers zoals jij daarbij geholpen. Nu heb ik mijn beste kennis in een praktische online training gegoten: ‘Bloggen Als De Beste’. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers die willen bloggen om zo meer volgers en klanten te krijgen.
Het is een online training die je kunt bekijken waar en wanneer je maar wilt. En als bonus krijg je er nog een gratis feedbacksessie van mij persoonlijk bij. Zo weet je zeker dat je slim en strategisch blogt.
Gun jezelf alle voordelen van bloggen voor je business. Meld je aan voor de online training ‘Bloggen Als De Beste’.