Spoiler alert: met content los je problemen op van je klanten. In dit blogartikel bekijken we 5 problemen waarmee veel ondernemers te maken hebben tijdens de zomer en met welk soort content je dat oplost. Nee, ik beloof je geen geheime methode die je zakken vol met euro’s of een rode flitsende bolide op je oprit oplevert, maar wel een bewezen aanpak die zorgt voor online zichtbaarheid. Ook in de zomermaanden.
Probleem #1: De agenda is te leeg
“Tijdens de zomer is het lastig om nieuwe klanten aan te trekken. Mensen lijken gewoon niet geïnteresseerd in onze diensten”, hoor ik menig ondernemer zuchten.
Als jij ook aankijkt tegen een akelig lege agenda, dan is het goed om je te realiseren dat de problemen van je doelgroep niet zomaar wegsmelten als een ijsje bij 30°.
Blijf dus posts, blogs, nieuwsbrieven… maken waarin je laat zien dat je jouw toekomstige klanten begrijpt en weet waar ze tegenaan lopen of last van hebben. Zo blijf je ‘top of mind’ in de zomer en weten nieuwe mensen je te vinden.
Mensen die je al langer volgen of met wie je al contact hebt gehad maar die er nog niet klaar voor waren om in te gaan op een voorstel van jou, zijn er misschien nu wel aan toe.
👉🏻Zorg voor content waarin je focust op de problemen die je ideale klant – ook in de zomer – herkent.
Probleem #2: Minder bereik
“Tijdens de zomer heeft het geen zin om energie te steken in sociale media of in je website. Mensen zijn toch op vakantie”: dat is een veel gehoorde uitspraak. Lange tijd dacht ik dat ook. Tot ik begon te experimenteren. In juli en augustus plaatste ik extra veel posts en artikels op LinkedIn en op mijn website.
Wat bleek? Niet iedereen is heel de zomervakantie weg. (duuh 😊 )
En: de mensen hebben – thuis of niet – toch hun telefoon bij zich. Dus ze blijven zoeken, scrollen en leuk vinden. Dus dan is het een goed idee om wel van je te laten horen, toch?
Meer zelfs: juist omdat zoveel ondernemers denken dat het weinig zin heeft om van zich te laten horen in de zomer, vallen berichten in de tijdlijn extra op. Het aanbod is kleiner.
👉🏻Laat deze zomer van je horen op LinkedIn en krijg juist méér bereik.
Probleem #3: Verandering in routine
Sommige ondernemers vinden het lastig dat de routine anders is tijdens de zomermaanden. “Het is lastig om focus te houden tijdens de zomer. Er zijn allerlei activiteiten en afleidingen die het moeilijk maken om me echt te concentreren”, vinden ze.
Begrijpelijk. Maar gelukkig hoef je niet iedere keer zware kost te maken. Het mag ook eens luchtiger of korter. Of visueler. Je hoeft niet iedere keer ‘corner stone’-content te maken. Varieer eens.
Gebruik een rustigere periode om te evalueren wat bij jou goed werkt. Kijk bijvoorbeeld naar je best scorende berichten hier op LinkedIn. Herhaal die winnende aanpak.
Het kan nuttig zijn om samen met iemand anders te kijken naar wat beter kan. Zo kun je bijvoorbeeld een websitescan laten uitvoeren.
👉🏻Zo’n frisse invalshoek kan verhelderend zijn.
Probleem #4: Mensen zoeken minder naar je dienst
“Ik merk dat er tijdens de zomer minder vraag is naar mijn dienst”, ondervinden sommige ondernemers. Ze maken zich zorgen dat ze niet genoeg nieuwe klanten aantrekken. Misschien jij ook wel.
De oplossing? Neem zelf het heft in handen en maak mensen nieuwsgierig naar je product of dienst door een zomeractie te lanceren. Verwijs er bijvoorbeeld naar in je e-mailhandtekening zodat iedereen weet dat je iets speciaals hebt deze zomer.
En neen, dat hoeft geen uitgebreid nieuw product te zijn. Denk aan wat je ideale klant wil en speel daarop in.
Ik weet bijvoorbeeld dat mijn klanten – drukbezette ondernemers – dikwijls al lang van plan zijn om iets nieuws op hun website te plaatsen maar dat het er niet van komt. Om hen te helpen bied ik nu de basisversie van mijn online blogtraining tot 7 juli aan voor de actieprijs van 97 euro. Die lage tijdelijke zomerprijs geeft hen het zetje om eindelijk wel eens aan de slag te gaan.
👉🏻Met welke zomeractie kun jij jouw volgers aanzetten om actie te ondernemen?
Probleem #5: Gebrek aan ondersteuning
“Veel van mijn zakenpartners en professionele contacten zijn tijdens de zomer op vakantie. Het is lastig om focus te houden zonder accountability partner”, vinden sommige ondernemers.
Logisch want als er iemand over je schouder meekijkt, dan doe je toch net dat tikkeltje meer je best. En als je weet dat iemand je oprecht vraagt hoe het is met je plannen waarover je een tijdje terug sprak, dan wil je niet met je mond vol tanden staan.
Dat is ook zo bij je klanten.
Daarom wil je misschien als stok achter de deur fungeren voor hen. Maak bijvoorbeeld een serie geautomatiseerde e-mails waarin je hen opvolgt deze zomer zodat ze momentum blijven behouden.
Zo e-mail ik de ondernemers die mijn online blogtraining aanschaffen als bonus wekelijkse ‘blogprikkels’ met bijkomende inspiratie zodat ze echt werk maken van hun voornemen om te bloggen. Daar zijn ze heel blij mee.
👉🏻Denk eens na met welke soort e-mails jij je klanten meer resultaat kan laten halen uit het product, de dienst of training die ze bij jou hebben gekocht. Het voordeel van e-mailopvolging is dat mensen aan jou blijven denken – ook in de zomer.
Samengevat: de 5 problemen en oplossingen nog eens op een rijtje:
Probleem #1: De agenda is te leeg
Oplossing #1: Blijf content maken over de problemen die mensen ondervinden in de zomer
Probleem #2: Minder bereik
Oplossing #2: Laat deze zomer méér van je horen op LinkedIn
Probleem #3: Verandering in routine
Oplossing #3: Maak het jezelf gemakkelijk. En laat iemand eens met je meekijken.
Probleem #4: Mensen zoeken minder naar je dienst
Oplossing #4: Geef mensen een zetje met een zomeractie.
Probleem #5: Gebrek aan ondersteuning
Oplossing #5: Wees de stok achter de deur voor je klanten met een zomerse e-mailserie