Je hebt goede redenen om te bloggen. Zoals: creatief zijn en zo de business creëren die jij wilt, iets teruggeven aan de maatschappij en anderen helpen, laten zien dat je kundig en onderlegd bent in je vak, jezelf zichtbaar maken om gezien te worden als de persoon die het waard is om naar te luisteren, je businessdoelen bereiken, meer klanten winnen… En toch is bloggen misschien niet voor jou.
Ondernemers die met succes bloggen voor hun business denken en doen iets anders dan hun collega’s die minder succes hebben of die zelfs niet verder komen dan een voornemen om te bloggen. Hoe komt dat? Er zijn verschillende redenen voor te bedenken. Ik bespreek er zeven van in mijn boek ‘Stop met staren. Start met bloggen’.
Een van de belangrijkste redenen waarom mensen niet de resultaten krijgen met blogs op hun website is dat ze te snel opgeven.
Ben jij een snelle opgever?
Veel mensen vinden het leuk om iets nieuws te starten. Ze vinden het leuk om trendy dingen uit te proberen of uit te testen hoe een andere aanpak voelt.
Dat is logisch want als je iets nieuws doet, dan ben je enthousiast, energiek en hoopvol. Denk aan het voornemen om meer te bewegen of gezonder te eten. Het idee om je beter in je vel te voelen en complimentjes te krijgen is aanlokkelijk.
Wat veel mensen vergeten is dat je dat resultaat niet in 1,2,3 bereikt.
Niemand die heel succesvol is, doet dat ‘zomaar eventjes’ – ook al probeert men je misschien van het tegendeel te overtuigen. Om succes te behalen moet je bereid zijn om te doen wat daarvoor nodig is.
Veel mensen starten heel graag, houden ervan om iets te proberen en wat rond te kijken maar weinig mensen gaan er echt helemaal voor. Ze haken af voordat ze resultaat kunnen zien van hun inspanningen.
Ook met bloggen is dat zo.
Bloggen vraagt oefening
De meesten steken alleen hun tenen in het water en laten het daar bij. Ze spelen bijvoorbeeld wat met titelformules maar een artikel dat hoort bij die titel maken ze niet. Of ze beginnen te schrijven maar maken hun (eerste) blogartikel niet af.
Succes kun je maar krijgen als je dingen afmaakt, als je afrondt waaraan je bent begonnen.
Als jij iemand bent die op zoek is naar magische trucjes of een hippe snel rijk-methode, dan is bloggen niet voor jou.
In een interview noemde Albert Einstein samengestelde interest het achtste wereldwonder. Het wonder van de samengestelde interest of het rente op rente-effect geldt ook voor bloggen. De impact en de effecten stapelen zich op naarmate je meer blogartikels hebt en naarmate je er consequent mee bezig bent.
Bloggen is echt een langetermijnstrategie
Zelfs als je jezelf nu geen schrijftalent voelt, dan kun je wel al beginnen. De kans is groot dat je eerste artikel niet je beste zal zijn. Dat was het bij mij trouwens ook niet. Als ik nu mijn eerste blogartikel teruglees, dan zie ik heel veel punten van verbetering. Toch is mijn eerste artikel – het was er één met tien tips om een persbericht te maken – destijds verschenen in Z.O. Magazine van de ondernemersvereniging Unizo en heb ik er direct twee klanten door gekregen.
Hoe langer je wacht om te beginnen of om je artikel online te zetten, des te langer het duurt vooraleer je resultaat ziet.
Ook al je je eerste schrijfsel slecht, geef niet op. Maak gewoon een nieuw artikel. En dan nog één, en nog één. Je zal zien dat je er iedere keer handiger en beter in wordt. Tot je op een punt komt dat je met trots kan zeggen: “Ik ben hier echt goed in”. Maar dat punt bereik je niet als je het geen serieuze kans geeft natuurlijk.
Samenvattend
Bloggen werkt heel goed. Maar de resultaten komen niet vanzelf. Je moet er wel inspanningen voor doen. En vooral: niet te snel opgeven. Geef jezelf de tijd om je onder te dompelen in de materie. Geef jezelf de tijd om te oefenen en beter te worden. Je kunt je leercurve verkorten door bijvoorbeeld een training te volgen, door een boek te lezen of door feedback te vragen van een blogmaatje, maar je moet het nog altijd zelf doen. Als bloggen een nieuwe vaardigheid voor je is, dan heb je er tijd voor nodig. Als jij een snelle opgever bent en het meestal houdt bij ‘even proberen’ om je vervolgens te laten afleiden door iets anders en weer iets nieuws wilt proberen, dan is bloggen niet voor jou.