Bloggen is misschien niet voor jou - Katleen Van Landschoot

Bloggen is misschien niet voor jou

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Je hebt goede redenen om te bloggen. Zoals: creatief zijn en zo de business creëren die jij wilt, iets teruggeven aan de maatschappij en anderen helpen, laten zien dat je kundig en onderlegd bent in je vak, jezelf zichtbaar maken om gezien te worden als de persoon die het waard is om naar te luisteren, je businessdoelen bereiken, meer klanten winnen… En toch is bloggen misschien niet voor jou.

Ondernemers die met succes bloggen voor hun business denken en doen iets anders dan hun collega’s die minder succes hebben of die zelfs niet verder komen dan een voornemen om te bloggen. Hoe komt dat? Er zijn verschillende redenen voor te bedenken. Ik bespreek er zeven van in mijn boek ‘Stop met staren. Start met bloggen’.

Een van de belangrijkste redenen waarom mensen niet de resultaten krijgen met blogs op hun website is dat ze te snel opgeven.

Ben jij een snelle opgever?

Veel mensen vinden het leuk om iets nieuws te starten. Ze vinden het leuk om trendy dingen uit te proberen of uit te testen hoe een andere aanpak voelt.

Dat is logisch want als je iets nieuws doet, dan ben je enthousiast, energiek en hoopvol. Denk aan het voornemen om meer te bewegen of gezonder te eten. Het idee om je beter in je vel te voelen en complimentjes te krijgen is aanlokkelijk.

Wat veel mensen vergeten is dat je dat resultaat niet in 1,2,3 bereikt.

Niemand die heel succesvol is, doet dat ‘zomaar eventjes’ – ook al probeert men je misschien van het tegendeel te overtuigen. Om succes te behalen moet je bereid zijn om te doen wat daarvoor nodig is.

Veel mensen starten heel graag, houden ervan om iets te proberen en wat rond te kijken maar weinig mensen gaan er echt helemaal voor. Ze haken af voordat ze resultaat kunnen zien van hun inspanningen.
Ook met bloggen is dat zo.

Bloggen vraagt oefening

De meesten steken alleen hun tenen in het water en laten het daar bij. Ze spelen bijvoorbeeld wat met titelformules maar een artikel dat hoort bij die titel maken ze niet. Of ze beginnen te schrijven maar maken hun (eerste) blogartikel niet af.
Succes kun je maar krijgen als je dingen afmaakt, als je afrondt waaraan je bent begonnen.

Als jij iemand bent die op zoek is naar magische trucjes of een hippe snel rijk-methode, dan is bloggen niet voor jou.

In een interview noemde Albert Einstein samengestelde interest het achtste wereldwonder. Het wonder van de samengestelde interest of het rente op rente-effect geldt ook voor bloggen. De impact en de effecten stapelen zich op naarmate je meer blogartikels hebt en naarmate je er consequent mee bezig bent.

Bloggen is echt een langetermijnstrategie

 

Zelfs als je jezelf nu geen schrijftalent voelt, dan kun je wel al beginnen. De kans is groot dat je eerste artikel niet je beste zal zijn. Dat was het bij mij trouwens ook niet. Als ik nu mijn eerste blogartikel teruglees, dan zie ik heel veel punten van verbetering. Toch is mijn eerste artikel – het was er één met tien tips om een persbericht te maken – destijds verschenen in Z.O. Magazine van de ondernemersvereniging Unizo en heb ik er direct twee klanten door gekregen.

Hoe langer je wacht om te beginnen of om je artikel online te zetten, des te langer het duurt vooraleer je resultaat ziet.

Ook al je je eerste schrijfsel slecht, geef niet op. Maak gewoon een nieuw artikel. En dan nog één, en nog één. Je zal zien dat je er iedere keer handiger en beter in wordt. Tot je op een punt komt dat je met trots kan zeggen: “Ik ben hier echt goed in”. Maar dat punt bereik je niet als je het geen serieuze kans geeft natuurlijk.

Samenvattend

Bloggen werkt heel goed. Maar de resultaten komen niet vanzelf. Je moet er wel inspanningen voor doen. En vooral: niet te snel opgeven. Geef jezelf de tijd om je onder te dompelen in de materie. Geef jezelf de tijd om te oefenen en beter te worden. Je kunt je leercurve verkorten door bijvoorbeeld een training te volgen, door een boek te lezen of door feedback te vragen van een blogmaatje, maar je moet het nog altijd zelf doen. Als bloggen een nieuwe vaardigheid voor je is, dan heb je er tijd voor nodig. Als jij een snelle opgever bent en het meestal houdt bij ‘even proberen’ om je vervolgens te laten afleiden door iets anders en weer iets nieuws wilt proberen, dan is bloggen niet voor jou.

MAAK JE EIGEN BLOGS EN BERICHTEN MAGNETISCH

Ontdek 25 powerwoorden + voorbeelden in deze masterclass

Als copywriter heb ik al honderden ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door  artikels voor en over hen te schrijven. Daarbij heb ik ontdekt dat er 5 stappen en 25 woorden zijn die cruciaal zijn om de aandacht krijgen – vooral als je wilt bloggen voor je business. 
Mijn beste adviezen, bewezen aanpak en praktische voorbeelden deel ik in deze praktische masterclass. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers zoals jij.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
  • sociale media
  • storytelling
kies de juiste blogaanpak
Bloggen op een manier die bij je past

Misschien ben je ooit begonnen met bloggen maar heb je er de brui aan gegeven. Omdat het tegenviel. Omdat het je zo veel moeite en energie kostte. Nochtans was de template die je hebt gevonden of gekregen veelbelovend. Alleen: voor jou werkt het niet. Hoe …

dankbaar en blij bloggen
Blogtip: Blog over dingen waar je dankbaar voor bent

Bloggen doe je om te groeien. Je kunt er je business mee laten groeien maar je groeit er vooral ook zelf door. Dat heb je soms zelf niet in de gaten. Daarom is het een goed idee om je groeimomenten te verzamelen. Zo zie jij …

sociale media of bloggen
Wat aardbeien je leren over je marketing

https://youtu.be/DTDppycOBNs Wat hebben aardbeien te maken met zichtbaarheid? Veel.  Want aardbeien bestaan in verschillende maten en soorten. Je kiest altijd deze die jij het lekkerste vindt en waarvoor je ze wilt gebruiken.  Wil je een zelfgebakken aardbeitaart op taart toveren? Dan werk je die wellicht …

VIP-klant in de Provence
Wat zet je in de verf: je expertise of je persoonlijkheid?

Waarom zou iemand zijn geld aan jou uitgeven: omdat je een joviale, innemende persoon bent of omdat je bekwaam bent? Ik kies voor het tweede. Al is aangenaam in de omgang zijn natuurlijk wel een pluspunt. Maar het is niet voor al je klanten de …

SMART bloggen
Bloggen volgens het SMART-principe

Kun je het SMART-principe gebruiken om als ondernemer beter te bloggen? Ja. Meer zelfs: met SMART-doelen lukt het je beter om te starten met bloggen voor je business én om vol te houden. In dit blogartikel ontdek je hoe je dat aanpakt. “Een kleine tank …

moet je slim zijn om te bloggen
Wat is bloggen en hoe ga je er succesvol mee aan de slag?

SEO, SEA, zoekwoorden, verkeer krijgen naar je blog… Ja, het is belangrijk maar het is niet het eerste waar je je moet om bekommeren. Veel marketeers maken bloggen te ingewikkeld en te technisch. Daarom is het goed om terug te gaan naar de basis. Wat is bloggen? En hoe begin je eraan?

enthousiaste bloggende ondernemers
Hoe zorg je ervoor dat klanten je vinden?

Ben je ondernemer? En vind je het lastig om jezelf te verkopen? Je bent niet de enige. Veel ondernemende mensen willen graag meer leads en meer klanten maar willen zelf niet in de kijker staan, willen niet opdringerig overkomen of hebben geen grote advertentiebudgetten. Herkenbaar? …

klanten krijgen en geld verdienen door te bloggen
“Hoe krijg ik klanten door te bloggen?”

“Leuk hoor, dat bloggen: maar levert het ook iets op?”, dat vragen veel ondernemers zich af. “Hoe kom ik aan nieuwe klanten door te bloggen?”, willen ze weten. Goede vraag natuurlijk. Het antwoord is: door slim te bloggen. Wat dat precies inhoudt ontdek je in …

negatief nieuws trigger
Waarom doomscrolling voor een ondernemer een goede zaak is

Volgens Google doen heel veel mensen aan ‘doomscrolling’. Misschien zegt de term je niet zo veel maar heb je het zelf wel gedaan: blijven kijken, surfen en scrollen door slecht nieuws – ook al word je er niet blij van. Je bent niet de enige …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Katleen Van Landschoot draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches