5 vragen om te stellen aan je copywriter - Katleen Van Landschoot

5 vragen om te stellen aan je copywriter

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Wil je liever niet zelf de content voor je marketing maken maar je copywriting uitbesteden? Dan kun je een copywriter zoeken. Zorg er wel voor dat je in zee gaat met de juiste persoon zodat je het maximale rendement haalt uit je investering. Wil je een copywriter vinden voor een langetermijnsamenwerking? Stel jezelf dan de volgende vragen. 

 

“Waarom moet ik met een copywriter samenwerken?”


Dat moet je niet. Ja, dat lees je goed. Je bent niet verplicht om in zee te gaan met een copywriter. Meer zelfs: copywriting is een van de duurste zaken voor je bedrijf. Als je niet bereid bent om daarvoor te betalen, huur dan geen copywriter in.

Schrijf gerust zelf al de copy voor je business. Misschien doe je dat nu. Hoe werkt dat voor jou?

“Waar moet ik op letten als ik op zoek ben naar een copywriter?”


Nr. #1: Deadlinegevoeligheid
Nr.#2: Flexibiliteit
Nr.#3: Bereidheid om alles te doen wat nodig is om de respons te verhogen
Nr.#4: Geleerd van en gestudeerd bij de allerbesten
Nr.#5: Specialisatie

“Waarom zou ik met jou samenwerken?”

Misschien ben je op deze website omdat je op zoek bent naar een copywriter en vraag je je af: “Zou Katleen de persoon zijn die ik zoek?” en vooral: “Waarom zou ik met Katleen moeten samenwerken?”

Mijn antwoord zal je misschien verrassen: je moet niet voor mij kiezen. Maar aangezien je dit leest vermoed ik dat je een geschikte copywriter zoekt. En dat je al op websites van andere copywriters hebt gekeken. Hoe heb je hen ingeschat? Wat trekt je aan bij die anderen?
Ben je op zoek naar een copywriter die je resultaten belooft? Dan ben ik niet de persoon die je zoekt. Geen enkele copywriter kan je keiharde conversie beloven. Doen ze dat wél, dan liegen ze.

“Wat garandeer jij als copywriter?”

Als je een copywriter zoekt, dan is het logisch dat je garanties vraagt. Frons gerust de wenkbrauwen als je copywriter in spe komt aandraven met gegarandeerde omzetcijfers, een zeker aantal nieuwe klanten, zweert dat je de eerste plaats krijgt in Google of andere resultaten die een copywriter niet hard kan maken. Uiteraard kan een goede copywriter zorgen voor meer conversie, meer leads en meer klanten maar dat hangt van veel factoren af.

Op de vraag van welke garanties ik jou kan geven antwoord ik: “Je krijgt van mij datagedreven copy.” Met andere woorden: we kijken wat de tekst doet. Hoe reageert je doelgroep erop? Het maakt niet uit wat ik denk dat ‘zou kunnen werken’. De resultaten tellen. Daarom krijg je van mij altijd twee opties voor titels zodat we een A/B-testing kunnen doen. Wat is een A/B test? Laten we erover spreken.

“Met wie werk je samen?”

Vraag aan de copywriter met wie je overweegt om samen te werken gerust naar referenties. Zo krijg je een idee van het soort klanten dat de copywriter bedient en met welk soort copywriting je nieuwe copywriter affiniteit heeft. Zo zijn er bijvoorbeeld copywriters die gespecialiseerd zijn in short copy, terwijl anderen beter zijn in long copy. Sommige copywriters schrijven zowel over producten als diensten. Sommige copywriters zijn straffe e-mailschrijvers terwijl je voor omschrijvingen van producten in je webshop beter af bent met een technische (SEO) copywriter.

En nu je het toch vraagt: “Met wie werk ik als copywriter samen?”
Wel, sinds 2003 heb ik al voor honderden ondernemers, bedrijven, bureaus en merken geschreven. Er zijn bekende namen bij – zoals Aldi, Delhaize, O’Cool, Thomas Cook, Westtoer – maar ook kleinere spelers: denk aan ambitieuze KMO’s of MKB’s met prachtige producten, diensten of trainingen. Als ik eerlijk ben schrijf ik het liefst voor die kleine en middelgrote ondernemingen. Waarom? Omdat ik dan rechtstreeks kan samenwerken met de zaakvoerder of de persoon die het hart van de zaak vormt. Op die manier kan ik de persoonlijkheid en het verhaal van het bedrijf beter leren kennen én overbrengen op de klanten van die onderneming.

Ik kan schrijven over producten maar mijn specialiteit is copy voor diensten. Waarom? Omdat diensten verkopen lastiger is. Een dienstverlening aan de man of vrouw brengen vraagt straffere copywriting. Ik houd wel van een uitdaging.

“Maar mijn business is anders… Mijn business is saai om over te schrijven…”

Als je op zoek bent naar een copywriter, vraag je je misschien af of het wel kan: iemand vinden die jouw business begrijpt. Iemand die het hart kan raken van je ideale klant. Iemand die je aanvoelt – zeker als jouw business rond jou draait. Of – integendeel – als je een activiteit hebt die veel mensen saai vinden (maar jij niet). Denk aan: administratie, accountancy, verzekeringen, vastgoed, politiek…
Vraag je potentiële copywriter hoe hij of zij daarmee omgaat.

Als jij mij zou zeggen dat je business anders is, dan zeg ik: “Stiekem hoop ik dat… Want dat is precies waarom ik besta: om het gewone buitengewoon te maken. Wil jij dat ook voor je business? Laten we dan eens nader kennis maken.”

MAAK JE EIGEN BLOGS EN BERICHTEN MAGNETISCH

Ontdek 25 powerwoorden + voorbeelden in deze masterclass

Als copywriter heb ik al honderden ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door  artikels voor en over hen te schrijven. Daarbij heb ik ontdekt dat er 5 stappen en 25 woorden zijn die cruciaal zijn om de aandacht krijgen – vooral als je wilt bloggen voor je business. 
Mijn beste adviezen, bewezen aanpak en praktische voorbeelden deel ik in deze praktische masterclass. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers zoals jij.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
  • sociale media
klanten helpen
“Zitten ‘ze’ eigenlijk wel op mij te wachten?”

Het is een veelgestelde vraag van ondernemende mensen die overwegen om te bloggen: “Zit er wel iemand op mij te wachten?” Of, de variant daarvan: “Wie ben ik nu om blogartikels te schrijven? Ik ben toch helemaal niet zo speciaal? Zal bloggen wel werken voor …

kies de juiste blogaanpak
Bloggen op een manier die bij je past

Misschien ben je ooit begonnen met bloggen maar heb je er de brui aan gegeven. Omdat het tegenviel. Omdat het je zo veel moeite en energie kostte. Nochtans was de template die je hebt gevonden of gekregen veelbelovend. Alleen: voor jou werkt het niet. Hoe …

dankbaar en blij bloggen
Blogtip: Blog over dingen waar je dankbaar voor bent

Bloggen doe je om te groeien. Je kunt er je business mee laten groeien maar je groeit er vooral ook zelf door. Dat heb je soms zelf niet in de gaten. Daarom is het een goed idee om je groeimomenten te verzamelen. Zo zie jij …

sociale media of bloggen
Wat aardbeien je leren over je marketing

https://youtu.be/DTDppycOBNs Wat hebben aardbeien te maken met zichtbaarheid? Veel.  Want aardbeien bestaan in verschillende maten en soorten. Je kiest altijd deze die jij het lekkerste vindt en waarvoor je ze wilt gebruiken.  Wil je een zelfgebakken aardbeitaart op taart toveren? Dan werk je die wellicht …

VIP-klant in de Provence
Wat zet je in de verf: je expertise of je persoonlijkheid?

Waarom zou iemand zijn geld aan jou uitgeven: omdat je een joviale, innemende persoon bent of omdat je bekwaam bent? Ik kies voor het tweede. Al is aangenaam in de omgang zijn natuurlijk wel een pluspunt. Maar het is niet voor al je klanten de …

Geld verdienen door te bloggen
Bloggen is misschien niet voor jou

Je hebt goede redenen om te bloggen. Zoals: creatief zijn en zo de business creëren die jij wilt, iets teruggeven aan de maatschappij en anderen helpen, laten zien dat je kundig en onderlegd bent in je vak, jezelf zichtbaar maken om gezien te worden als …

SMART bloggen
Bloggen volgens het SMART-principe

Kun je het SMART-principe gebruiken om als ondernemer beter te bloggen? Ja. Meer zelfs: met SMART-doelen lukt het je beter om te starten met bloggen voor je business én om vol te houden. In dit blogartikel ontdek je hoe je dat aanpakt. “Een kleine tank …

moet je slim zijn om te bloggen
Wat is bloggen en hoe ga je er succesvol mee aan de slag?

SEO, SEA, zoekwoorden, verkeer krijgen naar je blog… Ja, het is belangrijk maar het is niet het eerste waar je je moet om bekommeren. Veel marketeers maken bloggen te ingewikkeld en te technisch. Daarom is het goed om terug te gaan naar de basis. Wat is bloggen? En hoe begin je eraan?

enthousiaste bloggende ondernemers
Hoe zorg je ervoor dat klanten je vinden?

Ben je ondernemer? En vind je het lastig om jezelf te verkopen? Je bent niet de enige. Veel ondernemende mensen willen graag meer leads en meer klanten maar willen zelf niet in de kijker staan, willen niet opdringerig overkomen of hebben geen grote advertentiebudgetten. Herkenbaar? …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Katleen Van Landschoot draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches