De 3 meest gemaakte fouten van ondernemers die willen bloggen

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

“Je moet bloggen. Van je laten horen. Wekelijks. En veel waarde geven.”: het zijn goedbedoelde tips maar ze kunnen averechts werken voor ondernemers en coaches die graag meer zichtbaarheid willen op LinkedIn. In een poging om alle adviezen op te volgen, vliegen velen uit de bocht. Waar gaat het fout? En vooral: wat kun je eraan doen?

Ben je een ondernemer of coach? Wil je dat je ideale klanten en de zoekmachines je website beter vinden en zet je je eerste stappen richting bloggen?

Dat is een goed idee. Tenminste als je rekening houdt met de 3 meest voorkomende fouten. Want als je ze kent, dan kun jij het anders aanpakken.

Fout 1. Even rondsnuffelen en ideeën opdoen

Je hebt gehoord dat je veel waarde moet geven in je blogartikel. Misschien zorgt het advies ‘veel waarde geven’ al voor een krop in je keel. Misschien twijfel je of er wel iemand op je verhalen, ontboezemingen, tips of inzichten zit te wachten.

Als dat zo is, dan is het verleidelijk om je moed te verzamelen door online even rond te snuffelen en ideeën op te doen. Maar dat is geen goed idee om twee redenen:

1. Het helpt je niet. Want de kans is groot dat je kijkt naar concurrenten of bloggenoten die het ook niet zo goed weten. Velen doen maar wat. Ze persen er wel stukken uit maar wat de impact is voor dat wat ze aanbieden weet je niet. Likes en commentaren geven een indicatie, maar vertellen niets over het aantal klanten via dat artikel. Laat je dus niet ontmoedigen.

2. Het werkt kopieergedrag in de hand. Als je ‘inspiratie opdoet’ is de kans groot dat je je de onderwerpen of insteken overneemt van anderen. Omdat je denkt dat die aanpak ook voor jou kan werken.
Maar is dat wel zo? De kans is groot dat je destijds je zaak bent begonnen omdat je iets van jezelf in de wereld wou zetten. Omdat je je authentieke stem wou laten horen. Omdat je het anders en beter wou doen. Toch? Door de inspiratie en misschien wel de content van anderen te kopiëren of te modelleren laat je je specifieke geluid verloren gaan. Dat wil je toch niet?

Fout 2. Vragen in een statusupdate: “Wat zou jij graag willen weten over [onderwerp]?”

Als je je afvraagt wie er op jou zit te wachten en waarover je het in hemelsnaam zou kunnen hebben, dan denk je er misschien aan om het te vragen aan je volgers.

Maar dikwijls gaat het met de vraag: “Wat zou je graag willen weten?” drie keer mis.

Ten eerste is dat een heel brede vraag. Of je onderwerp nu marketing, boekhouding, ondernemingsrecht of timemanagement is: het is te breed om (veel) reacties te krijgen.
Als je een vraag stelt moet die heel specifiek zijn. Bijvoorbeeld: “Wat zou jij graag willen weten over onderwerpen voor e-books die vrouwelijke freelancers massaal aanvragen én lezen?” Hoe concreter de vraag des te meer reacties je krijgt. Je moet dus betere vragen stellen.

Maar dat niet alleen. Je wil niet de mening van iedereen. Zelfs niet van al je volgers op je bedrijfspagina. Je wil input van de juiste mensen. Alleen als je inspeelt op wat je ideale klant wil, dan maak je content (een video, e-book, blog, nieuwsbrief…) die aanslaat.

En dat brengt ons bij de derde reden dat vragen “Wat zou jij graag willen weten?” niet de beste aanpak is: mensen weten niet wat ze niet weten. Misschien mankeren ze bepaalde inzichten. Of ze denken dat ze iets nodig hebben (bijvoorbeeld: een nieuwe look voor hun website) maar is dat niet wat hen echt zal helpen (bijvoorbeeld: betere teksten op hun verkooppagina waardoor meer websitebezoekers klant worden).
Er is altijd onwetendheid. Niet alleen bij jonge mensen of bij mensen die niet vertrouwd zijn met wat jij doet of aanbiedt, maar ook bij deskundigen. Iedereen leert voortdurend bij en krijgt nieuwe inzichten. (Of denk jij nooit: “Had ik dit maar eerder geweten?”)

Dus: ook je ideale klanten weten niet wat ze niet weten. Ze realiseren zich vaak pas iets als ze in een ongewone of nieuwe situatie belanden of als iemand met meer ervaring of kennis hen de ogen opent. Die iemand kan jij zijn. Geef duiding en inzichten. Geef antwoorden op de vragen waar ze nog niet eerder bij stil hadden gestaan maar die hen wel wakker maken.

Fout 3: de lat veel te hoog leggen

“Om je expertstatus te onderstrepen moet je wekelijks een artikel publiceren”, zie ik veel ‘kenners’ beweren.

Ik heb daar mijn twijfels over.

Natuurlijk is het zo dat je met elke keer dat je van je laat horen een nieuwe kans hebt op bereik. En dat wekelijks bloggen daarbij helpt. Maar of het een must is? Neen.

Stel jezelf een realistisch doel. Als je nu nog geen artikels hebt geschreven, dan kan wekelijks MOETEN bloggen verlammend werken. Zelfs tijdens de Olympische Spelen springen hoogspringers niet meteen over de 2 meter-lat.
Houd het haalbaar voor jezelf. Denk na welk schema realistisch is voor jezelf. En bedenk ook wat je doel is. Kies je voor kwaliteit of voor kwantiteit? Een wekelijks flutstuk door tijdsdruk doet je imago meer kwaad dan goed.

Je kunt beter een goed artikel maken waarin je mensen meeneemt van titel tot eindpunt. Dat is een vak, geen haastwerk. Maar het goede nieuws is wel dat je dat vak kunt leren. Als je de journalistieke regels en enkele aloude copywritingprincipes toepast op je teksten, dan zorg je ervoor dat mensen aan je lippen hangen en uitkijken naar je volgende stuk. Ongeacht of dat nu de week nadien verschijnt of wat later.

Dát is wat ik je gun: dat mensen keer op keer terugkomen. Dat ze fans en uiteindelijk klanten worden. En dat doe je via kleine stapjes en vooral: door vol te houden.

———-

Samenvattend. 3 dingen die je beter niet doet:

1. Je tijd en motivatie laten verdampen door online rond te snuffelen

2. Vragen aan willekeurige LinkedIn-gebruikers wat ze graag willen weten

3. De lat voor jezelf ontmoedigend hoog leggen

 

START MET DE BLOGTRAINING

Alles wat je moet weten over bloggen in één online training

Als copywriter heb ik al vele tientallen ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door zakelijk te bloggen.
Mijn beste adviezen, voorbeelden en stappen deel ik in deze online blogcursus. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers die willen bloggen om meer volgers en klanten te krijgen.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • marketing
  • Overig
IMG_5121
Nee, met een blog kun je geen levens veranderen

Bloggen is een goede manier om van je te laten horen. Je kunt er mensen mee motiveren, inspireren, enthousiast maken maar het leven van mensen veranderen: neen, dat lukt niet. Trouwens met geen enkele vorm van marketing. Is bloggen dan geen goed idee? Toch wel. …

foto met Catherine en Ludo
“Ik wil de concurrentie niet wijzer maken met mijn blog”

Een van de bezwaren tegen bloggen is de angst dat anderen weglopen met je informatie. Of dat je, door je beste kennis en inzichten te delen, mensen helpt die vervolgens naar je concurrent gaan. Klopt dat? En kan je bloggen op een manier dat mensen …

computermuis
Wat zijn de beste marketingblogs voor 2021?

Dagelijks lees ik blogartikelen over marketing om op de hoogte te blijven van trends en (nieuwe) toepassingen van aloude marketingtechnieken die hun waarde vele malen hebben bewezen. Die tips en inzichten deel ik graag met mijn volgers en klanten. Maar met de vele honderden blogs …

bloggen
Hoe schrijf je blogs die mensen graag lezen?

Als het gaat om bloggen en bedenken welke blogartikels werken voor jou, dan is het belangrijk om te weten wat je lezers willen en hoe je hen nieuwsgierig maakt naar je content. In dit artikel verklap ik je 3 strategieën om meer nieuwsgierige en geïnteresseerde …

kubus
3 dingen waarmee je direct je blogs aantrekkelijker maakt voor je ideale klant

Het verschil tussen amateurbloggers en professionele bloggers is dat de pro’s aantrekkelijk schrijven. Ze weten hun artikel zo op te stellen dat lezers erin meegezogen worden van titel tot het laatste punt. Als jij rekening houdt met de drie aandachtspunten in dit artikel, dan wordt …

IMG_3538
Hoe schrijf je een blogartikel dat laat zien waar je voor staat zonder dat je verkoperig over komt

Met een blog wil je je lezers laten weten wat je doet en waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn om hun probleem, irritatie of ergernis op te lossen. Maar lezers en volgers zijn kritisch. Ze geloven niet zomaar alles wat je zegt. …

IMG_7613
Stop met googelen. Start met bloggen

Herken je dit? Je hebt je voorgenomen om te bloggen. Omdat het goed is voor je zichtbaarheid. Omdat je je expertstatus wilt vergroten. Omdat je meer volgers en klanten wilt. Top. Alleen: hoe begin je met bloggen? Even wat blogtips googelen? Neen. Er zijn vijf …

Online-Training-01 (3)
Waarom de meeste mensen nooit een online cursus afmaken

Misschien heb je al eens een online training gekocht. Want het onderwerp is interessant en met de nieuwe inzichten en vaardigheden dankzij de online cursus krijgt, kan je de zaken beter en anders aanpakken op je werk of privé. Maar misschien ben je toch nog …

IMG_E6186
Wat is de snelste manier om meer reacties te krijgen? (Het is niet wat je denkt)

Als je dit leest, dan ben je ondernemend. Dan laat je van je horen, maak je berichten, schrijf je misschien al regelmatig blogs en nieuwsbrieven maar de respons kan beter. Je wil dat meer mensen je berichten leuk vinden, een reactie achterlaten, je posts delen, …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De Schrijfcoach draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches