“Er is mij verteld dat als ik niets toevoeg aan een conversatie, dat ik dan beter niets zeg. Klopt dat?”

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Wanneer laat je van je horen in een blog? De ene zegt dat je op elk actueel onderwerp of iedere ‘trending hashtag’ moet inspelen omdat je dan mee surft op aandacht die er al is. De andere zegt dat je dat niet moet doen omdat jouw bericht of blog dan weg zakt in de grote hoop. Hoe zit dat precies?

“Er is al zoveel geschreven. Moet ik daar nog een schepje bovenop doen?”, vroeg onlangs één van de deelneemsters van mijn blogcursus mij. Het antwoord is nee. En ja. Aan content marketing moet je vooral doen om de juiste reden en met de juiste intentie.

Het antwoord is: “Neen”
Neen, als je informatie gaat verspreiden omdat je gehoord of geleerd hebt dat het moet. “Je moet content verspreiden zodat je zichtbaar wordt”, is een veelgehoord advies. En dus beginnen veel ondernemers nieuwsbrieven, blogs en lange posts uit hun toetsenbord te rammen. Helaas zonder zich af te vragen of het ook waardevol is wat ze schrijven.

Publiceren om maar iets te publiceren is geen goed idee
Louter bladvulling produceren is niet goed: niet voor jezelf en niet voor je lezer.
Bladvulling is niet goed voor je lezer. Mensen voelen het als je schrijft om te schrijven. Ze schrijven zich uit. “Want het is toch niet interessant”. Als je dan wél eens tips deelt of adviezen waar je lezer echt iets aan kan hebben, dan is dus de kans groot dat hij het gewoonweg niet gezien heeft.  Als ze het niet waardevol vinden dan zullen ze je negeren. Ze scrollen door of deleten je nieuwsbrief.

En je wil liever niet dat mensen je blogs, berichten en mails negeren. Van de uitschrijvers weet je dat ze geen interesse meer hebben. Mensen die je negeren bereik je niet meer echt. Het zijn passieve volgers geworden. Mensen waarvoor je wel betaalt via je e-mailsysteem of via je advertenties, maar die de schouders ophalen bij jou. Want als het eenmaal een gewoonte is geworden om bepaalde e-mails, blogs of nieuwsbrieven links te laten liggen, dan is het heel moeilijk om wél nog de aandacht te krijgen.
Bekijk dus regelmatig je cijfers. Is er sprake van veel ongeopende mail? Ga dan in gesprek met mensen. Vraag wat ze wél willen krijgen van jou en geef hen dat.

Dus focus op relevantie.

Bloggen om te marketing is ook niet goed voor jezelf
Schrijven en aan marketing doen vraagt tijd. Hoeveel tijd speelt in deze minder een rol. Feit is dat als je aan het schrijven bent, je op dat moment niet iets anders kan doen. Dus kun je er maar beter voor zorgen dat het interessant is wat je schrijft. Dat je een boodschap geeft met inhoud. Dat je je lezer helpt. Want dat is toch waarom je ondernemer geworden bent, toch?

Het antwoord is: “Ja”
Het antwoord op de vraag: “Moet ik ook mijn bijdrage leveren via marketing?” is ook ja.

Ja, want door waarde te delen met je lezers, volgers en klanten help je hen. Dat is het doel van content marketing en dus ook van bloggen. Door waardevolle informatie te delen, door mensen te wijzen op hulpmiddelen (apps, websites, handige trucjes…), door praktische tips te geven… maak je hun leven of werk anders, beter of gemakkelijker.

Vraag wat mensen willen
Dus dat wil zeggen dat je inspeelt op vragen waar je ideale klant op dat moment mee zit. Hoe weet je wat mensen die jij kan helpen bezighoudt? Door je ogen en oren goed open te houden. Ga in gesprek met je volgers en klanten. Vraag hen waar ze van wakker liggen. Vraag hen hoe jij hen kan helpen.
Een goede vraag om oprechte antwoorden te krijgen – en dus niet zozeer de sociaal wenselijke antwoorden waarvan mensen denken dat jij ze graag wil horen – is vragen: “Als je me maar één vraag zou mogen stellen, één waarvan je weet dat het antwoord je echt vooruit zou helpen, wat zou die vraag dan zijn?” Door die vraag peil je naar wat mensen echt graag willen weten van jou. Daar kan jij dan dieper op ingaan met je content.

Luister en kijk om je heen
Nog een manier om achter vragen of verlangens van je klanten te komen is gewoon kijken in je mailbox, op je sociale mediakanalen en luisteren naar wat mensen tijdens een gesprek tegen je zeggen.
Krijg je dikwijls dezelfde vragen van je klanten? Beantwoord die dan in een blogartikel. Dat spaart jou tijd want je moet die vraag dan maar één keer beantwoorden.
Je kan ook prangende vragen en thema’s op het spoor komen door te zien wat leeft in online groepen en in fora. Zie je mensen worstelen met iets waarop jij een antwoord weet? Beantwoord die vraag dan of geef je mening of inzicht. Niet vanuit het oogpunt om te verkopen maar wel om mensen oprecht te helpen. En verwerk je antwoord ook in een blog zodat ook jouw volgers en klanten die niet in die groep of op dat forum actief zijn er ook iets aan hebben.

“Maar moet ik dan niet iets nieuws brengen?”
Stel dat er een klant in je zaak of praktijk is en die stelt je een vraag die je al tientallen keren hebt gekregen. Weiger of twijfel je dan om die te beantwoorden? Wellicht niet. Als er iemand voor je staat of bijvoorbeeld bij je in de training zit met een vraag, dan geef je antwoord. Dat is logisch.
Maar als ik je adviseer om je antwoord ook neer te schrijven in een blog, dan komen er opeens wel twijfels. Dan vinden veel ondernemers dat ze iedere keer weer origineel, grappig, creatief… moeten zijn of denken ze dat ze het wiel moeten heruitvinden. Beetje gek, toch?

Nee, je moet echt niet het warm water opnieuw uitvinden
Nee, het klopt niet dat je geen informatie mag doorgeven die je op jouw beurt hebt gekregen van iemand anders. Er is toch niets mis mee om te vertellen dat je een boek hebt gelezen, een TED-talk hebt beluisterd, over een onderzoek hebt gehoord… waardoor je inzichten, tips of waarde hebt gehaald?
Als je verwijst naar je bron, je inspiratie, je mentor… dan maakt je dat alleen maar interessanter in de ogen van je volger of klant. Want op die manier laat je zien dat je niet blijft stilstaan, dat je je kennis op peil houdt. Bovendien weten mensen echt wel dat niemand wordt geboren als een alwetende. Dus waarom zou je je voordoen als iemand die alles wat je weet zelf hebt ervaren en bedacht?

Er is nog een goede reden om wél te bloggen over een veel gestelde vraag of thematiek
Als je een blogartikel wijdt aan een onderwerp waarover al veel gezegd en geschreven is, dan wil je dat op je eigen manier doen. Je wil niet papegaaien. Dus als je het dan toch over een veelbesproken thema wil hebben, dan moet je goed nadenken over hoe je dat precies doet.
Je kan je onderscheiden van anderen door je insteek of door de voorbeelden die je aanhaalt. Of door je grondigheid waarmee je met de vraag of het thema aan de slag gaat in je blogartikel.

Hoe dan ook dwing je jezelf om na te denken over je antwoord en te zorgen voor een structuur Misschien ga je ook op zoek naar extra tips of antwoorden waardoor je blog sterker wordt en jij je kennis aanscherpt. Zo doe ik dat graag.
Voor het blogartikel dat je nu leest heb ik er bijvoorbeeld het boek ‘They ask you answer’ van Marcus Sheridan bij gehaald. Dat boek heb ik in mijn boekencollectie omdat ik gefascineerd was om te lezen hoe deze zwembadbouwer zijn bedrijf ondanks de crisis heeft groot gemaakt door te starten met bloggen. Zijn verhaal vind ik heel inspirerend. Hij vindt dat bloggen in essentie neerkomt op het beantwoorden van vragen van klanten en potentiële klanten.

Samenvattend
Speel in je blogs in op vragen en onderwerpen die je ideale klant bezighoudt. Zo laat je zien dat je hem begrijpt, meedenkt en wilt helpen. Doe het wel op je eigen manier. Praat niet zomaar iemand na. Mensen hebben dat meteen door. Vertel gewoon waar je de mosterd hebt gehaald. En verwerk je inzichten, je visie, je tips… in je blogs. Mensen lezen je blogs met een reden. Ze lezen ze omdat ze graag willen weten wat je te vertellen hebt. Zeker als je in je blogs je persoonlijkheid, je eigen ervaringen en die van klanten verwerkt is dat voor je volgers en klanten interessant. Dan maak je het concreet en tastbaar. Als je dat doet dan ben je niet de zoveelste zender maar kijken je nieuwsbrieflezers, bloglezers en volgers op sociale media uit naar je volgende bijdrage.

START MET DE BLOGTRAINING

Alles wat je moet weten over bloggen in één online training

Als copywriter heb ik al vele tientallen ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door zakelijk te bloggen.
Mijn beste adviezen, voorbeelden en stappen deel ik in deze online blogcursus. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers die willen bloggen om meer volgers en klanten te krijgen.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
033021 BPS SYS _23632
Waarom ik geen gratis advies meer geef

Misschien vind je me een koele tante. Of zelfs iemand die het hoog in haar bol heeft gekregen. Dat mag. Ik blijf bij mijn besluit. Ik geef geen gratis advies op maat meer. En dat is het beste dat ik kan doen. Niet alleen voor …

033021 BPS SYS _22225
Hoe blog je als de beste?

Veel ondernemers hebben een zetje nodig om hun eerste blog te maken. Elke uitvlucht is goed om bloggen nog even uit te stellen. Maar wat als ik je nu een stappenplan gaf om eraan te beginnen?

033021 BPS SYS _23235
Geen tijd om te bloggen? Het kan ook als je maar vijf minuutjes hebt

“Geen tijd” is de meest aangehaalde reden van ondernemers om niet te bloggen. In dit blogartikel ontdek je enkele slimme technieken waardoor je toch blogartikels kan schrijven zelfs al heb je het druk of zijn er veel andere to do’s

bloginstructies
Is bloggen iets voor jou?

Een vraag die ik als copywriter dikwijls krijg is: “Is bloggen wel iets voor mij?” Meestal krijg ik die vraag van ondernemers die wel geloven in bloggen maar twijfelen of het wel iets is voor hen, of het iets kan bijdragen aan hun business en …

IMG_5121
Nee, met een blog kun je geen levens veranderen

Bloggen is een goede manier om van je te laten horen. Je kunt er mensen mee motiveren, inspireren, enthousiast maken maar het leven van mensen veranderen: neen, dat lukt niet. Trouwens met geen enkele vorm van marketing. Is bloggen dan geen goed idee? Toch wel. …

foto met Catherine en Ludo
“Ik wil de concurrentie niet wijzer maken met mijn blog”

Een van de bezwaren tegen bloggen is de angst dat anderen weglopen met je informatie. Of dat je, door je beste kennis en inzichten te delen, mensen helpt die vervolgens naar je concurrent gaan. Klopt dat? En kan je bloggen op een manier dat mensen …

computermuis
Wat zijn de beste marketingblogs voor 2021?

Dagelijks lees ik blogartikelen over marketing om op de hoogte te blijven van trends en (nieuwe) toepassingen van aloude marketingtechnieken die hun waarde vele malen hebben bewezen. Die tips en inzichten deel ik graag met mijn volgers en klanten. Maar met de vele honderden blogs …

bloggen
Hoe schrijf je blogs die mensen graag lezen?

Als het gaat om bloggen en bedenken welke blogartikels werken voor jou, dan is het belangrijk om te weten wat je lezers willen en hoe je hen nieuwsgierig maakt naar je content. In dit artikel verklap ik je 3 strategieën om meer nieuwsgierige en geïnteresseerde …

kubus
3 dingen waarmee je direct je blogs aantrekkelijker maakt voor je ideale klant

Het verschil tussen amateurbloggers en professionele bloggers is dat de pro’s aantrekkelijk schrijven. Ze weten hun artikel zo op te stellen dat lezers erin meegezogen worden van titel tot het laatste punt. Als jij rekening houdt met de drie aandachtspunten in dit artikel, dan wordt …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De Schrijfcoach draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches