Geen inspiratie? 11 ideeën voor een boeiend blogartikel

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Eén van de belangrijkste redenen die ondernemers aangeven waarom ze niet bloggen of toch niet zo regelmatig als ze zelf aangeven is: gebrek aan inspiratie. Daarom heb ik 11 ideeën verzameld en bedacht zodat je nooit meer zonder invalshoeken zit.

Staat ‘meer bloggen’ op je to do-lijst? Je bent niet de enige.

Maar die goede voornemens stranden dikwijls als de cursor ongenadig blijft knipperen op je scherm. Of als je staart naar een wit blad. Willen schrijven maar werkelijk geen idee hebben waarover is heel frustrerend. Iedereen heeft er wel eens last van.

Als je te dikwijls je plan om een blogartikel opschuift wordt de kans dat je nu echt begint met schrijven met de dag kleiner. De angst voor het witte blad wordt groter en ook je frustratie groeit. Misschien voel je je zelfs stiekem een loser dat je zoveel andere ondernemers wel driftig hun schrijfsels ziet delen terwijl je nog altijd zit te bedenken waarover je het dan zou kunnen hebben.

Herkenbaar?

Kwel jezelf niet langer. Hierbij geef ik je stof voor 11 blogartikelen die je volgers interessant zullen vinden.

Maak een verslag
Ben je recent naar een lezing, seminarie of netwerkbijeenkomst geweest? Heb je een heel waardevol webinar gevolgd?
Deel dan je ervaringen en inzichten. Wie was de organisator, trainer of presentator? Wat was het thema? Wie was er aanwezig? Ga je dikwijls naar dergelijke events? Volg je regelmatig online traingingen? Waarom wel of niet? Wat neem je mee uit de presentatie of de contacten? Stof genoeg voor een blog.

2. Bespreek trends
Als je blogt deel je je kennis en ervaring. Bloggen helpt dus om je expertstatus te verhogen. Mensen volgen iemand omdat ze willen weten hoe hij of zij tegen de zaken aankijkt. Deel dus ook je mening.
Als expert ben je bezig bent met je vak en volg je ontwikkelingen op de voet. Durf ook je mening en visie te delen op die ontwikkelingen.
Hoe zie jij de toekomst van je markt, vak of product over 3, 5 of 10 jaar? Welke ontwikkelingen zie je die je bevindingen staven? Ben je recent op een beurs geweest? Heb je een interessante conversatie gehad met leveranciers? Heeft vakliteratuur je op ideeën gebracht? Vertel erover.

3. Maak en bespreek een infographic
Een blogartikel bestaat uit tekst. Soms veel tekst. Maar veel mensen zijn visueel ingesteld. Een infographic die een proces, werking, opsomming… grafisch weergeeft maakt in één oogopslag veel duidelijk.
De details en de achtergrond van de infographic kan je delen in een begeleidend blogartikel.

4. Deel welke adviezen je nu zou geven aan jezelf als 18-jarige?
Als ondernemer heb je veel kennis, wijsheid en ervaring opgedaan. Je hebt misschien al (veel) leergeld betaald en weet of kan nu zaken die je wellicht vroeger had willen weten of kunnen. Welke inzichten zijn heel bepalend geweest voor je leven of je werk? Wat heb je geleerd? Wat zou je anders doen nu je weet wat je weet? Welke levens- en ondernemerslessen heb je gaandeweg opgedaan? Deel ze met je volgers.

5. Deel ideeën uit je e-book of andere digitale weggever
Als je een digitale weggever hebt – en als je er nog geen hebt, is het zeker iets voor je to do-lijst – dan heb je daar tijd en energie in gestoken. In een weggever deel je een splinter van je kennis. Ook in je blogartikelen deel je achtergronden, ervaringen en inzichten. Hergebruik delen van je weggever voor een blogartikel. Zo kun je mensen nieuwsgierig maken naar je eigenlijke weggever. Als je bijvoorbeeld een weggever hebt met tien, vijftien of twintig tips dan kun je er daar drie of vijf uit destilleren en in een waardevol blogartikel gieten.

6. Spreek een gastblogger aan
Het kan heel verrijkend zijn om een gastblogger aan te spreken en om zelf als gastblogger te schrijven voor een ander platform dan dat van jou. Kies een gastblogger of een blog waarop je graag een bijdrage zou willen plaatsen met raakvlakken met jouw business. Hoe kijken jullie naar elkaars vakgebied? Zijn er kruisbestuivingen mogelijk? Wat heeft een samenwerking met de gastblogger je opgeleverd? Welke verrassende inzichten leveren de diensten, producten of aanpak van de gastblogger op?

7. Verzamel FAQ’s en deel ze met je volgers.
De vragen van je klanten zijn wellicht ook de vragen waarmee je volgers en andere potentieel geïnteresseerden zitten. Beantwoord ze en laat zien dat je met hen meedenkt. Een bijkomend voordeel is dat je jezelf tijd bespaart door vragen die je dikwijls krijgt in één keer te beantwoorden. In de FAQ-rubriek kun je ook praktische vragen beantwoorden en bezwaren weerleggen en zo twijflaars overtuigen om met jou in zee te gaan.

8. Laat je inspireren door wat je ziet op sociale media
Waar praten mensen over? Wat houdt hen bezig? Welke hashtags zijn ‘trending’? Wie volg jij? Wat zie jij in groepen op LinkedIn of Facebook? Welke influencers zijn de moeite?
Geef je mening op wat je ziet gebeuren. Veel mensen gebruiken sociale media passief. Gebruik de ervaringen, vragen en meningen die je terugvindt op je tijdlijn, groepen en pagina’s die je volgt actief. Gebruik ze met andere woorden als input voor een blogartikel.

9. Doe een interview
Interview een klant, een leverancier, een expert in je domein en deel wat zij zeggen met je volgers. Dit is een heel sterke insteek want de kans is heel groot dat de geïnterviewde je blog zal delen met zijn vrienden en volgers.
Je interview hoeft trouwens geen geschreven weergave te zijn. Een opgenomen interview kan een prima basis is voor een podcast (audiobestand) of een blog (video).

10. Stel een vraag aan je volgers
Interactie aangaan met je volgers is een goed idee. Zo betrek je hen bij je bedrijf en toon je dat je geeft om hun mening of ervaringen. “Waar loop jij tegenaan op vlak van…?” is een goede vraag om reacties te krijgen.
Je kan vervolgens alle reacties bundelen, er een rode draad in vinden en de antwoorden geven in een blog. Of in meerdere blogartikelen want een interessante vraag kan een stroom aan reacties opleveren.

11. Zeg hoe je zelf de zaken aanpakt
Mensen zijn op zoek naar manieren om zaken slimmer, sneller gemakkelijker aan te pakken. Naar oplossingen. Naar handige methodes. Naar tips en trics. Ook je volgers en klanten.

Deel dus tips, adviezen, hulpmiddeltjes en insteken waarvan je weet dat ze goed werken.

How to’s en tutorials doen het altijd heel goed. Veel mensen zijn onzeker en vinden het prettig als ze bij de hand genomen worden. Als je bovendien je eigen ervaringen deelt en bijvoorbeeld laat weten hoe jij tot een oplossing bent gekomen, dan zorgt dat voor herkenning en sympathie bij je volgers.

Dus denk na wat jij onlangs hebt gedaan waardoor iets efficiënter, gemakkelijker, sneller kon. Het moet geen innoverende aanpak te zien en het moet ook niet vergezocht zijn. Wellicht kun je je volgers en klanten al heel goed helpen door een tip of aanpak te delen die voor jou heel vanzelfsprekend is.

Vergeet niet: jij bent de expert en mensen willen graag weten hoe jij het aanpakt.

Stop dus met staren. Start met bloggen.

 

START MET DE BLOGTRAINING

Alles wat je moet weten over bloggen in één online training

Als copywriter heb ik al vele tientallen ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door zakelijk te bloggen.
Mijn beste adviezen, voorbeelden en stappen deel ik in deze online blogcursus. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers die willen bloggen om meer volgers en klanten te krijgen.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • marketing
  • Overig
bloggen
Hoe schrijf je blogs die mensen graag lezen?

Als het gaat om bloggen en bedenken welke blogartikels werken voor jou, dan is het belangrijk om te weten wat je lezers willen en hoe je hen nieuwsgierig maakt naar je content. In dit artikel verklap ik je 3 strategieën om meer nieuwsgierige en geïnteresseerde …

kubus
3 dingen waarmee je direct je blogs aantrekkelijker maakt voor je ideale klant

Het verschil tussen amateurbloggers en professionele bloggers is dat de pro’s aantrekkelijk schrijven. Ze weten hun artikel zo op te stellen dat lezers erin meegezogen worden van titel tot het laatste punt. Als jij rekening houdt met de drie aandachtspunten in dit artikel, dan wordt …

IMG_3538
Hoe schrijf je een blogartikel dat laat zien waar je voor staat zonder dat je verkoperig over komt

Met een blog wil je je lezers laten weten wat je doet en waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn om hun probleem, irritatie of ergernis op te lossen. Maar lezers en volgers zijn kritisch. Ze geloven niet zomaar alles wat je zegt. …

IMG_7613
Stop met googelen. Start met bloggen

Herken je dit? Je hebt je voorgenomen om te bloggen. Omdat het goed is voor je zichtbaarheid. Omdat je je expertstatus wilt vergroten. Omdat je meer volgers en klanten wilt. Top. Alleen: hoe begin je met bloggen? Even wat blogtips googelen? Neen. Er zijn vijf …

Online-Training-01 (3)
Waarom de meeste mensen nooit een online cursus afmaken

Misschien heb je al eens een online training gekocht. Want het onderwerp is interessant en met de nieuwe inzichten en vaardigheden dankzij de online cursus krijgt, kan je de zaken beter en anders aanpakken op je werk of privé. Maar misschien ben je toch nog …

IMG_E6186
Wat is de snelste manier om meer reacties te krijgen? (Het is niet wat je denkt)

Als je dit leest, dan ben je ondernemend. Dan laat je van je horen, maak je berichten, schrijf je misschien al regelmatig blogs en nieuwsbrieven maar de respons kan beter. Je wil dat meer mensen je berichten leuk vinden, een reactie achterlaten, je posts delen, …

IMG_2288
Kan je bloggen als je geen groot schrijftalent bent?

Ben je een ambitieuze ondernemer? Maar twijfel je of bloggen wel iets voor jou is? Je bent niet de enige. Veel ondernemende mensen twijfelen of ze er zich wel moeten aan wagen. Maar met bloggen is het zoals met sporten of musiceren. Een aangeboren talent …

IMG_6239
Waarom je een goede titel voor je blog niet zomaar even uit je mouw schudt

De kers op de taart, dat is het. Ik heb het natuurlijk over de titel van je blog. En zoals een patissier uiterst zorgvuldig de kersen op zijn taart dresseert, zo mag ook een titel bedenken geen haastwerk zijn. Meer zelfs: het kan zijn dat …

0
Zo overwin je de 5 grootste obstakels om te bloggen als ondernemer

Je denkt er al een tijdje over na. Om van je te laten horen. Om te bloggen. En toch komt het er niet van. Ook al weet je wat het allemaal voor je bedrijf en je zichtbaarheid kan doen. Hoe komt het dat je wel …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
De Schrijfcoach draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches