Geen tijd om te bloggen? Het kan ook als je maar vijf minuutjes hebt

"Geen tijd" is de meest aangehaalde reden van ondernemers om niet te bloggen. In dit blogartikel ontdek je enkele slimme technieken waardoor je toch blogartikels kan schrijven zelfs al heb je het druk of zijn er veel andere to do's
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Na honderden ondernemers gesproken te hebben is mij een bepaald patroon opgevallen: velen willen bloggen omdat ze weten dat het goed is voor hun zichtbaarheid maar komen er niet toe uit tijdgebrek. ‘Een blog maken’ blijft eindeloos op het to do-lijstje staan. “Tot het rustiger wordt.” “Tot er meer tijd is.” “Tot…” Maar wat als je nu eens niet eindeloos veel tijd nodig had? Met vijf minuten kun je ook al beginnen aan dat blogartikel dat alles voor je zal veranderen.

Eerst het slechte nieuws: bloggen is een langetermijnstrategie. Dat wil zeggen dat je er niet bent met één blogartikel. Je moet regelmatig van je laten horen als je bloggen wil inzetten als een strategie om de juiste klanten aan te trekken.

Maar kan dat wel als je agenda nu al vol zit en nu al amper aan marketing toe komt?

Goed nieuws: ja.

En ik zal je laten zien hoe je het aanpakt. (Lees verder 😊 )

 

Als je bent zoals veel ondernemers en coaches, dan wil je al langer bloggen. Misschien is het tot nu toe gebleven bij een goed voornemen. Of misschien ben je ooit al eens gestart maar gaf je op na enkele dappere pogingen.

Je bent niet de enige.

Vooral perfectionistisch ingestelde ondernemers hebben last van uitstelgedrag of van snel stoppen.

Zo jammer. Want bloggen is een uitstekende manier om verbinding te krijgen met je kers op de taart-klanten.

 

Door te bloggen kun je: 

✔  je unieke stem laten horen

✔ op een creatieve manier delen hoe jij de toekomst voor je klanten mooier kan maken

✔ groeien als mens en als ondernemer doordat je helder krijgt wat je missie en meerwaarde is

En ook: 

✔ een diepere relatie opbouwen met je volgers en potentiële klanten

✔ slim en strategisch je kennis, tips en inzichten delen

✔ jezelf op de kaart zetten als de betrouwbare expert

 

En bovendien kun je: 

✔ de impact maken die je wilt

✔ sneller je zakelijke doelen bereiken en meer leads krijgen zonder urenlang te netwerken

✔ veel gestelde klantenvragen altijd beantwoorden – zelfs als je een meerdaags seminarie bijwoont, nipt aan een mojito met je beste vriendin of de kinderen aanmoedigt tijdens de zwemles.

Dat weet je wellicht al. Toch kom je er niet (meer) toe. Hoe komt dat? De kans is groot dat je het project ‘bloggen’ heel groot maakt in je hoofd. Zo groot zelfs, dat je er geen beginnen meer aan ziet. “Want dat kost toch allemaal gigantisch veel tijd, toch?”.

Niet echt.

Het is goed om je te realiseren dat je een blogartikel schrijft, geen encyclopedie. Het verschil tussen een encyclopedie en een blogartikel? Een encyclopedie is allomvattend. Alle mogelijke thema’s en begrippen staan erin uitgelegd. Een blog is één artikel waarin je één thema vanuit één insteek benadert.

Zo heb ik als insteek voor het blogartikel dat je nu leest gekozen: “Wat kun je doen als je maar vijf minuten tijd hebt en toch graag wilt bloggen?”

Dan gebruik je het beste de techniek die professionele schrijvers zoals journalisten, copywriters en bloggers gebruiken om ervoor te zorgen dat ze hun schrijfwerk gedaan krijgen. Ook al hebben ze weinig tijd en een krappe deadline.

Wat zij doen is batchen. En die techniek is ook bruikbaar voor jou als je eigenlijk geen tijd hebt om te bloggen.

Batchen is gelijkaardige taken groeperen.

Zo kan je een tijdsblok maken waarin je al je ideeën verzamelt. Of werktitels voor je blogs schrijft. Of fotomateriaal zoekt voor bij je blog. Of geschikte call to actions bedenkt. Of de ruwe inhoud van je blog noteert. Je kan ook een tijdsblok inplannen om je blog te promoten.

Met andere woorden: je zet kleine stappen die je wel vooruitbrengen.

Door heel gefocust aan één onderdeel van je blog bezig te zijn, ga je veel sneller vooruit.

Maar nog belangrijker dan die batchingtechniek is: beginnen.

Beginnen, in actie komen, het echt doen: dat is de sleutel tot succes.

En toch loopt het daar meestal mis.

Mensen verzamelen informatie, tips en kennis maar hun eerste blog blijft in hun hoofd zitten.

Of ze blijven kauwen op hun tekst. In dat geval belandt de eerste blog in een map op de laptop waar de mensen voor wie het blogartikel bedoeld is, hem niet kunnen lezen.

En wie kan je helpen als niemand van je hoort? Niemand.

Dat wil je niet. Als je meer mensen wilt helpen, dan moet je meer van je laten horen. Zo eenvoudig is het.

Maar waarom beginnen de meeste mensen niet met een blog of stellen ze het uit?

Uit schrik.

Schrik voor wat anderen van hen zouden kunnen vinden.

Schrik om door de mand te vallen.

Schrik dat niemand hun blog zou lezen.

Angst zorgt ervoor dat je niet in actie komt. We kunnen zo overweldigd worden door gevoelens van angst of onzekerheid dat we ons laten verlammen.

En dan komen er vragen zoals: “Zal het wel voor mij werken?” of “Wie zit er nu op mij te wachten?” Of: “Ik zou het beter niet doen. Nu toch niet.” Of: “Ik denk niet dat dat bloggen voor mij werkt”.

De enige manier om er achter te komen of bloggen ook voor jou werkt? Dat is het doen. Durven en doen.

Hét schoolvoorbeeld is mijn klant Anoek.

Anoek is hair & make up artiest en brandingfotograaf en had een enorme schrijfangst omdat ze dyslectie heeft. Ze had dus grote twijfels om de blogtraining te volgen. Zeker omdat ze vanuit het noorden van Nederland moest komen naar Kemmel, dus in het puntje van West-Vlaanderen tegen de Franse grens.

Ik heb haar gezegd dat ze mocht proberen en dat, als het niets voor haar zou zijn, dat ik haar het cursusgeld voor de tweedaagse zou terugbetalen. Ze had dus niets te verliezen. En ze is gekomen. Ze was heel coachbaar. Na afloop van de blog- en de implementatiedag is ze heel gemotiveerd teruggekeerd naar Nederland.

Anoek heeft dus ook gedurfd en is begonnen. Zij heeft actie ondernomen. ‘Begin’ is een belangrijke stap op weg naar een blog die werkt voor je business.

En onthoud: Versie één is beter dan versie nul

Als je een beetje lijkt op mij en de meeste van mijn klanten, dan ben je niet tevreden met middelmaat. Dan wil je het allerbeste. Het is mooi om de lat voor jezelf hoog te leggen. Dat daagt je uit. Maar het kan je ook verlammen. Zeker als je iets nieuws aanleert. Misschien is bloggen een nieuwe vaardigheid voor jou. Trap dan niet in de valkuil om je eerste blog perfect te willen maken. Je kan altijd blijven schaven, schrappen, verbeteren.

——–

Samenvattend:

– Realiseer je dat je een blogartikel schrijft, geen encyclopedie

– Bekijk welke kleine blogtaak je nu al kan doen.

– Onthoud: versie één is beter dan versie nul.

 

START MET DE BLOGTRAINING

Alles wat je moet weten over bloggen in één online training

Als copywriter heb ik al vele tientallen ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door zakelijk te bloggen.
Mijn beste adviezen, voorbeelden en stappen deel ik in deze online blogcursus. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers die willen bloggen om meer volgers en klanten te krijgen.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
033021 BPS SYS _23632
Waarom ik geen gratis advies meer geef

Misschien vind je me een koele tante. Of zelfs iemand die het hoog in haar bol heeft gekregen. Dat mag. Ik blijf bij mijn besluit. Ik geef geen gratis advies op maat meer. En dat is het beste dat ik kan doen. Niet alleen voor …

033021 BPS SYS _22225
Hoe blog je als de beste?

Veel ondernemers hebben een zetje nodig om hun eerste blog te maken. Elke uitvlucht is goed om bloggen nog even uit te stellen. Maar wat als ik je nu een stappenplan gaf om eraan te beginnen?

bloginstructies
Is bloggen iets voor jou?

Een vraag die ik als copywriter dikwijls krijg is: “Is bloggen wel iets voor mij?” Meestal krijg ik die vraag van ondernemers die wel geloven in bloggen maar twijfelen of het wel iets is voor hen, of het iets kan bijdragen aan hun business en …

IMG_5121
Nee, met een blog kun je geen levens veranderen

Bloggen is een goede manier om van je te laten horen. Je kunt er mensen mee motiveren, inspireren, enthousiast maken maar het leven van mensen veranderen: neen, dat lukt niet. Trouwens met geen enkele vorm van marketing. Is bloggen dan geen goed idee? Toch wel. …

foto met Catherine en Ludo
“Ik wil de concurrentie niet wijzer maken met mijn blog”

Een van de bezwaren tegen bloggen is de angst dat anderen weglopen met je informatie. Of dat je, door je beste kennis en inzichten te delen, mensen helpt die vervolgens naar je concurrent gaan. Klopt dat? En kan je bloggen op een manier dat mensen …

computermuis
Wat zijn de beste marketingblogs voor 2021?

Dagelijks lees ik blogartikelen over marketing om op de hoogte te blijven van trends en (nieuwe) toepassingen van aloude marketingtechnieken die hun waarde vele malen hebben bewezen. Die tips en inzichten deel ik graag met mijn volgers en klanten. Maar met de vele honderden blogs …

bloggen
Hoe schrijf je blogs die mensen graag lezen?

Als het gaat om bloggen en bedenken welke blogartikels werken voor jou, dan is het belangrijk om te weten wat je lezers willen en hoe je hen nieuwsgierig maakt naar je content. In dit artikel verklap ik je 3 strategieën om meer nieuwsgierige en geïnteresseerde …

kubus
3 dingen waarmee je direct je blogs aantrekkelijker maakt voor je ideale klant

Het verschil tussen amateurbloggers en professionele bloggers is dat de pro’s aantrekkelijk schrijven. Ze weten hun artikel zo op te stellen dat lezers erin meegezogen worden van titel tot het laatste punt. Als jij rekening houdt met de drie aandachtspunten in dit artikel, dan wordt …

IMG_3538
Hoe schrijf je een blogartikel dat laat zien waar je voor staat zonder dat je verkoperig over komt

Met een blog wil je je lezers laten weten wat je doet en waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn om hun probleem, irritatie of ergernis op te lossen. Maar lezers en volgers zijn kritisch. Ze geloven niet zomaar alles wat je zegt. …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De Schrijfcoach draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches