Wat zou het betekenen voor je winkel, zaak of praktijk als je een volle pagina in een veelgelezen krant zou krijgen? Dankzij de persaandacht zou je naambekendheid groeien en nieuwe volgers en klanten opleveren. Maar denk je nu: “Dat kan ik toch helemaal niet betalen, zo’n grote pagina”, lees dan vooral dit blogartikel en ontdek hoe kapster Nana die pagina kreeg – helemaal gratis.
Veel coaches, ondernemers en zaakvoerders van een KMO of MKB willen graag meer zichtbaarheid om hun visie te delen, nieuwe klanten aan te trekken of te groeien met hun business. Ook mijn klant Nana wou dat.
Nana Dassonville heeft een biologisch kapsalon (HoofdZaak Nana) in Ieper. Mensen komen naar haar salon omdat ze er de haren knipt en verzorgt op een 100% natuurlijke en haarvriendelijke manier zonder chemische producten. In de dertig jaar dat ze haar kapsalon openhoudt heeft ze een trouw publiek opgebouwd. Nieuwe klanten krijgt ze via mond-aan-mondreclame. Ze heeft een website maar die was tot voor kort vooral een visitekaartje. Zoals gezegd: doorverwijzingen van tevreden klanten waren voor haar dé manier om nieuwe mensen in de kappersstoel te krijgen.

Bloggen door de lockdown
En toen kwam er in 2020 een lockdown. En nog één. Het kapsalon moest dicht. Wat nu? Nana besloot om haar website te koppelen aan een webshop met haarverzorgingsproducten. Om meer bekendheid te krijgen voor haar webshop vroeg ze mijn advies. Ik raadde haar aan om te beginnen bloggen.
Dat deed ze. Ze publiceerde blogs over de voor- en nadelen van chemische haarkleuringen. Over het nut van haarklei. Over wat ze vond van een ‘no poo’-aanpak. Over hoe je echt natuurlijke shampoos kunt herkennen van shampoos die alleen maar een groene verpakking hebben. Enzovoort.
Met blogartikels maakte ze mensen bewust van haar visie en haar aanpak. Ze liet ook op Facebook en Instagram weten iedere keer dat ze een nieuwe blog had en plaatste ook nieuwsgierigmakende berichtjes naar haar blogs op sociale media.
Het resultaat?
Nana kreeg bestellingen voor haar haarverzorgingsproducten van overal – niet alleen van haar klanten of van mensen uit de regio van Ieper. Door op een slimme en strategische manier te bloggen vonden mensen van overal de weg naar haar website en achteraf ook – toen ze terug open mocht – naar haar kapsalon. Daar waar andere kappers een serieus verlies hadden geleden, heeft Nana heel wat nieuwe klanten gekregen. Door te bloggen.
En: de pers vond haar blogs ook. Het gevolg was dat ze in december 2021 genomineerd werd als Krak van het Jaar. Haar blogartikels leverden haar dus persaandacht. Maar dat is niet het enige.
Enkele weken later kreeg ze dan het nieuws: Nana heeft die titel van Krak 2022 inderdaad gewonnen. Op 21 januari 2022 kreeg ze in de Krant van West-Vlaanderen een paginagrote voorstelling van haar biologische kapsalon – helemaal gratis. En dat allemaal omdat ze de beslissing heeft genomen om te bloggen om zo veel meer mensen te kunnen helpen. Ze was in de wolken. Haar agenda liep door de persaandacht vol met afspraken. Zodanig zelfs dat ze een nieuwe medewerkster heeft ingezet.
Wil jij dat ook voor je business?
Hoe zou jij je voelen als je een volle agenda had en nieuwe klanten kreeg én één volle pagina in de krant – helemaal over jou en je bedrijf of project?
Vandaar dat ik overtuigd zeg: bloggen is één van de beste manieren om je visie met de wereld te delen en er klanten door te krijgen.
Door te bloggen zullen mensen je zien als de expert. Omdat je heel goed hun vragen beantwoordt of omdat je thema’s aanraakt in je blogs die voor hen relevant zijn, weten ze dat je hen begrijpt. Het logisch gevolg daarvan? Als ze zien dat jij hen begrijpt, dan associëren ze jou ook als de persoon die hen kan helpen.
En zoals je weet krijgen mensen die beschouwd worden als specialist of expert meer aandacht.
Wacht niet langer en begin vandaag nog met bloggen
Weet je niet hoe eraan te beginnen? Of wil je graag mijn gedrukte miniboek met 56x Bloginspiratie winnen? Meld je dan meteen aan voor een van de volgende blogwebinars via www.meeromzet.be/blogwebinar