Hoe krijg je meer kliks en meer reacties?

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Als je meer impact wil maken en meer mensen wil hebben, dan heb je een groter bereik nodig. Maar niet zomaar bereik: je wil de juiste mensen bereiken. Mensen die je leuk vinden en die meer willen weten over jou, wie je bent en wat je doet. Er moet een klik zijn. Dat is je eerste stap. Maar hoe zorg je daarvoor?

Mijn klanten zijn goed in hun vak, hebben een goed product of een goede dienst. Alleen weten niet genoeg mensen dat. En dus maken mijn klanten niet de impact die ze zouden kunnen maken, krijgen ze niet zoveel offerteaanvragen als zou kunnen en krijgen ze niet zoveel aanbevelingen als ze verdienen.
Dat maakt hen kriegelig. Zeker omdat ze hun eigen baas zijn en ze wel genoeg klanten moeten hebben. Dus doen ze harder hun best. Gaan ze naar meer bijeenkomsten. Zetten ze nog een paar berichten op sociale media. Laten ze nog snel een promofolder voor de zomer drukken.

Is dat herkenbaar? Vind jij het ook frustrerend dat je goed bent maar dat te weinig mensen dat weten? Dan denk je misschien dat méér van je laten horen en werken aan je zichtbaarheid de oplossing is.
Maar dat is het niet. Wat wél werkt is dat je op de juiste manier van je moet laten horen zodat de juiste mensen weten hoe goed je bent en ‘ja’ zeggen tegen jou.

Wat moet je in het achterhoofd houden?

1. De aard van je medium

Mensen zitten op sociale media omdat ze nieuwsgierig zijn naar wat familie, vrienden, kennissen… doen en delen, om op de hoogte te blijven, om te netwerken…
Ze gaan niet in eerste instantie op sociale media om iets te kopen.
Gebruik sociale media dan ook niet als verkoopkanalen. Mensen vinden het niet leuk dat je het voortdurend hebt over je aanbod, je producten of diensten, je nieuwe collectie… Wees sociaal.

Mensen komen naar je website omdat ze op zoek zijn naar het antwoord op een vraag of omdat ze van je praktijk, zaak of onderneming gehoord hebben. Op je website is het dus belangrijk dat je snel duidelijk maakt wie je bent, wat je doet, voor wie en welke meerwaarde en resultaten jij, je product of je dienst oplevert. Door te bloggen kun je uitgebreid ingaan op vragen van potentiële klanten, achtergrondinformatie geven, inzichten delen, klanten aan het woord laten…

2. Het aanbod is groot, de aandacht is klein

Als je wilt opvallen in de massa van informatie dan moet je het anders aanpakken. Doe niet zoals de meeste van je concurrenten. Durf op te vallen. Wees gerust eigenzinnig. Pak het anders aan.
Kortom: wees niet grijzemuizig want als je dat doet, dan scrollen mensen zomaar je bericht voorbij of belandt je e-mail of nieuwsbrief bij de grote hoop ‘nog te lezen’ e-mails.

3. Er is veel middelmatigheid

Er zijn veel goeroes die roepen dat ‘goed goed genoeg is’. Of dat perfectie de grootste valkuil is die er bestaat. Het is niet omdat alles vluchtig is, dat je daarom maar raprap iets moet neerzetten.
durf jezelf te onderscheiden van de massa door bewust te mikken op méér en beter. Iedereen kan inspiratiequotes van anderen delen, wiebelige Facebook lives doen of tips van anderen verpakken in een eigen blog of nieuwsbrief. Maar dan val je niet op.
Durf je beste werk te delen. Neen, het hoeft niet perfect maar als je streeft naar het beste en geen genoegen neemt met middelmatigheid dan laat je ook zien hoe jij in je business staat. Denk goed na wat jij wil uitstralen en hoe jij wil overkomen.

4.  Met een glimlach win je de harten

Het leven is al serieus genoeg. Zorg ervoor dat wat je deelt niet zwaar op de hand is. Of toch zeker niet altijd. Als je iedere keer focust op informatie, data en feiten, dan vraag je van je volgers een inspanning om alles door te nemen en te verwerken.

Kies ook eens voor een andere aanpak. Kies eens voor luchtigheid. Vertel een anekdote. Deel een verhaal. Of doe iets anders waardoor je een glimlach op het gezicht van je volgers tovert. Onthoud: zuurpruimen hebben altijd minder volgers enthousiastelingen.

5. Hoe meer je iets doet, des te beter je erin wordt

Misschien schrijf je niet graag. Of vind je van jezelf dat je niet goed ‘plakt’ op foto’s. Of begin je al te zweten als je nog maar denkt aan een video opnemen.

Weet dat je niet de enige bent die angst heeft. Maar hoe langer je het uitstelt, des te groter je de horde voor jezelf maakt. Door alles lang te overdenken, maak je het groot in je hoofd. Soms zelfs onoverkoombaar groot. Daardoor laat je veel kansen liggen.

Begin gewoon. Op welke manier je ook van je wilt laten horen – via tekeningen, foto’s, tekst, video… – doe het. Doe het en doe het meerdere keren. Hoe vaker je iets doet, des te beter je erin wordt en des te vlotter het ook gaat. Die spontaniteit waarderen mensen.

Als je deze 5 principes in het achterhoofd houdt, dan zal je op een andere manier aan marketing doen. Eén die wel nog altijd inspanning van je vraagt, maar waar mensen wel veel meer op aanhaken.

En dat is de eerste stap op weg naar meer bereik en meer impact.

————–

Samenvattend:

  1. Doe geen veronderstellingen
  2. Het is belangrijk om je doel te kennen
  3. Er zijn altijd anderen die doen wat jij doet
  4. Ga niet blindelings voort op wat iemand zegt
  5. Degene die gaat lopen met de eer en de aandacht is niet altijd de beste.

————————-

Wil je winnen met je marketing? Kies dan de aanpak die bij je past.

Mijn favoriete aanpak is bloggen, met andere woorden teksten schrijven die mensen zoals jij lezen. Dat het werkt heb jij zojuist bewezen. Want je hebt gelezen tot het einde. 😊

START MET DE BLOGTRAINING

Alles wat je moet weten over bloggen in één online training

Als copywriter heb ik al vele tientallen ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door zakelijk te bloggen.
Mijn beste adviezen, voorbeelden en stappen deel ik in deze online blogcursus. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers die willen bloggen om meer volgers en klanten te krijgen.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • marketing
  • Overig
computermuis
Wat zijn de beste marketingblogs voor 2021?

Dagelijks lees ik blogartikelen over marketing om op de hoogte te blijven van trends en (nieuwe) toepassingen van aloude marketingtechnieken die hun waarde vele malen hebben bewezen. Die tips en inzichten deel ik graag met mijn volgers en klanten. Maar met de vele honderden blogs …

bloggen
Hoe schrijf je blogs die mensen graag lezen?

Als het gaat om bloggen en bedenken welke blogartikels werken voor jou, dan is het belangrijk om te weten wat je lezers willen en hoe je hen nieuwsgierig maakt naar je content. In dit artikel verklap ik je 3 strategieën om meer nieuwsgierige en geïnteresseerde …

kubus
3 dingen waarmee je direct je blogs aantrekkelijker maakt voor je ideale klant

Het verschil tussen amateurbloggers en professionele bloggers is dat de pro’s aantrekkelijk schrijven. Ze weten hun artikel zo op te stellen dat lezers erin meegezogen worden van titel tot het laatste punt. Als jij rekening houdt met de drie aandachtspunten in dit artikel, dan wordt …

IMG_3538
Hoe schrijf je een blogartikel dat laat zien waar je voor staat zonder dat je verkoperig over komt

Met een blog wil je je lezers laten weten wat je doet en waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn om hun probleem, irritatie of ergernis op te lossen. Maar lezers en volgers zijn kritisch. Ze geloven niet zomaar alles wat je zegt. …

IMG_7613
Stop met googelen. Start met bloggen

Herken je dit? Je hebt je voorgenomen om te bloggen. Omdat het goed is voor je zichtbaarheid. Omdat je je expertstatus wilt vergroten. Omdat je meer volgers en klanten wilt. Top. Alleen: hoe begin je met bloggen? Even wat blogtips googelen? Neen. Er zijn vijf …

Online-Training-01 (3)
Waarom de meeste mensen nooit een online cursus afmaken

Misschien heb je al eens een online training gekocht. Want het onderwerp is interessant en met de nieuwe inzichten en vaardigheden dankzij de online cursus krijgt, kan je de zaken beter en anders aanpakken op je werk of privé. Maar misschien ben je toch nog …

IMG_E6186
Wat is de snelste manier om meer reacties te krijgen? (Het is niet wat je denkt)

Als je dit leest, dan ben je ondernemend. Dan laat je van je horen, maak je berichten, schrijf je misschien al regelmatig blogs en nieuwsbrieven maar de respons kan beter. Je wil dat meer mensen je berichten leuk vinden, een reactie achterlaten, je posts delen, …

IMG_2288
Kan je bloggen als je geen groot schrijftalent bent?

Ben je een ambitieuze ondernemer? Maar twijfel je of bloggen wel iets voor jou is? Je bent niet de enige. Veel ondernemende mensen twijfelen of ze er zich wel moeten aan wagen. Maar met bloggen is het zoals met sporten of musiceren. Een aangeboren talent …

IMG_6239
Waarom je een goede titel voor je blog niet zomaar even uit je mouw schudt

De kers op de taart, dat is het. Ik heb het natuurlijk over de titel van je blog. En zoals een patissier uiterst zorgvuldig de kersen op zijn taart dresseert, zo mag ook een titel bedenken geen haastwerk zijn. Meer zelfs: het kan zijn dat …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
De Schrijfcoach draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches