Als je meer impact wil maken en meer mensen wil hebben, dan heb je een groter bereik nodig. Maar niet zomaar bereik: je wil de juiste mensen bereiken. Mensen die je leuk vinden en die meer willen weten over jou, wie je bent en wat je doet. Er moet een klik zijn. Dat is je eerste stap. Maar hoe zorg je daarvoor?
Mijn klanten zijn goed in hun vak, hebben een goed product of een goede dienst. Alleen weten niet genoeg mensen dat. En dus maken mijn klanten niet de impact die ze zouden kunnen maken, krijgen ze niet zoveel offerteaanvragen als zou kunnen en krijgen ze niet zoveel aanbevelingen als ze verdienen.
Dat maakt hen kriegelig. Zeker omdat ze hun eigen baas zijn en ze wel genoeg klanten moeten hebben. Dus doen ze harder hun best. Gaan ze naar meer bijeenkomsten. Zetten ze nog een paar berichten op sociale media. Laten ze nog snel een promofolder voor de zomer drukken.
Is dat herkenbaar? Vind jij het ook frustrerend dat je goed bent maar dat te weinig mensen dat weten? Dan denk je misschien dat méér van je laten horen en werken aan je zichtbaarheid de oplossing is.
Maar dat is het niet. Wat wél werkt is dat je op de juiste manier van je moet laten horen zodat de juiste mensen weten hoe goed je bent en ‘ja’ zeggen tegen jou.
Wat moet je in het achterhoofd houden?
1. De aard van je medium
Mensen zitten op sociale media omdat ze nieuwsgierig zijn naar wat familie, vrienden, kennissen… doen en delen, om op de hoogte te blijven, om te netwerken…
Ze gaan niet in eerste instantie op sociale media om iets te kopen.
Gebruik sociale media dan ook niet als verkoopkanalen. Mensen vinden het niet leuk dat je het voortdurend hebt over je aanbod, je producten of diensten, je nieuwe collectie… Wees sociaal.
Mensen komen naar je website omdat ze op zoek zijn naar het antwoord op een vraag of omdat ze van je praktijk, zaak of onderneming gehoord hebben. Op je website is het dus belangrijk dat je snel duidelijk maakt wie je bent, wat je doet, voor wie en welke meerwaarde en resultaten jij, je product of je dienst oplevert. Door te bloggen kun je uitgebreid ingaan op vragen van potentiële klanten, achtergrondinformatie geven, inzichten delen, klanten aan het woord laten…
2. Het aanbod is groot, de aandacht is klein
Als je wilt opvallen in de massa van informatie dan moet je het anders aanpakken. Doe niet zoals de meeste van je concurrenten. Durf op te vallen. Wees gerust eigenzinnig. Pak het anders aan.
Kortom: wees niet grijzemuizig want als je dat doet, dan scrollen mensen zomaar je bericht voorbij of belandt je e-mail of nieuwsbrief bij de grote hoop ‘nog te lezen’ e-mails.
3. Er is veel middelmatigheid
Er zijn veel goeroes die roepen dat ‘goed goed genoeg is’. Of dat perfectie de grootste valkuil is die er bestaat. Het is niet omdat alles vluchtig is, dat je daarom maar raprap iets moet neerzetten.
durf jezelf te onderscheiden van de massa door bewust te mikken op méér en beter. Iedereen kan inspiratiequotes van anderen delen, wiebelige Facebook lives doen of tips van anderen verpakken in een eigen blog of nieuwsbrief. Maar dan val je niet op.
Durf je beste werk te delen. Neen, het hoeft niet perfect maar als je streeft naar het beste en geen genoegen neemt met middelmatigheid dan laat je ook zien hoe jij in je business staat. Denk goed na wat jij wil uitstralen en hoe jij wil overkomen.
4. Met een glimlach win je de harten
Het leven is al serieus genoeg. Zorg ervoor dat wat je deelt niet zwaar op de hand is. Of toch zeker niet altijd. Als je iedere keer focust op informatie, data en feiten, dan vraag je van je volgers een inspanning om alles door te nemen en te verwerken.
Kies ook eens voor een andere aanpak. Kies eens voor luchtigheid. Vertel een anekdote. Deel een verhaal. Of doe iets anders waardoor je een glimlach op het gezicht van je volgers tovert. Onthoud: zuurpruimen hebben altijd minder volgers enthousiastelingen.
5. Hoe meer je iets doet, des te beter je erin wordt
Misschien schrijf je niet graag. Of vind je van jezelf dat je niet goed ‘plakt’ op foto’s. Of begin je al te zweten als je nog maar denkt aan een video opnemen.
Weet dat je niet de enige bent die angst heeft. Maar hoe langer je het uitstelt, des te groter je de horde voor jezelf maakt. Door alles lang te overdenken, maak je het groot in je hoofd. Soms zelfs onoverkoombaar groot. Daardoor laat je veel kansen liggen.
Begin gewoon. Op welke manier je ook van je wilt laten horen – via tekeningen, foto’s, tekst, video… – doe het. Doe het en doe het meerdere keren. Hoe vaker je iets doet, des te beter je erin wordt en des te vlotter het ook gaat. Die spontaniteit waarderen mensen.
Als je deze 5 principes in het achterhoofd houdt, dan zal je op een andere manier aan marketing doen. Eén die wel nog altijd inspanning van je vraagt, maar waar mensen wel veel meer op aanhaken.
En dat is de eerste stap op weg naar meer bereik en meer impact.
————–
Samenvattend:
- Doe geen veronderstellingen
- Het is belangrijk om je doel te kennen
- Er zijn altijd anderen die doen wat jij doet
- Ga niet blindelings voort op wat iemand zegt
- Degene die gaat lopen met de eer en de aandacht is niet altijd de beste.
————————-
Wil je winnen met je marketing? Kies dan de aanpak die bij je past.
Mijn favoriete aanpak is bloggen, met andere woorden teksten schrijven die mensen zoals jij lezen. Dat het werkt heb jij zojuist bewezen. Want je hebt gelezen tot het einde. 😊