Hoe schrijf je een blogartikel dat laat zien waar je voor staat zonder dat je verkoperig over komt - Katleen Van Landschoot

Hoe schrijf je een blogartikel dat laat zien waar je voor staat zonder dat je verkoperig over komt

Met een blog wil je je lezers laten weten wat je doet en waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn om hun probleem, irritatie of ergernis op te lossen. Maar lezers en volgers zijn kritisch. Ze geloven niet zomaar alles wat je zegt. De oplossing? Klantengetuigenissen gebruiken.

Tevreden klanten zijn de motor van een bedrijf, zaak of praktijk. Tevreden klanten zijn de beste vorm van reclame. Alleen kun je de marketing van je onderneming niet laten afhangen van mond-tot-mondreclame. Want mondelinge reclame heb je niet in de hand.

Daarom moet je als ondernemer ook zelf van je laten horen
Bijvoorbeeld door blogartikelen of nieuwsbrieven de wereld in te sturen. Wist je dat je blog ook een prima kanaal is om getuigenissen van tevreden klanten in te verwerken?

Het is slim om je getuigenissen van klanten te verzamelen.

Neem initiatief
Je kan wachten tot tevreden klanten je aanbevelen aan anderen maar daar heb je geen controle over. Je weet niet waar, wanneer, of en aan wie je tevreden klant het over jou en je product of dienst zal hebben.

Wat je wél kan doen is je tevreden klant aanmoedigen om je een getuigenis te geven. Zeker als je de juiste vragen stelt en je het dus je klant gemakkelijk maakt om je een getuigenis of testimonial te geven zullen enthousiaste klanten bereid zijn om je te helpen. Ze zullen je graag een geschreven review of misschien wel een videotestimonial geven.

Wat is nu een goede testimonial?
Een goede klantengetuigenis is een verhaal van een tevreden klant. Een verhaal dat stilstaat bij de situatie voor en na. Een relaas over de samenwerking met jou en vooral een schets van het resultaat. Als een tevreden klant vertelt hoe blij hij is dat hij met jou in zee is gegaan, met je heeft samengewerkt, of voor welke transformatie je product, dienst of training heeft gezorgd in zijn werk of leven is dat heel krachtig.
Let er dus altijd op dat je tevreden klant daarover spreekt als je een getuigenis vraagt.

Hoe zorg je daarvoor? Door het te vragen.

Vraag bijvoorbeeld aan je tevreden klant:

1. Waarom heb je gekozen om in zee te gaan / iets te kopen / iets te downloaden van deze persoon?
2. Welke verwachtingen had je?
3. Wat was het resultaat van de samenwerking / je aankoop / de kennismaking?

Een testimonial is een verhaal
Een krachtige klantengetuigenis is in de eerste plaats een verhaal. Mensen houden van een goed verhaal. En wat is nu de gedroomde plek om verhalen te vertellen?

Juist ja. Je blog.

Verwerk een klantenverhaal in een blog

De getuigenis van een tevreden klant leent zich perfect voor een blogartikel.
Als het goed is lijkt je lezer op je klant. Je bloglezer kan zich herkennen in de situatie van de klant. Ook hij is op zoek naar een oplossing, net als je tevreden klant toen hij bij jou aanklopte.

Die herkenbaarheid maakt een blog waarin het verhaal van je klant centraal staat aantrekkelijk voor je bloglezer.
Bovendien is een getuigenis van een echte klant – zeker als je de naam en de foto van degene die de getuigenis heeft gegeven erbij vermeldt – geloofwaardiger dan wanneer je zelf vertelt hoe goed je wel bent.

Een klantengetuigenis kan een twijfelende bloglezer over de streep trekken. Met andere woorden: je verkoopt zonder te verkopen. In je blog.

Samengevat:

Stap 1: Verzamel klantengetuigenissen

Stap 2: Verwerk de getuigenissen van je klanten in blogartikels

Stap 3: Zet de getuigenissenblogs in om twijfelaars over de streep te trekken

MAAK JE EIGEN BLOGS EN BERICHTEN MAGNETISCH

Ontdek 25 powerwoorden + voorbeelden in deze masterclass

Als copywriter heb ik al honderden ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door  artikels voor en over hen te schrijven. Daarbij heb ik ontdekt dat er 5 stappen en 25 woorden zijn die cruciaal zijn om de aandacht krijgen – vooral als je wilt bloggen voor je business. 
Mijn beste adviezen, bewezen aanpak en praktische voorbeelden deel ik in deze praktische masterclass. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers zoals jij.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
  • sociale media
komkommertijd
5 veel voorkomende problemen van ondernemers in de zomer (en hoe je daar een mouw aan past)
Spoiler alert: met content los je problemen op van je klanten. In dit blogartikel bekijken we 5 problemen waarmee veel ondernemers te maken hebben tijdens de zomer en met welk soort content je dat oplost. Nee, ik beloof je geen geheime methode die je zakken ...
elleboogje met Maarten en Vanessa
“Ja, maar mijn business is anders…”
Vorige week was ik op een event over online marketing. En zoals dat gaat op events: je komt daar mensen tegen die je nog nooit eerder hebt gezien. Je weet niet wie ze zijn en wat ze doen tot op het moment dat je met ...
websitescan
Krijg je niet genoeg klanten via je website? Doe de websitescan
De beste plaats om je blogs te publiceren? Je website. Maar misschien ben je niet zo tevreden over je huidige website. Misschien wil je jouw website wel volledig omgooien omdat er nu weinig tot niets uitkomt en stel je daarom bloggen uit. Dan heb ik ...
workshop 29-8-17 (81)
Wat als je bloggen lastig vindt?
Laten we het niet moeilijker maken dan het is: bloggen is een chic woord voor artikels schrijven. Die artikels plaats je op je website. Zakelijk bloggen is gestructureerde en verhelderende artikels schrijven over en voor je business. Als je nu denkt: “Bah, opstellen schrijven dus”, ...
Goed voornemen: zakelijk bloggen
Zo maak je je goede voornemen om zakelijk te bloggen wél waar
Het begin van het nieuwe jaar is dé periode van nieuwe kansen en mogelijkheden. Niet alleen privé kun je goede voornemens maken maar ook voor je business. Nu is het perfecte moment om een frisse wind te laten waaien en te doen wat al lang ...
Geld verdienen met marketing
Het alternatief voor inspelen op speciale marketingdagen
Black Friday, sinterklaas, kerst, oud en nieuw… 🥂 Weet jij wat ze gemeen hebben? Wel, het zijn aanleidingen voor mensen om geld uit te geven. En voor bedrijven om keihard hun aanbiedingen te promoten. 🛒 Maar wat als je niet houdt van opdringerige marketing maar ...
online blogtraining
Bloggen is misschien wel een verspilling van je tijd en energie
Stel je voor: een journalist belt je op. In je favoriete krant is een volledige pagina vrijgekomen in de editie van morgen. Als je wil komt op die pagina een stuk over jouw bedrijf of project. Helemaal gratis. Wat zou je doen? Zou je zeggen: ...
webinar over bloggen
Hoe zit het met je voornemen om te bloggen?
Stond ‘bloggen’ op je to do-lijst voor 2022? Is het er al van gekomen? Of ben je aan het twijfelen geslagen? Je bent niet de enige. Veel ondernemers vragen zich af of bloggen wel de moeite waard is. Of ze niet beter hun energie kunnen ...
enthousiaste bloggende ondernemers
Waarom blogt de ene wél en de andere niet na een training?
Toen ik enkele jaren geleden voor het eerst mijn training Bloggen Als De Beste gaf focuste ik vooral op de tips en de praktische kant van het bloggen. Want het is belangrijk dat je weet hoe je moet bloggen. Dus ik gaf templates voor goede ...

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Katleen Van Landschoot draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders