Met een blog wil je je lezers laten weten wat je doet en waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn om hun probleem, irritatie of ergernis op te lossen. Maar lezers en volgers zijn kritisch. Ze geloven niet zomaar alles wat je zegt. De oplossing? Klantengetuigenissen gebruiken.
Tevreden klanten zijn de motor van een bedrijf, zaak of praktijk. Tevreden klanten zijn de beste vorm van reclame. Alleen kun je de marketing van je onderneming niet laten afhangen van mond-tot-mondreclame. Want mondelinge reclame heb je niet in de hand.
Daarom moet je als ondernemer ook zelf van je laten horen
Bijvoorbeeld door blogartikelen of nieuwsbrieven de wereld in te sturen. Wist je dat je blog ook een prima kanaal is om getuigenissen van tevreden klanten in te verwerken?
Het is slim om je getuigenissen van klanten te verzamelen.
Neem initiatief
Je kan wachten tot tevreden klanten je aanbevelen aan anderen maar daar heb je geen controle over. Je weet niet waar, wanneer, of en aan wie je tevreden klant het over jou en je product of dienst zal hebben.
Wat je wél kan doen is je tevreden klant aanmoedigen om je een getuigenis te geven. Zeker als je de juiste vragen stelt en je het dus je klant gemakkelijk maakt om je een getuigenis of testimonial te geven zullen enthousiaste klanten bereid zijn om je te helpen. Ze zullen je graag een geschreven review of misschien wel een videotestimonial geven.
Wat is nu een goede testimonial?
Een goede klantengetuigenis is een verhaal van een tevreden klant. Een verhaal dat stilstaat bij de situatie voor en na. Een relaas over de samenwerking met jou en vooral een schets van het resultaat. Als een tevreden klant vertelt hoe blij hij is dat hij met jou in zee is gegaan, met je heeft samengewerkt, of voor welke transformatie je product, dienst of training heeft gezorgd in zijn werk of leven is dat heel krachtig.
Let er dus altijd op dat je tevreden klant daarover spreekt als je een getuigenis vraagt.
Hoe zorg je daarvoor? Door het te vragen.
Vraag bijvoorbeeld aan je tevreden klant:
1. Waarom heb je gekozen om in zee te gaan / iets te kopen / iets te downloaden van deze persoon?
2. Welke verwachtingen had je?
3. Wat was het resultaat van de samenwerking / je aankoop / de kennismaking?
Een testimonial is een verhaal
Een krachtige klantengetuigenis is in de eerste plaats een verhaal. Mensen houden van een goed verhaal. En wat is nu de gedroomde plek om verhalen te vertellen?
Juist ja. Je blog.
Verwerk een klantenverhaal in een blog
De getuigenis van een tevreden klant leent zich perfect voor een blogartikel.
Als het goed is lijkt je lezer op je klant. Je bloglezer kan zich herkennen in de situatie van de klant. Ook hij is op zoek naar een oplossing, net als je tevreden klant toen hij bij jou aanklopte.
Die herkenbaarheid maakt een blog waarin het verhaal van je klant centraal staat aantrekkelijk voor je bloglezer.
Bovendien is een getuigenis van een echte klant – zeker als je de naam en de foto van degene die de getuigenis heeft gegeven erbij vermeldt – geloofwaardiger dan wanneer je zelf vertelt hoe goed je wel bent.
Een klantengetuigenis kan een twijfelende bloglezer over de streep trekken. Met andere woorden: je verkoopt zonder te verkopen. In je blog.
Samengevat:
Stap 1: Verzamel klantengetuigenissen
Stap 2: Verwerk de getuigenissen van je klanten in blogartikels
Stap 3: Zet de getuigenissenblogs in om twijfelaars over de streep te trekken