Hoe zorg je ervoor dat je eerste blog meteen een schot in de roos is?

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Veel ondernemers die nog niet aan het bloggen zijn voelen zich oncomfortabel. Ze weten niet aan welke (ongeschreven) regels ze zich moeten houden. Zijn die er trouwens wel? Online schijnt alles te kunnen en te mogen. Voor de blogger in spe heb ik een goede raad: volg de structuur van journalisten. Zij zijn erin getraind om goede verhalen te brengen. In dit artikel vertel ik je graag hoe ik het doe.

Weet jij nog wat je deed in maart 1998? Ik wel. Ik heb toen mijn eerste artikel voor de Eecloonaar geschreven. De Eecloonaar vierde toen zijn 150ste verjaardag en was daarmee het oudste weekblad van België. Eén van de initiatieven om die verjaardag in de verf te zetten was ‘De Nieuwe Lichting’. Een twintigtal enthousiaste journalisten in spe werden er door de hoofdredacteur op uitgestuurd om nieuws te verzamelen in het Meetjesland. Niet voor één keer, maar een heel jaar lang. Een ideale springplank die ik heb gebruikt.

Mijn eerste reportage deed ik bij de twee organisatoren van de verkiezing van ‘Prinses van het Meetjesland’ die later in het najaar zou plaatsvinden. Aangezien ik toen zelf ook aan missverkiezingen deelnam – met succes trouwens – was ik meteen geïnteresseerd om de twee heren uit te vragen over het hoe en het waarom. De verkiezing is uiteindelijk nooit doorgegaan. Mijn verslag van mijn gesprek met de organisatoren is wél gepubliceerd. En de feedback die ik van hoofdredacteur Geert kreeg heb ik onthouden en toegepast om al mijn latere interviews, reportages en verhalen naar een hoger niveau te tillen.

En aangezien blogs ook artikels zijn pas ik de technieken die ik als journalist heb geleerd nog altijd toe.

1. Breng nieuws

Zeker voor journalisten is het cruciaal om nieuws te brengen. Maar ook als blogger is het belangrijk om na te denken over de nieuwswaarde van je blogartikel.

Geef mensen altijd een reden om je blog te onthouden en te delen. Hoe? Beantwoord een prangende vraag van je lezer, los een probleem op, geef een nieuwe kijk of inzicht, zorg voor een AHA-moment, laat je lezer iets voelen (vreugde, verdriet, verwondering, verontwaardiging, opluchting…)

Kortom, vraag je af: “Waarom moet mijn lezer dit nu weten?”

Blog niet om te bloggen of “omdat iedereen in je sector dat doet”. Dat brengt ons meteen bij regel 2.

2. Kies een onderwerp waarover je gepassioneerd bent

Er zijn blogs over allerlei onderwerpen mogelijk maar dat wil niet zeggen dat jij ook over alles moet bloggen. 

Waar ligt je hart? Waarover weet jij heel veel? Waar heb je ervaring in?

Schrijf daarover.Zoals ook ik als freelance journalist begonnen ben met iets waar ik veel over wist – missverkiezingen. Gaandeweg ben ik mijn onderwerpen gaan uitbreiden. Tot ik uitkwam bij waar ik echt goed in was: in verhalen over mensen.

Als blogger ben je geen algemeen journalist. Dat wil zeggen dat je niet over alle onderwerpen moet kunnen schrijven. Beter niet zelfs. Kies je thema en blijf daarbij. Dat is ook de snelste manier om ervoor te zorgen dat mensen je als een expert in je onderwerp zullen zien.

Bovendien: als je schrijft over iets dat je echt ligt, dan heb je heel veel stof voor content. Probeer niet dwangmatig te zoeken naar die ene onontgonnen niche waar je zelf nog niet veel over weet. Wat je schrijft zal geforceerd overkomen. Dat is een reden voor je lezer om af te haken.

3. Weet voor wie je schrijft

Eens je weet waarover je wil schrijven is het belangrijk om na te denken over degene voor wie je schrijft. Wat weet hij al? Wat weet hij nog niet? En: wat moet hij weten als hij zijn probleem of vraag wil opgelost zien?

Hou altijd je doelgroep voor ogen. Focus op je lezer. Gebruik de woorden die hij kent. Zijn er afkortingen of termen die je wil gebruiken die hij niet kent maar die wel belangrijk zijn? Leg ze dan uit.

Dat brengt ons meteen bij regel 4.

4. Veronderstel niets

Dat was één van de belangrijkste principes die ik leerde toen ik pas begon als journalist: ga er niet van uit dat je lezer je vorige bijdrages heeft gelezen. Elk artikel, elk verhaal en elke blog moet op zichzelf staan.

Je mag verwijzen naar vorige blogs maar een zin zoals: “In deze blog nemen we de draad terug op van mijn vorige artikel” wekt frustratie op bij de lezer die je vorige blog niet gezien of gelezen heeft.

Geef een korte samenvatting zodat je lezer ‘mee’ is.

Dat geldt trouwens ook voor je onderwerp. Stel dat je bijvoorbeeld een gezondheidsblog schrijft over diabetes of fibromyalgie leg dan uit wat dat is. Zo zorg je ervoor dat je lezers de basiskennis hebben die nodig is om de rest van je verhaal of betoog te begrijpen.

Je blog moet dus op zichzelf staan. Dat geldt ook voor de inleiding. Daarover meer in regel 5.

5. Maak van je inleiding een prikkelende samenvatting

We hebben het allemaal druk. We hebben allemaal te weinig tijd. Al zouden we willen: we kunnen niet alles lezen wat online beschikbaar is.

Ik weet dat je wellicht veel tijd en energie hebt gestoken in je volledige blogartikel maar hou er rekening mee dat veel mensen alleen de titel en de inleiding of intro lezen.

De intro is meestal vier-vijf regels lang en is een samenvatting van de blog. Waarover gaat het in de blog? Wat is je insteek? Wat zal de lezer meer weten als hij je blogartikel leest? Het antwoord op die vragen moet je lezer krijgen door alleen de intro te lezen.

Schrap dus de fluffy, mysterieuze en spitant gevonden zinnen. Zeg klaar en duidelijk wat het je lezer oplevert om verder te lezen.

Extra regel: laat jezelf zien

Deze regel geldt niet voor journalisten. Daar waar journalisten geacht worden om een zaak te belichten vanuit verschillende hoeken en vooral geen eigen standpunten in te nemen, is het voor jou als blogger juist aan te raden om wél te zeggen wat je over iets vindt.
Laat jezelf zien als blogger. Deel je eigen ervaringen. Door te bloggen kun je je bedrijf een stem en een gezicht geven. Doe dat dan ook.

Daarom raad ik aan om elk blogartikel van jou – toch zeker als je het niet publiceert op je eigen website – te voorzien van een kort biografieblokje met een foto van jou.
——————–

Vijf handvaten om koudwatervrees bij het bloggen te overwinnen:

1. Breng nieuws

2. Kies een onderwerp waarover je gepassioneerd bent

3. Weet voor wie je schrijft

4. Veronderstel niets

5. Maak van je inleiding een prikkelende samenvatting

Extra regel: laat jezelf zien

————————-

Voel je je nog wat overweldigd om te beginnen met bloggen? Bekijk dan eerst enkele blogs. Wat vind je zelf goed aan blogs? Wat ergert je eraan? Vraag je af wat je anders of beter zou kunnen doen. En dan: begin eraan. Schrijf je eerste blogartikel. Of – als je dat toch nog eng vindt – schrijf een uitgebreide commentaar op een blog van iemand anders en kijk hoe mensen daarop reageren.

Gaandeweg zal je je eigen blogstem vinden. Maar dan moet je wel eens de eerste stap zetten.

START MET DE BLOGTRAINING

Alles wat je moet weten over bloggen in één online training

Als copywriter heb ik al vele tientallen ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door zakelijk te bloggen.
Mijn beste adviezen, voorbeelden en stappen deel ik in deze online blogcursus. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers die willen bloggen om meer volgers en klanten te krijgen.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • marketing
  • Overig
bloggen
Hoe schrijf je blogs die mensen graag lezen?

Als het gaat om bloggen en bedenken welke blogartikels werken voor jou, dan is het belangrijk om te weten wat je lezers willen en hoe je hen nieuwsgierig maakt naar je content. In dit artikel verklap ik je 3 strategieën om meer nieuwsgierige en geïnteresseerde …

kubus
3 dingen waarmee je direct je blogs aantrekkelijker maakt voor je ideale klant

Het verschil tussen amateurbloggers en professionele bloggers is dat de pro’s aantrekkelijk schrijven. Ze weten hun artikel zo op te stellen dat lezers erin meegezogen worden van titel tot het laatste punt. Als jij rekening houdt met de drie aandachtspunten in dit artikel, dan wordt …

IMG_3538
Hoe schrijf je een blogartikel dat laat zien waar je voor staat zonder dat je verkoperig over komt

Met een blog wil je je lezers laten weten wat je doet en waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn om hun probleem, irritatie of ergernis op te lossen. Maar lezers en volgers zijn kritisch. Ze geloven niet zomaar alles wat je zegt. …

IMG_7613
Stop met googelen. Start met bloggen

Herken je dit? Je hebt je voorgenomen om te bloggen. Omdat het goed is voor je zichtbaarheid. Omdat je je expertstatus wilt vergroten. Omdat je meer volgers en klanten wilt. Top. Alleen: hoe begin je met bloggen? Even wat blogtips googelen? Neen. Er zijn vijf …

Online-Training-01 (3)
Waarom de meeste mensen nooit een online cursus afmaken

Misschien heb je al eens een online training gekocht. Want het onderwerp is interessant en met de nieuwe inzichten en vaardigheden dankzij de online cursus krijgt, kan je de zaken beter en anders aanpakken op je werk of privé. Maar misschien ben je toch nog …

IMG_E6186
Wat is de snelste manier om meer reacties te krijgen? (Het is niet wat je denkt)

Als je dit leest, dan ben je ondernemend. Dan laat je van je horen, maak je berichten, schrijf je misschien al regelmatig blogs en nieuwsbrieven maar de respons kan beter. Je wil dat meer mensen je berichten leuk vinden, een reactie achterlaten, je posts delen, …

IMG_2288
Kan je bloggen als je geen groot schrijftalent bent?

Ben je een ambitieuze ondernemer? Maar twijfel je of bloggen wel iets voor jou is? Je bent niet de enige. Veel ondernemende mensen twijfelen of ze er zich wel moeten aan wagen. Maar met bloggen is het zoals met sporten of musiceren. Een aangeboren talent …

IMG_6239
Waarom je een goede titel voor je blog niet zomaar even uit je mouw schudt

De kers op de taart, dat is het. Ik heb het natuurlijk over de titel van je blog. En zoals een patissier uiterst zorgvuldig de kersen op zijn taart dresseert, zo mag ook een titel bedenken geen haastwerk zijn. Meer zelfs: het kan zijn dat …

0
Zo overwin je de 5 grootste obstakels om te bloggen als ondernemer

Je denkt er al een tijdje over na. Om van je te laten horen. Om te bloggen. En toch komt het er niet van. Ook al weet je wat het allemaal voor je bedrijf en je zichtbaarheid kan doen. Hoe komt het dat je wel …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
De Schrijfcoach draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches