Hoe zorg je ervoor dat je eerste blog meteen een schot in de roos is? - Katleen Van Landschoot

Hoe zorg je ervoor dat je eerste blog meteen een schot in de roos is?

Veel ondernemers die nog niet aan het bloggen zijn voelen zich oncomfortabel. Ze weten niet aan welke (ongeschreven) regels ze zich moeten houden. Zijn die er trouwens wel? Online schijnt alles te kunnen en te mogen. Voor de blogger in spe heb ik een goede raad: volg de structuur van journalisten. Zij zijn erin getraind om goede verhalen te brengen. In dit artikel vertel ik je graag hoe ik het doe.

Weet jij nog wat je deed in maart 1998? Ik wel. Ik heb toen mijn eerste artikel voor de Eecloonaar geschreven. De Eecloonaar vierde toen zijn 150ste verjaardag en was daarmee het oudste weekblad van België. Eén van de initiatieven om die verjaardag in de verf te zetten was ‘De Nieuwe Lichting’. Een twintigtal enthousiaste journalisten in spe werden er door de hoofdredacteur op uitgestuurd om nieuws te verzamelen in het Meetjesland. Niet voor één keer, maar een heel jaar lang. Een ideale springplank die ik heb gebruikt.

Mijn eerste reportage deed ik bij de twee organisatoren van de verkiezing van ‘Prinses van het Meetjesland’ die later in het najaar zou plaatsvinden. Aangezien ik toen zelf ook aan missverkiezingen deelnam – met succes trouwens – was ik meteen geïnteresseerd om de twee heren uit te vragen over het hoe en het waarom. De verkiezing is uiteindelijk nooit doorgegaan. Mijn verslag van mijn gesprek met de organisatoren is wél gepubliceerd. En de feedback die ik van hoofdredacteur Geert kreeg heb ik onthouden en toegepast om al mijn latere interviews, reportages en verhalen naar een hoger niveau te tillen.

En aangezien blogs ook artikels zijn pas ik de technieken die ik als journalist heb geleerd nog altijd toe.

1. Breng nieuws

Zeker voor journalisten is het cruciaal om nieuws te brengen. Maar ook als blogger is het belangrijk om na te denken over de nieuwswaarde van je blogartikel.

Geef mensen altijd een reden om je blog te onthouden en te delen. Hoe? Beantwoord een prangende vraag van je lezer, los een probleem op, geef een nieuwe kijk of inzicht, zorg voor een AHA-moment, laat je lezer iets voelen (vreugde, verdriet, verwondering, verontwaardiging, opluchting…)

Kortom, vraag je af: “Waarom moet mijn lezer dit nu weten?”

Blog niet om te bloggen of “omdat iedereen in je sector dat doet”. Dat brengt ons meteen bij regel 2.

2. Kies een onderwerp waarover je gepassioneerd bent

Er zijn blogs over allerlei onderwerpen mogelijk maar dat wil niet zeggen dat jij ook over alles moet bloggen. 

Waar ligt je hart? Waarover weet jij heel veel? Waar heb je ervaring in?

Schrijf daarover.Zoals ook ik als freelance journalist begonnen ben met iets waar ik veel over wist – missverkiezingen. Gaandeweg ben ik mijn onderwerpen gaan uitbreiden. Tot ik uitkwam bij waar ik echt goed in was: in verhalen over mensen.

Als blogger ben je geen algemeen journalist. Dat wil zeggen dat je niet over alle onderwerpen moet kunnen schrijven. Beter niet zelfs. Kies je thema en blijf daarbij. Dat is ook de snelste manier om ervoor te zorgen dat mensen je als een expert in je onderwerp zullen zien.

Bovendien: als je schrijft over iets dat je echt ligt, dan heb je heel veel stof voor content. Probeer niet dwangmatig te zoeken naar die ene onontgonnen niche waar je zelf nog niet veel over weet. Wat je schrijft zal geforceerd overkomen. Dat is een reden voor je lezer om af te haken.

3. Weet voor wie je schrijft

Eens je weet waarover je wil schrijven is het belangrijk om na te denken over degene voor wie je schrijft. Wat weet hij al? Wat weet hij nog niet? En: wat moet hij weten als hij zijn probleem of vraag wil opgelost zien?

Hou altijd je doelgroep voor ogen. Focus op je lezer. Gebruik de woorden die hij kent. Zijn er afkortingen of termen die je wil gebruiken die hij niet kent maar die wel belangrijk zijn? Leg ze dan uit.

Dat brengt ons meteen bij regel 4.

4. Veronderstel niets

Dat was één van de belangrijkste principes die ik leerde toen ik pas begon als journalist: ga er niet van uit dat je lezer je vorige bijdrages heeft gelezen. Elk artikel, elk verhaal en elke blog moet op zichzelf staan.

Je mag verwijzen naar vorige blogs maar een zin zoals: “In deze blog nemen we de draad terug op van mijn vorige artikel” wekt frustratie op bij de lezer die je vorige blog niet gezien of gelezen heeft.

Geef een korte samenvatting zodat je lezer ‘mee’ is.

Dat geldt trouwens ook voor je onderwerp. Stel dat je bijvoorbeeld een gezondheidsblog schrijft over diabetes of fibromyalgie leg dan uit wat dat is. Zo zorg je ervoor dat je lezers de basiskennis hebben die nodig is om de rest van je verhaal of betoog te begrijpen.

Je blog moet dus op zichzelf staan. Dat geldt ook voor de inleiding. Daarover meer in regel 5.

5. Maak van je inleiding een prikkelende samenvatting

We hebben het allemaal druk. We hebben allemaal te weinig tijd. Al zouden we willen: we kunnen niet alles lezen wat online beschikbaar is.

Ik weet dat je wellicht veel tijd en energie hebt gestoken in je volledige blogartikel maar hou er rekening mee dat veel mensen alleen de titel en de inleiding of intro lezen.

De intro is meestal vier-vijf regels lang en is een samenvatting van de blog. Waarover gaat het in de blog? Wat is je insteek? Wat zal de lezer meer weten als hij je blogartikel leest? Het antwoord op die vragen moet je lezer krijgen door alleen de intro te lezen.

Schrap dus de fluffy, mysterieuze en spitant gevonden zinnen. Zeg klaar en duidelijk wat het je lezer oplevert om verder te lezen.

Extra regel: laat jezelf zien

Deze regel geldt niet voor journalisten. Daar waar journalisten geacht worden om een zaak te belichten vanuit verschillende hoeken en vooral geen eigen standpunten in te nemen, is het voor jou als blogger juist aan te raden om wél te zeggen wat je over iets vindt.
Laat jezelf zien als blogger. Deel je eigen ervaringen. Door te bloggen kun je je bedrijf een stem en een gezicht geven. Doe dat dan ook.

Daarom raad ik aan om elk blogartikel van jou – toch zeker als je het niet publiceert op je eigen website – te voorzien van een kort biografieblokje met een foto van jou.
——————–

Vijf handvaten om koudwatervrees bij het bloggen te overwinnen:

1. Breng nieuws

2. Kies een onderwerp waarover je gepassioneerd bent

3. Weet voor wie je schrijft

4. Veronderstel niets

5. Maak van je inleiding een prikkelende samenvatting

Extra regel: laat jezelf zien

————————-

Voel je je nog wat overweldigd om te beginnen met bloggen? Bekijk dan eerst enkele blogs. Wat vind je zelf goed aan blogs? Wat ergert je eraan? Vraag je af wat je anders of beter zou kunnen doen. En dan: begin eraan. Schrijf je eerste blogartikel. Of – als je dat toch nog eng vindt – schrijf een uitgebreide commentaar op een blog van iemand anders en kijk hoe mensen daarop reageren.

Gaandeweg zal je je eigen blogstem vinden. Maar dan moet je wel eens de eerste stap zetten.

MAAK JE EIGEN BLOGS EN BERICHTEN MAGNETISCH

Ontdek 25 powerwoorden + voorbeelden in deze masterclass

Als copywriter heb ik al honderden ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door  artikels voor en over hen te schrijven. Daarbij heb ik ontdekt dat er 5 stappen en 25 woorden zijn die cruciaal zijn om de aandacht krijgen – vooral als je wilt bloggen voor je business. 
Mijn beste adviezen, bewezen aanpak en praktische voorbeelden deel ik in deze praktische masterclass. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers zoals jij.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
  • sociale media
komkommertijd
5 veel voorkomende problemen van ondernemers in de zomer (en hoe je daar een mouw aan past)
Spoiler alert: met content los je problemen op van je klanten. In dit blogartikel bekijken we 5 problemen waarmee veel ondernemers te maken hebben tijdens de zomer en met welk soort content je dat oplost. Nee, ik beloof je geen geheime methode die je zakken ...
elleboogje met Maarten en Vanessa
“Ja, maar mijn business is anders…”
Vorige week was ik op een event over online marketing. En zoals dat gaat op events: je komt daar mensen tegen die je nog nooit eerder hebt gezien. Je weet niet wie ze zijn en wat ze doen tot op het moment dat je met ...
websitescan
Krijg je niet genoeg klanten via je website? Doe de websitescan
De beste plaats om je blogs te publiceren? Je website. Maar misschien ben je niet zo tevreden over je huidige website. Misschien wil je jouw website wel volledig omgooien omdat er nu weinig tot niets uitkomt en stel je daarom bloggen uit. Dan heb ik ...
workshop 29-8-17 (81)
Wat als je bloggen lastig vindt?
Laten we het niet moeilijker maken dan het is: bloggen is een chic woord voor artikels schrijven. Die artikels plaats je op je website. Zakelijk bloggen is gestructureerde en verhelderende artikels schrijven over en voor je business. Als je nu denkt: “Bah, opstellen schrijven dus”, ...
Goed voornemen: zakelijk bloggen
Zo maak je je goede voornemen om zakelijk te bloggen wél waar
Het begin van het nieuwe jaar is dé periode van nieuwe kansen en mogelijkheden. Niet alleen privé kun je goede voornemens maken maar ook voor je business. Nu is het perfecte moment om een frisse wind te laten waaien en te doen wat al lang ...
Geld verdienen met marketing
Het alternatief voor inspelen op speciale marketingdagen
Black Friday, sinterklaas, kerst, oud en nieuw… 🥂 Weet jij wat ze gemeen hebben? Wel, het zijn aanleidingen voor mensen om geld uit te geven. En voor bedrijven om keihard hun aanbiedingen te promoten. 🛒 Maar wat als je niet houdt van opdringerige marketing maar ...
online blogtraining
Bloggen is misschien wel een verspilling van je tijd en energie
Stel je voor: een journalist belt je op. In je favoriete krant is een volledige pagina vrijgekomen in de editie van morgen. Als je wil komt op die pagina een stuk over jouw bedrijf of project. Helemaal gratis. Wat zou je doen? Zou je zeggen: ...
webinar over bloggen
Hoe zit het met je voornemen om te bloggen?
Stond ‘bloggen’ op je to do-lijst voor 2022? Is het er al van gekomen? Of ben je aan het twijfelen geslagen? Je bent niet de enige. Veel ondernemers vragen zich af of bloggen wel de moeite waard is. Of ze niet beter hun energie kunnen ...
enthousiaste bloggende ondernemers
Waarom blogt de ene wél en de andere niet na een training?
Toen ik enkele jaren geleden voor het eerst mijn training Bloggen Als De Beste gaf focuste ik vooral op de tips en de praktische kant van het bloggen. Want het is belangrijk dat je weet hoe je moet bloggen. Dus ik gaf templates voor goede ...

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Katleen Van Landschoot draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders