Waarom blogt de ene wél en de andere niet na een training? - Katleen Van Landschoot - De Copywriter BE 0860 102 265

Waarom blogt de ene wél en de andere niet na een training?

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Toen ik enkele jaren geleden voor het eerst mijn training Bloggen Als De Beste gaf focuste ik vooral op de tips en de praktische kant van het bloggen. Want het is belangrijk dat je weet hoe je moet bloggen.

Dus ik gaf templates voor goede titels, mijn PRIK-formule om aan onderwerpen te komen, stond stil bij de opbouw van een scanbaar blogartikel en gaf voorbeelden van ‘trial close’-vragen om te verwerken in een blog. Natuurlijk zijn dat allemaal belangrijke elementen om onder de knie te hebben als je bloggen goed wilt inzetten voor je business.

Maar ik merkte dat, hoewel mensen heel enthousiast waren aan het eind van de training of workshop, ze niet allemaal even veel begonnen te bloggen zoals ik had verwacht. Sommigen blogden zelfs helemaal niet.

Hoe kwam dat?
Lag het aan de inhoud van de training? Wisten de mensen te weinig? Moest ik meer voorbeelden geven? Hadden ze nood aan opvolgsessies? Moest ik de training opdelen in kortere sessies?

Ik vroeg mensen die hadden deelgenomen aan mijn live trainingsdagen en workshops hoe het kwam dat ze nog niet hadden geblogd. Ze verzekerden mij dat het heel interessant was geweest en dat ze veel van mij hadden opgestoken, dat ze overtuigd waren van de meerwaarde van bloggen maar dat er iets tussen was gekomen.

Het was bijvoorbeeld heel druk geweest in de zaak. Of er was een nieuw personeelslid aangeworven dat aandacht vroeg. Of de medewerker die zou bloggen had een nieuwe job bij een ander bedrijf aangenomen. Of het aanbod was veranderd waardoor ze intern aan het nadenken waren over een nieuwe marketingaanpak. Of ze waren ‘nu even’ zaken aan het afwerken waardoor bloggen als ‘to do’ verschoven was naar onder op het lijstje – of op de lijst ‘leuk voor later’ was beland.

Allemaal heel valabele argumenten. En toch…
Er waren deelnemers die dezelfde training hadden gevolgd die het ook heel druk hadden in hun business en die ook te maken kregen met onverwachte zaken en zelfs tegenslagen maar die wél aan de slag waren gegaan. Die een eerste blog online hadden gezet en hadden verstuurd naar mensen. Die zichtbaar waren geworden. Die positieve reacties hadden gekregen. Die boekingen, bestellingen en nieuwe klanten hadden gekregen doordat mensen de weg vonden naar hun zaak, uitbating of bedrijf. Die beetje bij beetje zekerder waren geworden en van bloggen een routine hadden gemaakt.

De beide groepen deelnemers hadden dezelfde training en tips gekregen. Wat was er anders?
Ik heb me verdiept in die vraag. Wat maakt dat de ene succesvol is en de andere niet of veel minder? Hoe komt het dat mensen weten dat ze iets moeten doen of dat het goed is voor hen maar dat ze het toch niet doen? En wat kon ik doen om mijn cursisten nog beter te ondersteunen?

Ik las boeken over het onderwerp zoals ‘Think and Grow Rich’ van Napoleon Hill,  ‘Do It!’ van John-Roger en Peter McWilliams en ‘Successful Women Think Differently’ van Valorie Burton. Ik bekeek ook video’s zoals TED talks en ik praatte erover met mensen.

En daardoor werd het me duidelijk.

Kennis en vaardigheden hebben alléén is niet genoeg.
Het geheim zit in de mindset. Ondernemers die met succes bloggen voor hun business denken en doen iets anders dan hun collega’s die minder succes hebben of die zelfs niet verder komen dan een voornemen om te bloggen.

Welke mindset dan precies nodig is?

Dat vertel ik in mijn boek ‘Stop met staren. Start met bloggen’ dat later dit jaar verschijnt. Ben jij al aangemeld voor de interesselijst?

MAAK JE EIGEN BLOGS EN BERICHTEN MAGNETISCH

Ontdek 25 powerwoorden + voorbeelden in deze masterclass

Als copywriter heb ik al honderden ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door  artikels voor en over hen te schrijven. Daarbij heb ik ontdekt dat er 5 stappen en 25 woorden zijn die cruciaal zijn om de aandacht krijgen – vooral als je wilt bloggen voor je business. 
Mijn beste adviezen, bewezen aanpak en praktische voorbeelden deel ik in deze praktische masterclass. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers zoals jij.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
  • sociale media
Geld verdienen met marketing
Het alternatief voor inspelen op speciale marketingdagen

Black Friday, sinterklaas, kerst, oud en nieuw… 🥂 Weet jij wat ze gemeen hebben? Wel, het zijn aanleidingen voor mensen om geld uit te geven. En voor bedrijven om keihard hun aanbiedingen te promoten. 🛒 Maar wat als je niet houdt van opdringerige marketing maar …

online blogtraining
Bloggen is misschien wel een verspilling van je tijd en energie

Stel je voor: een journalist belt je op. In je favoriete krant is een volledige pagina vrijgekomen in de editie van morgen. Als je wil komt op die pagina een stuk over jouw bedrijf of project. Helemaal gratis. Wat zou je doen? Zou je zeggen: …

webinar over bloggen
Hoe zit het met je voornemen om te bloggen?

Stond ‘bloggen’ op je to do-lijst voor 2022? Is het er al van gekomen? Of ben je aan het twijfelen geslagen? Je bent niet de enige. Veel ondernemers vragen zich af of bloggen wel de moeite waard is. Of ze niet beter hun energie kunnen …

klanten helpen
“Zitten ‘ze’ eigenlijk wel op mij te wachten?”

Het is een veelgestelde vraag van ondernemende mensen die overwegen om te bloggen: “Zit er wel iemand op mij te wachten?” Of, de variant daarvan: “Wie ben ik nu om blogartikels te schrijven? Ik ben toch helemaal niet zo speciaal? Zal bloggen wel werken voor …

kies de juiste blogaanpak
Bloggen op een manier die bij je past

Misschien ben je ooit begonnen met bloggen maar heb je er de brui aan gegeven. Omdat het tegenviel. Omdat het je zo veel moeite en energie kostte. Nochtans was de template die je hebt gevonden of gekregen veelbelovend. Alleen: voor jou werkt het niet. Hoe …

dankbaar en blij bloggen
Blogtip: Blog over dingen waar je dankbaar voor bent

Bloggen doe je om te groeien. Je kunt er je business mee laten groeien maar je groeit er vooral ook zelf door. Dat heb je soms zelf niet in de gaten. Daarom is het een goed idee om je groeimomenten te verzamelen. Zo zie jij …

sociale media of bloggen
Wat aardbeien je leren over je marketing

https://youtu.be/DTDppycOBNs Wat hebben aardbeien te maken met zichtbaarheid? Veel.  Want aardbeien bestaan in verschillende maten en soorten. Je kiest altijd deze die jij het lekkerste vindt en waarvoor je ze wilt gebruiken.  Wil je een zelfgebakken aardbeitaart op taart toveren? Dan werk je die wellicht …

VIP-klant in de Provence
Wat zet je in de verf: je expertise of je persoonlijkheid?

Waarom zou iemand zijn geld aan jou uitgeven: omdat je een joviale, innemende persoon bent of omdat je bekwaam bent? Ik kies voor het tweede. Al is aangenaam in de omgang zijn natuurlijk wel een pluspunt. Maar het is niet voor al je klanten de …

Geld verdienen door te bloggen
Bloggen is misschien niet voor jou

Je hebt goede redenen om te bloggen. Zoals: creatief zijn en zo de business creëren die jij wilt, iets teruggeven aan de maatschappij en anderen helpen, laten zien dat je kundig en onderlegd bent in je vak, jezelf zichtbaar maken om gezien te worden als …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Katleen Van Landschoot - De Copywriter BE 0860 102 265 draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches