Waarom ik me als copywriter niet focus op SEO

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

SEO of zoekmachineoptimalisatie: voor webdesigners en webmarketeers is het de heilige graal. Het is de manier om hoger in Google te komen. Toch maak ik me er niet druk om. En ik raad je aan om dat ook niet te doen. In deze blog leg ik uit waarom.

 

Wil jij graag je concurrentie te slim af zijn? Wil je hoger scoren in Google? Dan heb je vast al gehoord dat SEO de oplossing is. Via allerlei technische handigheden kan je het algoritme van de zoekmachines beïnvloeden om hoger te komen in de zoekresultaten.

Toch focus ik me daar niet op.
Of ik dan niet goed gevonden wil worden door de zoekmachines? Tuurlijk wel. Maar ik ga er mijn teksten niet voor aanpassen. En dat hoeft ook niet. Ik zal je vertellen waarom.

Als copywriter schrijf ik teksten die converteren. Dat wil zeggen: websiteteksten, blogs, nieuwsbrieven, DM’s, posts op sociale media… die de aandacht trekken van mensen, die ervoor zorgen dat mensen lezen van titel tot eindpunt, die interesse opwekken, die smaken naar meer. Mensen die zich herkennen in teksten willen méér weten. Worden volgers en zelfs klanten.

Die geïnteresseerde lezers, volgers en klanten zijn mensen. Echte mensen met problemen, noden en verlangens.
Mijn ideale klant bijvoorbeeld is een dienstverlener die heel goed is in zijn vak, niet houdt van opdringerig verkopen en niet de tijd, energie of inspiratie lijkt te vinden om regelmatig van zich te laten horen. Daardoor is hij online niet echt zichtbaar en vertrouwt hij op netwerkevenementen en mond-tot-mondreclame om nieuwe klanten te krijgen. “Als mensen maar zouden weten hoe goed is ben, dan zouden ze vanzelf wel komen”, lijkt zijn motto wel. Of eigenlijk moet ik zeggen ‘haar’ motto want blijkbaar vinden vooral vrouwen dat ze moeten gevonden worden. Want van keihard verkopen of pitchen houden ze niet, de dames die zich herkennen in wat ik schrijf. (Ze lijkt trouwens een beetje op mij, mijn ideale klant 😊)

Ik ken mijn klanten en mijn volgers. Ik luister ook naar wat ze zeggen of wat ze vertellen in fora, in groepen of in commentaren. Ik hoor hun bezorgdheden en wat ze graag zouden willen. En over die zaken schrijf ik. En door dat te doen krijg ik vrijwel elke dag volgers bij en downloaden elke dag nieuwe mensen mijn gratis e-book met powerwoorden.

Met andere woorden: ik focus me op mensen, niet op machines. Google is een machine, een zoekmachine. Met een machine is het lastig communiceren. Een machine kan niet voelen wat je zegt of kan zich geen mentaal beeld vormen van wat je zegt op schrijft. Een machine baseert zich op meetbare zaken. Zoals zoekwoorden.

Maar mensen kan je wel raken. Mensen kunnen zich iets inbeelden bij wat je schrijft. Ze kunnen zich herkennen in wat je zegt of vertelt. Je kunt ze laten dromen, iets laten voelen en hen aanzetten tot actie. Op die manier kun je betrokkenheid creëren.

Als mensen zich betrokken en aangesproken voelen door je woorden dan lezen ze verder op je website, dan bekijken ze je video’s, dan volgen ze je op sociale media en schrijven ze zich in op je e-maillijst omdat ze alles van je willen horen.
Dat is wat je moet willen.

Daarom leg ik daar mijn focus op. Ik vraag me iedere keer weer af: “Wat kan ik zeggen of welke inzichten kan ik delen om mijn ideale lezer te helpen?”. Ik vraag me dus niet af: “Hoe krijg ik zoveel zoekwoorden in mijn tekst gepropt?”
Want als je probeert op een kunstmatige manier zoektermen in een tekst te stoppen dan komt je tekst al snel heel gemaakt en gefabriceerd over. Mensen voelen dat en haken af als ze zo’n SEO-gelikte tekst voorgeschoteld krijgen.

Maar als je schrijft voor mensen en je maakt van je boodschap een dialoog met je lezer, dan lezen mensen wél verder. Ze blijven zelfs langer op je wegsite omdat ze meer van je willen horen en lezen omdat ze het interessant vinden wat je te vertellen hebt.

En weet je wat?
Dat ziet een zoekmachine zoals Google. Google meet en merkt hoelang iemand op je website is. Op basis van het aantal tijd dat iemand op je website doorbrengt berekent de zoekmachine hoe interessant je content is. Als je erin slaagt om met aansprekende content je bezoekers langer op je website te houden, dan belonen de algoritmes je daarvoor. Met andere woroden: door je lezer een plezier te doen, maak je meteen ook Google blij. En krijg je een hogere positie in de zoekresultaten.

Dus je hoeft je niet te focussen op allerlei SEO-technieken want het allerbelangrijkste bij SEO is: ervoor zorgen dat je bezoekers van jou de best mogelijke content krijgen.

Dat hoorde ik SEO-specialist Rick Zuidbroek van DoubleSmart vertellen tijdens zijn presentatie ‘Hoe kom je hoger in Google?’ tijdens de Sys-ledendag op 25 juni 2020. Hij heeft een heel uitgebreide handleiding gemaakt over SEO en zoekwoordenonderzoek die je trouwens hier gratis kunt downloaden.

“Vergeet trucjes”, begon de SEO-expert zijn uiteenzetting. “Houd de visie van Google in het achterhoofd namelijk: meer waarde leveren voor de gebruiker. Wat wil je gebruiker? Dat is het uitgangspunt. Mik op een stabiele stroom van leads en bezoekers. SEO is een langetermijnstrategie die een structurele aanpak vraagt. Je moet er regelmatig en continu aan werken. Ook hier geldt de wet van stapelrente die tot exponentiële groei leidt.”

Rick Zuidbroek onderscheidt drie factoren voor SEO: techniek (zoals goede titels voor je blog en pagina’s maar ook meta-omschrijvingen), content (“Hiermee kun je de meeste impact maken”) en autoriteit (de kwaliteit van je links). “Over SEO is veel te vertellen maar doe eerst de dingen die je zelf kunt. Pas daarna kun je een gespecialiseerde partij inschakelen”, besloot Rick zijn boeiende uiteenzetting.

Je begrijpt: de SEO-kenner en ik zitten op dezelfde golflengte.

Samengevat:
Schrijf niet voor Google of voor SEO. Schrijf voor mensen. Zorg voor de beste content die er over je vakgebied of onderwerp te vinden is. En als je dat doet, dan zal Google je tof vinden en je belonen. En je websitebezoekers, je volgers en je klanten ook 😊

START MET DE BLOGTRAINING

Alles wat je moet weten over bloggen in één online training

Als copywriter heb ik al vele tientallen ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door zakelijk te bloggen.
Mijn beste adviezen, voorbeelden en stappen deel ik in deze online blogcursus. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers die willen bloggen om meer volgers en klanten te krijgen.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
033021 BPS SYS _23632
Waarom ik geen gratis advies meer geef

Misschien vind je me een koele tante. Of zelfs iemand die het hoog in haar bol heeft gekregen. Dat mag. Ik blijf bij mijn besluit. Ik geef geen gratis advies op maat meer. En dat is het beste dat ik kan doen. Niet alleen voor …

033021 BPS SYS _22225
Hoe blog je als de beste?

Veel ondernemers hebben een zetje nodig om hun eerste blog te maken. Elke uitvlucht is goed om bloggen nog even uit te stellen. Maar wat als ik je nu een stappenplan gaf om eraan te beginnen?

033021 BPS SYS _23235
Geen tijd om te bloggen? Het kan ook als je maar vijf minuutjes hebt

“Geen tijd” is de meest aangehaalde reden van ondernemers om niet te bloggen. In dit blogartikel ontdek je enkele slimme technieken waardoor je toch blogartikels kan schrijven zelfs al heb je het druk of zijn er veel andere to do’s

bloginstructies
Is bloggen iets voor jou?

Een vraag die ik als copywriter dikwijls krijg is: “Is bloggen wel iets voor mij?” Meestal krijg ik die vraag van ondernemers die wel geloven in bloggen maar twijfelen of het wel iets is voor hen, of het iets kan bijdragen aan hun business en …

IMG_5121
Nee, met een blog kun je geen levens veranderen

Bloggen is een goede manier om van je te laten horen. Je kunt er mensen mee motiveren, inspireren, enthousiast maken maar het leven van mensen veranderen: neen, dat lukt niet. Trouwens met geen enkele vorm van marketing. Is bloggen dan geen goed idee? Toch wel. …

foto met Catherine en Ludo
“Ik wil de concurrentie niet wijzer maken met mijn blog”

Een van de bezwaren tegen bloggen is de angst dat anderen weglopen met je informatie. Of dat je, door je beste kennis en inzichten te delen, mensen helpt die vervolgens naar je concurrent gaan. Klopt dat? En kan je bloggen op een manier dat mensen …

computermuis
Wat zijn de beste marketingblogs voor 2021?

Dagelijks lees ik blogartikelen over marketing om op de hoogte te blijven van trends en (nieuwe) toepassingen van aloude marketingtechnieken die hun waarde vele malen hebben bewezen. Die tips en inzichten deel ik graag met mijn volgers en klanten. Maar met de vele honderden blogs …

bloggen
Hoe schrijf je blogs die mensen graag lezen?

Als het gaat om bloggen en bedenken welke blogartikels werken voor jou, dan is het belangrijk om te weten wat je lezers willen en hoe je hen nieuwsgierig maakt naar je content. In dit artikel verklap ik je 3 strategieën om meer nieuwsgierige en geïnteresseerde …

kubus
3 dingen waarmee je direct je blogs aantrekkelijker maakt voor je ideale klant

Het verschil tussen amateurbloggers en professionele bloggers is dat de pro’s aantrekkelijk schrijven. Ze weten hun artikel zo op te stellen dat lezers erin meegezogen worden van titel tot het laatste punt. Als jij rekening houdt met de drie aandachtspunten in dit artikel, dan wordt …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De Schrijfcoach draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches