Als je mij al langer volgt weet je dat ik verschillende miniboekjes heb geschreven. Zo is er ‘Bloginspiratie’. Eentje met 57 blogideeën die ondernemers helpen als ze weer eens inspiratieloos naar het scherm zitten te turen, zich afvragend: “Waarover zou ik het nu eens kunnen hebben?”
Ik heb 57 haakjes verzameld, 57 invalshoeken zodat je meteen een onderwerp hebt voor je volgende blog. Of blogs. Want met 57 x bloginspiratie kun je – als je wekelijks een blogartikel schrijft – ruim een jaar vooruit.
Bij elk haakje en elke invalshoek leg ik uit waarom het een goede insteek is en hoe je hem het beste gebruikt. Dus je begrijpt: het is een lijvig boekje geworden.
En toch heeft het bedenken, schrijven en uitwerken van alle inspiratietips me (bijna) minder tijd gekost dan kiezen welke titel er op de cover komt.
Waarom is een titel zo belangrijk?
Een titel is de etalage van het artikel. Op basis van de titel beslissen mensen of ze al dan niet geïnteresseerd zijn en de inleiding lezen. De enige functie van de titel is de aandacht trekken en ervoor zorgen dat mensen de inleiding lezen. Anders gezegd: de titel is de advertentie voor de rest van wat je in je blog aan je volgers wil vertellen.
Wat doet een goede titel?
Een goede titel maakt nieuwsgierig maar is in de eerste plaats duidelijk. Duidelijkheid wint het van creativiteit. Mysterieuze titels, algemene titels of alleen maar één woord prikkelen niet. Een titel die werkt is concreet en maakt de lezer meteen duidelijk wat hij van het artikel er onder kan verwachten. Een titel die de pijn of het probleem van de lezer aanhaalt kan doorgaans rekenen op meer respons en een hogere doorklikratio dan een titel die inspeelt op het verlangen van mensen. Vergelijk bijvoorbeeld: “Roep je overgewicht een halt toe” met “Verlies 5 kg in 10 dagen”.
Enkele tips
Wat doet het goed in een titel? Een vraag. Humor. Een verwijzing naar het belangrijkste leerpunt van het artikel. Denk bijvoorbeeld aan ‘How to…’-titels.
Er zijn ook titeltemplates die het grootste voordeel combineren met het grootste bezwaar. Of titelformules die zweren bij tegenstellingen. Denk bijvoorbeeld aan: “Hoe gewone ondernemers buitengewone resultaten behalen”. Een verwijzing naar je doelgroep in de titel is ook een goed idee. Ook iets om te overwegen: getallen en cijfers opnemen in je titel. Cijfers passen in het rijtje powerwoorden zoals ik uitleg in mijn gratis e-book ’10 woorden die geld opleveren’.
Gebruik cijfers
Tussen de woorden springen getallen en cijfers in het oog. Een cijfer in een titel trekt de aandacht. Titels zoals: “3 gouden tips om…”, “Ken jij deze 15 veelgemaakte fouten?”, “50 tinten grijs” werken omdat mensen houden van lijstjes. Oneven en niet afgeronde getallen werken trouwens het beste.
Cijfers, data en statistieken onderbouwen wat je zegt en helpen mensen om iets te kopen. Of zoals men het in Amerika zegt: “You can’t argue with facts”. Cijfers verhogen je geloofwaardigheid.
Verzamel dus feiten en cijfers om te gebruiken in je marketing. Let wel: overdrijf niet. Maak er geen goochelshow van cijfers, getallen en procenten van. Dan leest je tekst niet vlot meer.
Kies
Als je deze en andere ‘best practices’ wil toepassen op één titel dan kom je wellicht in de knoei. Een oplossing kan zijn om een korte hoofdtitel te maken en een langere ondertitel.
Hoe dan ook: het is belangrijk om goed na te denken wat je wil bereiken. En te kiezen. Er is niet één ideale titeltemplate die je voor al je blogs kan toepassen. Die templates bestaan wel maar als je altijd dezelfde kiest dan gaan je titels er allemaal gelijkaardig uitzien.
En iets dat lijkt op iets anders, dat negeren mensen.
Kortom: zorg voor afwisseling en kies iets dat past bij jou, bij je onderwerp en bij je doelgroep. En test. Weten is meten.