Waarom je een goede titel voor je blog niet zomaar even uit je mouw schudt

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
De kers op de taart, dat is het. Ik heb het natuurlijk over de titel van je blog. En zoals een patissier uiterst zorgvuldig de kersen op zijn taart dresseert, zo mag ook een titel bedenken geen haastwerk zijn. Meer zelfs: het kan zijn dat je meer tijd kwijt bent aan de zoektocht naar een goede titel dan aan de uitwerking van een blog. Dat is zelfs goed.

Als je mij al langer volgt weet je dat ik verschillende miniboekjes heb geschreven. Zo is er ‘Bloginspiratie’. Eentje met 57 blogideeën die ondernemers helpen als ze weer eens inspiratieloos naar het scherm zitten te turen, zich afvragend: “Waarover zou ik het nu eens kunnen hebben?”

Ik heb 57 haakjes verzameld, 57 invalshoeken zodat je meteen een onderwerp hebt voor je volgende blog. Of blogs. Want met 57 x bloginspiratie kun je – als je wekelijks een blogartikel schrijft – ruim een jaar vooruit.

Bij elk haakje en elke invalshoek leg ik uit waarom het een goede insteek is en hoe je hem het beste gebruikt. Dus je begrijpt: het is een lijvig boekje geworden.

En toch heeft het bedenken, schrijven en uitwerken van alle inspiratietips me (bijna) minder tijd gekost dan kiezen welke titel er op de cover komt.

Waarom is een titel zo belangrijk?

Een titel is de etalage van het artikel. Op basis van de titel beslissen mensen of ze al dan niet geïnteresseerd zijn en de inleiding lezen. De enige functie van de titel is de aandacht trekken en ervoor zorgen dat mensen de inleiding lezen. Anders gezegd: de titel is de advertentie voor de rest van wat je in je blog aan je volgers wil vertellen.

Wat doet een goede titel?

Een goede titel maakt nieuwsgierig maar is in de eerste plaats duidelijk. Duidelijkheid wint het van creativiteit. Mysterieuze titels, algemene titels of alleen maar één woord prikkelen niet. Een titel die werkt is concreet en maakt de lezer meteen duidelijk wat hij van het artikel er onder kan verwachten. Een titel die de pijn of het probleem van de lezer aanhaalt kan doorgaans rekenen op meer respons en een hogere doorklikratio dan een titel die inspeelt op het verlangen van mensen. Vergelijk bijvoorbeeld: “Roep je overgewicht een halt toe” met “Verlies 5 kg in 10 dagen”.

Enkele tips

Wat doet het goed in een titel? Een vraag. Humor. Een verwijzing naar het belangrijkste leerpunt van het artikel. Denk bijvoorbeeld aan ‘How to…’-titels.

Er zijn ook titeltemplates die het grootste voordeel combineren met het grootste bezwaar. Of titelformules die zweren bij tegenstellingen. Denk bijvoorbeeld aan: “Hoe gewone ondernemers buitengewone resultaten behalen”. Een verwijzing naar je doelgroep in de titel is ook een goed idee.  Ook iets om te overwegen: getallen en cijfers opnemen in je titel. Cijfers passen in het rijtje powerwoorden zoals ik uitleg in mijn gratis e-book ’10 woorden die geld opleveren’.

Gebruik cijfers

Tussen de woorden springen getallen en cijfers in het oog. Een cijfer in een titel trekt de aandacht. Titels zoals: “3 gouden tips om…”, “Ken jij deze 15 veelgemaakte fouten?”, “50 tinten grijs” werken omdat mensen houden van lijstjes. Oneven en niet afgeronde getallen werken trouwens het beste.

Cijfers, data en statistieken onderbouwen wat je zegt en helpen mensen om iets te kopen. Of zoals men het in Amerika zegt: “You can’t argue with facts”. Cijfers verhogen je geloofwaardigheid.

Verzamel dus feiten en cijfers om te gebruiken in je marketing. Let wel: overdrijf niet. Maak er geen goochelshow van cijfers, getallen en procenten van. Dan leest je tekst niet vlot meer.

Kies

Als je deze en andere ‘best practices’ wil toepassen op één titel dan kom je wellicht in de knoei. Een oplossing kan zijn om een korte hoofdtitel te maken en een langere ondertitel.

Hoe dan ook: het is belangrijk om goed na te denken wat je wil bereiken. En te kiezen. Er is niet één ideale titeltemplate die je voor al je blogs kan toepassen. Die templates bestaan wel maar als je altijd dezelfde kiest dan gaan je titels er allemaal gelijkaardig uitzien.

En iets dat lijkt op iets anders, dat negeren mensen.

Kortom: zorg voor afwisseling en kies iets dat past bij jou, bij je onderwerp en bij je doelgroep. En test. Weten is meten. 

START MET DE BLOGTRAINING

Alles wat je moet weten over bloggen in één online training

Als copywriter heb ik al vele tientallen ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door zakelijk te bloggen.
Mijn beste adviezen, voorbeelden en stappen deel ik in deze online blogcursus. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers die willen bloggen om meer volgers en klanten te krijgen.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • marketing
  • Overig
IMG_5121
Nee, met een blog kun je geen levens veranderen

Bloggen is een goede manier om van je te laten horen. Je kunt er mensen mee motiveren, inspireren, enthousiast maken maar het leven van mensen veranderen: neen, dat lukt niet. Trouwens met geen enkele vorm van marketing. Is bloggen dan geen goed idee? Toch wel. …

foto met Catherine en Ludo
“Ik wil de concurrentie niet wijzer maken met mijn blog”

Een van de bezwaren tegen bloggen is de angst dat anderen weglopen met je informatie. Of dat je, door je beste kennis en inzichten te delen, mensen helpt die vervolgens naar je concurrent gaan. Klopt dat? En kan je bloggen op een manier dat mensen …

computermuis
Wat zijn de beste marketingblogs voor 2021?

Dagelijks lees ik blogartikelen over marketing om op de hoogte te blijven van trends en (nieuwe) toepassingen van aloude marketingtechnieken die hun waarde vele malen hebben bewezen. Die tips en inzichten deel ik graag met mijn volgers en klanten. Maar met de vele honderden blogs …

bloggen
Hoe schrijf je blogs die mensen graag lezen?

Als het gaat om bloggen en bedenken welke blogartikels werken voor jou, dan is het belangrijk om te weten wat je lezers willen en hoe je hen nieuwsgierig maakt naar je content. In dit artikel verklap ik je 3 strategieën om meer nieuwsgierige en geïnteresseerde …

kubus
3 dingen waarmee je direct je blogs aantrekkelijker maakt voor je ideale klant

Het verschil tussen amateurbloggers en professionele bloggers is dat de pro’s aantrekkelijk schrijven. Ze weten hun artikel zo op te stellen dat lezers erin meegezogen worden van titel tot het laatste punt. Als jij rekening houdt met de drie aandachtspunten in dit artikel, dan wordt …

IMG_3538
Hoe schrijf je een blogartikel dat laat zien waar je voor staat zonder dat je verkoperig over komt

Met een blog wil je je lezers laten weten wat je doet en waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn om hun probleem, irritatie of ergernis op te lossen. Maar lezers en volgers zijn kritisch. Ze geloven niet zomaar alles wat je zegt. …

IMG_7613
Stop met googelen. Start met bloggen

Herken je dit? Je hebt je voorgenomen om te bloggen. Omdat het goed is voor je zichtbaarheid. Omdat je je expertstatus wilt vergroten. Omdat je meer volgers en klanten wilt. Top. Alleen: hoe begin je met bloggen? Even wat blogtips googelen? Neen. Er zijn vijf …

Online-Training-01 (3)
Waarom de meeste mensen nooit een online cursus afmaken

Misschien heb je al eens een online training gekocht. Want het onderwerp is interessant en met de nieuwe inzichten en vaardigheden dankzij de online cursus krijgt, kan je de zaken beter en anders aanpakken op je werk of privé. Maar misschien ben je toch nog …

IMG_E6186
Wat is de snelste manier om meer reacties te krijgen? (Het is niet wat je denkt)

Als je dit leest, dan ben je ondernemend. Dan laat je van je horen, maak je berichten, schrijf je misschien al regelmatig blogs en nieuwsbrieven maar de respons kan beter. Je wil dat meer mensen je berichten leuk vinden, een reactie achterlaten, je posts delen, …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De Schrijfcoach draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches