Waarom je een goede titel voor je blog niet zomaar even uit je mouw schudt - Katleen Van Landschoot

Waarom je een goede titel voor je blog niet zomaar even uit je mouw schudt

De kers op de taart, dat is het. Ik heb het natuurlijk over de titel van je blog. En zoals een patissier uiterst zorgvuldig de kersen op zijn taart dresseert, zo mag ook een titel bedenken geen haastwerk zijn. Meer zelfs: het kan zijn dat je meer tijd kwijt bent aan de zoektocht naar een goede titel dan aan de uitwerking van een blog. Dat is zelfs goed.

Als je mij al langer volgt weet je dat ik verschillende miniboekjes heb geschreven. Zo is er ‘Bloginspiratie’. Eentje met 57 blogideeën die ondernemers helpen als ze weer eens inspiratieloos naar het scherm zitten te turen, zich afvragend: “Waarover zou ik het nu eens kunnen hebben?”

Ik heb 57 haakjes verzameld, 57 invalshoeken zodat je meteen een onderwerp hebt voor je volgende blog. Of blogs. Want met 57 x bloginspiratie kun je – als je wekelijks een blogartikel schrijft – ruim een jaar vooruit.

Bij elk haakje en elke invalshoek leg ik uit waarom het een goede insteek is en hoe je hem het beste gebruikt. Dus je begrijpt: het is een lijvig boekje geworden.

En toch heeft het bedenken, schrijven en uitwerken van alle inspiratietips me (bijna) minder tijd gekost dan kiezen welke titel er op de cover komt.

Waarom is een titel zo belangrijk?

Een titel is de etalage van het artikel. Op basis van de titel beslissen mensen of ze al dan niet geïnteresseerd zijn en de inleiding lezen. De enige functie van de titel is de aandacht trekken en ervoor zorgen dat mensen de inleiding lezen. Anders gezegd: de titel is de advertentie voor de rest van wat je in je blog aan je volgers wil vertellen.

Wat doet een goede titel?

Een goede titel maakt nieuwsgierig maar is in de eerste plaats duidelijk. Duidelijkheid wint het van creativiteit. Mysterieuze titels, algemene titels of alleen maar één woord prikkelen niet. Een titel die werkt is concreet en maakt de lezer meteen duidelijk wat hij van het artikel er onder kan verwachten. Een titel die de pijn of het probleem van de lezer aanhaalt kan doorgaans rekenen op meer respons en een hogere doorklikratio dan een titel die inspeelt op het verlangen van mensen. Vergelijk bijvoorbeeld: “Roep je overgewicht een halt toe” met “Verlies 5 kg in 10 dagen”.

Enkele tips

Wat doet het goed in een titel? Een vraag. Humor. Een verwijzing naar het belangrijkste leerpunt van het artikel. Denk bijvoorbeeld aan ‘How to…’-titels.

Er zijn ook titeltemplates die het grootste voordeel combineren met het grootste bezwaar. Of titelformules die zweren bij tegenstellingen. Denk bijvoorbeeld aan: “Hoe gewone ondernemers buitengewone resultaten behalen”. Een verwijzing naar je doelgroep in de titel is ook een goed idee.  Ook iets om te overwegen: getallen en cijfers opnemen in je titel. Cijfers passen in het rijtje powerwoorden zoals ik uitleg in mijn gratis e-book ’10 woorden die geld opleveren’.

Gebruik cijfers

Tussen de woorden springen getallen en cijfers in het oog. Een cijfer in een titel trekt de aandacht. Titels zoals: “3 gouden tips om…”, “Ken jij deze 15 veelgemaakte fouten?”, “50 tinten grijs” werken omdat mensen houden van lijstjes. Oneven en niet afgeronde getallen werken trouwens het beste.

Cijfers, data en statistieken onderbouwen wat je zegt en helpen mensen om iets te kopen. Of zoals men het in Amerika zegt: “You can’t argue with facts”. Cijfers verhogen je geloofwaardigheid.

Verzamel dus feiten en cijfers om te gebruiken in je marketing. Let wel: overdrijf niet. Maak er geen goochelshow van cijfers, getallen en procenten van. Dan leest je tekst niet vlot meer.

Kies

Als je deze en andere ‘best practices’ wil toepassen op één titel dan kom je wellicht in de knoei. Een oplossing kan zijn om een korte hoofdtitel te maken en een langere ondertitel.

Hoe dan ook: het is belangrijk om goed na te denken wat je wil bereiken. En te kiezen. Er is niet één ideale titeltemplate die je voor al je blogs kan toepassen. Die templates bestaan wel maar als je altijd dezelfde kiest dan gaan je titels er allemaal gelijkaardig uitzien.

En iets dat lijkt op iets anders, dat negeren mensen.

Kortom: zorg voor afwisseling en kies iets dat past bij jou, bij je onderwerp en bij je doelgroep. En test. Weten is meten. 

MAAK JE EIGEN BLOGS EN BERICHTEN MAGNETISCH

Ontdek 25 powerwoorden + voorbeelden in deze masterclass

Als copywriter heb ik al honderden ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door  artikels voor en over hen te schrijven. Daarbij heb ik ontdekt dat er 5 stappen en 25 woorden zijn die cruciaal zijn om de aandacht krijgen – vooral als je wilt bloggen voor je business. 
Mijn beste adviezen, bewezen aanpak en praktische voorbeelden deel ik in deze praktische masterclass. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers zoals jij.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
  • sociale media
komkommertijd
5 veel voorkomende problemen van ondernemers in de zomer (en hoe je daar een mouw aan past)
Spoiler alert: met content los je problemen op van je klanten. In dit blogartikel bekijken we 5 problemen waarmee veel ondernemers te maken hebben tijdens de zomer en met welk soort content je dat oplost. Nee, ik beloof je geen geheime methode die je zakken ...
elleboogje met Maarten en Vanessa
“Ja, maar mijn business is anders…”
Vorige week was ik op een event over online marketing. En zoals dat gaat op events: je komt daar mensen tegen die je nog nooit eerder hebt gezien. Je weet niet wie ze zijn en wat ze doen tot op het moment dat je met ...
websitescan
Krijg je niet genoeg klanten via je website? Doe de websitescan
De beste plaats om je blogs te publiceren? Je website. Maar misschien ben je niet zo tevreden over je huidige website. Misschien wil je jouw website wel volledig omgooien omdat er nu weinig tot niets uitkomt en stel je daarom bloggen uit. Dan heb ik ...
workshop 29-8-17 (81)
Wat als je bloggen lastig vindt?
Laten we het niet moeilijker maken dan het is: bloggen is een chic woord voor artikels schrijven. Die artikels plaats je op je website. Zakelijk bloggen is gestructureerde en verhelderende artikels schrijven over en voor je business. Als je nu denkt: “Bah, opstellen schrijven dus”, ...
Goed voornemen: zakelijk bloggen
Zo maak je je goede voornemen om zakelijk te bloggen wél waar
Het begin van het nieuwe jaar is dé periode van nieuwe kansen en mogelijkheden. Niet alleen privé kun je goede voornemens maken maar ook voor je business. Nu is het perfecte moment om een frisse wind te laten waaien en te doen wat al lang ...
Geld verdienen met marketing
Het alternatief voor inspelen op speciale marketingdagen
Black Friday, sinterklaas, kerst, oud en nieuw… 🥂 Weet jij wat ze gemeen hebben? Wel, het zijn aanleidingen voor mensen om geld uit te geven. En voor bedrijven om keihard hun aanbiedingen te promoten. 🛒 Maar wat als je niet houdt van opdringerige marketing maar ...
online blogtraining
Bloggen is misschien wel een verspilling van je tijd en energie
Stel je voor: een journalist belt je op. In je favoriete krant is een volledige pagina vrijgekomen in de editie van morgen. Als je wil komt op die pagina een stuk over jouw bedrijf of project. Helemaal gratis. Wat zou je doen? Zou je zeggen: ...
webinar over bloggen
Hoe zit het met je voornemen om te bloggen?
Stond ‘bloggen’ op je to do-lijst voor 2022? Is het er al van gekomen? Of ben je aan het twijfelen geslagen? Je bent niet de enige. Veel ondernemers vragen zich af of bloggen wel de moeite waard is. Of ze niet beter hun energie kunnen ...
enthousiaste bloggende ondernemers
Waarom blogt de ene wél en de andere niet na een training?
Toen ik enkele jaren geleden voor het eerst mijn training Bloggen Als De Beste gaf focuste ik vooral op de tips en de praktische kant van het bloggen. Want het is belangrijk dat je weet hoe je moet bloggen. Dus ik gaf templates voor goede ...

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Katleen Van Landschoot draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders