Een tijdje terug vroeg Sandra in een Facebook-groep: “Ik ben op zoek naar een copywriter om blogs te schrijven voor mijn website. Ik ben benieuwd wat ik moet aanleveren aan de copywriter en welke output ik kan verwachten?”. Vraag jij je dat ook af? Lees dan snel verder.
Het is een vraag die ik regelmatig krijg: “Wat heb je van me nodig om te beginnen aan deze copywritingopdracht?” Maar een betere vraag is: “Wat zijn de x belangrijkste zaken die ik moet weten vooraleer ik een copywriter inhuur?” Zo is het voor jou, als opdrachtgever, belangrijk om te weten wie de concurrenten zijn. Ook zicht hebben op het publiek en de niche zijn nodig. En weten welke media die mensen het liefst gebruiken. Dat is een betere vraag dan: “Wat moet je van me weten?”
Bloggen is slim
Vraagstelster Sandra wou een copywriter voor blogs. Dat is slim. Want door te bloggen krijgen mensen vertrouwen in jou en in je business en worden ze liever klant bij jou dan bij je concurrent. Bloggen is ook goed voor de vindbaarheid van je website. Met zoekmachinevriendelijke blogs zorg je ervoor dat meer mensen je website vinden. Met verhalende blogs zorg je ervoor dat je de harten van je bloglezers wint. Dus ja: bloggen is een goed idee.
Goede briefing
Als je een copywriter voor jou wilt laten bloggen, zorg dan voor een goede briefing. Niet alleen over het onderwerp maar ook over het doel van je blog. Wil je kennis delen? Je bloglezers bewust maken? Mensen motiveren? Inzichten geven?
Denk zelf goed na over waar je de blogs wilt: op je website? In je nieuwsbrief? Op sociale media? Bedenk ook wat je wilt dat je bloglezers doen nadat ze je blog hebben gelezen. Wil je reacties onder je blog? Wil je inschrijvers voor je nieuwsbrief? Wil je dat je bloglezers je weggever downloaden? Wil je deelnemers aan je webinar?
Hoe beter je daar zicht op hebt, des te beter kun je je copywriter briefen. Je copywriter zal je daarbij helpen door de juiste vragen te stellen.
Teksten schrijven en teksten schrijven is twee
Wat je kunt verwachten hangt af van de copywriter met wie je samenwerkt. Er zijn heel veel mensen die aardig kunnen schrijven maar niet elke tekstschrijver is een goede copywriter.
Zo heb je tekstschrijvers die broodschrijvers zijn. Ze schrijven teksten aan de lopende band. Ze vragen minimale input en vertrouwen op droge PRL-content of gegoogelde weetjes. Die veelschrijvers rekenen hun (bodem)tarieven voor blogs vaak per teken of per woord. Je vindt hen op freelancerplatforms.
Copywritingkennis
Daarom is het beter om te kiezen voor een goede copywriter die zijn of haar vak kent. Voor goede copywriting is meer nodig dan vlot schrijven: kennis van het menselijk denken en handelen, inzicht in marketing en verkoop, gebruik van verleidingstechnieken, powerwoorden, inzetten van de DISC- of drijfverenmethode… Kortom: een goede copywriter zet een waaier van inzichten en technieken in waardoor de lezer op het einde niet alleen zegt: “Mooi” of “Interessant” maar vooral: “Ja, daar wil ik meer over weten” en zelfs: “Dat moet ik hebben”.
Welke resultaten?
Toch nog een belangrijke kanttekening. Als opdrachtgever wil je graag resultaten maar… die kan geen enkele copywriter je zwart op wit beloven. Toch niet als je op zoek bent naar resultaten op vlak van conversie. Wat ik mijn klanten als copywriter garandeer is: dat ik hun copy op tijd aanlever. Dat ze de teksten krijgen aangepast aan de verschillende platformen waarvoor ze bedoeld zijn. Dat ik hun bereik maximaliseer met woorden, met video of met audio.
Maar resultaten garandeer ik niet. Natuurlijk is het mijn verantwoordelijkheid als copywriter om de resultaten te beïnvloeden, maar wat als de campagne draait rond een flutproduct? Of als er geen markt is voor het aanbod? Of als de teksten bedoeld zijn voor een platform waar de doelgroep niet aanwezig is? Dan kunnen woorden niet veel doen.
De resultaten zijn sterk afhankelijk van hoe goed de boodschap aansluit op de markt. Daarom doe ik als copywriter onderzoek om er zeker van te zijn dat de boodschap aansluit bij de markt van mijn klanten.
Samengevat
Als je zelf je huiswerk hebt gemaakt en de juiste copywriter inschakelt voor je bedrijf, organisatie of merk, dan zit je goed. Dan kan de copywriter jou blogs bezorgen waarmee je echt connectie maakt met de juiste mensen en hen warm maakt voor je aanbod. Begrijp ook dat een blog maar een van de stukjes is van je volledige marketingpuzzel. Copywriting is daardoor een cruciale vaardigheid voor je onderneming. Kies daarom verstandig.