“Wat heeft een copywriter van mij nodig?” - Katleen Van Landschoot

“Wat heeft een copywriter van mij nodig?”

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Een tijdje terug vroeg Sandra in een Facebook-groep: “Ik ben op zoek naar een copywriter om blogs te schrijven voor mijn website. Ik ben benieuwd wat ik moet aanleveren aan de copywriter en welke output ik kan verwachten?”. Vraag jij je dat ook af? Lees dan snel verder.

Het is een vraag die ik regelmatig krijg: “Wat heb je van me nodig om te beginnen aan deze copywritingopdracht?” Maar een betere vraag is: “Wat zijn de x belangrijkste zaken die ik moet weten vooraleer ik een copywriter inhuur?” Zo is het voor jou, als opdrachtgever, belangrijk om te weten wie de concurrenten zijn. Ook zicht hebben op het publiek en de niche zijn nodig. En weten welke media die mensen het liefst gebruiken. Dat is een betere vraag dan: “Wat moet je van me weten?”

Bloggen is slim
Vraagstelster Sandra wou een copywriter voor blogs. Dat is slim. Want door te bloggen krijgen mensen vertrouwen in jou en in je business en worden ze liever klant bij jou dan bij je concurrent. Bloggen is ook goed voor de vindbaarheid van je website. Met zoekmachinevriendelijke blogs zorg je ervoor dat meer mensen je website vinden. Met verhalende blogs zorg je ervoor dat je de harten van je bloglezers wint. Dus ja: bloggen is een goed idee.

Goede briefing
Als je een copywriter voor jou wilt laten bloggen, zorg dan voor een goede briefing. Niet alleen over het onderwerp maar ook over het doel van je blog. Wil je kennis delen? Je bloglezers bewust maken? Mensen motiveren? Inzichten geven?
Denk zelf goed na over waar je de blogs wilt: op je website? In je nieuwsbrief? Op sociale media? Bedenk ook wat je wilt dat je bloglezers doen nadat ze je blog hebben gelezen. Wil je reacties onder je blog? Wil je inschrijvers voor je nieuwsbrief? Wil je dat je bloglezers je weggever downloaden? Wil je deelnemers aan je webinar?
Hoe beter je daar zicht op hebt, des te beter kun je je copywriter briefen. Je copywriter zal je daarbij helpen door de juiste vragen te stellen.

Teksten schrijven en teksten schrijven is twee
Wat je kunt verwachten hangt af van de copywriter met wie je samenwerkt. Er zijn heel veel mensen die aardig kunnen schrijven maar niet elke tekstschrijver is een goede copywriter.
Zo heb je tekstschrijvers die broodschrijvers zijn. Ze schrijven teksten aan de lopende band. Ze vragen minimale input en vertrouwen op droge PRL-content of gegoogelde weetjes. Die veelschrijvers rekenen hun (bodem)tarieven voor blogs vaak per teken of per woord. Je vindt hen op freelancerplatforms.

Copywritingkennis
Daarom is het beter om te kiezen voor een goede copywriter die zijn of haar vak kent. Voor goede copywriting is meer nodig dan vlot schrijven: kennis van het menselijk denken en handelen, inzicht in marketing en verkoop, gebruik van verleidingstechnieken, powerwoorden, inzetten van de DISC- of drijfverenmethode… Kortom: een goede copywriter zet een waaier van inzichten en technieken in waardoor de lezer op het einde niet alleen zegt: “Mooi” of “Interessant” maar vooral: “Ja, daar wil ik meer over weten” en zelfs: “Dat moet ik hebben”.

Welke resultaten?
Toch nog een belangrijke kanttekening. Als opdrachtgever wil je graag resultaten maar… die kan geen enkele copywriter je zwart op wit beloven. Toch niet als je op zoek bent naar resultaten op vlak van conversie. Wat ik mijn klanten als copywriter garandeer is: dat ik hun copy op tijd aanlever. Dat ze de teksten krijgen aangepast aan de verschillende platformen waarvoor ze bedoeld zijn. Dat ik hun bereik maximaliseer met woorden, met video of met audio.
Maar resultaten garandeer ik niet. Natuurlijk is het mijn verantwoordelijkheid als copywriter om de resultaten te beïnvloeden, maar wat als de campagne draait rond een flutproduct? Of als er geen markt is voor het aanbod? Of als de teksten bedoeld zijn voor een platform waar de doelgroep niet aanwezig is? Dan kunnen woorden niet veel doen.
De resultaten zijn sterk afhankelijk van hoe goed de boodschap aansluit op de markt. Daarom doe ik als copywriter onderzoek om er zeker van te zijn dat de boodschap aansluit bij de markt van mijn klanten.

Samengevat
Als je zelf je huiswerk hebt gemaakt en de juiste copywriter inschakelt voor je bedrijf, organisatie of merk, dan zit je goed. Dan kan de copywriter jou blogs bezorgen waarmee je echt connectie maakt met de juiste mensen en hen warm maakt voor je aanbod. Begrijp ook dat een blog maar een van de stukjes is van je volledige marketingpuzzel. Copywriting is daardoor een cruciale vaardigheid voor je onderneming. Kies daarom verstandig.

MAAK JE EIGEN BLOGS EN BERICHTEN MAGNETISCH

Ontdek 25 powerwoorden + voorbeelden in deze masterclass

Als copywriter heb ik al honderden ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door  artikels voor en over hen te schrijven. Daarbij heb ik ontdekt dat er 5 stappen en 25 woorden zijn die cruciaal zijn om de aandacht krijgen – vooral als je wilt bloggen voor je business. 
Mijn beste adviezen, bewezen aanpak en praktische voorbeelden deel ik in deze praktische masterclass. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers zoals jij.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
  • sociale media
klanten helpen
“Zitten ‘ze’ eigenlijk wel op mij te wachten?”

Het is een veelgestelde vraag van ondernemende mensen die overwegen om te bloggen: “Zit er wel iemand op mij te wachten?” Of, de variant daarvan: “Wie ben ik nu om blogartikels te schrijven? Ik ben toch helemaal niet zo speciaal? Zal bloggen wel werken voor …

kies de juiste blogaanpak
Bloggen op een manier die bij je past

Misschien ben je ooit begonnen met bloggen maar heb je er de brui aan gegeven. Omdat het tegenviel. Omdat het je zo veel moeite en energie kostte. Nochtans was de template die je hebt gevonden of gekregen veelbelovend. Alleen: voor jou werkt het niet. Hoe …

dankbaar en blij bloggen
Blogtip: Blog over dingen waar je dankbaar voor bent

Bloggen doe je om te groeien. Je kunt er je business mee laten groeien maar je groeit er vooral ook zelf door. Dat heb je soms zelf niet in de gaten. Daarom is het een goed idee om je groeimomenten te verzamelen. Zo zie jij …

sociale media of bloggen
Wat aardbeien je leren over je marketing

https://youtu.be/DTDppycOBNs Wat hebben aardbeien te maken met zichtbaarheid? Veel.  Want aardbeien bestaan in verschillende maten en soorten. Je kiest altijd deze die jij het lekkerste vindt en waarvoor je ze wilt gebruiken.  Wil je een zelfgebakken aardbeitaart op taart toveren? Dan werk je die wellicht …

VIP-klant in de Provence
Wat zet je in de verf: je expertise of je persoonlijkheid?

Waarom zou iemand zijn geld aan jou uitgeven: omdat je een joviale, innemende persoon bent of omdat je bekwaam bent? Ik kies voor het tweede. Al is aangenaam in de omgang zijn natuurlijk wel een pluspunt. Maar het is niet voor al je klanten de …

Geld verdienen door te bloggen
Bloggen is misschien niet voor jou

Je hebt goede redenen om te bloggen. Zoals: creatief zijn en zo de business creëren die jij wilt, iets teruggeven aan de maatschappij en anderen helpen, laten zien dat je kundig en onderlegd bent in je vak, jezelf zichtbaar maken om gezien te worden als …

SMART bloggen
Bloggen volgens het SMART-principe

Kun je het SMART-principe gebruiken om als ondernemer beter te bloggen? Ja. Meer zelfs: met SMART-doelen lukt het je beter om te starten met bloggen voor je business én om vol te houden. In dit blogartikel ontdek je hoe je dat aanpakt. “Een kleine tank …

moet je slim zijn om te bloggen
Wat is bloggen en hoe ga je er succesvol mee aan de slag?

SEO, SEA, zoekwoorden, verkeer krijgen naar je blog… Ja, het is belangrijk maar het is niet het eerste waar je je moet om bekommeren. Veel marketeers maken bloggen te ingewikkeld en te technisch. Daarom is het goed om terug te gaan naar de basis. Wat is bloggen? En hoe begin je eraan?

enthousiaste bloggende ondernemers
Hoe zorg je ervoor dat klanten je vinden?

Ben je ondernemer? En vind je het lastig om jezelf te verkopen? Je bent niet de enige. Veel ondernemende mensen willen graag meer leads en meer klanten maar willen zelf niet in de kijker staan, willen niet opdringerig overkomen of hebben geen grote advertentiebudgetten. Herkenbaar? …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Katleen Van Landschoot draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches