“Wat heeft een copywriter van mij nodig?”

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Een tijdje terug vroeg Sandra in een Facebook-groep: “Ik ben op zoek naar een copywriter om blogs te schrijven voor mijn website. Ik ben benieuwd wat ik moet aanleveren aan de copywriter en welke output ik kan verwachten?”. Vraag jij je dat ook af? Lees dan snel verder.

Het is een vraag die ik regelmatig krijg: “Wat heb je van me nodig om te beginnen aan deze copywritingopdracht?” Maar een betere vraag is: “Wat zijn de x belangrijkste zaken die ik moet weten vooraleer ik een copywriter inhuur?” Zo is het voor jou, als opdrachtgever, belangrijk om te weten wie de concurrenten zijn. Ook zicht hebben op het publiek en de niche zijn nodig. En weten welke media die mensen het liefst gebruiken. Dat is een betere vraag dan: “Wat moet je van me weten?”

Bloggen is slim
Vraagstelster Sandra wou een copywriter voor blogs. Dat is slim. Want door te bloggen krijgen mensen vertrouwen in jou en in je business en worden ze liever klant bij jou dan bij je concurrent. Bloggen is ook goed voor de vindbaarheid van je website. Met zoekmachinevriendelijke blogs zorg je ervoor dat meer mensen je website vinden. Met verhalende blogs zorg je ervoor dat je de harten van je bloglezers wint. Dus ja: bloggen is een goed idee.

Goede briefing
Als je een copywriter voor jou wilt laten bloggen, zorg dan voor een goede briefing. Niet alleen over het onderwerp maar ook over het doel van je blog. Wil je kennis delen? Je bloglezers bewust maken? Mensen motiveren? Inzichten geven?
Denk zelf goed na over waar je de blogs wilt: op je website? In je nieuwsbrief? Op sociale media? Bedenk ook wat je wilt dat je bloglezers doen nadat ze je blog hebben gelezen. Wil je reacties onder je blog? Wil je inschrijvers voor je nieuwsbrief? Wil je dat je bloglezers je weggever downloaden? Wil je deelnemers aan je webinar?
Hoe beter je daar zicht op hebt, des te beter kun je je copywriter briefen. Je copywriter zal je daarbij helpen door de juiste vragen te stellen.

Teksten schrijven en teksten schrijven is twee
Wat je kunt verwachten hangt af van de copywriter met wie je samenwerkt. Er zijn heel veel mensen die aardig kunnen schrijven maar niet elke tekstschrijver is een goede copywriter.
Zo heb je tekstschrijvers die broodschrijvers zijn. Ze schrijven teksten aan de lopende band. Ze vragen minimale input en vertrouwen op droge PRL-content of gegoogelde weetjes. Die veelschrijvers rekenen hun (bodem)tarieven voor blogs vaak per teken of per woord. Je vindt hen op freelancerplatforms.

Copywritingkennis
Daarom is het beter om te kiezen voor een goede copywriter die zijn of haar vak kent. Voor goede copywriting is meer nodig dan vlot schrijven: kennis van het menselijk denken en handelen, inzicht in marketing en verkoop, gebruik van verleidingstechnieken, powerwoorden, inzetten van de DISC- of drijfverenmethode… Kortom: een goede copywriter zet een waaier van inzichten en technieken in waardoor de lezer op het einde niet alleen zegt: “Mooi” of “Interessant” maar vooral: “Ja, daar wil ik meer over weten” en zelfs: “Dat moet ik hebben”.

Welke resultaten?
Toch nog een belangrijke kanttekening. Als opdrachtgever wil je graag resultaten maar… die kan geen enkele copywriter je zwart op wit beloven. Toch niet als je op zoek bent naar resultaten op vlak van conversie. Wat ik mijn klanten als copywriter garandeer is: dat ik hun copy op tijd aanlever. Dat ze de teksten krijgen aangepast aan de verschillende platformen waarvoor ze bedoeld zijn. Dat ik hun bereik maximaliseer met woorden, met video of met audio.
Maar resultaten garandeer ik niet. Natuurlijk is het mijn verantwoordelijkheid als copywriter om de resultaten te beïnvloeden, maar wat als de campagne draait rond een flutproduct? Of als er geen markt is voor het aanbod? Of als de teksten bedoeld zijn voor een platform waar de doelgroep niet aanwezig is? Dan kunnen woorden niet veel doen.
De resultaten zijn sterk afhankelijk van hoe goed de boodschap aansluit op de markt. Daarom doe ik als copywriter onderzoek om er zeker van te zijn dat de boodschap aansluit bij de markt van mijn klanten.

Samengevat
Als je zelf je huiswerk hebt gemaakt en de juiste copywriter inschakelt voor je bedrijf, organisatie of merk, dan zit je goed. Dan kan de copywriter jou blogs bezorgen waarmee je echt connectie maakt met de juiste mensen en hen warm maakt voor je aanbod. Begrijp ook dat een blog maar een van de stukjes is van je volledige marketingpuzzel. Copywriting is daardoor een cruciale vaardigheid voor je onderneming. Kies daarom verstandig.

START MET DE BLOGTRAINING

Alles wat je moet weten over bloggen in één online training

Als copywriter heb ik al vele tientallen ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door zakelijk te bloggen.
Mijn beste adviezen, voorbeelden en stappen deel ik in deze online blogcursus. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers die willen bloggen om meer volgers en klanten te krijgen.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
katleen computer buiten september 2021
Wat is copywriting?

Copywriter, tekstschrijver, content creator, content marketeer: het zijn termen die men door elkaar gebruikt. Maar iemand met een vlotte pen is daarom nog geen copywriter. In deze blog ontdek je hoe dat zit.

Katleen Van Landschoot copywriter
5 vragen om te stellen aan je copywriter

“Waarom moet ik met een copywriter samenwerken?” Dat moet je niet. Ja, dat lees je goed. Je bent niet verplicht om in zee te gaan met een copywriter. Meer zelfs: copywriting is een van de duurste zaken voor je bedrijf. Als je niet bereid bent …

blogtraining afbeelding
Bloggen: hoe het niet moet

1) Je springt vol goede moed uit bed 2) Je overloopt je to do-lijst: oh ja, vandaag ga je bloggen 3) First things first. Eerst koffie maken. Of thee. Of een smoothie 4) Even door de tijdlijn scrollen voor inspiratie 5) Oh, wat tof: je …

033021 BPS SYS _23632
Waarom ik geen gratis advies meer geef

Misschien vind je me een koele tante. Of zelfs iemand die het hoog in haar bol heeft gekregen. Dat mag. Ik blijf bij mijn besluit. Ik geef geen gratis advies op maat meer. En dat is het beste dat ik kan doen. Niet alleen voor …

033021 BPS SYS _22225
Hoe blog je als de beste?

Veel ondernemers hebben een zetje nodig om hun eerste blog te maken. Elke uitvlucht is goed om bloggen nog even uit te stellen. Maar wat als ik je nu een stappenplan gaf om eraan te beginnen?

033021 BPS SYS _23235
Geen tijd om te bloggen? Het kan ook als je maar vijf minuutjes hebt

“Geen tijd” is de meest aangehaalde reden van ondernemers om niet te bloggen. In dit blogartikel ontdek je enkele slimme technieken waardoor je toch blogartikels kan schrijven zelfs al heb je het druk of zijn er veel andere to do’s

bloginstructies
Is bloggen iets voor jou?

Een vraag die ik als copywriter dikwijls krijg is: “Is bloggen wel iets voor mij?” Meestal krijg ik die vraag van ondernemers die wel geloven in bloggen maar twijfelen of het wel iets is voor hen, of het iets kan bijdragen aan hun business en …

IMG_5121
Nee, met een blog kun je geen levens veranderen

Bloggen is een goede manier om van je te laten horen. Je kunt er mensen mee motiveren, inspireren, enthousiast maken maar het leven van mensen veranderen: neen, dat lukt niet. Trouwens met geen enkele vorm van marketing. Is bloggen dan geen goed idee? Toch wel. …

foto met Catherine en Ludo
“Ik wil de concurrentie niet wijzer maken met mijn blog”

Een van de bezwaren tegen bloggen is de angst dat anderen weglopen met je informatie. Of dat je, door je beste kennis en inzichten te delen, mensen helpt die vervolgens naar je concurrent gaan. Klopt dat? En kan je bloggen op een manier dat mensen …

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Katleen Van Landschoot draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches