“Wat heeft een copywriter van mij nodig?” - Katleen Van Landschoot

“Wat heeft een copywriter van mij nodig?”

Een tijdje terug vroeg Sandra in een Facebook-groep: “Ik ben op zoek naar een copywriter om blogs te schrijven voor mijn website. Ik ben benieuwd wat ik moet aanleveren aan de copywriter en welke output ik kan verwachten?”. Vraag jij je dat ook af? Lees dan snel verder.

Het is een vraag die ik regelmatig krijg: “Wat heb je van me nodig om te beginnen aan deze copywritingopdracht?” Maar een betere vraag is: “Wat zijn de x belangrijkste zaken die ik moet weten vooraleer ik een copywriter inhuur?” Zo is het voor jou, als opdrachtgever, belangrijk om te weten wie de concurrenten zijn. Ook zicht hebben op het publiek en de niche zijn nodig. En weten welke media die mensen het liefst gebruiken. Dat is een betere vraag dan: “Wat moet je van me weten?”

Bloggen is slim
Vraagstelster Sandra wou een copywriter voor blogs. Dat is slim. Want door te bloggen krijgen mensen vertrouwen in jou en in je business en worden ze liever klant bij jou dan bij je concurrent. Bloggen is ook goed voor de vindbaarheid van je website. Met zoekmachinevriendelijke blogs zorg je ervoor dat meer mensen je website vinden. Met verhalende blogs zorg je ervoor dat je de harten van je bloglezers wint. Dus ja: bloggen is een goed idee.

Goede briefing
Als je een copywriter voor jou wilt laten bloggen, zorg dan voor een goede briefing. Niet alleen over het onderwerp maar ook over het doel van je blog. Wil je kennis delen? Je bloglezers bewust maken? Mensen motiveren? Inzichten geven?
Denk zelf goed na over waar je de blogs wilt: op je website? In je nieuwsbrief? Op sociale media? Bedenk ook wat je wilt dat je bloglezers doen nadat ze je blog hebben gelezen. Wil je reacties onder je blog? Wil je inschrijvers voor je nieuwsbrief? Wil je dat je bloglezers je weggever downloaden? Wil je deelnemers aan je webinar?
Hoe beter je daar zicht op hebt, des te beter kun je je copywriter briefen. Je copywriter zal je daarbij helpen door de juiste vragen te stellen.

Teksten schrijven en teksten schrijven is twee
Wat je kunt verwachten hangt af van de copywriter met wie je samenwerkt. Er zijn heel veel mensen die aardig kunnen schrijven maar niet elke tekstschrijver is een goede copywriter.
Zo heb je tekstschrijvers die broodschrijvers zijn. Ze schrijven teksten aan de lopende band. Ze vragen minimale input en vertrouwen op droge PRL-content of gegoogelde weetjes. Die veelschrijvers rekenen hun (bodem)tarieven voor blogs vaak per teken of per woord. Je vindt hen op freelancerplatforms.

Copywritingkennis
Daarom is het beter om te kiezen voor een goede copywriter die zijn of haar vak kent. Voor goede copywriting is meer nodig dan vlot schrijven: kennis van het menselijk denken en handelen, inzicht in marketing en verkoop, gebruik van verleidingstechnieken, powerwoorden, inzetten van de DISC- of drijfverenmethode… Kortom: een goede copywriter zet een waaier van inzichten en technieken in waardoor de lezer op het einde niet alleen zegt: “Mooi” of “Interessant” maar vooral: “Ja, daar wil ik meer over weten” en zelfs: “Dat moet ik hebben”.

Welke resultaten?
Toch nog een belangrijke kanttekening. Als opdrachtgever wil je graag resultaten maar… die kan geen enkele copywriter je zwart op wit beloven. Toch niet als je op zoek bent naar resultaten op vlak van conversie. Wat ik mijn klanten als copywriter garandeer is: dat ik hun copy op tijd aanlever. Dat ze de teksten krijgen aangepast aan de verschillende platformen waarvoor ze bedoeld zijn. Dat ik hun bereik maximaliseer met woorden, met video of met audio.
Maar resultaten garandeer ik niet. Natuurlijk is het mijn verantwoordelijkheid als copywriter om de resultaten te beïnvloeden, maar wat als de campagne draait rond een flutproduct? Of als er geen markt is voor het aanbod? Of als de teksten bedoeld zijn voor een platform waar de doelgroep niet aanwezig is? Dan kunnen woorden niet veel doen.
De resultaten zijn sterk afhankelijk van hoe goed de boodschap aansluit op de markt. Daarom doe ik als copywriter onderzoek om er zeker van te zijn dat de boodschap aansluit bij de markt van mijn klanten.

Samengevat
Als je zelf je huiswerk hebt gemaakt en de juiste copywriter inschakelt voor je bedrijf, organisatie of merk, dan zit je goed. Dan kan de copywriter jou blogs bezorgen waarmee je echt connectie maakt met de juiste mensen en hen warm maakt voor je aanbod. Begrijp ook dat een blog maar een van de stukjes is van je volledige marketingpuzzel. Copywriting is daardoor een cruciale vaardigheid voor je onderneming. Kies daarom verstandig.

MAAK JE EIGEN BLOGS EN BERICHTEN MAGNETISCH

Ontdek 25 powerwoorden + voorbeelden in deze masterclass

Als copywriter heb ik al honderden ondernemers geholpen aan nieuwe klanten door  artikels voor en over hen te schrijven. Daarbij heb ik ontdekt dat er 5 stappen en 25 woorden zijn die cruciaal zijn om de aandacht krijgen – vooral als je wilt bloggen voor je business. 
Mijn beste adviezen, bewezen aanpak en praktische voorbeelden deel ik in deze praktische masterclass. Speciaal voor ondernemers, coaches en trainers zoals jij.

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • blogtechnieken
  • copywriting
  • leren bloggen
  • marketing
  • Overig
  • sociale media
komkommertijd
5 veel voorkomende problemen van ondernemers in de zomer (en hoe je daar een mouw aan past)
Spoiler alert: met content los je problemen op van je klanten. In dit blogartikel bekijken we 5 problemen waarmee veel ondernemers te maken hebben tijdens de zomer en met welk soort content je dat oplost. Nee, ik beloof je geen geheime methode die je zakken ...
elleboogje met Maarten en Vanessa
“Ja, maar mijn business is anders…”
Vorige week was ik op een event over online marketing. En zoals dat gaat op events: je komt daar mensen tegen die je nog nooit eerder hebt gezien. Je weet niet wie ze zijn en wat ze doen tot op het moment dat je met ...
websitescan
Krijg je niet genoeg klanten via je website? Doe de websitescan
De beste plaats om je blogs te publiceren? Je website. Maar misschien ben je niet zo tevreden over je huidige website. Misschien wil je jouw website wel volledig omgooien omdat er nu weinig tot niets uitkomt en stel je daarom bloggen uit. Dan heb ik ...
workshop 29-8-17 (81)
Wat als je bloggen lastig vindt?
Laten we het niet moeilijker maken dan het is: bloggen is een chic woord voor artikels schrijven. Die artikels plaats je op je website. Zakelijk bloggen is gestructureerde en verhelderende artikels schrijven over en voor je business. Als je nu denkt: “Bah, opstellen schrijven dus”, ...
Goed voornemen: zakelijk bloggen
Zo maak je je goede voornemen om zakelijk te bloggen wél waar
Het begin van het nieuwe jaar is dé periode van nieuwe kansen en mogelijkheden. Niet alleen privé kun je goede voornemens maken maar ook voor je business. Nu is het perfecte moment om een frisse wind te laten waaien en te doen wat al lang ...
Geld verdienen met marketing
Het alternatief voor inspelen op speciale marketingdagen
Black Friday, sinterklaas, kerst, oud en nieuw… 🥂 Weet jij wat ze gemeen hebben? Wel, het zijn aanleidingen voor mensen om geld uit te geven. En voor bedrijven om keihard hun aanbiedingen te promoten. 🛒 Maar wat als je niet houdt van opdringerige marketing maar ...
online blogtraining
Bloggen is misschien wel een verspilling van je tijd en energie
Stel je voor: een journalist belt je op. In je favoriete krant is een volledige pagina vrijgekomen in de editie van morgen. Als je wil komt op die pagina een stuk over jouw bedrijf of project. Helemaal gratis. Wat zou je doen? Zou je zeggen: ...
webinar over bloggen
Hoe zit het met je voornemen om te bloggen?
Stond ‘bloggen’ op je to do-lijst voor 2022? Is het er al van gekomen? Of ben je aan het twijfelen geslagen? Je bent niet de enige. Veel ondernemers vragen zich af of bloggen wel de moeite waard is. Of ze niet beter hun energie kunnen ...
enthousiaste bloggende ondernemers
Waarom blogt de ene wél en de andere niet na een training?
Toen ik enkele jaren geleden voor het eerst mijn training Bloggen Als De Beste gaf focuste ik vooral op de tips en de praktische kant van het bloggen. Want het is belangrijk dat je weet hoe je moet bloggen. Dus ik gaf templates voor goede ...

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Katleen Van Landschoot draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders