Het begin van het nieuwe jaar is dé periode van nieuwe kansen en mogelijkheden. Niet alleen privé kun je goede voornemens maken maar ook voor je business. Nu is het perfecte moment om een frisse wind te laten waaien en te doen wat al lang op je to do-lijstje staat. Zakelijk bloggen bijvoorbeeld.
Zakelijk bloggen als goed voornemen voor 2023
Als je echt wilt dat 2023 JOUW jaar wordt, dan is een goed voornemen een mooi begin. Alleen is voornemens en doelen hebben én ze ook uitvoeren meestal een ander verhaal. Want weten wat je wilt… is niet voldoende. Je hebt een plan nodig dat bij je past zodat je volhoudt. Anders sta je op 31 december 2023 nog altijd even ver…
Zeker als het gaat om je business wil je dat niet. Want misschien heb jij je als doel gesteld om zichtbaarder te worden in het nieuwe jaar. Of heb je plannen voor een nieuw project, een nagelnieuw product of wil je een extra dienst aanbieden aan je bestaande klanten. Of misschien wil je nieuwe klanten aantrekken.
Dat zijn mooie doelen. En er zijn meerdere manieren om ervoor te zorgen dat je die doelen behaalt en dat je zaak, winkel of business groeit. Maar je bent ook realistisch. Het blijven uitdagende tijden en dan wil je je tijd, energie en middelen zo efficiënt mogelijk inzetten. Dat is slim.
Daarom is het goed om te kijken naar wat je nu al hebt. Wellicht heb je al een website waarop je mensen vertelt wie je bent en wat je doet. Misschien is je website op dit moment nog niet zo ideaal als je zou willen, maar mensen kunnen je online vinden. Dat is goed.
Je leest dit artikel wellicht omdat je bezig bent met je marketing. Ook dat is goed.
Door je in 2023 toe te leggen op bloggen zal je nog beter connectie kunnen maken met de mensen die voor jouw business belangrijk zijn en je website naar een hoger niveau tillen. Je zal meer resultaat halen met wat je nu al hebt en doet.
Wat is zakelijk bloggen precies?
– bloggen is een creatieve manier om aan marketing te doen op een manier die bij je past
– via je blogs bouw je een relatie op met je publiek en vind je aansluiting met je community
– Bloggen is een bewezen systeem om kennis over te dragen en mensen stap voor stap mee te nemen in jouw vakgebied of jouw project
– Een methode waarmee je jezelf positioneert als een partner naar wie mensen luisteren en van wie ze meer willen weten
– Een strategische manier van werken om je websitedoelen te bereiken en om te verkopen zonder te verkopen.
Waarom bloggen ondernemers?
Simpel. Omdat bloggen drie grote problemen oplost waar veel ondernemers, zelfstandigen en freelancers mee kampen.
Probleem 1: Het vraagt veel tijd en energie om nieuwe klanten aan te trekken
Dat is een probleem als je nieuwe klanten wilt om je zaak of onderneming te laten groeien
Probleem 2: De website levert weinig of geen aanvragen op
Bij veel zaakvoerders van een kleine onderneming is hun website vooral een visitekaartje. Een mooi visitekaartje weliswaar, maar de website levert geen resultaat op. Als dat zo is moet je wel netwerken of extra zichtbaar zijn op sociale media om ervoor te zorgen dat potentiële klanten je vinden.
Probleem 3: Het overweldigend aantal mogelijkheden om aan marketing te doen
Als we alleen nog maar denken aan sociale media, dan zijn er heel veel kanalen waarop je aanwezig kunt zijn: LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest, YouTube… Misschien krijg je er stress van om uit te zoeken hoe al die kanalen precies werken en welk soort berichten of video’s je er dan wel moet op plaatsen.
Zakelijk bloggen op je website lost die drie problemen op
Blogartikels toevoegen aan je website is een slimme zet want:
Je maakt één keer een strategisch blogartikel en dat blijft altijd vindbaar en voor je werken
Bovendien maak je door te bloggen je website zichtbaar bij Google. Google beloont je website als je regelmatig nieuwe content toevoegt. En ook je ideale klant is blij als je hem helpt met de juiste content in je blogs.
En ten derde: je hoeft niet meer per sé elke dag overal tegelijk aanwezig te zijn op sociale media. Je hoeft je niet meer iedere keer af te vragen: “Waarover zal ik nu eens iets posten?”
Je kan wel nog van je horen via sociale media als je dat wilt, maar door je te focussen op blogs voor je website kun je je nieuwe connecties met een gerust hart naar je website doorverwijzen.
Wat heb je nodig om zakelijk te bloggen?
Als je goede zakelijke blogs wilt schrijven, dan heb je nieuwe gewoontes nodig zodat je 2023 sterk kunt starten.
Want je weet hoe dat gaat met goede voornemens.
Denk bijvoorbeeld aan een voornemen dat heel veel mensen hebben: “Meer bewegen”. Als je de eerste week van januari naar een fitnesscentrum gaat, dan zul je daar heel veel enthousiaste mensen zien. Ze hebben zich voorgenomen om van hun buikje af te geraken, om te werken aan hun conditie, om gezond te leven.
Maar als je in de eerste week van februari binnenkijkt in datzelfde fitnesscentrum, dan zul je al heel wat minder volk zien.
Dat komt omdat heel veel mensen graag iets nieuws beginnen. Ze starten vol goede moed, maar ze geven ook snel op. Ze maken het niet af.
Maar er zijn altijd mensen die er wél voor gaan.
Zij pakken het goed aan. Ze hebben haalbare doelen en een strategie die bij hen past. Ze kijken hoe mensen die succesvol zijn het aanpakken en laten zich door hen inspireren. Het zijn die mensen die de vruchten plukken van hun inspanningen.
Als jij ook zo’n doener bent en echt resultaat wilt met bloggen, dan weet je dat je niet langer mag uitstellen en wil je dat het snel vooruit gaat.
Wil je graag ontdekken of bloggen ook voor jou interessant is?
Misschien heb je nog vragen.
Misschien weet je niet waarover je het zou kunnen hebben in je blogs.
Misschien twijfel je of het niet heel tijdsintensief is, dat zakelijk bloggen.
Misschien ben je er ooit al eens mee begonnen maar ben je het op de een of andere manier gestopt.
Je bent niet de enige.
Daarom organiseer ik in januari gratis blogwebinars. Daarin ga ik dieper in op de kracht van bloggen en geef ik voorbeelden van hoe andere ondernemers zakelijk bloggen hebben aangepakt en wat het hen heeft opgeleverd. Bovendien geef ik je tips om onderwerpen te vinden. Als je erbij bent, dan krijg je mijn checklist met 21 blogideeën die ik normaal alleen deel met mijn klanten.
En omdat ik in januari jarig ben, verloot ik ook exemplaren van mijn miniboek ‘Bloginspiratie’ onder de aanwezigen.