Wil je liever niet zelf de content voor je marketing maken maar je copywriting uitbesteden? Dan kun je een copywriter zoeken. Zorg er wel voor dat je in zee gaat met de juiste persoon zodat je het maximale rendement haalt uit je investering. Wil je een copywriter vinden voor een langetermijnsamenwerking? Stel jezelf dan de volgende vragen.
“Waarom moet ik met een copywriter samenwerken?”
Dat moet je niet. Ja, dat lees je goed. Je bent niet verplicht om in zee te gaan met een copywriter. Meer zelfs: copywriting is een van de duurste zaken voor je bedrijf. Als je niet bereid bent om daarvoor te betalen, huur dan geen copywriter in.
Schrijf gerust zelf al de copy voor je business. Misschien doe je dat nu. Hoe werkt dat voor jou?
“Waar moet ik op letten als ik op zoek ben naar een copywriter?”
Nr. #1: Deadlinegevoeligheid
Nr.#2: Flexibiliteit
Nr.#3: Bereidheid om alles te doen wat nodig is om de respons te verhogen
Nr.#4: Geleerd van en gestudeerd bij de allerbesten
Nr.#5: Specialisatie
“Waarom zou ik met jou samenwerken?”
Misschien ben je op deze website omdat je op zoek bent naar een copywriter en vraag je je af: “Zou Katleen de persoon zijn die ik zoek?” en vooral: “Waarom zou ik met Katleen moeten samenwerken?”
Mijn antwoord zal je misschien verrassen: je moet niet voor mij kiezen. Maar aangezien je dit leest vermoed ik dat je een geschikte copywriter zoekt. En dat je al op websites van andere copywriters hebt gekeken. Hoe heb je hen ingeschat? Wat trekt je aan bij die anderen?
Ben je op zoek naar een copywriter die je resultaten belooft? Dan ben ik niet de persoon die je zoekt. Geen enkele copywriter kan je keiharde conversie beloven. Doen ze dat wél, dan liegen ze.
“Wat garandeer jij als copywriter?”
Als je een copywriter zoekt, dan is het logisch dat je garanties vraagt. Frons gerust de wenkbrauwen als je copywriter in spe komt aandraven met gegarandeerde omzetcijfers, een zeker aantal nieuwe klanten, zweert dat je de eerste plaats krijgt in Google of andere resultaten die een copywriter niet hard kan maken. Uiteraard kan een goede copywriter zorgen voor meer conversie, meer leads en meer klanten maar dat hangt van veel factoren af.
Op de vraag van welke garanties ik jou kan geven antwoord ik: “Je krijgt van mij datagedreven copy.” Met andere woorden: we kijken wat de tekst doet. Hoe reageert je doelgroep erop? Het maakt niet uit wat ik denk dat ‘zou kunnen werken’. De resultaten tellen. Daarom krijg je van mij altijd twee opties voor titels zodat we een A/B-testing kunnen doen. Wat is een A/B test? Laten we erover spreken.
“Met wie werk je samen?”
Vraag aan de copywriter met wie je overweegt om samen te werken gerust naar referenties. Zo krijg je een idee van het soort klanten dat de copywriter bedient en met welk soort copywriting je nieuwe copywriter affiniteit heeft. Zo zijn er bijvoorbeeld copywriters die gespecialiseerd zijn in short copy, terwijl anderen beter zijn in long copy. Sommige copywriters schrijven zowel over producten als diensten. Sommige copywriters zijn straffe e-mailschrijvers terwijl je voor omschrijvingen van producten in je webshop beter af bent met een technische (SEO) copywriter.
En nu je het toch vraagt: “Met wie werk ik als copywriter samen?”
Wel, sinds 2003 heb ik al voor honderden ondernemers, bedrijven, bureaus en merken geschreven. Er zijn bekende namen bij – zoals Aldi, Delhaize, O’Cool, Thomas Cook, Westtoer – maar ook kleinere spelers: denk aan ambitieuze KMO’s of MKB’s met prachtige producten, diensten of trainingen. Als ik eerlijk ben schrijf ik het liefst voor die kleine en middelgrote ondernemingen. Waarom? Omdat ik dan rechtstreeks kan samenwerken met de zaakvoerder of de persoon die het hart van de zaak vormt. Op die manier kan ik de persoonlijkheid en het verhaal van het bedrijf beter leren kennen én overbrengen op de klanten van die onderneming.
Ik kan schrijven over producten maar mijn specialiteit is copy voor diensten. Waarom? Omdat diensten verkopen lastiger is. Een dienstverlening aan de man of vrouw brengen vraagt straffere copywriting. Ik houd wel van een uitdaging.
“Maar mijn business is anders… Mijn business is saai om over te schrijven…”
Als je op zoek bent naar een copywriter, vraag je je misschien af of het wel kan: iemand vinden die jouw business begrijpt. Iemand die het hart kan raken van je ideale klant. Iemand die je aanvoelt – zeker als jouw business rond jou draait. Of – integendeel – als je een activiteit hebt die veel mensen saai vinden (maar jij niet). Denk aan: administratie, accountancy, verzekeringen, vastgoed, politiek…
Vraag je potentiële copywriter hoe hij of zij daarmee omgaat.
Als jij mij zou zeggen dat je business anders is, dan zeg ik: “Stiekem hoop ik dat… Want dat is precies waarom ik besta: om het gewone buitengewoon te maken. Wil jij dat ook voor je business? Laten we dan eens nader kennis maken.”